واکنش هنرمندان به اغتشاشات اخیر

یک "حاکمیت عقلانی" اگر با مخالف‌خوانی کسانی که بر خلاف قانون به خیابان آمده اند؛ بلافاصله از سیاست های خود عقب نشینی کند حتما بایستی به اضمحلال سلام کند.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

فرمانده سپاه: "حجاب‌گریزی" طرح دشمن است

صحبت‌های دردمندانه استاندار سیستان‌وبلوچستان/ فرمانده سپاه خطاب به خواص: شجاع باشید و بگویید ایستاده‌ایم

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز یکشنبه گذشته طی سخنانی در چهارمین دوره مراسم یادها و نام‌ها برای تجلیل از فرماندهان راوی تاریخ شفاهی دفاع مقدس گفت: یکی از کارکردهای تهاجم فرهنگی دشمن این است که می‌خواستند حجاب‌گریزی، ارزش‌گریزی و دین‌گریزی را در دل جوانان ما جای دهند.

به گزارش ایلنا، وی تصریح کرد: اما از آن طرف صف مدافعان حرم را هم می‌بینیم.

سرلشکر سلامی ادامه داد: کمتر کسی جرات می‌کند این را بگوید از بس دشمن در ساز عملیات روانی می‌دمد. شجاع باشید، بگویید ما ایستادیم و همچنان می‌ایستیم، ما از دشمن جز ضعف و شکست چیزی ندیدیم. در هر صحنه‌ای جنگ روی زمین، در هوا، در دوردست و نزدیک و در همه جا او شکست خورده است.

این مقام عالی دفاعی کشورمان همچنین در ادامه سخنان خود گفت: حالا هم می‌خواهند با فریب و اغوا جوانان ما را به خیابان‌ها بکشند. این آخرین ترفند دشمن است، ترکیبی از همه آنچه قبلا به کار گرفته‌اند، اما این ترفند آنها نیز شکست خواهد خورد. پیروزی در آگاهی و ایمان است، به جوانان عزیزمان عرض می‌کنیم، وقتی به خیابان می‌آیید، پشت سرتان را نگاه کنید ببینید امتداد مسیری که در آن در حرکت هستید کجاست. به این عده قلیل از جوانان کشورمان که مورد صید و شکار دشمن قرار گرفته‌اند، می‌گوییم شما فرزندان این مملکت هستید، ما وقتی دفاع می‌کنیم برای همه دفاع می‌کنیم حتی برای آنها که به دلیل فریب و اغوای دشمن ما را دوست ندارند، اما ما آنها را دوست داریم؛ وقتی برای عزت این سرزمین می‌جنگیم به شناسنامه کسی نگاه نمی‌کنیم. [1]

*این صحبتهای مقام عالی سپاه پاسداران مصداق جهاد تبیین در میانه میدان است. جهادی تبیینی که انتظار بود یکان یکان خواص و رجال کشور نیز به آن تن در دهند و بی هیچ هراسی از دشمن و ایادی داخلی آن؛ صراحتا بیان کنند که حجاب گریزی توطئه دشمن است.  همانطور که به خیابان آمدن علیه نظام اسلامی نیز توطئه دشمن است و آن عده قلیلی که به این توطئه گرفتار شده اند باید بدانند که مفتون دشمن شده اند و در انتهای مسیر آنها به جز ناامنی هیچ چیز دیگری برای خودشان و برای مردم نخواهد بود.

این صحبت ها نوشدارویی بر زخم اغتشاش است و باید بیش از این به چنین مفاهیمی پرداخت.

این در حالی است که در روزهای اخیر که شاهد فروکش کردن اغتشاشات جزیره ای هستیم اما کسانی با کت و شلوار و از پشت میز مشغول مردم نامیدن اراذل و اوباش خیابانی و تعارف عقب نشینی و عدول از حدود الهی به نظام اسلامی هستند.

این توطئه بزرگ و موزاییکی در خیابان با اقتدار رفع می شود و در عرصه افکار عمومی با جهاد تبیین.

*** 

صحبت‌های دردمندانه استاندار سیستان‌وبلوچستان

صحبت‌های دردمندانه استاندار سیستان‌وبلوچستان/ فرمانده سپاه خطاب به خواص: شجاع باشید و بگویید ایستاده‌ایم

حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان روز یکشنبه گذشته در حاشیه مراسم تشییع شهدای امنیت در زاهدان با اشاره به اغتشاش اخیر زاهدان به ایرنا گفته است:

"تمام جلسات و اقداماتی که در حوزه‌های عمرانی و توسعه‌ای و حل مسائل و مطالبات مردم بوده همه تحت الشعاع این موضوع قرار گرفته است. "

او می افزاید: امروز هر چه در مسیر توسعه و پیشرفت سیستان و بلوچستان مد نظر ما است در سایه امنیت و آرامش ایجاد می‌شود.

مدرس خیابانی بیان کرد: به حدود ۱۰ بانک در زاهدان توسط اغتشاشگران خسارت وارد شده و پنج دستگاه آمبولانس، ماشین‌های امدادی و چند پاساژ و مغازه‌ به آتش کشیده شده بود. [2]

*تأکید استاندار سیستان و بلوچستان بر این نکته که اقدامات استان در حوزه های عمرانی و مطالبات به حق مردم تحت الشعاع ناامنی قرار گرفته؛ سخنی است که باید مد نظر یکان یکان مردم شریف استان سیستان و بلوچستان باشد.

مسئله اساسی استان سیستان و بلوچستان جز امنیت و پیشرفت نیست و کسی که در خیابان کلاش حمل می کند و به نیروهای امنیتی حمله می کند؛ یقینا برای این دو مقوله هیچ احترامی قائل نیست.

اکنون جوانان باهوش و مردمان نجیب سیستانی و بلوچستانی هستند که باید در مقابل این بی احترامی بایستند و حقشان در امنیت و پیشرفت را از حلقوم هیولای ناامنی و اغتشاش بیرون بکشانند.

و حقیقت همان است که مدرس خیابانی گفته است. "ناامنی" مثل یک اژدهای خونخوار و هفت سر؛ همه چیز را می بلعد و تمام توجهات را به خود معطوف می کند. تصمیمات منجر به توسعه دچار تأخیر می شوند، سرمایه فرار می کند و از همه مهمتر اینکه رمق های موجود نیز صرف مبارزه با ناامنی می شود.

نتیجه این بلبشو هم هرگز به نفع مردم، به نفع معیشت مردم و به نفع بچه های مردم نیست.

آیا هیچ عقل سلیمی یافت می شود که با این فرایند خطرناک و نتیجه شوم آن موافق باشد!؟

صحبت‌های دردمندانه استاندار سیستان باید در گوش جان مردمان عزیز سیستان و بلوچستان و جوانان رشید این استان شنیده شود...

*** 

"اضمحلال" در صبح فردای عقب‌نشینی از مقابل اغتشاشگران

صحبت‌های دردمندانه استاندار سیستان‌وبلوچستان/ فرمانده سپاه خطاب به خواص: شجاع باشید و بگویید ایستاده‌ایم

جهانبخش محبی‌نیا، از نمایندگان ادوار مجلس در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا پیرامون اغتشاشات اخیر، به مقوله حق اعتراض اشاره کرده و در ادامه گفته است: 

"حاکمیت باید برای شنیدن صدای اعتراضات و دادن حقِ عموم مردم سعه صدری بیشتری از خود نشان دهد که اگر این امر رخ دهد و مشمول مسائل سیاسی نشود اطمینان دارم نسبت به جلب رضایت و مجاب کردن معترضان نه براندازان موثر خواهد بود"! [3]

*سخن این نماینده سابق اگر از لایه های خود خارج شود به معنی تعارف عقب نشینی به نظام اسلامی و حق دادن به معترضان خیابانی است!

امری که اگر بر طریق عقلانیت باشد بجاست اما هنگامی که طریق عقلانی ندارد صراحتا خلاف حکمرانی پیشرفته است.

یک "حاکمیت عقلانی" اگر با مخالف‌خوانی کسانی که بر خلاف قانون به خیابان آمده اند؛ بلافاصله از سیاست های خود عقب نشینی کند حتما بایستی به اضمحلال سلام کند.

و اگر مثل نظام اسلامی ما اصول ایدئولوژیک (مثل ضرورت رعایت حجاب در خیابان) داشته باشد نیز باید پس از عقب نشینی از مقابل اغتشاشگران؛ همه اصول خود را کنار بگذارد و به عرفی شدن نیز اعتراف کند.

آقای محبی‌نیا همچنین باید بداند که کوبیدن بر طبل اعتراض قانونی در بحبوحه حضور عده ای از اراذل و اوباش در خیابان؛ به معنی دمیدن بر اغتشاش بیشتر و تشویق اوباش است. ضمن اینکه این فعال سیاسی باید به افکار عمومی توضیح دهد که آیا در ایام غیر از التهابات فعلی هم پیگیر فرایندهای اعتراض قانونی و مسالمت آمیز نیز بوده است یا خیر؟

این یکی از سوالات ماست که چرا عده کثیری از رجال و فعالان سیاسی صرفا در ایام التهابات و "قیام لایکها"ست که به هشتگ ها و شعارهای خیابانی توجه نشان می دهند اما در سایر ایام سال خبری از این قبیل مواضع آنها نیست...

***

1_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1283125

2_https://irna.ir/xjKG6w

3_isna.ir/xdMwdW

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حسین IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    14 2
    من از خواص نیستم ولی ایستاده ام
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      7 1
      احسنت بر شما
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      5 0
      ارزش شما برای انقلاب بیشتر از خواص خائن و دو رو است
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    17 4
    واقعا هرکسی بعد از این حجم از خسارت های جانی و مالی به این اغتشاشات اعتراض بگوید یا بسیار احمق است و لیاقت داشتن هیچ مسئولیتی را ندارد یا قطعا به دشمن وصل است و از آنها برای شعله ور نگه داشتن اغتشاشات دستور میگیرد
  • BE ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    8 2
    درود بر سردار
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    9 3
    ادای روشن فکری وآزاد اندیشی در آوردن از کسانی که یک زمانی منصب ومقامی داشتن وبعد کنار گذاشته شدند.
  • نیما IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    16 3
    نظام از هیچ چیز عقب نشینی نخواهد کرد نه از گشت ارشاد نه از هیچ چیز دیگری نمی توان با چهارتا ترقه بازی نظام را مجبور به عقب نشینی کرد
  • نازنین IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    9 2
    این رافت اسلامی هم خیلی پروکرده این اراذل واوباشواخه این وضع برامملکت درست کردن
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    22 2
    درود بر سپاه
  • GB ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    11 2
    امنیت اگه نباشه پیشرفت که هیچ، حتی دیگه نمیتونی توی خونه ت استراحت کنی
  • DE ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    7 2
    اف بر اغتشاشگر
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    4 0
    این آقا (محبی نیا )چهار دوره نماینده شهر ما بوده
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    7 2
    خدا خودش آتش بر دل دشمنان اانقلاب و مردم بزند
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    3 2
    از بورس کوره پول سوزی چه خبر؟
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      0 1
      بورس با قمارخانه فرق دارد.
  • نادر IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    9 3
    مردم شریف سیستان باید با این آشوبگران مقابله کنند و امنیت رو به شهر خود برگردونن
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    9 2
    اگر نمیتونید سران فتنه را جمع کنید خود ما مردم میتونیم اینکار را انجام بدهیم. مجبور بشیم اسلحه میگیریم و میجنگیم. والسلام
  • DE ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    4 2
    اشکال همه مسئولین پشت تریبون اینه؛ نظر اکثریت مردم را نمی‌دانند یا نمیخواهند لحاظ کنند
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      1 1
      متوجه نشدم
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    6 2
    درود بر سپاه
  • حبیب الله IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    2 1
    چرا در کابینه آقای رئیسی ایها دوباره انتخاب شدند ؟ نیروی جوان و کارآمد و مخلص و پاک انقلابی مرده بودند که اشخاص بد سابقه ای مانند مدرس خیابانی استاندار ، محمد اسلامی رئیس انرژی اتمی و امثالهم شوند؟
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      1 0
      طرف قرارداد و مشاور صاحب تلگرام آذری جهرمی مشاور رئیس میراٍث فرهنگی.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    5 0
    این ( محبی نیا) مدتی رییس دانشگاه فرهنگیان بوده با این تفکرش
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    5 2
    مرگ برزامبی های فحاش وتخریب گروقاتل پلیس ایران واروپا وکسبه ورهگذروکادردرمان
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    2 0
    حرف ندارم فعلا. ولی حرف زدن مسئولیت میاره باید مراقب نظرهایمان باشیم
  • FR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    5 0
    برای یک ساختمان متروپل در ابادان که فرو ریخت چه کردند
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 2
    بهش نمیاد از این حرفها بلد باشه. ولی خوب بود ممنون
  • شهرام IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    3 1
    جناب شرق نیوز وقتی شما صدا و نوشته مخالف را پخش نمکنید و نیز تاب آنرا در اینجا هم ندارید پس شما هم به اعتراض بحق سرکوب میزنید و دموکراسی در هیچ شکلش را قبول ندارید
  • خسرو IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    1 2
    این مسئولینی که به خرابکاران و اغتشاش گران معترض میگوید دارند نان را به نرخ روز میخورند و باورشان شده که نکنه اتفاقی دارد می افتد و ما در دوره های بعدی انتخاب نشویم خیر آقا بوی کباب نیست غربی ها خر داغ کرده اند
  • محمد IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    2 2
    به شهید بزرگ سردار عزیز حاج قاسم سلیمانی ، فرصتی که در بحرانها به دست می آید در شرایط عادی نیست ، ممکن بود من بمیرم و نفهم که آقای جهابخش هم بله !!!! امان از پول ها و درآمدهای مشکوک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس