جنگنده

نیروی هوایی ترکیه در حالی برای نوسازی ناوگان جنگنده‌های خود جت‌های ساخت انگلیس یا روسیه را در نظر گرفته است که یونان نیز در حال انجام تحرکاتی است.

به گزارش مشرق، همزمان با تشدید تنش ترکیه با یونان و مشکلات آنکارا در توافق با ایالات متحده بابت دریافت جنگنده‌های جدید، ترکیه  در حالی ممکن است برای نوسازی ناوگان جنگنده‌های خود به روسیه یا انگلیس متوسل شود که نیروی هوایی یونان نیز  در حال ارتقا ناوگان جنگنده‌های «اف-۱۶واپیر» خود است.

وبگاه «ارو تایم» در مطلبی نوشت، سفارش بیش از ۱۰۰ جنگنده رادارگریز «اف-۳۵» پس از ایجاد تنش بین واشنگتن و آنکارا لغو شد زیرا ترکیه تصمیم گرفت سامانه‌های موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه را خریداری کند.

*نوسازی اف-۱۶ و فانتوم

از آن زمان، نیروی هوایی ترکیه به جایگزینی برای نوسازی ناوگان جنگنده قدیمی خود متشکل از انواع جنگنده‌های «اف-۱۶» و «اف-۴ فانتوم» نیاز داشت. در همین راستا ترکیه در اکتبر ۲۰۲۱ درخواستی را به ایالات متحده ارسال کرد تا ۴۰ فروند جنگنده  اف-۱۶ بلاک و ۸۰ کیت نوسازی این جنگنده را خریداری کند، اما نگرانی‌ها در میان قانون‌گذاران آمریکایی وجود دارد و به نظر می‌رسد که این مذاکرات متوقف شده است.

این وبگاه نوشت، به نظر مذاکرات  ترکیه با واشنگتن به نتیجه نرسیده و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بار دیگر چشم انتظار خرید جنگنده از تامین کنندگان جایگزین است. اردوغان به تازگی به مطبوعات ترکیه‌ای گفت: «ایالات تنها فروشنده  جنگنده نیست و انگلیس، فرانسه و روسیه نیز جنگنده می‌فروشند. امکان دستیابی به  جنگندهدر جاهای دیگر وجود دارد و برخی برای ما پیام ارسال می‌کنند.»

*روسیه و انگلیس گزینه‌های محتمل‌تر

این وبگاه به گزینه‌های موجود برای ترکیه در ای مسیر اشاره کرد و نوشت، سفارش جنگنده «رافال» فرانسوی بعید به نظر می‌رسد. از زمان افزایش تنش‌های یونان با ترکیه فرانسه بارها حمایت خود را از یونان اعلام کرده است. از سویی دیگر در ژانویه ۲۰۲۱، نیروی هوایی یونان سفارش ۱۲ فروند جنگنده «رافال» دست دوم نیروی هوایی فرانسه و شش فروند جدید و همچنین مجموعه‌ای از تسلیحات شامل موشک‌های ضد کشتی «اگزوسه»  موشک های کروز «اسکالپ» را صادر کرد.

* انتخاب یوروفایتر یا  سوخو-۳۵

گزینه دیگر، انگلیس ممکن است شریک واقع بینانه‌تری باشد. در مارس ۲۰۲۲، یک دیپلمات ترکیه‌ای به وبگاه «دیفنس نیوز»  گفت که سفارش احتمالی ۸۰  فروند «تایفون یوروفایتر» به عنوان یک راه حل تا زمانی که جنگنده نسل پنجم «تی اف ایکس» ترکیه  وارد خدمت شود، در نظر گرفته شده است.

در این بین روسیه نیز وجود دارد. این کشور به دنبال حذف ترکیه از برنامه اف-۳۵ به کمک ترکیه شتافت و «سرگئی چمزوف» رئیس روستک، گفت: «اگر همکاران ترکیه ای ما ابراز تمایل کنند، ما آماده فروش سوخو-۳۵ هستیم.»

 «یوروفایتر» و «سوخو-۳۵ » گزینه‌های محتمل نیروی هوایی ترکیه


                سوخو-۳۵

از آن زمان، شایعاتی مبنی بر سفارش جنگنده‌های سوخو-۳۵ روسی یا حتی نسل پنجم سوخو-۵۷ منتشر شد که هر بار توسط وزارت دفاع ترکیه تکذیب شد.

این در حالی است که نیروی هوایی یونان در گامی رو به جلو و در تقابل با ترکیه قصد دارد شمار قابل توجهی جنگنده نسل پنجم «اف-۳۵ لایتنینگ» از آمریکا خریداری کند.

چندی قبل  «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان هنگام سخنرانی در نشست سران ناتو در «مادرید»

 «یوروفایتر» و «سوخو-۳۵ » گزینه‌های محتمل نیروی هوایی ترکیه

گفت که یونان نامه درخواستی برای خرید جنگنده نسل پنجم «اف-۳۵ لایتنینگ» ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را به آمریکا ارسال کرده است. به گفته میتسوتاکیس، یونان قصد دارد ۲۰ جنگنده اف-۳۵ خریداری کند و ۲۰ فروند دیگر نیز به عنوان گزینه دیگر در نظر گرفته می‌شود. انتظار می‌رود که این جنگنده‌ها سال ۲۰۲۷ به دست نیروی هوایی یونان برسند.

یونان در سال‌های اخیر به شدت در حال نوین ‌سازی نیروی هوایی خود بوده است و به شرکت فرانسوی «رافال» از فرانسه سفارش داده است تا ناوگان «میراژ-۲۰۰۰» خود را  بروزرسانی کند. این کشور قصد دارد ناوگان جنگنده‌های اف-۱۶ خود را نیز بروز رسانی کند.

نیروی هوایی ترکیه البته ماموریت‌های بیسار بیشتری بر فراز دریای اژه داشته و همواره یک تهدید بریا یونان محسوب می‌شود. هرچند که در هفته‌های اخیر سامانه‌های راداری موشک‌های اس-۳۰۰ یونان بر جنگنده‌های اف-۱۶ ترکیه قفل کردند که باعت تشدید تنش در روابط بین دو کشور شد.

در  تحولی دیگر، رسانه‌های یونانی روز دوشنبه گزارش کردند که دو فروند «اف-۱۶ وایپر» ارتقا یافته یونان امروز دوشنبه وارد شهر «تانگرا» در یونان شدند. روزنامه «پروثیما» نوشت که مهمترین عامل فنی ارتقاء یافته این نوع جنگنده نصب رادارهای جدید است. جنگنده اف-۱۶ ارتقا یافته  دارای یک پردازنده قدرتمندتر و نمایشگرهای بزرگتر است.

 به نوشته این روزنامه، ویژگی‌ها و تسلیحات اف-۱۶ وایپر به یونان برتری بسیاری نسبت به ترکیه می‌دهد زیرا نیروی هوایی یونان پیشرفته‌ترین جنگنده‌های اف-۱۶ جهان را در اختیار خواهد داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    15 9
    رو همون اف 16 ها رادار جدید بنداز پولت بزار جیبت خیلی بهتر از خریدنه
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      17 4
      آمپیلی و یه جفت باند خربزه ای هم بندازه عالی میشه.
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      6 1
      شیشه هاشو بودی کن چهار حلقه مارشال دور سفید و یه بوی ۱۰ ۱۱ هم بزن،دیوار صوتی رو به فنا میده
    • فرهنگ SE ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      2 0
      مگه مرض داره بوق ده یازده بمدازه.مگه میخاد شخصیتشو مشکلات فکری و کمبودهای زندگیشو نشون بده؟ولی شیشه دودی خوبه که اونم برادرای مشکل دار اذیت میکنن یوقت دیدی ماشینو میخابونن
  • تقی IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    4 14
    جنگنده تایفون انگلیسی و سوخو روسی در زمینه تسلیحات و مانور پذیری به پای رافایل فرانسوی نمی رسند و در میان کشورهای عربی حتی عربستان و کویت از جنگنده یورو فایتر استفاده میکند ،۶ سال پیش زمزمه خرید جنگنده saab griptenسوید توسط آرژانتین برای نوسازی ناوگان نیروی هوایی خود منتشر شد که با توجه به اشغال جزیره مالویناس ( فالکلند) توسط انگلیسیها نوعی اقرار و هشدار نسبت به برتری این جنگنده سویدی نسبت به تایفون انگلیسی در عرصه نبرد هوایی حکایت داشت
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    20 6
    8پایگاه نظامی امریکا داخل خاک ترکیه اینهمه باز بهشون هواپیما نداد امریکا
    • US ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      8 3
      حالا یه درصد فکر کن امریکا به ما سود بده تو برجام حتی فکرشم احمقانس رییسی دلار به کل از کشور خذف کنه فرداش برجام اتیش زده
    • بی طرف US ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      18 15
      بهتره به فکر مکیدن خونمون توسط روسیه و چین باشیم
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      13 3
      تو نمیخواد به فکرمکیدن خون ایران باشی. فعلأ همون امریکا ی پست وبی وجدان جلوی خریدهای نظامی ایران رو گرفته. توفعلأبه فکرمالیات باش واسه سرپاماندن صهیونیستها. نرخ بنزین شنیدم خیلی بالاست. اموراتت بگذره بسه. همون چین سگش به امریکاشرف داره که فعلأ نفت ازایران میخره. روسیه هم زمین واسه کشاورزی به ایران داده (پمادسینا)
    • هوشیار SE ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      0 0
      اونام فکر منافع خودشونم همه هستن کی نیست فقط اونا کمی خودخواه تر و وحشیانه
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    5 2
    حالا هروقت خرید ترکیه از این خبرهای پوچ زیاد داره
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    4 10
    ما خودمان می سازیم فقط تکنولوژی موتور توربوفن را از روس ها بخرید
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      7 26
      پانترک امروز ننمونه ای از درازگوش هایی است که دروازه تبریز را برای سربازان عثمانی بازکردند و آن تبریزی کشی اتفاق افتاد. اردوغان منتظر بمباران تبریز است بهانه اش را هم پیدامیکندـ
  • حمید IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    11 8
    تکنولوژی روس خیلی ضعیفه همون تایفون بهتره
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    6 3
    اینا همش بازیه تا ناتو به سوخو برسه ترکیه نفوذی ناتو در شرق هست بعد این که سوخو رو خریدن دادن آمریکا آمریکا هم اف 35 به ترکیه میده
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      3 1
      خیلی بانمکی
    • Y DE ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      0 0
      تا آن جایی که اطلاع دارم ترکیه بیش از هزار قطعه اف ۳۵ را تولید می کند و در سال های اخیر که تقریبا ۳۰ سال پیش خودش اف ۱۶ را با امتیاز گرفتن از آمریکا تولید کرد
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    10 6
    تجهیزات روس یعنی ..چرت
  • شریک ما IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    5 2
    ترکیه همه کشورها خواهش میکنن جنگنده بهش بدن اونوقت ایران باید با ها خواهش کنه از روسیه که متحدشه ،ترکیه عضوراصلی ناتواست !؟آمریکا هم جنگنده نمیده خوب دلیلش رو گفته ودرست هم هست درضمن اگر اف ۳۵به ترکیه بده فوری با یونان درگیرمیشه چون طمع قدرت داره
  • سیدمرتضی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    2 0
    دوست عزیز گفتن از ترکیه خواهش میکنن؟! الان ترکیه دنبال اف۳۵واف۱۶ارتقایافته نبود؟ اون هم مسئولان ترکیه میگن خواهش میکنن که طبیعیه برا تبلیغات، ترکیه جزوه اولین کشورهایی هستش که به ناتو پیوسته ،پس نتیجه میگیریم بسیار به سیستم راهبردی ناتو دفاع هوایی موشکی لینک با باماهواره های ناتو سیستم اواکس هاش و رادارهای پیش اخطارش سیستم پدافندی و زرهیش که اخیرا با کمکه کره جنوبی این تانک بومیشونو ساختن، سیستم دریاییش که سطحیش بیشتر براساس ناوهای اسپانیایی و زیر دریایی های المانیش که جدیدا داره بر اساس همین زیردریایی ها یک زیر دریایی بومی طراحی میکنه همه این ها بر اساس ناتو هستش و اگر بخواط سوخوی۳۵رو بخره باید یا سیستم های غربی روی سوخوی۳۵نصب کنه که تقریبا هزینه چند برابر میشه چون ایونیک روسی با غرب کاملا متفاوته و هزینه این کار از هزینه خرید یک جنگنده گرونتر میشه چون یک سری تغییراتی در جنگنده باید داده بشه و اگر ترکیه نخواط اینکار رو بکنه یعنی همون اویونیک روسی استفاده کنه باز هم باید اواکس های جدیدی بخره بر اساس سیستم روسی که این یک ابتلایی میشه برای سیستم نیرو هوایی یک کشور که بر اساس دو سیستم دو اموزش متفاوت باید خودشون رو هماهنگ کنن و هزینه بدن و ممکنه ناتو گشت این جنگنده های روسی رو در خارج از مرز ترکیه قبول نکنه مثل اس۴۰۰که کلا سیستم راداریش رو قبول نکردن و کلا از کل پدافند مستقل هستن این برای یک ارتش خیلی کار رو سخت میکنه، درعوض با توجه به این که شرکت روزلرویس طراح موتور جنگنده اینده ترکیه هستش ممکنه برای راضی نگه داشتن انگلیسی ها تایفون رو بخرن البته که انگلستان روابط خیلی خوبی داره با ترکیه مخصوص در موضع پانترک که مؤسس اصلیش بود مثل پان عرب خلیج عرب که نام جعلی ای هست و.. خلاصه کلام ترکیه از شرق جنگنده نمیخره چون هند نیست که خازج ناتو باشه از هرجا دلش خاصت جنگنده بخره، یک موضوع و خبر جالبی که شنیدم این هست که چین قصد داره سوخوی۳۵هاش رو بازنشست کنه به دلایل این که نمیزارن چین سوخوی۳۵رو اورهال کنه و دوم به دلیل رادار و سیستم متفاوت سوخوی۳۵با جنگنده های دیگه چین و عدم هماهنگی سوخوی۳۵با پی ال۱۰و۱۲و۱۵ چینی پس اوینیک رادار و پردازنده جنگنده خیلی مهمه بر اساس کدوم کشور طراحی شده و شکل و وابستگی ارتش کشورت بر چه اساسی هست تا باکمترین هزینه بیشترین فایده رو بگیری
  • علی IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    3 2
    هیچکدوم رو نمی‌خرند سیستم خرید شده باید چند سال دوام بده اینا قدیمی شده یورو فایتر عملا تا دوسال مشغول تولید سفارش های آلمان هست سوخو هم چند سال باید سفارش های خود روسیرو تو شرایط جنگ تامیین کنه هر دو در قیاس با رافائل فرانسه ضعیف میمونه سوخو ۳۵ هم نصل ۴ هست الان یواش یواش پای نصل ۶ وسطه که ترکیه تا دوسال جنگنده های نصل ۶ خودشو تولید میکنه حتی اگه بخوان هم نمیتونن بخرن چون سر شرکت های تولیدی کاملا مشغوله
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    1 2
    F16های ایران همه دست صهیونیستها وپاکستان وترکیه افتاد. روسیه وچین بخاطر اینکه امریکا تایوان وهمسایگان روسیه روقدرتمند نکنه ازفروش هواپیمابه ایران جلوگیری میکردن. که البته باشروع جنگ اکراین وتنش بین امریکا وچین احتمال داره بافروش جنگنده به ایران موافقت بشه. البته همیشه ملاحظه گاوهای شیرده عربی رو میکنندکه مبادا خللی وناراحتی بین عربهای خلیج فارس وچین وروسیه اتفاق بیافته. مخصوصأچین نفع زیادی از عبرستان میبره بخاطرهمین گفتن به ایران جنگنده نفروشن. یانکه ایران کلی پول دست این چینیهای بی وجدان داره. لعنت به همهشون
  • CA ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    5 1
    نخست وزیر یونان نمیتونه تصمیم بگیره که میخواد آویزون بشه یا بره یه جایی پنهان بشه؟ آخه این چه اسمی که روت گذاشتن
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      0 0
      انتخاب با خودتون...این یا اون؟..🤣🤣
  • سید روح اله DE ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 1
    اگر روسیه به ترکیه جنگنده بده باید یه فکر اساسی کرد
  • علی IQ ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    3 4
    اردوغان کوچولو اصلا در حد و انداره تهدید نیست ، بمباران تبریز؟؟؟ اگر می تونست در سوریه کارش رو عملی میکرد یا در مرز ارمنستان و حکومت علی اف، چون آذربایجان فقط اسم بخش شمال غربی ایرانه و باکو و سرحداتش یک اسم دیگه ای داره که الآن یادم نیست و حتی اسم این جمهوری هم عاریتی است.
  • حسن دانه کار IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    0 0
    در باره خبر قبلی باید عرض کنم این آقا اگه امثال شما را نداشت چیکار میخواست بکند ، تبلیغات شما از ایشون نوازنده ساخت خواننده ساخت حتی بازیگری و جالب اینجاست که در هیچ کدام از این سه حرفه در حد آماتور هم نیست ولی شما چه تبلیغاتی براش می‌کنید واقعا حتما باید این شیتیل شمارو بیشتر کنه
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    0 0
    تایفون آلمانی از همه پیشرفته تر است حتی اف ۳۵ های آمریکایی به پای تایفون های آلمانی نمی رسند
    • DE ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      0 0
      آلمان اجازه تولید سلاحهای بزرگ مثل جنگنده و.. را نداره ، مگر شراکتی با دیگر کشورهای عضو ناتو باشه.
  • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 0
    دو سال از پایان تحریم تسلیحاتی ایران گذشته اما حتی یک فروند جنگنده نه روسیه و نه چین به ایران ندادن ، واقعا موندم ایران با چه خوش خیالی ای این دو کشور را متحد خودش میدونه ؟ آخرین جنگنده هایی که به ایران دادن ۱۹ فروند میگ ۲۹ ای یعنی ضعیف ترین مدل ، چین هم چند فروند اف ۷ ملقب به آبگرمکن پرنده ، کپی چینی از میگ ۲۱ روسی که خودش مال ۵۵ سال پیش است...
    • احمدرضا US ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
      0 0
      عزیزم مگه ماشینه سریع بره جنگنده بخره دو الی سه سال خلبان ها دارن اموزش میبینن قطعات و زیرساخت نگهداریش بیاد اخر سر جنگنده وارد کشور میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس