هند

وزیر بنادر و کشتیرانی هند گفت، بندر چابهار یک تاسیسات راهبردی است که می‌تواند آسیای مرکزی و جنوب آسیا را به هم متصل کند.

به گزارش مشرق، یک مقام ارشد دولت هند روز یکشنبه در زمینه اهمیت «بندر چابهار» گفت، این بندر یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای تجارت جهانی و تجارت دریایی خواهد بود.

به نوشته وبگاه «اوت لوک ایندیا» «ساربادانا سونووال» وزیر بنادر و کشتیرانی هند گفت: «ارتباط بندر چابهار در ایران با دالان حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب، ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی و سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و روابط فرهنگی و سیاسی را تعمیق می‌بخشد.»

این مقام ارشد دولت هند گفت: «چشم انداز ما این است که "بندر شهید بهشتی" در چابهار را به یک قطب ترانزیتی تبدیل کنیم و آن را برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه پیوند دهیم.»

وزیر بنادر و کشتیرانی هند با بیان اینکه این بندر یک تاسیسات راهبردی است که می‌تواند آسیای مرکزی و جنوب آسیا را به هم متصل کند، گفت: «این بندر یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای تجارت جهانی و تجارت دریایی خواهد بود.»

وی خاطرنشان کرد که این بندر شبکه لجستیکی منطقه را بهبود می‌بخشد و ابتکار مشترک را برای ایجاد یک کریدور حمل و نقل فراملی منطقه‌ای ترویج می‌کند که نه تنها تجارت هند بلکه تجارت جهانی را تقویت می‌کند.

این مقام ارشد دولت هند افزود: « هند مشتاق است تا شرکت‌های تجاری و لجستیکی از مزایای بندر شهید بهشتی و منطقه آزاد تجاری چابهار استفاده کنند.»

هند در سال ۲۰۱۵ در خصوص توسعه بندر چابهار و احداث خط راه آهنی که هند را به افغانستان متصل می‌کند، با ایران به توافق رسید و در سال ۲۰۱۶، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در جریان سفر به ایران، توافقنامه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار را با تهران به امضا درآورد.

پیش از این نیز «جی‌اس جایشانکار» وزیر خارجه هند پیشنهاد داده بود که به منظور دسترسی امن و بدون مانع کشورهای آسیای مرکزی به دریا، بندر چابهار در کریدور بین‌المللی شمال-جنوب قرار بگیرد.

وی همچنین از طرح کارگروه هند، ایران، افغانستان، ازبکستان برای استفاده مشترک از بندر چابهار استقبال کرده بود.

وزیر خارجه هند درباره پروژه بندر چابهار گفته بود، بندر چابهاردر ایران به عنوان یک قطب ترانزیتی تجاری برای منطقه ظهور کرده و مسیری اقتصادی‌تر و پایدارتر برای کشورهای محصور در خشکی برای رسیدن به بازار جهانی است.

وی اظهار داشته بود که دهلی نو مجموعاً ۸۵ میلیون دلار کمک بلاعوض و تسهیلات اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه پایانه شهید بهشتی در بندر چابهار متعهد شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    3 3
    خاک بر سرمون که خودمون نمی تونیم اینکارو بکنیم
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    2 1
    قبلا به یه مشتری دیگه فروختیمش
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    2 1
    چرا نمیتونید خودتون اونجا رو راه اندازی کنید
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    پاییز 1380 به پیشنهاد رئیس وقت سازمان بنادر و کشتیرانی قرار شد حقیر به عنوان رئیس بندر به چاه بهار بروم و در جهت جذب سرمایه گذاری و جلب ترانزیت و.... کار کنم؛ مدعیان الکی دوم خرداد .....
  • خسرو IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    1 0
    در بندر چابهار هر عملیاتی در سالهای اخیر انجام شده توسط قرارگاه خاتم الانبیا صورت گرفته و هندوستان بدون اجازه اسرائیل هیچ کاری نمیکند و حالا که میبیند دالان شمال جنوب راه اندازی شده و اولین قطار روسیه به بندر عباس رسیده و در آینده نزدیک راه آهن چابهار نیز وصل خواهد شد به تکاپو افتاده و اما الان هم دارد دروغ میگوید این صحبتها برای معطل نگه داشتن بندر میباشد مثل چند سال گذشته باید قرارد از هند خلع ید شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس