قوه قضائیه

ستایشی تصریح کرد: الان صحنه شفاف و روشن است و جایی برای ابهام نیست و گزارش‌های علمی از سوی مراجع رسمی (سازمان پزشکی قانونی) نسبت به موضوع خانم مهسا امینی منتشر شده است‌.

به  گزارش مشرق،  مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه صبح امروز در دهمین نشست خبری خود ضمن گرامیداشت هفته وحدت اظهار کرد: این ایام را به تمامی مسلمانان جهان به ویژه ایرانیان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی افزود: امروز جهانیان نیازمند آموزه های دینی هستند، پیوستگی برخی از دولت های اسلامی با دشمنان قسم خورده نبی مکرم اسلام باعث ضربات بدون جبران به پیکر اسلامی شده است. امروز پیام اصلی پیامبر مهربانی و رحمت برای ما کنارگذاشتن اختلافات در جامعه اسلامی و حتی جامعه بشری است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: امروزه امت اسلامی نیازمند اخلاق حسنه، امانت داری، شیوه حکومتداری خاتم الانبیا، مقابله با دشمنان و کفار و... است. مقابله با دشمنان از جمله آمریکا و صهیونیست، مطالبه امت اسلامی است. امید داریم هفته وحدت سرآغازی برای تحقق و تجلی وحدت در گستره جهانیان باشد.

وی با اشاره به حواشی فوت خانم مهسا امینی بیان کرد: هر آنچه در این زمینه تاکید شود، برای روشن شدن اذهان افراد جامعه موثر است.

سخنگوی قوه قضائیه ضمن ابراز همدردی با خانواده مهسا امینی و خانواده های داغدار و آسیب دیده حوادث اخیر گفت: در حوادث اخیر برخی برای دفاع از جان، مال و ناموس مردم پا به میدان گذاشتند. مردم در این حوادث در مقام دفاع حاضر شدند.

برخی به دنبال تعجیل نظر پزشکی قانونی در خصوص خانم مهسا امینی بودند

ستایشی گفت: اکنون زمان جبران ظلم افرادی است که علیه کشور داشتند. برخی به دنبال تعجیل نظر پزشکی قانونی در خصوص خانم مهسا امینی بودند، اما دستگاه قضا با دقت و توجه و بر اساس وعده ای که داده بود، دقت را فدای سرعت نکرد و با تمسک به خرد جمعی در کمیسیون تخصصی با حضور ۱۹ نفر از نخبگان و صاحب نظران رشته های مختلف پزشکی به صورت دقیق و موشکافانه موضوع را مورد بررسی قرار دادند.

مردمی که در اغتشاشات به انها ظلم شده می توانند به دستگاه قضا مراجعه کنند

وی ادامه داد: رعایت عدالت و اجرای آن برای دستگاه قضایی هیچ حد و مرزی وجود ندارد. کسانی که ظلمی به ملت وارد کردند باید عملکرد خود را اصلاح کنند. هر کدام از شهروندان عزیز در سراسر کشور فکر می کنند که در قبال حوادث رخ داده مورد ظلم واقع شده است، مراجع قضائی را پناه خود بداند و به ما رجوع کند، چرا که در نظام اسلامی هیچ گونه ظلمی مورد پذیرش نیست‌.

سخنگوی قوه قضائیه  گفت: هجمه رسانه ای از سوی دشمن و دعوت به آشوب و اغتشاش یکی از بزرگترین ظلم هایی بود که علیه مردم صورت پذیرفت که این موضوع از سوی مراجع ذی ربط باید پیگیری شود.

وی ادامه داد:قائل به دسته بندی مرتکبین آشوب هستیم.  اقدامات عناصر اصلی و زمینه ساز حوادث اخیر را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت‌، اما افرادی که احساسی عمل کردند و وارد میدان شدند و البته مرتکب قتل و جنایت نشدند در دستگاه قضا با رفعت اسلامی مواجه خواهند شد.

تعداد بازداشتی ها حداقلی است

ستایشی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب بیان کردند قوه قضائیه باید به تناسب مشارکت در تخریب‌ها و ضربه به امنیت خیابان‌ها، مجازات تعیین و محاکمه کند." قوه قضائیه برای تحقق این امر مهم تا کنون چه اقداماتی انجام داده است،  گفت:  پیش از این فرمایشات، دستورات و رهنمودهای رئیس قوه قضائیه به کلیه واحدهای قضائی داده شد و پس از وصول فرامین مقام معظم رهبری نیز نکاتی ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در همین راستا دادستان کل کشور بخشنامه ای را به دادستان های سراسر کشور ابلاغ کردند. افرادی که در اغتشاشات "محور" بودند و معترضین را به میدان آوردند و افرادی که احساسی عمل کردند و نسبت به قضیه ناآگاه بودند، تفکیک شوند.

تفکیک محور اغتشاشات با افرادی که احساسی برخورد کردند

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: همچنین در یک بازه زمانی حدود ۴۰۰ نفر دستگیر شدگان پس از بررسی ها، بلادرنگ آزاد شدند و طرح تفکیک و طبقه بندی تا وصول نتیجه ادامه پیدا خواهد کرد. تمام اهتمام همکاران قضائی این است که رسیدگی ها با توجه ویژه باشد. با کسانی که عامل اصلی اغتشاشات اخیر بودند و چهره شهرهای ما را مخدوش کردند با قاطعیت برخورد خواهد شد و تصمیمات قضائی عبرت آموز و بازدارنده خواهد بود. تا سه روز قبل ۱۷۰۰ نفر در مرحله تحقیقات آزاد شدند. تعداد بازداشتی‌های ما حداقلی است.

عاملان وقوع حوادث زاهدان شناسایی شدند

ستایشی در خصوص حوادث اخیر در زاهدان بیان کرد: در خصوص حوادث اخیر در استان سیستان و بلوچستان شهرستان زاهدان ابراز تاسف خود را اعلام می‌کنیم. حوادث اخیر را به صورت عمیق ، دقیق و کارشناسانه بررسی و ریشه یابی خواهیم کرد. این بررسی و تحقیق تا خشکاندن ریشه های پدید آورنده این حادثه و احقاق حقوق اولیه مردم این منطقه صورت خواهد پذیرفت.

وی ادامه داد: اقوام مختلف در ایران حضور دارند که در کنار هم به صورت آرام و بانشاط زندگی می کنند. قوم بلوچ نیز به عنوان یک قوم ریشه دار و مقاوم و مرزدار در ایران حضور دارند که دل‌بستگی و همراهی خود را با ایران و اسلام بارها اعلام کردند. دشمنان همواره درصدد هستند که اتحاد ملی ما را مخدوش کنند، لذا ما پاسخ قاطع و مقتدرانه به معترضین به امنیت ملی خواهیم داد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: قبل از نشست با دادستان زاهدان تماس گرفتم و ایشان گفت عده ای در این استان شناسایی و تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند و قوه قضاییه با این افراد شاخص و ریشه برخورد بازدارنده دارد. دادستان زاهدان گفتند تعدادی از سارقان مسلح در این رابطه شناسایی شدند و تعدادی دستگیر شدند و از آن زمان دیگر گزارش سرقت نداشتیم. عده ای خانم و آقا در استان زاهدان دستگیر شدند که زاهدانی و بلوچی نبودند. نکته مهمی است چه کسانی درصدد برهم زدن امنیت کشورند؟ ما با هرگونه اخلالگری و تعرض به جان و مال مردم برخورد می کنیم.

وی ادامه داد: عده ای کسانی که در این حوادث نقش داشتند، شناسایی شدند. قوه قضائیه با این افراد برخورد بازدارنده خواهد داشت. تعدادی از سارقان مسلح زاهدان شناسایی و تعدادی از آن ها دستگیر شدند.  از زمانی که این افراد شناسایی و دستگیر شدند، دیگر در این منطقه سرقتی صورت نگرفته است. قوه قضائیه عدالت را متجلی خواهد کرد. برخی افراد دستگیر شده در این منطقه اصلا زاهدانی و سیستان و بلوچستانی نبودند اما در زمان دستگیری لباس بلوچ بر تن داشتند. از علما و افرادی که مطالبه اشد مجازات برای این افراد داشتند کمال تشکر و قدردانی خود را اعلام می کنم.

وی ادامه داد: برخی افراد دستگیر شده در این منطقه اصلا زاهدانی و سیستان و بلوچستانی نبودند اما در زمان دستگیری لباس بلوچ بر تن داشتند. از علما و افرادی که مطالبه اشد مجازات برای این افراد داشتند کمال تشکر و قدردانی خود را اعلام می کنم.

ستایشی گفت: در حادثه زاهدان ۶ نفر از مدافعان امنیت ما به شهادت رسیدند. عده ای از مردم نیز در حوادث زاهدان کشته شدند که پس از تحقیقات اولیه آمار دقیق را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: در زاهدان شعبه ای  از بانک ها مورد تعرض قرار گرفته است، همچنین دو پاساژ به صورت کامل و ۲۲ مغازه و ۳ واحد داروخانه و... مورد تعرض و تخریب قرار گرفته است‌.

ماجرای مزایده فروش خودروهای لوکس

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی با همکاری دستگاه قضایی تعداد ۱۰۴۰ دستگاه را به مزایده گذاشت و مجوز مزایده بر چه اساسی صادر شده است، گفت: شروع این موضوع به سفر بوشهر رییس قوه قضاییه برمی گردد و حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در این سفر محل انبار کالاهای رسوبی را ملاحظه کرد و در راستای رفع مشکل دستورات موکد را برای تعیین تکلیف عاجل این کالاها ابلاغ کرد که بخشی از این کالاها، خودروهایی بود که پرونده این خودروها در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران در جریان رسیدگی قرار داشت.

وی ادامه داد: دستور لازم برای فروش خودروهای لوکس صادر شد زیرا به دلیل شرایط آب و هوایی بوشهر در شرف از بین رفتن بود و این دستور با حضور نمایندگان قانونی انجام شد و مزایده تحت نظر نمایندگان برگزار شد و یک هزار و ۶۲ دستگاه خودرو انجام شد و ۹۸۲ دستگاه خودرو در مزایده عرضه شد و ۹ دستگاه فاقد پیشنهاد بود و مابقی یعنی ۹۷۳ خودرو عرضه شد و رقم مزایده حدود سه هزار میلیارد تومان است.

آخرین وضعیت پرونده فائزه هاشمی

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده فائزه هاشمی گفت: خانم هاشمی با قرار بازداشت موقت در بازداشت است و پیشینه ای از سوابق دارد. وی به موجب دادنامه ۶ بهمن ۱۳۹۹ به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل ۱۵ ماه حبس و ۲ سال مجازات تکمیلی محکوم شد. دادنامه دیگری هم دارد و در ۲۱ آذر سال ۱۴۰۰ از سوی دادگاه تجدیدنظر به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس و ۲ سال مجازات تکمیلی و منع خروج از کشور محکوم شد. در اجرا و تحقق مقرراتی که داریم در ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ پرونده وی به شعبه ۳۶ تجدیدنظر تهران رفت و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل ۱۵ ماه حبس تعزیری و ۲ سال مجازات تکمیلی مانند ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی و … محکوم شد.

وی افزود: اتهامات جدید وی در شعبه دادسرای امنیت مطرح است و اتهامات او اجتماع و تبانی و اخلال در نظم عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام است و با قرار بازداشت موقت در تهران است و سریعا پرونده ایشان رسیدگی می شود و به دادگاه ارسال خواهد شد و محکومیت وی در شرف اجرا است. تاریخ دادنامه ایشان ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ است.

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل پرونده مربوط به مافیای چادر مشکی گفت: با بررسی های انجام شده تا کنون، گزارشی مبنی بر دلالت بر این موضوع در قوه قضاییه مطرح نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقدامی برای استنکاف وزارت اقتصاد پیرامون مجوزها انجام دادید گفت: در جلسه شورای عالی قضائی، همواره رئیس قوه قضائیه بر اجرای قانون از مبادی ذی‌ربط تاکید داشتند و مطالبه جدی این بوده که نظارت شود که دستگاه‌ها تکلیف خود را انجام دهند. در همین راستا سازمان بازرسی مکلف به بررسی است و اگر عدم اجرای قانون ملاحظه شود، آن را به عنوان ترک فعل بررسی کنند.

وی افزود: مراجع صدور مجوزهای کسب و کار موظف بودند که یک سال پس از ابلاغ قانون، بر اساس مقررات، ثبت درخواست و صدور کلیه مجوزهای خود را الکترونیکی و از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور انجام دهند.

ستایشی ادامه داد: از ۴۳ مجوزی که بر عهده وزارت اقتصاد بوده سامانه‌های مربوطه وصل شده است. سامانه‌های تخصصی مربوط به بانک مرکزی هم وصل شده است. ۱۰۵ مجوز مربوط به راه و شهرسازی هم به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل شدند. از ۲۸۹ مجوز قابل صدور در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۴ مورد وصل نشده که موضوع در سازمان بازرسی در حال بررسی است.

وی گفت: نسبت به برخی وزارت خانه‌ها و سازمان‌ها هم این امر محقق نشده که از سوی سازمان بازرسی در حال بررسی است.

تعیین تکلیف سلبریتی های محرک اغتشاشات

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در جریان اغتشاشات اخیر در کشور و پس از صحبت‌های رئیس قوه قضائیه در رابطه با برخورد با چهره‌های سرشناس که محرک معترضان بودند، تعدادی از این افراد احضار شدند این موضوع صرفاً احضار بوده یا پرونده قضائی هم تشکیل شده ؟ گفت: هر کسی که محرک است؛ کسانی که تشویق می‌کنند، کسانی که به صورت هدفمند و با انگیزه مجرمانه، مبادرت به تشویق معترضان می‌کنند و افراد نا آگاه را به میدان می‌آورند، مرتکب افعالی باشند، کسی که محرک است و شرایط را تسهیل می‌کند در صورت احراز مجرمیت و مرتکبه، مورد تعقیب قرار می‌گیرند.

وی افزود: اکثر هنرمندان و ورزشکاران ما مورد احترام مردم هستند، ممکن است عده‌ای هم باشند که مرتکب تحریک آشوب شدند، مرجع رسیدگی از آنها نمی‌گذرد.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه جا برای ندامت این افراد وجود دارد گفت: جا برای پشیمانی هست، دیروز هم رئیس قوه قضائیه اعلام کرد که جا برای گفتگو باز است اگر ابهامی است، مطرح کنند.

ستایشی ادامه داد: زیبنده مردم نیست که افراد به نظر شاخص که اعتماد کردند، این چنین کنند. اگر کسی پای رسانه ملی ننشیند و سریال آنها را نبیند، اینها اقبالی ندارند.

وی ادامه داد: حق مردم ما این نبود که مورد کم لطفی این افراد قرار گیرند و این موضوع قابل پذیرش نیست. انشااله برخی‌ها از کرده خود پشیمان شده و از مردم بابت جنایاتی که کردند، عذرخواهی کنند. در این رابطه افرادی احضار شدند. در مورد تشکیل پرونده هم در آینده اطلاع رسانی می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    9 1
    فقط لطفا مماشات با مخلان امنیت را کنار بگذارید
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    7 1
    امیدوارم برخوردی بشه.منتطریم.
    • وطن پرست DE ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      3 1
      هممون می دونیم که فقط امیدواریم. امان از رافت اسلامی.
  • فریاد IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    5 1
    قوه قضاییه همیشه وعده سر خرمن میده.خب انجام بده.چکار کردید.مردم کلافه شدن از این همه اراذل اوباش .مردم را از زندگی انداختند.هر روز 50تا60نفر اوضاع پایتخت را به چالش میکشند.
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    6 1
    مهسا قبل اینکه به تهران بیاد مشکل داشت
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    7 1
    تمام خسارات مالی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و امنیتی را از سلبریتی های غرب گدا و عوام فریب و سیاسیون خائن مطالبه کنید
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    6 1
    برخورد قاطع لطفا
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    8 1
    خانواده امینی باید پاسخگوی دروغهای خود باشند که گفتند دختر ما سالم بوده و زمینه هیچ بیماری نداشته و حتی حاضر نشدند که بیانیه ای بدهند که کسی حق ندارد مرگ دخترشان را بهانه کرده و آشوب و کشت کشتار و ناامنی ایجاد کنداز طرف دیگر جدیدا معلوم شده بخشی از اقوام درجه اول این خانواده ، از اعضای اصلی پژاک هستند مثلا پسر خاله مرحوم مهسا.
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    7 1
    برخورد سخت و خشن با مخلان امنیت کشور و اغتشاشگران را از دستگاه قضایی میخواهیم.
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    4 2
    ماشاالله به این سرعت عمل!!! جوری که قوه قضاییه ما داره با این عاملان و محرکان اغتشاشات برخورد می‌کنه آدم هوس می‌کنه بره تو خیابون شعار بده و یه چند جایی رو هم آتشکی بزنه!!!
  • Fara hare IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    0 0
    اشتباه کردید که آزاد کردید. مگه امنیت ما مردم مسخره شما هست.
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    4 0
    این شورش احتمال 98 درصد ساختگی عوامل سیاستگذار داخلی بود چون اصلا مسائل اصلی شامل گرانی و تورم و ده سال مذاکره بی حاصل و پیر کردن جوانان و اینده تاریک و افزایش معتاد و سارق کابل و افزایش طلاق و قیمت مسکن و زباله گرد مطرح نشد و اگر میشد خطرناک میشد که به حمد اله نشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس