معاون حقوقی رئیس‌جمهور: وضعیت دانشجویان بازداشتی پیگیری می‌شود

معاون حقوقی رئیس جمهور با تاکید بر پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی از نهادهای مسئول، گفت: معاونت حقوقی تمام ظرفیت‌های خود را برای حل و فصل مشکلات در حد توان و اختیارات خود به کار می برد.

به گزارش مشرق، محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور با جمعی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان دانشگاههای تهران دیدار و گفتگو کرد.

این دیدار که در محیطی صمیمانه با حضور حدود ۵۰ نفر از دانشجویان بیش از ۴ ساعت به طول انجامید ۲۵ دانشجو به بیان دغدغه‌ها و روایت های خود از اوضاع دانشگاه پرداختند.

لزوم نگاه فرهنگی به دانشگاه به جای نگاه امنیتی، توجه به کرسی‌های آزاد اندیشی و ایجاد زمینه گفتگو میان طیف‌های مختلف دانشجویی، حضور مسئولان در دانشگاه‌ها و گفتگوی مستقیم با دانشجویان و نیز ضعف مدیران دانشگاهی در مدیریت بحران، پاسخگو کردن مسئولان دانشگاهی در قبال حوادث، منع حضور نیروهای امنیتی در دانشگاهها و پرهیز از دخالت آنها در تجمعات دانشجویی درون دانشگاه، عدم تلاش برای سیاست زدایی از دانشگاهها، به کارگیری ظرفیت‌های دانشگاهی در حکمرانی، تاکید بر اجرای اصول قانون اساسی خصوصا اصل بیست و هفتم و آسان کردن فرایند تاسیس تشکلهای دانشجویی جدید از مهمترین مسائل مطروحه توسط نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بود.

در ادامه گروهی از دانشجویان بازداشتی در حوادث هفته‌های اخیر به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. برخوردهای نامناسب حراست با دانشجویان، تعیین وثایق سنگین برای برخی از دانشجویان بازداشتی و لزوم رعایت قانون آیین دادرسی کیفری در احضارها و ابلاغ‌ها و رعایت آیین‌نامه و شیوه‌نامه های کمیته انضباطی از مسائل مطروحه توسط  این دانشجویان بود.

در ادامه این دیدار دهقان در سخنانی کوتاه به بیان جایگاه و قدرت جنبش دانشجویی پرداخت.  

وی دانشجویان را نخبگان جامعه که قدرت نمایندگی مردم و  تاثیرگذاری بر حاکمیت و مسئولین را دارا هستند دانست.

معاون حقوقی رئیس جمهور افزود: باید از این قدرت و توان صیانت کرد، وقتی در محیط فتنه گون مرزبندی میان دانشجویان و کسانی که اقدام به رفتار ساختارشکنانه و تخریبگرانه دارند صورت نگیرد لاجرم فضا امنیتی می‌شود.

دهقان ضمن ابراز تاسف از لطمات وارده به امنیت کشور گفت: جان و امنیت همه افراد و جوانان کشور برای ما مهم است، چه افسر نیروی انتظامی که توسط اغتشاشگران صدمه دیده یا شهید شده است و چه آن عزیز بسیجی که با چاقو و اسلحه مزدوران بیگانه زخمی شده و یا به شهادت رسیده است و چه آن جوانی که در اثر هیجانات به خیابان آمده و صدمه دیده است، همه اش موجب تاسف است.

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: وقتی حصار امنیتی مخدوش می‌شود دشمنان کشور حداکثر استفاده را از این فضا خواهند کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران از استحکامی برخوردار است که با این حوادث و دشمنی‌ها به لرزه در نمی‌آید تصریح کرد: خدای ناکرده اگر روزی هم این نظام، دچار حادثه شود بدیل این نظام جریان خونریز داعش و جریان منافقین جنایتکار هستند که هیچ ایرانی باشرف حاضر نیست تن به این ذلّت دهد.  

دهقان با تاکید بر لزوم منع ورود نیروهای امنیتی به محیط دانشگاه‌ بر ادامه پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی از نهادهای مسئول تاکید و اعلام کرد که معاونت حقوقی تمام ظرفیت‌های خود را برای حل و فصل مشکلات در حد توان و اختیارات خود به کار می برد.

در این دیدار سید احمد حبیب‌نژاد معاون قانون اساسی معاونت حقوقی نیز ضمن تاکید بر پیگیری حوادث اخیر از منظر حقوقی در معاونت قانون اساسی، بر استمرار این نشست‌ها با حضور مسئولان مربوطه و تلاش در جهت اصلاح برخی هنجارهای قانونی و مقرراتی تاکید کرد.  

همچنین در ادامه نمایندگانی از  انجمن اسلامی مستقل، جنبش‌عدالت خواه دانشجویی، بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشگاه تهران و همچنین دانشجویانی از دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی(ره)، علامه طباطبایی(ره)، علم و صنعت، صنعتی شریف، دانشکدگان فارابی، امام صادق (علیه السلام) و دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    2 0
    اخه این چه وضعی هست دانشجونماهایی که در دانشگاه هر حرکت زشت و زننده ای و حتی تخریب انجام داده اند اول اینکه باید کامل دستگیر بشوند و از دانشگاه اخراج اما در عمل میگذارید ازادانه هر کاری بکنند و معدود افرادی بازداشت میشن اون ها هم صد جا پیگیر ازادی شون میشن؟ این دیگه چه جورش هست واقعا اشتباه بزرگی است که چون دانشجو هستن یا چون بازیگر هستند و یا چون بازیکن فوتبال هستند میتونند هر غلطی انجام بدهند!
  • رهگذر IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    4 0
    آقایان مسئول محترم؛ کاپیتولاسیون قضایی ممنوع و غیر شرعی است. خلافکار در هر لباس و طبقه می‌بایست مجازات شود. تبعیض در اجرای قانون باعث فساد جامعه می‌شود. فرمایش پیامبر(ص) را فراموش نکنید که «هلاکت امت‌های پیشین به این دلیل بود که طبقات فرودست مجازات می‌شدند و طبقات بالایی از مجازات معاف می‌شدند.» این کار را نکنید.
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    2 0
    مگر دانشجو بودن مصونیت می آوردجناب معاون حقوقی؟؟!!
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    3 0
    غلط کردید که آزاد شوند
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    3 0
    اگر تخلف کردند ازادیشون خیانت در حق خون شهداست
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    3 0
    اینایی که بهشون میگید دانشجوی بازداشتی و پیگیر وضعیتشون هستید(!) اکثرا همون حیوونایی هستن که دانشگاه رو با طویله اشتباه گرفتن و جفتک میندازن
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    1 0
    آقای معاون بنظر می رسد ریشه فتنه ها در نهاد های زیر مجموعه دولت باشد چرا دارید به ارازل اوباش تنفس مصنوعی می دهید - شما خیلی .. می کنید با مخلان امنیت مردم همراهی می کنید - خجالت بکشید
  • هادی IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    1 0
    خاک بر سر ما ملت که شما شدید مسئولان ما آخه دانشجوی اغتشاش گر با لات اغتشاشگر چه فرقی داره؟ مملکت رسما داره با کاپیتولاسیون اداره میشه.
  • هادی IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    1 0
    جفتک انداختن،فحش ناموس دادن،شیشه شکستن،فحش به اول و آخر اعتقادات ملت دادن،خوراک واسه بیگانه ها درست کردن،پرچم آتیش دادن،بسیجی کتک زدن حالا نظام بدهکار اینا هم شده. مسئول نا محترم کلاهت بذار بالاتر
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    0 0
    بیخود. دانشجو مثل بقیه اقشار ملت. جرم کرده نیروی انتظامی و قوه قضاییه بالای سرشه. شما هم پا از گلیمت درازتر کنی پیش دانشجوهایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس