بزرگی شخصیت پدر و مادر از نگاه قرائتی

اگر جوانان احساس کنند در نزد ائمه جمعه شهر و استان؛ محفلی مهربان هست که پذیرای آنها و شنوای حرفشان است و پدرانه راه راست را به آنها نشان می‌دهد؛ قطعا به آن مشتاق خواهند شد.

سرویس جامعه مشرق _ حجت‌الاسلام محسن قرائتی، مفسّر قرآن کریم و از خطیبان برجسته کشور؛ اخیراً طی سخنانی به مناسبت روز دانشجو که با مشارکت ستاد اقامه نماز و دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، خطاب به معلمان و دانشجو معلمان گفت: تلخی‌ها و مشکلات شما را از اهدافتان دور نکند و هرگز از تحصیل و کسب علم، فارغ‌التحصیل نشوید.

قرائتی همچنین با بیان اینکه باید از فرصت‌ها نهایت استفاده را داشته باشیم، افزود: اساتید، روحانیون، معلمان و دانشجویان هرچه می‌نویسید چهار شرط داشته‌ باشد؛ واجب یا مستحب باشد یا مشکل جامعه و حداقل یک نفر را حل کند.

حجت‌الاسلام قرائتی که رئیس ستاد اقامه نماز کشور نیز هست در ادامه پیشنهاد کرد: امام جمعه هر شهر هفته‌ای یک یا ۲ بار به سوالات دانشجویان، جوانان و دانش‌آموزان پاسخ دهد.[1]

به نظر می‌رسد این پیشنهاد جالب آقای قرائتی که عملا یک چالش محسوب می‌شود، می‌تواند زمینه جذب بیشتر جوانان و دانشجویان به خطبه‌های نماز جمعه را فراهم آورد.

خاصّه اینکه در همه فعالیت‌های مرتبط با حکومت اسلامی باید به پیوست‌های این فعالیت‌ها و اثر آنها در زندگی دنیوی و اخروی مردم توجه شود.

یعنی جوانان و نوجوانان ما باید بدانند نماز جمعه همانطور که امری عبادی است؛‌ البته امری سیاسی هم هست و امر سیاست یعنی آنچه که دنیای افراد را به نیکوترین وجه ممکن می‌سازد.

چالش جالب آقای قرائتی برای ائمه جمعه/ محفلی که جوانان نیاز دارند

دقت شود که پیشنهاد چالشی حجت‌الاسلام قرائتی را بایستی با پیوست عقلانی خواند.

مثلا همه ائمه جمعه پاسخ تمام شبهات را بصورت جامع نمی‌دانند که این یک امر طبیعیست. فلذا یکی از پیوست‌های عقلانی این است که ائمه محترم جمعه زمینه صحبت و ارتباط نخبگان فکری با قشر جوان و دانشجو را نیز فراهم آورده و در مواقعی که احساس می‌کنند شنیده شدن پاسخ یک شبهه از جانب یک فرد نخبه؛ حاوی اقناع یا جاذبه بیشتر است؛ حتما بر محمل سمتی که دارند؛‌ باید زمینه چنین رخداد مبارکی را فراهم بیاورند.

پیشنهاد آقای قرائتی از این حیث نیز حاوی تدبیری ستودنی‌ست و آن اینکه از بلایای مبتلی‌به جهان امروز جنگ با عقلانیت و الهیات است. مقوله‌ای که با سلاح "شبهه‌پراکنی" و به مدد افزارهای ارتباطی در همه زمینه‌ها فعال است و دائما تقلا می‌کند جبهه خود را گسترش دهد.

لذاست که در این فضا "پاسخگویی به شبهات" یا همان جهاد تبیین از اهمیت بسزایی برخوردار می‌شود. در واقع جهاد تبیین تنها سلاح کارا در خط مقدم جبهه‌ای است که به آن اشاره کردیم.

اگر این فضا ایجاد شود که جوانان، دانشجویان و دانش‌آموزان احساس کنند در نزد ائمه جمعه شهر و استان؛ محفلی مهربان هست که پذیرای آنها و شنوای حرفشان است و پدرانه راه راست را به آنها نشان می‌دهد؛ می‌توان اینطور پیش‌بینی کرد که شاهد یک نقطه عطف در روابط ائمه جمعه محترم و نماز جمعه با قشر جوان خواهیم بود.

البته مجددا تأکید می‌شود که این مسئله پیوست‌های لازمی هم دارد که باید به آنها دقت شود و به صرف مهربان بودن و لبخند زدن و بخشنامه کردن؛ کاری از پیش نخواهد رفت.

***

1_https://irna.ir/xjLbRq

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    3 16
    برید از شیخ السلام یاد بگیرید
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 4
      آقای قرائتی الحق و الانصاف مجسمه اخلاص است اما مفسر عمیق و ژرف نگری نیست مفسر قرآن آیت الله جوادی آملی است نه قرائتی عزیز و دوست داشتنی
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 0
      افراد و مسئولان مورد خطاب آقای قرائتی آیا این مطلب را میخوانند یا صحبت ایشون رو میشنوند؟؟ به نظرم آقای قرائتی طی یک نامه رسمی و بعد سرگشاده این موضوع رو با همه ی اون افراد در میان بگذاره تا کسانی که فرصت یا حصله بررسی این صحبتها را نداشته اند با موضوع و اصل ایده و پیشنهاد آشنا شوند
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      1 0
      امیدوارم این حرفها جایی شروع بشه به عمل شدن
    • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      1 1
      مجتبی ذوالنور : بالاترین خواسته دانشجویان سلف مختلط و آغوش رایگان است !
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      1 0
      جهت شفاف سازی و رفع هر نوع شبهه میزان دارایی خود و وابستگانتان را اعلام نمایید. میزان تحصیلات و شغل هر کدام از فرزندانتان را هم ذکر کنید .
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    6 1
    آقای قرایتی عمری نطر در مورد نماز داده
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    6 6
    استعفا بده
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    4 5
    احسنتم
  • پدی یه جوون😌 IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    3 3
    جوانان شغل و پول و xboxوPs5و بیرون رفتن با جنس مخالف و مسافرت و دارو و ۲۰۷سفید وکنسرت و... هم نیاز دارن.
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      4 4
      مقصرش همین اقای قرایتیه که ۴۰ ساله در مهمترین مسند پایه دین قرار داره و نتونسته نتیجه مناسبی رو ازش ببینیم . میترسید بگید ؟ من خودم کودکی و نوجوانی تمام برنانه هاش رو از تلوزیون میدیدم درسهایی از قران . از نتیجه تارش راصی نیستم .
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      2 2
      سلام چه حرف خوبی. دقیقا وظیفه نظام اسلامی فراهم آوردن زمینه مشروع این امکانات هم هست. اما اینکه سطح عقلانی این امکانات چیه، الان چقدرش فراهمه و ارتباط اشکالات موجود با امکاناتی که در دسترس نیستن، چی هست؛ همگی شبهاتی‌ان که باید به نسل جوان پاسخ داده بشه. و آقای قرائتی دقیقا نقطه زنی کرده.
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 0
      محفل کارگشا باشه خوبه و کار مراجعه کنندگان را برآورده کند حالا هر احتیاج مجازی که هست اکثرا در مساجد فقط یکساعت موقع نماز بازهست باید از صبح تا شب روحانی در مسجد باشد برا مراجعه مردم همچنین انسانهای خیّر برای کمک به وضع مردم از هر جهت که نیاز باشه مسجد شده فقط نصیحت اخلاقی برا مردم باید کار ایجاد کرد شده با دست فروشی
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    3 1
    آقای قرایتی ،خودت به همراه یک نفر از خانواده درجه یکت در کنار هم ، ماهی چندبار نماز جمعه میری؟
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    5 1
    بعد از ۴۰ سال ، یک نفر بهتر از ایشون پیدا نشد یا تربیت نشده که در مورد نماز نظر بده ؟
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    7 1
    قطع الرجال همینه دیگه
  • مجید IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 1
    اگه فکر میکنید که احتمال کمی دارد که چنین اتفاقی در اصفهان بیفتد و چنین محفلی با حضور امام جمعه محترم برگزار شود بسیار بسیار عجیب احتمال داده‌اید
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    4 1
    این اتفاق باید درباره نمایندگان مجلس هم به تناسب بیفتد و بسیار فکر خوبیست و فاصله بین مردم و مسئولان را از بین می برد. نمایندگان باید در مساجد مدارس و دانشگاه ها مداوم حاضر شوند!
  • علی IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 1
    شاید بهتر باشد که امام جمعه با حضور روسای ادارات و نمایندگان شهرستانها در مجلس شورای اسلامی به مطالبات و سوالات دانشجویان و جوانان جویای کار پاسخ بدهند تا به یک جمع بندی بعداز پایان جلسات برسد وگرنه امام جمعه اولا مسئولیت اجرائی ندارد و دوما فقط میتواند منتقل کننده مطالبات و سوالات به مسئولین مربوطه باشد نه حل کننده مشکلات سوما اینکه انتقال مشکلات به مسئولین اگر برطرف کننده مشکلات بود میبایست بسیاری از آنها حل میشد چهارما اینکه باید زمانبندی مشخصی برای حل مشکلات که قانع کننده باشد به مطالبات داده شود وگرنه اثر معکوس خواهد داشت
  • ش. AE ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    4 0
    سلام مشرق آخه امام جمعه ای که ۷۰ سالش هست چطوری جوان ۲۰ ساله را جذب میکنه از دهه شصت فاصله بین نظام فرهنگی با بخصوص قشر جوان زیاد شده این شکاف باید از حوزه ها در قم و....... تامین کرد خدا پدر مادر یکسری صدای انقلابی مثل استاد رائفی پور رو بیامرزه مثل این افراد مخلص و انقلابی کم داریم شاید هم داریم که کنار گود نشستن میگن لنگش کن چطور علما و فقها فقط برای دعا کردن هستن نظام نیاز داره به قشر جوان که بتونه جذب کنه
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      5 3
      جووناهای امروز همه با سوادن و هر کدومشون یک هنر و خلاقیتی مثال زدنی دارن ، و با دنیای مدرن ارتباط دارن ، رایفی پور چه سوادی و چه هنری یا ارتباطی با دنیای مدرن داره که بتونه با جوونهای انروز ارتباط برقرار کنه ؟
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 1
      جوان های امروز باسوادن و با هوشن و هنرمند هستند عجججججججب احتمالا در جمهوری اسلامی ایران که به این موفقیتها دست پیدا نکردند ؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    2 0
    با سلام توصیه آقای قرائتی در خصوص ایجاد ارتباط مستمر ائمه جمعه با دانشجویان با بسط و تفسیر پیوست های عقلانی خبرگزاری مشرق به یک ساختار سازنده منتهی گردید. در این باره ذکر چند نکته ضروری است. اولا بویژه در دولت روحانی ارتباط گفتمانی نظام سیاسی با برخی از اقشار از جمله جوانان دچار اختلال گردید ، بنابراین با این سازه ارتباطی امکان احیای این ارتباط فراهم می شود. ثانیا این ارتباط پاسخی به راهبرد محله محور نفاق خواهد بود. ثالثا بسط اجتماعی نقش ائمه جمعه منجر به ایجاد یک شبکه ساختاری ارتباطی فعال می شود که می تواند در بحران ها نقش بازدارنده ای برعهده داشته باشد.
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 2
      اینها همش حرفه ، تنها راه اینه که همه چیز رو از سیاست عاری کنید . تا سیاست رو قاتی هر موصوعی چه دینی و چه اقتصادی و نطامی ووو میکنید ، انتطار شکاف در جامعه رو هم باید داشته باشید . سیاست فقط باید برای روابط خارجی باشه اون هم در خدمت عدم سیاست در داخل . والسلام ‌ . فرمول اتحاد اینه ‌
  • ح ر IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 0
    متاسفانه امثال شهید بهشتی و مطهری یا نداریم یا اجازه حضور در نماز جمعه را ندارند ووو وجای ائمه جمعه های فعلی هم باید یک عده از خبرگان علم و دانش و دانش بنیان ها و علم وادب و معرفت بیایند تا ضمن بالابردن معرفت وجوانان آنها را از همه پیشرفت های علمی و صنعتی و کشاورزی و پزشکی و نظامی وووو مطلع و هدایت به طرف فراگیری علم وصنعت کنند
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 1
    آقای قرائتی! من بچه مذهبی هستم، میدونی در دانشگاه کتاب اندیشه اسلامی رو با چه حسی میخوندم؟
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 1
      کر که شاخ و دم نداره
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 0
      بی سواد به نیت آدم بودن بخون برای خدا هم پیشکش
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 0
    یادمه چند سال پیش از امام جمعه شهر خواستیم بیاد داخل دانشگاه سخنرانی کنه، شرط گذاشت
  • حمید US ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 1
    بسیار عالی. ارتباط گفتمانی به سطح لایه های نخبگانی در دانشگاه می‌رسد به این طریق
  • سعید IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    2 0
    باید دید که آیا از دو نوع اسلام ناب محمدی و اسلام ابوسفیانی کدامیک را انتخاب کرده ایم زیرا ، نصایح بزرگان دین ما در محدوده اسلام ناب محمدی گفته شده و این سخنان چاره درد اسلام ابوسفیانی نیست .
  • گرسنه IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    3 5
    چهل سال خودتان را گول زدید
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      2 2
      خاک بر سرت.... خوردی به روحانی رأی دادی تا گرسنه باشی
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      1 1
      پری کودن که حالم رو به هم میزنی گوریل احمق. مگه قبل از اون که به احمدی نژاد رای داده بودن اوضاع چطوری بود؟
    • مرگ بر منافق IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 0
      ۱۱:۱۲ قبلش مثل دوران حسن‌کلیدساز نبود
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 1
    پیشنهاد خیلی خوبیه باید علاوه بر ائمه جمعه مسئولین هم در دانشگاه ها و حتی مدارس حاضر بشن و جواب شبهات ،پرسش ها و حتی عملکرد مسئول تبادل نظر نمایند
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 1
    امام جمعه با حداکثر ۴ سال منصوب شود و بعد از آن به امام جمعه شهر دیگری شود
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 0
      روش مزخرف دموکراسی رو برای خودت نگه دار. هر کسی تا وقتی شایسته‌ترین است باید باشد. این حق اوست. هر کسی هم شایستگی‌اش رو از دست داد باید برود ولو یک روز آمده باشد. این روش اسلام و عقل است.
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    بذار طیعت دشت کنار زیارتگاه بماند از این به بعد باید بجای دشت به پارک نگاه کنیم و جگرمان بسوزد که نشانهای ذشت دست نخورده امامزاده را هتل اسفالت مصنوعی کردیذ
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 2
    همه شما که تا الان کامنت گذاشتید ،خدایش ، ماهی چند بار نماز جمعه میرید یا اینکه کدومتون ۵ بار بیشتر در عمرتون نماز جمعه رفتید که اینجوری ، مثل کارشناسهای دینی نطر میدید ؟ 😅
    • پری مجرد 43 ساله IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 1
      چقدر منگل هستی که فکر می کنی فقط خودت نماز جمعه میری
  • محمود IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 1
    بیا امام جمعه اراک روببین جناب دری نجف آبادی جوانان شهررو فراری داده وفقط تعداد اندکی از پیرمردان وپیرزنان حضور دارن حتی حزب الهی های مقید هم نمیرن نمازجمعه
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 0
      بیا چیه بی‌ادب ؟! ادای آدم که میتونی در بیاری. اونم نمیتونی؟! ضمنا اراک چنین نیست.
  • رمضانعلی محمدیان IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    بسم الله.مرحوم آیت الله طالقانی اعلی الله مقامه وقتی درشروع بکار مجلس خبرگان روی زمین نشست نه متحجربود نه با صندلی مشکل داشت راه حل پیشگیری از بسیاری از معضلاتی را که امروز نیاز به جهاد تبیین دارد را محوریت مسجد و مردم در تدبیر امور میدید نه اداره و کارمند دولت که کار بکشد به بیگانگی بین مردم مخصوصا" جوانان و روحانیت و معظل عمامه برانی که در دم مردم عادی به عمامه پران کتک مفصلی نزنند مسجد مردم روحانی یعنی همان درایتی که بنیان گذار انقلاب در تاسیس جهاد سازندگی بکار برد و فرمود که در استحصال مقاصد الهی همه با هم که در واقعیت این حقیقت منطبق با فطرت الهی توانست جنگ تمام عالم علیه اسلام را دفاع مقدس هشت ساله ظفرمندی بکند که سرمایه تطهیر وتعمیق وتوسعه انفجار نور تشیع ایرانی در بیست و دوم بهمن 57بنماید در کشور منطقه و کره ارض بود و هست و خواهد بود و این ارائه راهکار عملی توسط عارفان خود رفته در تمام تاریخ تشیع اگر نبود که امروز خبری از نه تنها تشیع که همین نماز مورد تذکر دلسوزانه حضرت آقای حجت الاسلام قرائتی حفظه الله هم نبود لذا شایسته است بجای تذکر کلیت هایی که اظهر من الشمس است آقایان علماء اعلام طرحی عملی یک نقشه راه جدول عملیات با ارائه جزئیات و مشخصات نیروی انسانی ابزار مقررات را تدوین و در منطقه ای بصورت پایلوت اجرا کرده بعد چکش کاری بهبود نقاط ضعف مرحله به مرحله در گستره کشور به اجرا درآورند
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 1
    40 ساله درس اخلاق و نماز میدید اینا فایده نداره باید جلو فساد و اختلاس گرفت...وووو
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 1
      اولا برای کفار خدانشناس، شکم همه چیزه. برای مردم دین همه چیزه. ثانیا نماز و اخلاق و سلامت اقتصاد همه در جهت جلب خشنودی خدا است. کسی که یکی رو میپذیره و یکی رو نمی‌پذیره، به خدای عالم کافره. ثالثا نماز و اخلاق، جلوی اختلاس رو میگیره. اختلاس‌گر هم مثل خودت بی‌نمازه.
  • وحید IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 0
    به به
  • DE ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    1 1
    نسل جدید ، با شماها چه حرفی دارد بزند که به محفل ! شما بیاید ؟؟
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 1
      نسل جدید، نسل حججی‌ها و معصومی‌هاست و پای منبر علما بزرگ شده. همه مثل تو بی‌صاحاب نیستن که تو هر جهنم‌دره‌ای بزرگ بشن! ضمنا قرار نیست هر کسی پای منبر میاد از اول علامه باشه.
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 1
    کنار حاج آقا دسته گل است. هزینه خرید را از جیب خودشان دادند یا از بیت المال ؟ چرا اکثر مسئولان تاج گل کنار خودشان میگذارند ؟ در خارج اگر مسئولی چنان کند بلافاصله عزل میشود
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 0
      نادان! دسته گل رو میزبان میخره نه مهمان. ضمنا اون گل مصنوعی هست و همیشگی هست.
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    1 2
    حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی درسته، نه آقای قرائتی. فضای فعلی رسانه آدم رو بی ادب میکنه
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    0 0
    آقای قرائتی یک بار ندیدم و نشنیدم از آبرو شهرتش و مقبولیتش علیه مترفین و اشراف وآقازاده ها و تیم کارگزاران حرفی بزنه . ظلم رو دیده و ساکت بوده . البته اگه الان حرفی بزنه دیگه دیره زمان هاشمی باید می گفت. خدا در روز جزا با ایشان چه خواهد کرد؟؟؟ با ساکتین چه خواهد کردئ؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس