.

در طول ۱ هفته گذشته حداقل ۵ عراده هویتزر کششی امریکایی M-۷۷۷ ارتش اوکراین در حملات ارتش روسیه نابود شده اند.

سرویس جهان مشرق _ به تدریج به آخرین روزهای ماه ششم از جنگ اوکراین و روسیه نزدیک می‌شویم؛ اگرچه در هفته های گذشته تحول میدانی و پیشروی خاصی را از طرفین جنگ شاهد نبودیم اما نشانه هایی از احتمال شدت گرفتن حملات روسیه برای تسلط کامل بر منطقه دونباس دیده می شود.

تحولات روز صد و شصت و هشتم جنگ اوکراین:

نابودی جنگنده‌های روسی در پایگاه هوایی کریمه/ معاون وزیر دفاع امریکا: فعلا به اوکراین F۱۶ نمی‌دهیم! +نقشه و تصاویر

پس از اینکه ارتش روسیه موفق به تصرف شهرهای سورودونتسک و لیسیچانسک در استان لوهانسک شد، ارتش اوکراین خطوط دفاعی خود را در سه منطقه سیورسک، سولدار و باخموت برپا کرده و تا امروز اجازه عبور ارتش روسیه از این خطوط و دستیابی به عمق منطقه دونباس و استان دونتسک را نداده است.

قتل عام هویتزرهای اهدایی غرب توسط توپخانه روسیه/ بریتانیا ۲۵ راکت انداز دوربرد برای اوکراین ارسال می‌کند +نقشه و تصاویر

در روزهای اخیر ارتش روسیه در یکی از این ۳ نقطه یعنی شهر سولدار موفقیت بزرگی به دست آورده و شهرک صنعتی حومه این شهر را به تصرف خود درآورد؛ در صورتی که روسیه بتواند شهر سولدار را به طور کامل به تصرف خود در بیاورد، شهر باخموت نیز در شرایط نیمه محاصره قرار گرفته و همچنین راه ارتباطی با منطقه سیورسک به عنوان راس شمالی ۳ نقطه اشاره شده قطع خواهد شد.

قتل عام هویتزرهای اهدایی غرب توسط توپخانه روسیه/ بریتانیا ۲۵ راکت انداز دوربرد برای اوکراین ارسال می‌کند +نقشه و تصاویر

مهمترین اهداف کمپین شرقی ارتش روسیه که از ماه دوم نبرد در اوکراین آغاز شده است، تصرف دو شهر راهبردی اسلاویانسک و کراماتورسک است که تسلط روسیه و جدایی طلبان شرقی را بر منطقه دونباس و استان دونتسک تکمیل خواهد کرد.

قتل عام هویتزرهای اهدایی غرب توسط توپخانه روسیه

یکی از مهمترین کمک های تسلیحاتی غرب به ارتش اوکراین، ارسال تعداد قابل توجهی از هویتزرها و راکت اندازهای توپخانه ای مدرن به خاک این کشور از ابتدای ماه سوم نبرد بود. انواع هویتزرهای کششی و خودکششی کالیبر ۱۵۲ و ۱۵۵ میلیمتری نظیر ام۷۷۷، ام۱۰۹، سزار، PZH۲۰۰۰، دانا، Krab و راکت اندازهایی نظیر ومپایر، هیمارس و ام۲۷۰ به ارتش اوکراین تحویل داده شدند تا در برابر توپخانه ارتش روسیه که به عنوان بزرگترین نیروی توپخانه ای در دنیا شناخته می شود توان آتش متقابل را داشته باشد.

قتل عام هویتزرهای اهدایی غرب توسط توپخانه روسیه/ بریتانیا ۲۵ راکت انداز دوربرد برای اوکراین ارسال می‌کند +نقشه و تصاویر

اوکراینی ها برای در امان ماندن از آتش ضد آتشبار ارتش روسیه از تاکتیکی به نام Shoot & Scoot استفاده می‌کنند؛ بدین صورت که توپخانه خودکششی مستقر بر شاسی زرهی (نظیر کرب و ام۱۰۹) یا کامیون چرخدار (نظیر سزار و دانا) پس از استقرار در موضع مربوطه و شلیک چند گلوله (معمولا تک رقمی) سریعا اقدام به جا به جایی می کنند تا توپخانه روسی که با استفاده از رادارهای آتش یاب از موقعیت آتشبار توپخانه ای رقیب آگاه شده است تجهیزات مربوطه را با آتش متقابل از بین نبرد.

همچنین برای هویتزرهای کششی ام۷۷۷ امریکایی نیز کامیون های حمل مخصوص ساخت کمپانی اوشکوش طراحی شده است که به محض شلیک چند گلوله اقدام به انتقال هویتزر مربوطه کند؛ هر چند با توجه به زمان چند دقیقه ای این فرآیند، آسیب پذیرترین مدل تجهیزات توپخانه ای اهدایی غرب به اوکراین محسوب می شود که تا کنون نیز بیشترین موارد انهدام را ثبت کرده است (بیش از ۱۲ عراده).

در یک هفته گذشته، ارتش روسیه استفاده بسیار گسترده ای از پهپادهای شناسایی خود کرده است تا موقعیت توپخانه اوکراین را قبل یا حین شلیک و پیش از جا به جایی کشف کرده و با آتش متقابل توپخانه خودی آنها را نابود کند؛ این تاکتیک در روزهای گذشته تا حد زیادی جوابگو بوده و تعداد قابل توجهی از هویتزرهای ارتش اوکراین در حملات توپخانه روسیه نابود شده یا آسیب شدید دیده اند. ارتش روسیه برای حملات به مواضع توپخانه ای اوکراین از ترکیبی از گلوله های هدایت شونده لیزری کراسنوپل و مهمات عادی غیر هدایتی استفاده می کند.

در فیلم زیر می‌توانید لحظه شناسایی موضع هویتزرهای فرانسوی سزار ارتش اوکراین و آتش توپخانه روسی را مشاهده کنید که منجر به نابودی خودروی پشتیبانی توپخانه و آسیب دیدن هویتزر سزار می شود.

در طول ۱ هفته گذشته حداقل ۵ عراده هویتزر کششی امریکایی M-۷۷۷ ارتش اوکراین در حملات ارتش روسیه نابود شده اند.

عمده این موارد با استفاده از مهمات هدایت لیزری کراسنوپل که از توپخانه کالیبر ۱۵۲ میلیمتری ارتش روسیه شلیک می شوند انجام شده است.

همچنین تصاویری از نابودی یک دستگاه هویتزر خودکششی M-۱۰۹A۳ اهدایی کشور نروژ به اوکراین، توسط پهپاد انتحاری Zala روسی ثبت شده است.

بریتانیا ۲۵ راکت انداز دوربرد برای اوکراین ارسال می‌کند

وزیر دفاع انگلستان اعلام کرد به زودی اوکراین ۲۵ راکت انداز هیمارس و ام ۲۷۰ به همراه  ۲۰۴ تیر مهمات هدایت ماهواره ای GMLRS برای آنها را دریافت خواهد کرد.

قتل عام هویتزرهای اهدایی غرب توسط توپخانه روسیه/ بریتانیا ۲۵ راکت انداز دوربرد برای اوکراین ارسال می‌کند +نقشه و تصاویر

پیش از این ارتش امریکا ۱۶ دستگاه راکت انداز هیمارس و بریتانیا و آلمان هر کدام ۴ دستگاه راکت انداز ام۲۷۰ را برای ارتش اوکراین ارسال کرده بودند که از مهمات مشابه با بردی حدود ۹۰ کیلومتر استفاده می کنند.

همچنین وزارت دفاع اسلواکی نیز اعلام کرد این کشور ۴ دستگاه هویتزر ۱۵۵ میلیمتری "زوزانا" را به اوکراین تحویل داده است؛ قرار است در مجموع ۸ عراده از این مدل هویتزر به ارتش اوکراین تحویل داده شود.

قتل عام هویتزرهای اهدایی غرب توسط توپخانه روسیه/ بریتانیا ۲۵ راکت انداز دوربرد برای اوکراین ارسال می‌کند +نقشه و تصاویر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • JP ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    83 19
    باکو برای ایران، مثل تایوان برای چین است. غول های باستانی باید سرزمینشان را کامل کنند
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      8 15
      ما نیازی به کشور گشایی نداریم و انتظار داریم دیگران هم چشم طمع به ما نداشته باشند. روسیه به شوروی سابق برگردد و جمهوری های کوچک را سر و سامان بدهد به نفع ماست. آذربایجان و ارمنستان زیر چتر روسیه کمتر نزاع میکنند و ما هم از مرزهای شمالی و تجارت فرا مرزی راحت تر خواهد بود. تایوانی ها از نظر زبان و نژاد با چین یکی هستند
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      13 9
      بسه دنیا تغییر کرده جمهوری آذربایجان اگرچه همسایه خوبی نیست اما ایران این کشور وبقیه جمهوری‌های شوروی رابرسمیت شناخته است . تنها راه برگشت این جمهوری‌ها مطالبه مردمی وانقلاب مردمشان است یا ایران با روسیه و سازمان ملل تعامل کنه چون بارفتن شوروی قراردادها هم مرده اند منتها نظرجمهوری اسلامی نظرشمانیست .
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      6 3
      ما از چین هم قدرتمند تریم کاری مکنیم بدونه شلیک یک گلوله باکو هم برا ایران شه مثل سوریه عراق لبنان یمن ونزولا بزودی خیلی زیاد تر هم میشه
  • JP ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    41 12
    باکو برای ایران، مثل تایوان برای چین است. غول های باستانی باید سرزمینشان را کامل کنند
    • علی IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      18 6
      هنوز کمی زوده بعد از یکسره شدن تکلیف برجام و امکان آزادی عمل بیشتر ایران در معادلات بین المللی و بعد از ضمیمه شدن تایوان به چین نوبت ما میرسه
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      9 5
      برجام جسد متعفنه
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      7 6
      جمع کن حرفای سلطنتیو. هرکشوری باید به بقیه ی کشورها فارغ از اینکه قبلا باهم بودن یا نه احترام بزاره. البته قابل توجه که اسراییل کشور نیست و کلا مشروعیت و مقبولیت نداره و غاصبه و باید نابود بشه
    • محمد IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      1 4
      زیرش کم کن
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      6 8
      اگه اینطوره مقدونیه و مغولستان هم برای این که زمانی ایران جز خاکش بوده باید اعلام کنند که ما خواهان الحاق ایران به سرزمینمان هستیم
    • US ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      0 0
      یک درصد فکر کن
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    30 16
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    25 12
    طبق معمول گزارشات مشرق کاملا یکطرفه
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      1 1
      شما که عملا تهمت می زنی کمی پایین تر خبر حمله به پایگاه هوایی روسیه در کریمه و نابودی جنگنده های روس با تیتر (جنگنده های روسیه در کریمه نابود شدند) را ندیدی ؟ یا پول های عربستان و آمریکا چشم هاتو کور کرده
  • احمد IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    11 4
    زدن یه توپ کششی با صدها راکت و نابود کردن کل منطقه زیاد دستاورد ارزشمندی نیست. اما اگر با پهپادهای ارزانقیمت انتحاری ما بزنن، اونوقت ارزش داره.
    • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 1
      جالبه بیقدار مونتاژ ترکیه پهباد خوبیه ولی پهباد های ایران انتحاری و ..... ما تنها مشکلی که داریم خود تحقیری نیست وطن فروشی است
  • LU ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    15 4
    عزیزان « قتل عام هویتزر…» درست نیست. هویتزر که جان نداره! باید بنویسید «انهدام هویتزر…» لطفا تصحیح کنید.
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    8 9
    روسیه باید هرچه زودتر مبادی ورودی سلاحهای غربی را نابود کند. به علاوه روسیه باید کلیه راههای ارتباطی منتهی به مناطق درگیری در اوکراین را با مهمان سنگین غیر قابل استفاده کند.
  • اصلاح طلب DE ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    7 15
    وقتی جناب زلینسکی رو میبنم اشک در چشمانم حلقه میزنه اگر اصلاح طلبان در راس کار بودند نفت مجانی برای اوکراین میفرستادیم اینشکلی رابطمون هم با غرب خوب میشد
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 1
    هویتزرها در حال حاضر برای هر جنگی حیاتی هستند هویتزرها بابد چرخدار باشند نه با شنی تانکی تا قابلیت تحرک بالا داشته باشند همان کاری که اسرائیل انجام داد تانک ها هم از رده خارج هستند
    • DE ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 0
      متخصص عدوات جنگی و برنده جایره نوبل در چرخدار کردن شنی ها نوشته :هویتزرها در حال حاضر برای هر جنگی حیاتی هستند هویتزرها بابد چرخدار باشند نه با شنی تانکی تا قابلیت تحرک بالا داشته باشند
  • دلسوز IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    3 3
    روسیه هم نباید زیاد قدرتمند بشه چون همسایه ماست با نگاهی توسعه طلبانه که میتونه بعدها خطرناک باشه....
  • NL ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    5 5
    فرودگاهی که اوکراین تو یک روز زد سیصد میلیون ارزش داشت ، روسیه ام گفت یه ترقه ترکیده و طوری نشده !! :) چون توان عکس العملی نداشت . ۴ تا هویتزر زدند ذوق کردند....!!!!!!
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    5 4
    دیروز یکرادار اس چهارصد در بلاروس هدف قرار گرفت
    • DE ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      6 1
      دیروز یکرادار اس چهارصد در بلاروس هدف قرار گرفت. // اینقدر بیسوادی که نمیدونی اس ۴۰۰ رادار نیست بیراهه .اشتباه میکنی دوتا اس ۲۰۰ بودند به هم جوش داده بودند شده بود اس ۴۰۰ به موقع زدند نابودش کردند چون داشتند دوتا اس ۲۰۰ دیگه بهش جوش میدادند که بشه اس ۸۰۰ ولی موفق نشدند به هم جوش بدهند. حالا برو تفاوت رادار و بیرا را بخون یاد بگیر.
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 3
    کوزو صربستانی نیو روسیه روسی تایوان چینی بحرین وآران ایرانی
  • مجتبی از زنجان IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 3
    روسیه چه الان چه در زمان شوروی قدرت برتر بود الان یعنی شرق اوکراین رو نتوانست بگیره پس چرا اون چچن های افراطی گر داخل اوکراین شدند خدا به خیر کنه
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    7 7
    آفرین به روسیه
  • یا حق DE ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    6 4
    مرگ بر آمریکا و روسیه دو کشور شرور
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 0
    خیلی جالبه اخبار و مطالب خبری تون
  • داود IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    10 2
    به پیروزی و اقتدار روسیه افتخار می کنید؟
  • یاسر IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    4 3
    برید منتظر چه چیزی هستید که طرف اسرائیل نمیرید و نابودش کنید
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 0
    مرگبر جنایت کار
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    2 1
    خدا نسل کثیف این انگلیسیها رو از روی زمین صاف کنه که فتنه انگیزی در ژن اینها نهادینه شده انگل صفتان
  • . IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 1
    جالب بود
  • IR ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    مرگ بر آمریکای جنایتکار و رژیم کودک کش و جنایتکار صهیونیستی و انگلیس که تمامی جنگ ها و خونریزی ها در دنیا باعث و بانی آن اول همین چند کشور با کمک اروپا و کشورهای هم پیمانشان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس