تحلیلگر «اسکای‌نیوز»: حمایت دولت آمریکا از اغتشاشات ایران، با جاسوس‌پروری و تحریم بی‌فایده است

کارشناس ضدایرانی شبکه «اسکای‌نیوز» تاکید کرد که دولت آمریکا باوجود تحریم و جاسوس‌پروری در حمایت از اغتشاشات ایران، باز هم در مقابل این کشور دست‌بسته است و کاری پیش نمی‌برد.

به گزارش مشرق، «ایهاب عباس» کارشناس ضدایرانی شبکه «اسکای‌نیوز» طی یک برنامه تلویزیونی درباره پشت پرده اغتشاشات در ایران گفت که آمریکا از جاسوسان خود در این کشور استفاده کرده و از ناامنی‌های تهران حمایت می‌کند.

تلویزیون اینترنتی «ایرانیک تی‌وی» در صفحه توئیتری‌اش، ویدئویی از صحبت‌های این تحلیلگر عرب‌زبان را منتشره کرده که در آن تاکید دارد مخالفان داخلی ایران،ضعیف هستند و اپوزیسیون خارج‌نشین هم پراکنده باهم همکاری نمی‌کنند؛ درنتیجه هرگاه جرقه‌ای [از اعتراضات] در ایران زده شود، بهترین فرصت برای آمریکا به حساب می‌آید.

این کارشناس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آمریکا حمایت از تروریسم و اغتشاش در ایران مخفی نمی‌کند؛ دولت آمریکا به چه شکلی و چگونه از این وضعیت حمایت می‌کند؟» گفت: «پشتیبانی آمریکا ابتدا از واشنگتن و حمایت از همه فعالان فضای مجازی ایرانی که در آمریکا زندگی می‌کنند، آغاز می‌شود. آن‌ها نوعی لابی فشار را به وجود می‌آورند؛ اگرچه تاثیرگذاری آن‌ها کم است اما آمریکا از آن‌ها حمایت می‌کند».

ایهاب عباس افزود: «در حقیقت آن‌ها بیشتر از اینکه ابزاری برای فشار بر ایران باشند، منابع جمع‌آوری اخبار و اطلاعاتی از داخل ایران برای دولت آمریکا هستند. چرا که آنان ارتباطات خوبی با فعالان رسانه‌ای و روابط خانوادگی گسترده‌ای در ایران دارند و می‌توانند آمارها و اطلاعات خوبی را برای دولت آمریکا جمع‌آوری کنند».

وی در ادامه به ملاقات‌های همیشگی مسئولان آمریکایی با این افراد ایرانی اشاره کرده و توضیح داد که دلیل این دیدارها به دست‌آوردن اطلاعاتی درباره وضعیت کنونی و آینده تحولات در ایران است.

وقتی مجری برنامه درباره تاثیر حریم‌های آمریکایی-غربی علیه ایران و نقش آن‌ها در تداوم اغتشاشات می‌پرسد، وی اذعان می‌کند: تاکنون تحریم‌های زیادی علیه ایران اعمال شده‌ است و حتی اگر افزایش یابند، تاثیر چندانی نخواهند داشت. اگر سوال شود که آیا تحریم‌ها علیه ایران ابزار مناسبی هستند؟ من می گویم تحریم‌ها ابزار موقری برای فشار بر دولت ایران نیستند».

عباس درباره سیاست‌های آمریکا افزود: «یکی از سیاست‌ها آمریکا این است که اگر آهن گداخته شود، باید با چکش به آن حالت داد! لذا واشنگتن حتی از اعتراضات ضعیف هم حمایت می‌کند حتی اگر نتیجه نداشته باشند».

وی درباره وضعیت مخالفان و اغتشاشگران گفت: «مخالفان داخلی ایران نظم مشخصی ندارد؛ آن‌ها حتی گروه همراه و سخنگویی هم ندارند. معارضان خارجی هم پراکنده‌اند و با هم همکاری نمی‌کنند. آمریکا در مقابل این وضعیت دست‌بسته است؛ به ویژه دولت بایدن که هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد».

این در حالی است که مقامات کاخ سفید بارها بر تداوم حمایت‌های خود از اغتشاشگران در ایران تاکید کرده بودند. منابع رسانه‌ای غربی مانند «رویترز» گزارش داده بودند جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سخنرانی انتخاباتی در حمایت از نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات فرمانداری ایالت اورگان، در امور داخلی ایران دخالت و از اغتشاشگران حمایت کرد.

بایدن ضمن دخالت در امور داخلی ایران، اغتشاشاگران را «مردم شجاع» خواند و اعلام کرد که «احترام بسیاری برای مردمی که در خیابان‌ها اعتراض می‌کنند، قائل هستم». رئیس‌جمهور آمریکا همچنین مدعی شد که «دولت ایران بسیار سرکوب‌گر» است.

پیش از آن نیز، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا ضمن تکرار حمایت واشنگتن از اغتشاشات و ناآرامی‌ها در ایران طی سخنانی اذعان کرده بود با کسانی که وی آن‌ها را فعالان ایرانی توصیف کرده،‌ دیدار داشته و درباره نظرات آن‌ها در خصوص گام‌های بیشتری که آمریکا می‌تواند اتخاذ کند، صحبت کرده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس