اغتشاشات ایران - نمایه

آمریکایی‌ها جلوی دسترسی اکثریت «ایرانی‌های بد» به داروهای خاص را می‌گیرند، اما اقلیت کوچک «ایرانی‌های خوب» را که به دنبال اغتشاش، آشوب و براندازی هستند، از تحریم‌ها معاف می‌کنند.

سرویس جهان مشرق - دولت آمریکا بلافاصله پس از آغاز اغتشاشات در ایران در پی فوت «مهسا امینی» اقدام به تحریم «پلیس امنیت اخلاقی» ایران[۱]، که بیش‌تر به «گشت ارشاد» شهرت پیدا کرده، و شماری از مقامات ایرانی مرتبط با آن کرد[۲]. البته این تنها واکنش واشینگتن نبود. کاخ سفید علناً از اغتشاشگران در ایران حمایت کرد و وعده داد «برای پاسخگو کردن ایران[۳]» و در حقیقت کمک به آشوب‌طلبان هر کاری از دستش برمی‌آید، انجام دهد. یکی از این اقدامات، که در ادامه بیش‌تر درباره‌ی آن خواهید خواند، معاف کردن آشوبگران از تحریم‌های آمریکا بود!

ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی +تصاویر

در حالی که بیماران خاص در ایران مشمول تخفیف‌های تحریمی آمریکا برای دسترسی به داروهای خود نمی‌شوند، اغتشاشگرانی که به دنبال براندازی در ایران هستند، از تحریم‌های آمریکا معاف می‌شوند تا بتوانند از ابزارهای دور زدن محدودیت‌های ارتباط اینترنتی و همچنین خدمات اینترنت ماهواره‌ای، بهره‌مند شوند. (+)

«ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب»

«آمریکا برای ایرانی‌ها امکان دسترسی به فناوری‌های دارای محدودیت صادراتی‌ای را فراهم می‌کند که به آن‌ها اجازه خواهد داد آخرین اقدامات رژیم آخوندی در سرکوب ارتباطاتی را دور بزنند؛ از جمله قطعی جدید اینترنت که این هفته اعمال شد[۴].» این ترجمه‌ی اولین جمله‌ی یکی از گزارش‌های خبری کوتاه روزنامه‌ی آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» است. البته این جمله را می‌توان شکل دیگری نیز ترجمه کرد: «آن دسته از مردم ایران که مبتلا به بیماری‌های خاص هستند، از تحریم‌های دارویی دولت آمریکا معاف نیستند، اما عده‌ای اغتشاشگر که به دنبال تغییر رژیم در کشورشان هستند، مشمول معافیت از تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌شوند.»

ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی +تصاویر

مقامات دولت آمریکا فقط زمانی به فکر حمایت از مردم ایران و تأثیر مخرب تحریم‌های اقتصادی بر زندگی ایرانی‌ها می‌افتند که مردم ایران در راستای منافع آن‌ها گام بردارند. همین واقعیت نشان می‌دهد بر خلاف ادعاهای واشینگتن، هدف اصلی تحریم‌های ضدایرانی در حقیقت زندگی مردم عادی در ایران است، نه تغییر رفتار مقامات جمهوری اسلامی. (+)

وال‌استریت‌ژورنال در ادامه توضیح می‌دهد:

وزارت خزانه‌داری [آمریکا] روز جمعه در واکنش به محدودسازی دسترسی به اینترنت توسط دولت ایران در بخش‌های وسیعی از این کشور[۵]، مجوز جدیدی صادر کرد که به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد به ایرانی‌ها خدمات سایبری‌ای ارائه دهند که می‌تواند به آن‌ها در حفظ ارتباط دیجیتالی‌شان با جهان کمک کند... وزارت خزانه‌داری برای مقابله با اقدام تهران در قطع اینترنت (که اتکای جنبش [اعتراضی] به رسانه‌های اجتماعی برای ابراز مخالفت و جلب حمایت را هدف قرار داده) مجوزی صادر کرد که به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد بسترها و خدمات اینترنتی ایمن [و مصون از محدودیت دولتی] را به شهروندان ایرانی ارائه دهند. صدور این مجوز از آن‌جایی لازم است که صادرات این فناوری‌ها [به ایران] در حالت عادی ذیل یک برنامه‌ی تحریمی به وسعت تمام اقتصاد [این کشور] قدغن است.

ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی +تصاویر

معترضان، ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰، در مقابل ساختمان وزارت دادگستری آمریکا تصاویر «بریانا تیلور» را در دست گرفته‌اند. با وجود این‌که تیلور در خانه‌ی خودش خوابیده بود و افسرهای پلیس بدون هشدار قبلی به زور وارد خانه‌اش شدند و او را که حتی مسلح هم نبود، با شلیک هشت گلوله کشتند، اما هیچ‌کدام از مأموران پلیس به خاطر قتل او مجرم شناخته یا حتی متهم به قتل نشد.  (+)

این روزنامه‌ی آمریکایی همچنین می‌نویسد:

«والی آدیمو» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، طی بیانیه‌ای که همراه با این اقدام صادر شد، گفت: «آمریکا دارد حمایت خود از دسترسی مردم ایران به جریان آزاد اطلاعات را دوچندان می‌کند. ما به مردم ایران کمک می‌کنیم تا برای مقابله با تلاش‌های دولت این کشور در جهت تجسس و سانسور آن‌ها، مجهزتر شوند.» آدیمو همچنین افزود که طی هفته‌های آینده، دستورالعمل‌های بیش‌تری نیز صادر می‌شود که این کارزار اخیر را توسعه خواهد داد... مقامات ایرانی می‌گویند واکنش غرب به مرگ خانم «امینی» نشان‌دهنده‌ی معیار دوگانه‌ی آن‌ها در انتقاد از تهران و چشم‌پوشی از سایر سوءرفتارها [ی مشابه] است.

هنوز چیزی از انتشار خبر معافیت اغتشاشگران ایرانی از تحریم‌های آمریکا نگذشته بود که خبر عجیب‌تری نیز منتشر شد: آمریکا برای «ایلان ماسک» بنیانگذار، مدیرعامل و مهندس ارشد کمپانی آمریکایی «اسپیس‌ایکس» استثنا قائل شده و به او مجوز داده تا به کاربران ایرانی خدمات اینترنت ماهواره‌ای خود، موسوم به «استارلینک»، را ارائه دهد[۶]. ارائه‌ی اینترنت ماهواره‌ای به «مردم ایران» در حالی است که بسیاری از شرکت‌های آمریکایی حتی برای ارائه‌ی ساده‌ترین خدمات خود به ایرانی‌ها نیز با محدودیت، و یا به طور کلی ممنوعیت، مواجه هستند. همین دو خبر به‌تنهایی نشان می‌دهد مقامات ایران درباره‌ی معیارهای دوگانه‌ی دولت آمریکا درست می‌گویند. به عبارت دیگر، آمریکایی‌ها قائل به دوگانه‌ی «ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب» هستند: عده‌ی معدودی اغتشاشگر و برانداز، ایرانی‌های خوب هستند که باید از زیر بار تحریم‌ها خارج شوند، در حالی که بقیه‌ی مردم ایران، که اکثریت قاطع ملت این کشور را تشکیل می‌دهند، از نظر آمریکایی‌ها ایرانی‌های بد هستند که باید تحریم شوند.

ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی +تصاویر

«ایلان ماسک» یکی از ثروتمندترین انسان‌های دنیا و کارآفرین سرشناس آمریکایی که در رأس شرکت‌های بزرگی مانند خودروسازی «تسلا» قرار دارد، فرصت اغتشاشات در ایران را غنیمت شمرد و بلافاصله درخواست معافیت از تحریم‌های آمریکا و مجوز ارائه‌ی اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» به کاربران ایرانی را مطرح کرد. دولت آمریکا نیز برای حمایت از آشوبگران در ایران و کمک به آن‌ها برای برگزاری تجمعات بزرگ‌تر، شرکت «اسپیس‌ایکس» ارائه‌دهنده‌ی خدمات «استارلینک» را از تحریم‌های ضدایرانی مستثنی کرد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «دیکتاتور خوب» و «جنایتکار جنگی خوب»؛ سیاست خارجی آمریکا بر چه مبنایی است؟

قتل به دست پلیس

اما درباره‌ی اصل موضوع، یعنی فوت یک نفر در بازداشت یا به دست پلیس، بررسی برخی آمار و ارقام دیگر نیز در این‌جا خالی از لطف نیست. به‌رغم وجود قوانین و مقررات الزام‌آور درباره‌ی ثبت‌وضبط آمار افرادی که در بازداشت یا به دست پلیس کشته می‌شوند[۷]، پلیس آمریکا از ارائه‌ی چنین آماری خودداری می‌کند. با این وجود، برخی نهادهای رسانه‌ای-اجتماعی اقدام به جمع‌آوری چنین ارقامی، هرچند ناقص، کرده‌اند. همین آمار نصف‌ونیمه نیز حکایت از آن دارد که احتمالاً از زمانی که خانم امینی، پس از بازداشت توسط پلیس ایران و بدون قصد و تعمد، فوت کرد، تا الآن که این گزارش نوشته می‌شود، چندین نفر، از جمله چند زن، به دست پلیس آمریکا به قتل رسیده‌اند: عمدتاً عمداً و اکثراً به ضرب گلوله.

ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی +تصاویر

تصاویر «کورین گینز» (چپ) و «بریانا تیلور»، دو زن سیاه‌پوستی که به دست پلیس آمریکا کشته شده‌اند، مقابل کاخ سفید در واشینگتن در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰، همزمان با اجتماع مردم به مناسبت «ژوئن‌تینث» و بزرگداشت روزی که، در سال ۱۸۶۵، بیش از دو سال پس از اعلام رسمی الغای برده‌داری در آمریکا، بردگان سیاه‌پوست در شهر «گلوستون» ایالت تگزاس، باخبر شدند که از بردگی رهایی پیدا کرده‌اند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «روز مادر» در زندان زنان آمریکا

›› در زندان‌ زنان آمریکا چه می‌گذرد

طبق برخی از این آمارها، بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ هر سال بین ۳۷۵ تا ۴۹۶ نفر فقط در «موارد مربوط به بازداشت» کشته شده‌اند[۸]؛ یعنی بین ۱ تا ۱/۳ نفر در هر روز. البته این ارقام، علاوه بر ناقص، حداقلی نیز هستند. به عنوان نمونه، آمار جدیدتر مربوط به دو سال بعد، یعنی سال ۲۰۱۱، نشان داد فقط در همان سال ۶۸۹ نفر در جریان بازداشت توسط پلیس آمریکا کشته شدند؛ به عبارت دیگر، ۱/۸ نفر، یعنی تقریباً دو نفر، در هر روز. اما این تمام ماجرا نبود. آماری که تنها در سه‌ماهه‌ی ژوئن تا آگوست سال ۲۰۱۵ با روش‌های جدیدتر جمع‌آوری شد، نشان داد در این مدت دست‌کم ۴۲۴ نفر هنگام بازداشت توسط پلیس، کشته شده‌اند؛ یعنی رقم باورنکردنی ۱۲/۸ نفر در هر روز. این در حالی بود که از این آمار، ۸۹ درصد، از گزارش‌های رسانه‌ای جمع‌آوری شده بود و فقط ۱۱ درصد، یعنی ۵۰ نفر، توسط نهادهای انتظامی گزارش شده بودند.

ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی +تصاویر

«جنوا رید-ویل» مادر «ساندرا بلاند» که سه روز پس از بازداشت توسط پلیس آمریکا جسدش در زندان یکی از شهرستان‌های ایالت تگزاس پیدا شد، در حال گفت‌وگو با رسانه‌ها پس از خروج از دادگاه فدرال. بلاند به دلیل این‌که هنگام پیچیدن با خودرویش از راهنما استفاده نکرده بود، توسط یکی از مأموران پلیس ایالتی متوقف شده بود. مقامات می‌گویند بلاند در زندان خودش را حلق‌آویز کرده، اما خانواده‌ی او این روایت را تکذیب می‌کنند. روی بلوز «رید-ویل» اسامی برخی از قربانیان خشونت نژادپرستانه‌ی پلیس در کنار سن آن‌ها نوشته شده است.  (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› هر دو دقیقه به یک آمریکایی تجاوز می‌شود

›› منطقه‌ای در آمریکا که تجاوز به دانش‌آموزان دختر در آن آزاد است!

البته دولت آمریکا در قالب طرحی تحت عنوان «برنامه‌ی گزارش مرگ در بازداشت» (که اکنون «مرگ‌ومیر در مؤسسات اصلاح و تربیت» نامیده می‌شود) برخی آمارهای مرتبط را منتشر کرده است، اما آمارهای این طرح در مقاطع مختلف بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ جمع‌آوری شده‌اند و اکنون نیز دیگر چنین آماری جمع‌آوری و منتشر نمی‌شود[۹]. با این وجود، طبق آخرین آمارهای این برنامه، بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۶، ۳۱ درصد از فوت‌ها در زندان‌های محلی پلیس تحت عنوان خودکشی گزارش شده‌اند، در حالی که حدود نیمی از این مرگ‌ها در نتیجه‌ی بیماری، از جمله بیماری قلبی و کبدی و سرطان، بوده است. اوایل سال جاری میلادی (۲۰۲۲) «لندن مارکز» زنی باردار، در بازداشت پلیس شهر شیکاگو در ایالت ایلینوی آمریکا جان خود را از دست داد که دومین فوتی در بازداشت پلیس این شهر طی کم‌تر از دو ماه بود[۱۰]. این زن ۳۱ ساله در حالی فوت کرد که هیچ دلیلی برای فوت او و حتی دستگیری او ارائه نشد[۱۱].

ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی +تصاویر

«آدایا لم-ویلسون» سه‌ساله، سال ۲۰۱۴ در شهر «فینیکس» ایالت آریزونای آمریکا، برای آخرین بار با خاله‌اش «میشل کاسو» خداحافظی می‌کند. کاسوی ۵۰ ساله، در خانه‌اش بود که پلیس برای «چک‌آپ سلامت روانی» به خانه‌اش مراجعه کرد. کاسو در حالی در را باز کرد که در یک دستش چکش بود. افسران پلیس هم مستقیم و از پشت در قلب او را هدف گرفتند. قتل کاسو تنها چند روز پس از قتل «مایکل براون» در شهر «فرگوسن» ایالت میزوری اتفاق افتاد که جرقه‌ی اعتراضات گسترده در سراسر آمریکا را زد.  (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› احیای سنت نژادپرستانه «لینچ کردن» سیاهان در آمریکا

روزنامه‌ی آمریکایی واشینگتن‌پست مستقلاً اقدام به جمع‌آوری اطلاعات و آمار درباره‌ی قتل شهروندان به دست پلیس آمریکا[۱۲] و همچنین به طور خاص «تیراندازی پلیس آمریکا به زنان» کرده و به این نتیجه رسیده است که از سال ۲۰۱۵ تا کنون (کم‌تر از هفت سال) از بین بیش از ۵۶۰۰ شهروندی که به ضرب گلوله‌ی پلیس آمریکا کشته شده‌اند[۱۳]، حدود ۲۵۰ نفر (به طور دقیق‌تر، ۲۴۷ نفر) زن بوده‌اند[۱۴]. واشینگتن‌پست توضیح می‌دهد که از سال ۲۰۱۵ (که این روزنامه جمع‌آوری آمار در این‌باره را آغاز کرد) تا کنون پلیس آمریکا هر سال حدود ۱۰۰۰ شهروند آمریکایی را با شلیک گلوله کشته است. توجه داشته باشید که در این آمار صحبت از «اتفاق» یا «بیماری» نیست، بلکه صرفاً شلیک گلوله‌ی مستقیم پلیس عامل قتل این شهروندان بوده است. به عنوان نمونه، قتل «بریانا تیلور» ۲۶ ساله و سیاه‌پوست در اتاق خوابش با شلیک ۳۲ گلوله در حمله‌ی غافلگیرکننده‌ی پلیس به خانه‌اش، که جرقه‌ی تشکیل جنبش «اسمش را بگو» (#SayHerName) را زد، هیچ ارتباطی با مثلاً یک بیماری زمینه‌ای نداشت[۱۵].

ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی +تصاویر

«کیمبرلی کرنشاو» یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی «انجمن سیاستی آفریقایی-آمریکایی‌ها» و همچنین کارزار «اسمش را بگو» هودی سفیدی به تن دارد که رویش اسامی برخی از زنان سیاه‌پوستی نوشته شده که به دست پلیس آمریکا کشته شده‌اند. کرنشاو می‌گوید: «دختران سیاه‌پوست از ۷ سالگی و زنان سیاه‌پوست در سن بیش از ۹۰ سالگی توسط پلیس کشته شده‌اند، اما تا مدت‌ها هیچ‌کس درباره‌ی این قربانیان حرفی نمی‌زد.» (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ماجرای تجاوز سربازان آمریکایی به «دختر بلوز مشکی» در ویتنام چه بود؟

›› یک میلیون برده جنسی، ارمغان حضور ۶۰ ساله نظامیان آمریکا در کره جنوبی

واکنش دولت بایدن به اغتشاشات ایران

یکی از نکات قابل‌توجه درباره‌ی واکنش آمریکا به فوت خانم امینی، این است که دولت و کنگره‌ی این کشور در محکومیت این اتفاق و حمایت تمام‌قد از اغتشاشگرانی که با سوءاستفاده از این حادثه‌ی غیرعمد به دنبال آشوبگری و براندازی در ایران هستند، کاملاً یک‌دست و یکپارچه عمل کرده‌اند. به عنوان نمونه، بلافاصله پس از انتشار خبر درخواست «ماسک» برای برقراری خدمات اینترنت ماهواره‌ای در ایران، هیأتی دوحزبی در کنگره‌ی آمریکا به رهبری «کلاودیا تنی» نماینده‌ی جمهوری‌خواه ایالت نیویورک، و «تام مالینووسکی» نماینده‌ی دموکرات ایالت نیوجرسی[۱۶]، خواستار تعجیل دولت بایدن در دادنِ جواب مثبت به درخواست «ماسک» و مجوز رسمی به اسپیس‌ایکس شد[۱۷]. درخواستی که با چراغ سبز دولت بایدن نیز مواجه شد.

ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی +تصاویر

یک فروند ماهواره‌بر «اسپیس‌ایکس» از «مرکز فضایی کندی» در ایالت فلوریدای آمریکا یک ماهواره‌ی متعلق به پروژه‌ی اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» را به فضا می‌برد. ارائه‌ی خدمات چنین پروژه‌ای به کاربران ایرانی تقریباً در هیچ شرایط دیگری محتمل به نظر نمی‌آمد، مگر الآن که آمریکایی‌ها معتقدند دسترسی اغتشاشگران ایرانی به اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند براندازی در این کشور را تسریع کند. (+)

رسانه‌های آمریکایی نیز همزمان هم اقدامات دولت بایدن در حمایت از اغتشاشگران ایرانی را پیشاپیش تحت عنوان «حمایت سریع‌تر و عمیق‌تر از دولت اوباما[۱۸]» توصیف و تحسین کرده‌اند و هم خواهان پشتیبانی بیش‌تر دولت بایدن از اغتشاشگران شده‌اند[۱۹]. دولت باراک اوباما، که بایدن معاون اول و شخص دوم آن بود، همزمان با اغتشاشات سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) به کم‌کاری و «از دست دادن فرصت حمایت از مردم ایران» متهم شده بود. این در حالی است که مقامات دولت بایدن ضمن وضع تحریم‌های جدید علیه دولت ایران و اعطای معافیت‌های تحریمی برای حمایت از اغتشاشگران، شخصاً در حمایت از براندازها موضع گرفته‌اند؛ از شخص بایدن تا مقامات پایین‌دست‌تر.

بایدن در سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل از «شهروندان شجاع و زنان شجاع ایران که در حال حاضر دارند برای تضمین حقوق ابتدایی خود تظاهرات می‌کنند[۲۰]» دفاع کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی دولت بایدن، نیز در توئیتی در همین‌باره نوشت: «مهسا امینی باید امروز زنده می‌بود. در عوض، ایالات متحده و مردم ایران در سوگ او هستند. ما از دولت ایران می‌خواهیم آزار نظام‌مند زنان را پایان دهد و اجازه‌ی اعتراض مسالمت‌آمیز را صادر کند[۲۱].» در عین حال، آن‌چه در سخنرانی بایدن و توئیت بلینکن هیچ اشاره‌ای به آن نشد، قتل عمدی و نژادپرستانه‌ی زنان آمریکایی به دست پلیس آمریکا بود؛ و این‌که آمریکا با کدام سابقه‌ی درخشان حقوق بشری، یک رویداد غیرعمدی و کم‌سابقه در ایران را به باد انتقاد گرفته و به بهانه‌ی آن به اغتشاشگران و آشوب‌طلبان در ایران کمک می‌کند؟

ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی +تصاویر

«مهسا امینی باید امروز زنده می‌بود. در عوض، ایالات متحده و مردم ایران در سوگ او هستند. ما از دولت ایران می‌خواهیم آزار نظام‌مند زنان را پایان دهد و اجازه‌ی اعتراض مسالمت‌آمیز را صادر کند.» توئیت «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه‌ی آمریکا در حمایت از آشوبگران در ایران (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› استعفای فرماندار نیویورک بعد از آزار جنسی چندین زن/ کوئومو: این که چیزی نیست!

›› «دکترین فرس»؛ مجوز رسمی قتل و تجاوز جنسی درون ارتش آمریکا


[۱] US sanctions Iranian morality police after woman’s death Link

[۲] مرگ مهسا امینی؛ آمریکا گشت ارشاد را تحریم کرد لینک

[۳] کاخ سفید: برای پاسخگو کردن ایران در مرگ مهسا امینی از هر ابزاری استفاده می‌کنیم لینک

[۴] U.S. Approves Technology to Circumvent Iran Internet Crackdown Link

[۵] Iran Restricts Internet Access as Women’s Rights Protests Spread Link

[۶] Elon Musk activating Starlink satellite internet in Iran after Biden administration relaxes sanctions Link

[۷] Know their names: Black people killed by the police in the US Link

[۸] Deaths in police custody in the United States: Research review Link

[۹] Mortality in Correctional Institutions (MCI) (Formerly Deaths in Custody Reporting Program (DCRP)) Link

[۱۰] Family demands answers after pregnant woman dies in Chicago police custody Link

[۱۱] Chicago police in-custody death: Woman, ۳۱, ID'd as person who died in custody; COPA investigating Link

[۱۲] Police use of deadly force in the United States Link

[۱۳] ۱,۰۴۸ people have been shot and killed by police in the past year Link

[۱۴] Nearly ۲۵۰ women have been fatally shot by police since ۲۰۱۵ Link

[۱۵] Breonna Taylor and hundreds of Black women have died at the hands of police... Link

[۱۶] Elon Musk Should Provide Internet in Iran, Lawmakers Urge Yellen Link

[۱۷] Congress Seeks To Expedite Musk’s Satellite Internet For Iranians Link

[۱۸] On Iran protests, Biden goes faster and farther than Obama Link

[۱۹] Biden Should Amplify the Voices of Iran’s Protesters Link

[۲۰] Remarks by President Biden Before the ۷۷th Session of the United Nations General Assembly Link

[۲۱] Mahsa Amini should be alive today... Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 83
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 28
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    56 18
    لطفا این گزارش رو بارها پخش کنید تا میزان وقاحت آمریکا رو بشه. آمریکای وحشی
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      24 6
      سایتهای اصلاحطلب بدون فیلتر در حال پخش اخبار آشوبگری سلبریتیها و انتشار نظرات ضد بسیج و سپاه و حتی رهبری هستند.بخصوص سایت زرد برترینها
    • پدی ازپیج همسایه IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      9 23
      یه سوال بدون شوخی:شما کامنتگذارای مشرق واقعانظرتون ایناست؟یا میفهمیدو منافعتون توی اینه نفهمید؟انگار ازبلژیک وفنلاند وسوییس نظر میذارید.
    • مظلوم IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      12 3
      وقتی که دشمنان قسم خورده ات شروع میکنن به دلسوزی و ابراز ناراحتی . مطمئن شو که بازم فقط دنبال یک مورد هستن و اونم به دست گرفتن سرمون هست
    • مظلوم IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      5 2
      وقتی که دشمنان قسم خورده ات شروع میکنن به دلسوزی و ابراز ناراحتی . مطمئن شو که بازم فقط دنبال یک مورد هستن و اونم به دست گرفتن سرمون هست
    • مظلوم IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      4 1
      وقتی که دشمنان قسم خورده ات شروع میکنن به دلسوزی و ابراز ناراحتی . مطمئن شو که بازم فقط دنبال یک مورد هستن و اونم به دست گرفتن سرمون هست
    • مظلوم IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      4 1
      وقتی که دشمنان قسم خورده ات شروع میکنن به دلسوزی و ابراز ناراحتی . مطمئن شو که بازم فقط دنبال یک مورد هستن و اونم به دست گرفتن سرمون هست
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      12 4
      اغتشاشات اخیر فتنه تجزیه طلب ها بود دیر فهمیدیم مثل همیشه بعد ماجرا فهمیدیم
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      15 6
      ای کاش جوانان فریب خورده بدانند امریکا با تئوری خاورمیانه جدید در زمان بوش پسر نه تنها دنبال براندازی حکومت قانونی جمهوری اسلامی در ایران دقیقا مثل زمان دولت ملی دکتر مصدق است بلکه دیگر بدنبال تجزیه ایران به دهها کشور بی خاصیت ضعیف میباشد شیطان بزرگ علنا اعلام میکند کشورهای قدرتمند ایران مصر عربستان سوریه عراق ترکیه واردن باید تجزیه و توان نظامیشان بسیار کمتر از رژیم کودک کش در منطقه باشد تجزیه در هر کشوری نا امنی برای سالیان طولانی بدنبال دارد و امنیت خاورمیانه باید قربانی رژیم کودک کش شود جوانان فریب خورده ایرانی که متاسفانه اسیر توهمات فضای الوده فریب ودروغ مجازی و تلویزیون های ماهوراره ای مزدور اروپا و غرب شده اند بدانند امریکا ۳۵۰ سال قدمت دارد ولی افتابه مسی در ایران دوهزار و پانصد سال قدمت دارد حداقل هزار اختراع اولیه بشر در ایران با قدمت بالای هفت هزار سال شکل گرفته است ای کاش جوانان فریب خورده کمی تاریخ دویست سال اخیر ایران را بخوانند انگلیس و امریکا بلاهای هولناکی از قحطی ساختگی که باعث کشتار ۹ میلیون نفر ایرانی تا علف خواری بقیه زنده مانده های قحطی ساختگی انگلیسی در ایران گردید جوانان فریب خورده بدانند امریکا انگلیس ورژیم کودک کش به دنبال تجزیه ایران و شروع جنگ های خانمان سوز داخلی میباشند تا بتوانند با طیب خاطر بر منافع زیر زمینی و معادن ارزشمند ایران خیمه بزنند این سه کشور محور شرارت هیچ پشیزی برای مردم ایران احترام قائل نیستند و فقط بدنبال نا امنی در ایران میباشند تا داعشی که دوباره دارند احیا میکنند را بجان زنان دختران مادران ایرانی بیندازند و مردان ایران را از دم تیغ بگذرانند این ماهیت اصلی شیطان بزرگ امریکا روباه پیر و فرتوت انگلیس و رژیم جعلی و کودک کش صهیونیستی میباشد جوانان فریب خورده بدانند بیشتر سلبریتی ها با پول این کشور اقا شده اند و در مواقع خطر هیچ کدامشان در ایران نخواهند ماند شاید بعضی از ایشان در حوزه کاری خود تخصص داشته باشد اما به هیچ عنوان از جامعه شناسی و سیاست استقلال و امنیت اگاهی ندارند و فقط مطرح شدن ودیده شدن با هر منظور ی برایشان مهم میباشد همانطور که یکی از ایشان افاضه فرمود هشتاد میلیون ایرانی فدای سر فرزندم که در امریکا گذران عمر را سپری میکند.
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      10 4
      سایت های اصلاحطلب عضا همکار دشمن اند. یکی شون به گزارش های روشنگر بیست و سی انتقاد کرده بود!
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      3 0
      چرا ما مزدور اجیر نمی کنیم برای آن کشورها؟
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      2 6
      ۱۰:۲۷ خودت از کامنت خودت خنده نگرفت فعالیتهای شما هست که بدون فیلتر داره انجام میشه نه مخالفانتون خدایا صبر بی منطقی هم حد واندازه ای داره. فقط چرت بگید وبه خودتون مثبت بدید همین.
    • شاکی IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      4 2
      یک تعداد زیادی از این سلبریتی که تنها نقش اصلی شون توی فیلم ها و سریال نقش ادم پشت دیوار رو داشتن . چون با شمع روشن کنار دیوار سفارت ها تا الان هنوز نتونستن اقامت کشور دیگه ای رو بگیرن . حالا فکر کردن که حالا وقتشه که دوباره با این اراجیف شانس شون رو به قیمت ریختن خون بیگناهان امتحان کنن . بدترین مجازات برای اینها همانا منزوی شدن نشون هست
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    15 10
    سلبریتی های مفت خور یکی یکی دستگیر کنید قبل از فرار کنن گفتیم ایندفعه با قبلی فرق داره یه عده متوهم مجازی فکر کردن هیچی نمیشه تک تک اتیش بیارهارو دستگیر میکنن
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    12 11
    جا داره تشکر کنیم از خانم آمنه سادات ذبیح پور که سکوت سابق صداوسیما رو شکستند و دشمن رو رسوا کردند. البته ظاهرا برملا شدن حقّ برای بعضی نوکران دشمن و توسری خورهای دشمن، سنگین بوده!!! حقّ برای مردم روشن شده، بیخودی به مجری ها فشار نیارین. به لطف و اراده خدا، روشن شدن حقّ ادامه دار است. حقیقت تلخه و عصبانی کننده دشمنان حقیر خدا!
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    9 5
    در واقع حمایت آمریکا از ماموران وحشی و آدمکش موساد در ایران برای بازگرداندن آمریکا به صندلی حکومت در ایران
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    13 6
    یکی دیگه از تضادهای خنده دار آمریکا و یهودی ها اینه که حرف از رسانه و روشن شدن حق میزنن، اما وقتی اخبار ایران و ۲۰ و ۳۰ و مجری های خوب اون، حق رو روشن میکنند، عصبانی میشن و بهشون حمله و توهین یا مسخره شون می‌کنند. تا جایی مخاف روشن شدن حقّ هستند که حتی سابقه کشتن خبرنگار رو هم دارند. آمریکا و یهودی ها، دشمنان برملا شدن حق و حقیقت اند، چون درصورت برملا شدن حقیقت ها و اخبار واقعی، بازنده مطلق هستند.
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      8 3
      ماشهدای یهودی داریم نبایدتوهین به قوم مقدس یهودیت کنی صهیونیست داعش وبلعم باعوراهستندودرخودیودیت محکوم وجنایتکارند ودرفسادغرق اند ودرمورداغتشاشات مرگ برزامبی های فحاش قاتل مجروح کننده ی پلیس ایران واروپا وتخریب کننده اموال عمومی وخصوصی وکادردرمان وکسبه ورهگذر
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    12 2
    از کسایی که مثل آب خوردن میرن اهالی یه سرزمین رو میکشن و اون سرزمین رو اشغال میکنند مثل کشتن سرخ پوست ها در آمریکا و کانادا و فلسطینیان در فلسطین و بومیان در استرالیا، کاملا انتظار میره که بخوان مردم یه کشور دیگه مثل ایران رو هم بکشند تا اونجا رو هم اشغال کنند. این ها کارشون کشتن مردم یه سرزمین و اشغال اونجاست. این آدمکش‌های خیابانی مامور همون ها هستند و وظیفه شون کشتن اهالی ایران هست برای آماده شدن سرزمین ایران برای اشغال توسط ارباب هاشون آمریکا و اسرائیل
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    6 0
    خب در هردو مورد آمریکا از کشته شدن ایرانی‌ها حمایت میکنه. یا با ندادن داروی بیماران پروانه‌ای یا با پشتیبانی و حمایت از حضور تروریست‌های آدمکش در ایران. نتیجه هردو یکیه. مرگ ایرانی. اما مردم و پلیس و ... دشمن رو ناکام گذاشتند.
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    13 7
    فشاراقتصادی رو حل کنید دیگه خبری از اعتراضات نخواهد بود
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      6 11
      فشار اقتصادی که حاصل ۸ سال گند زدن به همه قسمت‌های اقتصاد است در یکسال و دوسال رفع نمی شود باید صبر داشت
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      3 4
      مگه دلیل کارهای سازمان یافته ماموران موساد در ایران فشار اقتصادی هست؟ اونا پول هاشون رو کامل گرفته اند
    • شیوا IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      3 7
      تو غلط کردی اینو میگی . اعتراضات فقط به خاطر خشونت و زیاده روی گشت ارشاد بود . شما گداها آمدید جریان اعتراضات را منحرف کردید . بی عرضه بی لیاقت تقصیر خودته که وضع مالی ات خوب نیست . برو لیاقتت را زیاد کن به جای اینکه حرصت را سر اموال عمومی خالی کنی
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      4 1
      همه جای جهان به پلیس فحاشی بشود کشته وداغونش میکنند ولی درایران برای امنیت خودشخص که بیماران جنسی بهش توهین نکنن به بخش فرهنگی پلیس ایران میرود وان اتفاق ناگواربرای خواهرمقیدبه حجاب مامهسامینی رخ میدهد درهیچ جای جهان زامبیسم وپلیس ایران واروپا کشی وفحاشی که بی حجابی زبانی است وتخریب اموال عمومی وشاهرگ زنی مردوداست
  • رزمنده دفاع مقدس ومدافع حرم IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    6 3
    امریکاشیطان بزرگ است وباکیدشیطان بایدمبارزه کرد
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    9 3
    برنامه اصلی غرب تبدیل کشورها به ایالتهای کوچکی است که تحت قوانین آمریکا اداره شوند و حکومتهای ایران، چین و روسیه مخالفین اصلی آن هستند.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    6 0
    آمریکا برای من شاخصه هر جا حمایت کرد من مطمئنم به دنبال منافع خودش است یا ضربه زدن به جریانی باطل در راستای سیاست کثیفش
  • منتقد گمنام IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    2 8
    تراژدی تکراری : محسن روح الامینی ، مهسا امینی !
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      12 7
      مهسا امینی به علت بیماری و مصرف دارو فوت کرد. کمدی-تراژدی تکراری خباثت شماست.
  • DE ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    10 5
    خاک تو سر کسانی که اهمیت و ارزش و قدر استقلال را نمی دونند!
  • کارشناس IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    13 16
    اغتشاشگران دیروز را انقلابی ولی انقلابی های فردا را امروز اغتشاشگر مینامند
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      14 4
      اون کسی که نمی تونه فرق اغتشاشگر و هدفش که وطن فروشی و تجزیه طلبی را با انقلابی و اهدافش که برای مردم و کشورش هست تشخیص بده بهتره همیشه سکوت کنه
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      3 4
      دوست عزیز کسی رو دعوت به سکوت نکن در یک جامعه مردم سالار باید احمق ترین کارشناس ها هم حق اظهار نظر داشته باشن.
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      7 4
      مرگ برفحاشان قاتل ومجروح کننده پلیس امریکا وانگلیس وایران وتخریب کننده ی اموال عمومی وخصوصی وکسبه ورهگذروکادردرمان وامبولانس ومصدوم
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      4 3
      قیام سال 57انقلاب بود. سال1401 اغتشاش. فرقش رو هرکس نمیفهمه
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      8 3
      فرق ویران کردن وداعشی روباانقلابی خدایی ومجری قوانی خداست نمیدونی پس فرق فحش وتدریس وجلادومقتول روم حالیت نمیشه پس حرف نپرون
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      5 3
      فرق ویران کردن وداعشی روباانقلابی خدایی ومجری قوانی خداست نمیدونی پس فرق فحش وتدریس وجلادومقتول روم حالیت نمیشه پس حرف نپرون
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      3 3
      فرق ویران کردن وداعشی روباانقلابی خدایی ومجری قوانی خداست نمیدونی پس فرق فحش وتدریس وجلادومقتول روم حالیت نمیشه پس حرف نپرون
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      6 5
      شورش برای کشف حجاب و آزادی فساد و فحشا اسمش انقلاب نیست
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      2 2
      منافق تا حرف نزند خود را پنهان میکند و به محض آنکه مکنونات ذهنی خود را برملا کند همه میفهمند که چه کاره است!!!!!!
  • مهدی IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    5 3
    سلام و دست مریزاد. این یک گزارش خوب و استاندارد است و همراه با اسناد. اگر به "تحریم هوشمند" هم بیشتر می پرداختید که شاهکار می شد. امیدوارم این گزارش متوقف نشود و تبدیل به روندی از گزارش های مستند و دقیق شود چون جنگ پایان ناپذیر است. ان شاءالله تاثیر خوبش را هم به تدریج خواهیم دید آن هم در شرایطی که صدا و سیما و کیهان به زعم من مشغول "دفاع بد" هستند (همان حدیث حضرت امیر (ع)) ولی این گزارش واقعا حرفه ای و درجه یک بود. اگر کامنت های قبلی ام تند و احیانا توهین آمیز بود عذرخواهی می کنم. ضمنا آن تحلیل "سلبریتی ها و فردای براندازی" هم تاجایی که یادم هست دقیق و تازه (به لحاظ تحلیل) بود. ادامه دهید.
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    4 5
    آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    3 4
    ما هم از جنبش عدالت خواهان ۹۹ درصدی حمایت میکنیم و فدرال رزرو را تحریم میکنیم
  • شیوا IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    11 4
    همه جور دزدی دیده بودیم الا دزدیِ اعتراضات ، که اونم دیدیم ! اصلا این اعتراضات به حجاب بود ، یه عده آمدند جریان را منحرف کردند به نفع خودشون و مرگ بر .... گفتند و بانک و آمبولانس آتش زدند .... اصلا بانک و آمبولانس چه ربطی به گشت ارشاد داره ؟! بی عرضه های بی لیاقت نمی تونید پول دربیارید ، عصبانی هستید ، واسه اینکه دلتون خنک بشه اموال عمومی آتش می زنید؟! آشغالا تقصیر خودتونه که وضع مالی تون خوب نیست . لیاقتتون همون ذلت و گدا بودنه . اومدید وسط نگذاشتید خانمها یک راه پیمایی متمدنانه داشته باشند
  • امیرخان IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    1 1
    نگو مشرق
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    4 2
    چرا با سایت برترین ها که شک نکنید از دشمن صهیونیست هم بدتر هست برخورد نمیشه چه کسانی این سایت را اداره می‌کنند اسامی اینها را اعلام کنید فتنه گر های بهایی صفت
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    6 4
    اینستاگرام کی وصل میشه کسب و کار من نابود شد خانوادم گرسنه موندند من چه گناهی کردم؟
    • رضا IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      3 7
      روزی دست خداست کسب و کار تو جامعه است نان اینستاگرام حرامه، اگه دلقک بازی و برهنگی کسب و کاره برید اینستاحرام
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      5 1
      قبل از اینستا چکار میکردی؟ پیام رسانهای داخلی هستن. اونجا کار کن
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    18 2
    بیشرف هایی که از اغتشاش و آشوب و عوامل آن حمایت میکنند نمی توانند خود را ایرانی بنامند زیرا کار آنها دقیقا در جهت منافع بیگانگان ضد ایران (سعودی ها وامریکایی ها و صهیونیستها) قرار دارد حمایت بی چون چرای این دشمنان از اغتشاشات گواه محکمی بر این سخن است
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    14 4
    امریکاه شیطان بزرگ است 😈👿😈
  • اصغر IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    1 1
    ابلهان باور کنند مسلمان ... شود
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    0 3
    حالا کو این اینترنت ماهواره ای؟!
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      2 0
      مرگ بر آمریکای جنایتکار
  • نادیر IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    1 8
    یه سوال دارم اگر کودکی یا فردی در محلی جراحی مغز انجام بده و تومور مغزی داشته باشه کل فک و فامیل و همسایه ها و هم مدرسه ای ها و همه از ان اگاه میشوند اگر جراحی ها واقعیت دارد 50 نفر از فک و فامیل مهسا امینی و همسایه ها و دوستان مدرسه ای ... بیارید ک شهادت بدن و غاعله بخابه این کار چرا انجام نمیشه قطعا هیشکی جرات نداره ک دست روی قران بزاره و شهادت دروغ بده
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    4 3
    جریان آبی که به راه افتاده هیچ وقت متوقف نخواهد شد
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    5 3
    دشمن ما همین جاست دروغ میگن آمریکاست
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      3 5
      آره خودتی و اغتشاشگران
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      3 0
      دشمن اصلی در داخل کشور است . فائزه هاشمی رفسنجانی از عوامل اصلی و از سران فتنه و آشوبگر اصلی اغتشاشات است
  • شعور IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    7 5
    یعنی خدایی شما بااین اخبارتون به شعور مخاطب تون توهین نمیکنین؟!!!
  • DE ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    2 1
    پارتی خیابانیه . پسرها بخاطر دخترها میرن و شروع میکنند به خودنمایی و گردن کلفتی جلوی پلیس . اما دودش میره تو چشم مردم .
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    0 2
    سایت******خیلی شورش رو درآورده
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    2 2
    خب شما استفاده نکنید ... والا هر شبکه اجتماعی و اپلیکیشن آمریکایی و بقول خودتون معاندی که باز شد اول از همه شماها رفتید داخلش عضو شدید !
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    1 1
    راه درست اعتراض کردن رو برای مردم باز کنید و یاد بدین تا وطن فروشها نتونن سوُاستفاده کنن
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    2 0
    آمریکا باید اول پاسخگوی مردم خودش باشه
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    1 8
    شما که می گویید اغتشاش با تظاهرات فرق داره .لطفا یک نمونه تظاهرات مخالفان را نشان دهید .
    • CA ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      10 0
      تظاهرات مخالفان وجود نداره؟ چون مخالفان نظام یعنی دشمنان نظام که از آمریکا و رژیم صهیونیستی دستور میگیرن و با منافقین، داعش،کومله، جیش‌الظلم تجزیه طلب همدست هستن. اغتشاشگر از سلاله ناپاک شعبون بی مخ هستند که با کوکتل مولوتف و پنجه بوکس،قمه، تیزبر،چاقو،سلاح گرم و نارنجک به مردم حمله میکنن و اموال عمومی رو به آتش میکشن.قرآن و پرچم رو به آتش میکشن. این زامبی‌های تروریست به زن مسلمان حمله میکنن و چادر او رو از سرش برمیدارن. مخالف نظام سرش در آخور آمریکاست.
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    4 1
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    0 3
    اگر فکر می کنید مردم ایران به دنبال تغییر رژیم هستند در اشتباه هستید .هیچ آدم عاقلی مخالف جمهوری اسلامی که یک نظام درست با قانون اساسی عالی است نیست .مردم مخالف فساد و بی عدالتی هستند . کسانی که در اعتراض به مرگ مهسا امینی تظاهرات کردند بخاطر دفاع از ارزشهای جمهوری اسلامی این کار را کردند .آتش زدن بانکها کار اوباش و عناصر فاسد بود نه کار مردم .
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    2 1
    اگر فکر می کنید مردم ایران به دنبال تغییر رژیم هستند در اشتباه هستید
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    0 1
    اگر فکر می کنید مردم ایران به دنبال تغییر رژیم هستند در اشتباه هستید .هیچ آدم عاقلی مخالف جمهوری اسلامی که یک نظام درست با قانون اساسی عالی است نیست .مردم مخالف فساد و بی عدالتی هستند . کسانی که در اعتراض به مرگ مهسا امینی تظاهرات کردند بخاطر دفاع از ارزشهای جمهوری اسلامی این کار را کردند .آتش زدن بانکها کار اوباش و عناصر فاسد بود نه کار مردم .
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    4 0
    آمریکا دشمن ترین دشمن ایرانه. حامی اغتشاش و ویرانی و کشتار ایرانیانه
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    2 0
    انقلاب اسلامی ایران پاینده خواهد ماند و دشمنانش به درک واصل خواهند شد. شک نکنید.
  • ارش IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    2 3
    باید چند موشک به امریکا بزنیم کاخ سفید کلا منهدم کنیم اینا ادم نمیشن .4 نفر تو خیابون امدند سریع جمع شدند .همون روز اول جمع شدند . این کردستان عراق هم درسی خوب بود چندتا دیگه موشک لازم دارند. باید ابتدا سفارت انگلیس و فرانسه و المان و.. را جمع اوری کنیم همه فتنه ها از این اروپا هست .
  • یوسف IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    0 0
    خبر عجیبی در این کانال مشاهده شد splus.ir/tipe65nohed از طرف فرمانده کل ارتش
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    2 12
    شما تا برای نسل سوم و چهارم این نظام جواب درستی نداشته باشین همینه... همین تحریم ها هم اکثر ملت معتقد هستن بخاطر زیاده خوای جمهوری اسلامیه... شما در کلام خواهان نابودی نصف دنیا هستین .. اونا در عمل میان نابودت میکنن....
    • CA ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      10 0
      این نظر رو عینا از سایتهای صدای منافقین،صدای آمریکا،مصی علینژاد،بی بی سی ،آلسعود اینترنشنال کپی کردی .ردت رو بزنن از اغتشاشگرهای تو خیابونی. اونجا اونطور نوچگیت رو به اربابت نشون دادی و بدطور اردنگی خوردی الان هم با این لاطائلات داری برای اربابت دم تکون میدی. زامبی‌ها هرچند وقت یه‌بار از سوراخ موش میخزن بیرون اردنگی میخورن و برمیگردن تو سوراخ. خدای زامبی‌ها آمریکاست،خدای ما الله است. الله مولانا ولا مولی لکم.
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    2 8
    اگر اقلیت هستند پس چرا اینترنت کل کشور را قطع کردید؟؟؟؟
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    8 1
    مرگ بر رژیم آمریکا
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    0 9
    كاشكي من در ايران به دنيا نيومده بودم
  • IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    6 0
    شرط نیست کجا و چطوری به دنیا اومده باشی ، شرط اونه ک کجا و چجوری از دنیا گور و گم شوید و شرتونو بکنید ، الآنم دیر نشده براتون اگ توی ایران هستید و خوش تون نمیاد میتوانید برید نزد ارباباتون ک بطور وقیح و تحقیرانه باگلوله یا زیر زانوهای پلیسهای نایس آمریکایها کشته شوید
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 0
    اگر چند نفر از سران فتنه را اعدام بکنند قطعا ریشه این قبیل فتنه ها خشکانده می شود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس