کد خبر 1408393
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
ارتش ترکیه سلاح‌های سنگین وارد شمال غرب سوریه کرد

کاروان ارتش ترکیه با محموله سلاح‌های سنگین از جمله تانک و توپخانه وارد استان ادلب سوریه شد.

به گزارش مشرق، ارتش ترکیه شب گذشته (یکشنبه) کاروانی متشکل از سلاح‌های سنگین، توپخانه و تانک را وارد استان ادلب در شمال غرب سوریه کرد و این سلاح‌ها در مناطق مختلف استان توزیع شدند.

به نوشته وبگاه عنب بلدی، این کاروان متشکل از ۲۵ قبضه ادوات نظامی از جمله توپخانه خودکششی «گووزدیکا ۲اس۱» و «آکاتسیا  SO-۱۵۲» بود و عمده آن‌ها در مراکز دیدبانی ارتش ترکیه در جنوب ادلب توزیع شدند.

ترکیه ۷۴ مرکز دیدبانی در استان ادلب دارد که ۲۳ مورد آن‌ها در منطقه «جبل الزاوریه» قرار گرفته است. این نقاط نظامی طبق توافق «منطقه کاهش تنش» میان ایران، ترکیه و روسیه در اردیبهشت ۱۳۹۶ ایجاد شده است. طبق توافق کشورهای ترکیه، روسیه و ایران استان ادلب و شمال حماه ذیل توافق «منطقه کاهش تنش» تعریف می‌شوند. طبق این توافق ترکیه ۱۲ پست دیده‌بانی و ایران و روسیه مجموعا هشت پست دیده بانی در ادلب ایجاد کردند. ترکیه پس از آن بارها تعداد مراکز به اصطلاح‌ دیده‌بانی خود را افزایش داده است.

ارتش سوریه معتقد است که آنکارا مراکز دیده‌بانی خود را به جای نظارت بر آتش‌بس به مکانی برای پشتیبانی تسلیحاتی و لجستیکی از تروریست‌ها در ادلب تبدیل کرده است.

به گفته منابع محلی، همزمان با ورود این کاروان نظامی، ارتش سوریه نیز اقدام به حمله توپخانه به چند مقر مختلف تروریست‌ها در استان ادلب کرد که از تلفات وارده خبری منتشر نشده است.

نهاد موسوم به «الدفاع المدنی السوری» (وابسته به معارضان) نیز گزارش داد که توپخانه ارتش سوریه و روسیه از شامگاه شنبه مواضع عناصر مسلح را در روستاهای «کفرتعال» و «معارة النعسان» هدف قرار داده و گلوله‌باران این مناطق تا شب گذشته نیز ادامه داشته است.

دانلود

ورود این تجهیزات جدید ارتش ترکیه به استان ادلب پس از سخنان «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه این کشور در خصوص لزوم مصالحه معارضان با دولت دمشق برای یافتن یک راه‌حل طولانی مدت صورت می‌گیرد. چاووش اوغلو همچنین پنجشنبه شب هفته گذشته نیز گفت که سال گذشته در حاشیه نشست جنبش عدم تعهد در بلگراد دیدار کوتاهی با «فیصل مقداد»، وزیر خارجه سوریه خود داشته است. 

این اظهارات وزیر خارجه ترکیه موجب بهت معارضان و خشم شدید آن‌ها شده است، به طوریکه شامگاه جمعه در شهر اعزاز در شمال حلب برخی از معارضان علیه ترکیه تظاهرات کرده و پرچم این کشور را آتش زدند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه احتمالا به زودی با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کنند. به نوشته منابع ترکیه، این پیشنهاد توسط ولادیمیر پوتین در دیدار اخیر با اردوغان در سوچی مطرح شده است.

از سوی دیگر شمال سوریه در هفته گذشته شاهد تنش میان ارتش سوریه و هم‌پیمانان با گروهک‌های مسلح همسو با ترکیه بود. به طوریکه ارتش سوریه و گروهک «الجیش الوطنی السوری» در مناطق اطراف شهرک «تادف» در شرق استان حلب به شدت با یکدیگر درگیر شدند.

ورود کاروان نظامی ترکیه به شمال غرب سوریه در شرایطی است که ارتش ترکیه از ماهها پیش در تدارک اقدام نظامی در مناطق شمال و شمال شرق سوریه علیه شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) است. اقدامی که با مخالفت شدید دولت دمشق، مسکو و تهران مواجه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    7 5
    مثل اینکه ترکیه تنش میخاره
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    2 1
    اردوغان در انتخابات شانسی نداره میخواد جنگی درست کنه شاید فرجی شد براش. نه ترک مهمه براش نه ترکیه‌فقط حساب بانکی
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 1
    این ارتش ترکیه چرا به پایگاه های نظامی داخل خاک ترکیه حمله نمیکنند؟ چرا غیرت ترکی اینا فقط در مقابل عربها فعال میشه درمقابل آریایی های نژادپرست امریکایی خفه شدن؟
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 1
    این ارتش ترکیه چرا به پایگاه های نظامی امریکا در داخل خاک ترکیه حمله نمیکنند؟
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    1 2
    یک سوال اردوغان انقدر آذری ها را دوست دارد آرارات را پس بدهد.قول میدیم توش فقط ترکی صحبت کنیم
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    2 1
    واقعا این ارتش سوریه پخمه نمیتوانه بجکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس