درآمد ارزی ۱۸ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی برای کشور

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از درآمد ارزی ۱۸ میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: ظرفیت تولید پروپیلن در افق ۱۴۱۲ به ۱۴ میلیون تن در سال خواهد رسید.

به گزارش مشرق به نقل از وزارت نفت، مرتضی شاهمیرزایی امروز (جمعه، چهارم شهریورماه) در آیین رسمی آغاز عملیات اجرایی طرح‌های توسعه‌ای وزارت نفت و افتتاح پروژه‌های مسئولیت اجتماعی همزمان با هفته دولت با گرامیداشت این هفته و پیش از آغاز عملیات اجرایی طرح تولید پروپیلن از پروپان (PDH) شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس اظهار کرد: از همه سرمایه‌گذاران برای کمک به توسعه صنعت ارزش‌آفرین و بدون ریسک پتروشیمی دعوت می‌کنم.

وی افزود: هم‌اکنون صنعت پتروشیمی در زنجیره ارزش صنعت نفت به صنعتی بالغ و پیشرو تبدیل شده است که ظرفیت تولید در این صنعت به بیش از ۹۰ میلیون تن در سال و ارزش فروش محصولات آن در سال گذشته به بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود صادرات محصولات پتروشیمی امسال حدود ۱۸ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد.

تمرکز بر طرح‌های زنجیره ارزش

به گفته شاهمیرزایی، سالانه بخشی از ارز کشور به دلیل واردات محصولات پتروشیمی که در داخل کشور تولید نمی‌شود، از کشور خارج می‌شود که در میان محصولات وارداتی محصولات زنجیره پروپیلن اهمیت بیشتری دارند زیرا بیش از ۷۰ درصد محصولات وارداتی پتروشیمی را شامل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌منظور تأمین محصولات وارداتی و کاهش وابستگی بر توسعه طرح‌های زنجیره ارزش تمرکز کرده و به سرمایه‌گذاران برای رفع چالش‌های اجرای این طرح‌ها کمک می‌کند، تصریح کرد: تأمین پروپیلن برای طرح‌های زنجیره ارزش در این حوزه یک چالش بزرگ است زیرا تقاضا برای این محصول در کشور بسیار بیشتر از تولید آن است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هم‌اکنون ظرفیت تولید پروپیلن در صنعت پتروشیمی حدود یک میلیون تن در سال است، گفت: در مقطع کنونی کل پروپیلن تولیدی در صنعت پتروشیمی در واحدهای پایین‌دست آن مصرف می‌شوداما مقدار نیاز واحدهای مصرف‌کننده پروپیلن در ظرفیت اسمی بیش از ظرفیت تولید یک میلیون تنی این محصول در صنعت پتروشیمی است.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود ۹۵ درصد پروپیلن تولیدی در صنعت پتروشیمی در تولید محصول پلی‌پروپیلن مصرف و تنها ۵ درصد آن برای تولید دیگر محصولات زنجیره پروپیلن استفاده می‌شود، گفت: در سال ۲۰۲۱، حدود ۶۸ درصد پروپیلن تولید شده در جهان در تولید پلی‌پروپیلن و ۳۲ درصد آن در تولید سایر محصولات زنجیره پروپیلن مصرف شده است. بنابراین الگوی مصرف پروپیلن تولیدی صنعت پتروشیمی ایران هم‌اکنون با الگوی مصرف جهانی مقداری اختلاف و شکاف دارد و لازم است که در تأمین پروپیلن و تولید محصولات متنوع زنجیره آن تمرکز کنیم.

تعریف ۳۵ طرح تولید پروپیلن

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: در برنامه راهبردی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در افق ۱۰ ساله صنعت پتروشیمی ۳۵ طرح تولیدکننده محصول پروپیلن با ظرفیت اسمی حدود ۱۳ میلیون تن در سال پیش‌بینی و تعریف شده است.

وی ادامه داد: در طرح‌های در حال اجرای صنعت پتروشیمی در افق ۱۰ ساله حدود ۷۸ درصد از پروپیلن تولیدی در تولید محصولات پلی‌پروپیلن و حدود ۱۴ درصد آن برای تولید سایر محصولات زنجیره پروپیلن مصرف خواهد شد که اگر چه یک حرکت رو به جلوست اما با مقیاس جهانی فاصله دارد و در حال اصلاح بعضی از طرح‌ها و تنوع بخشی به زنجیره پروپیلن هستیم.

به گفته شاهمیرزایی، ظرفیت تولید پروپیلن با فرض رفع کمبود مجتمع‌های تولیدی از سوی مازاد پروپیلن در افق ۱۴۱۲ در حالت تجمیعی به ۱۴ میلیون تن در سال خواهد رسید که از این مقدار حدود ۸۱ درصد یعنی ۱۱ میلیون تن برای تولید محصول پلی‌پروپیلن و ۱۹ درصد آن یعنی ۳ میلیون تن در تولید سایر محصولات زنجیره پروپیلن مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: تولید پروپیلن هم‌اکنون از مسیرهای مختلف در واحدهای پالایشگاه نفت خام، واحدهای الفین با خوراک مایع، واحدهای MTP و واحدهای PDH تولید می‌شود که امروز عملیات اجرایی واحد PDH پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس نیز در این مسیر توسعه آغاز می‌شود.

وی در پایان پروپیلن را از اصلی‌ترین محصولات راهبردی صنعت پتروشیمی که به آن خاویار صنعت پتروشیمی گفته می‌شود، نام برد و گفت: بسیاری از محصولات امروزی پتروشیمی به این محصول وابستگی دارد که با برنامه‌ریزی و دستور وزیر نفت و سرمایه‌گذاری‌های تازه که در این صنعت خواهیم داشت، افق خوبی در این مسیر محقق خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    4 0
    بگو هزار میلیارد!
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    7 0
    خوب ، کجا رفته پولش؟؟؟ اختلاس شده؟؟؟؟
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    4 2
    از حقوق های۹۰میلیون تومانی و۱۰۰میلیون تومانی و کارانه۳ ماه۲۰میلیون کارکنان پتروشیمی هم بگو
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    8 0
    منتظر اختلاس جدید باشید
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    7 0
    شما بگو یه ترلیون دلار،چه تاثیری تو زندگی مردم داره، وقتی برای زیر ساخت و کشور و مملکت و به دست مردم نمیرسه میخام درآمد نداشته باشین
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    وقتی کشوری هستیم مصرف کننده و با وجود قحطی و افزایش جهانی قیمتها، ما در ایران وفور نعمت را میبینیم یعنی در این بخشها هزینه میشود! اختلاص ها و دزدی ها مربوط به دولت بی تدبیر و ناامید قبل بوده که ۲۲میلیون راُی دادیم و برگزیدیم! ما به سلامت و اخلاص دولت جناب رئیسی ایمان داریم. و قدردان زحمات مسئولین فعال و انقلابی و ساده زیست هم هستیم. خداوند یاریتان کند.
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    1400 بیست و پنج میلیارد دلارد و 1401 پیش بینی 18 میلیارد دلار یعنی درآمد 1401 هفت میلیارد دلار کمیتر از سال گذشته می شود؟؟ دیوان محاسبات سازمان بازرسی کجایید تا اختلاس دیگه ای رخ نداده بیایید به داد مردم برسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس