کد خبر 1434082
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۸
مفهوم کنگره جمهوریخواه برای جهان و آمریکا 

سلطه احتمالی جمهوریخواهان در کنگره آمریکا می‌تواند اوضاع را در ارتباط با مواضع واشنگتن در قبال اوکراین، ایران و چین و بن بست‌های داخلی درخصوص آینده ریاست جمهوری آمریکا تغییر دهد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به انتخابات امروز  ۸ نوامبر در آمریکا نوشت: رای دهندگان در انتخابات میان دوره‌ای رای خود را به صندوق می‌اندازند که تعیین می‌کند کدام حزب مجلس نمایندگان و سنا را برای دو سال آینده کنترل می‌کند.

اگر حزب جمهوریخواه در هر دو مجلس پیروز شود، سیاست ایالات متحده چگونه تغییر خواهد کرد؟

نظرسنجی‌ها و تحلیل ناظران هر دو حزب اصلی آمریکا نشان می‌دهند که جمهوری‌خواهان شانس خوبی برای تغییر در مجلس نمایندگان آمریکا دارند. برخی از آنها حتی تا آنجا پیش می‌روند که پیشنهاد می‌کنند حزب جمهوریخواه اکثریت ۵۳ به ۴۷ را در مجلس سنا به دست آورد.

ناظران هشدار می‌دهند که کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان و کاخ سفید تحت کنترل دموکرات‌ها نمی‌تواند هیچ یک از مسائل مهمی را که ایالات متحده را درگیر کرده است، حل کند.

در واقع، دو حزب بزرگ آمریکا در طول سال‌ها به شدت دو قطبی شده‌اند و دیدگاه‌های ضد و نقیضی را در مورد طیف وسیعی از موضوعات، از سقط جنین گرفته تا  قوانین انتخابات، اتخاذ کرده‌اند.

در حالی که جمهوریخواهان نمی‌توانند بسیاری از سیاست‌های شاخص خود را که می‌تواند به راحتی از سوی بایدن رئیس‌جمهور دموکرات وتو شود دنبال کنند، آنها می‌توانند با زدن یک دکمه  ابتکارات خارجی و داخلی دموکرات‌ها را متوقف کنند.

سیاست خارجی: اوکراین، چین و ایران

یکی از فوری ترین اهداف سیاست خارجی دموکرات‌ها این است که پول بیشتری را به اوکراین ارسال کنند تا به جنگ فرسایشی نیابتی خود علیه روسیه ادامه دهند.

در ۱۸ اکتبر، کوین مک کارتی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان اعلام کرد که جمهوری خواهان در صورت کسب اکثریت مجلس، با توجه به تورم و فشار رکود، برای کی‌یف «چک سفید» نخواهند نوشت.

میچ مک کانل رهبر اقلیت سنا گفته است که «دولت بایدن و متحدان ما نیاز به انجام اقدامات بیشتری برای تامین ابزار کمک به اوکراین دارند».

با این حال احتمال این وجود دارد که جمهوریخواهان بعد از انتخابات با بسته کمک‌ها به اوکراین مخالفت کنند.

با این حال وقتی صحبت از چین و ایران به میان می‌آید، به احتمال زیاد کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان فشار بیشتری بر بایدن برای سرکوب پکن و تهران وارد کند، این رویکرد برغم سابقه دموکرات‌ها در کنار آمدن با چین و دستیابی به یک توافق هسته‌ای تاریخی با ایران خواهد بود.

مسائل داخلی: بن بست احتمالی

در همین حال، به گفته برخی ناظران، سیاست‌های داخلی آمریکا ممکن است تا اولین انتخابات ریاست جمهوری و کنگره در سال ۲۰۲۴ در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. پیش از این، حزب جمهوریخواه با اکثر اقدامات بایدن مخالف بوده است.

این امر دموکرات‌ها را واداشت تا «مکانیسم آشتی» را برای جلوگیری از ایجاد فیلی باستر در مجلس علیای کنگره به کار گیرند.

اگر حزب جمهوری خواه کنترل مجلس سنا را در دست بگیرد، آشتی کمکی نخواهد کرد با این حال این امید وجود دارد که این وضعیت بایدن را وادار کند که برنامه سیاسی خود را بازنگری و سیاست‌های معتدل‌تری را انتخاب کند.

این همان خواسته‌ای است که هم‌پیمانان حزب دموکرات بایدن قبل از انتخابات از او خواسته‌اند که انجام دهد.

اسپوتنیک نوشت: روند استیضاح احتمالی بایدن در کنگره‌ای که در اختیار جمهوریخواهان است ممکن است زمانبر باشد و اگر بایدن استیضاح شود کامالا هریس معاون او رئیس جمهور خواهد شد.

به گفه برخی از ناظران، ریاست جمهوری هریس «رنج کوتاه مدتی برای جمهوریخواهان برای کسب دستاوردی بلندمدت» خواهد بود زیرا استیضاح راه را برای پیروزی رئیس جمهور جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ هموار خواهد کرد.

پیش بینی این که آیا رقابت‌های حزبی کمکی به مهار تورم و رکود در آمریکا خواهد کرد به زمان نیاز دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس