کد خبر 1443966
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳

به گزارش مشرق، مهدی محمدی تحلیل‌گر مسائل سیاسی در یادداشتی تلگرامی نوشت:

فکر می کنم در یک نقطه عطف قرار داریم. قصد جمع بندی یا پیش بینی وضعیت را ندارم چون همه آموخته ایم در شرایطی چنین پیچیده باید عمیقا محتاط بود. اما تقریبا پیداست که آشوب های ۱۴۰۱ در فاز پایان قرار دارد. پروژه قبلی شکست خورده و پروژه جدید به سادگی قابل تعریف نیست.

داستان اینگونه شروع شد: ممکن، سریع و آسان جلوه دادن براندازی برای اقلیتی از جامعه که قرار بود در حباب شبکه، خود را اکثریت فرض کند. هدف این بود که یک آشوب چند صد هزارنفری سراسری شکل بگیرد.

برای رسیدن به این هدف، ابزار خلاقانه ای ایجاد شد: 'ایجاد تصور رفتنی بودن نظام. ' یک بازی از دید من هوشمندانه و پر از ظرافت و پیچیدگی داخلی و خارجی راه افتاد برای باوراندن این امر به بخشی از جامعه ایران که کار تمام و جمهوری اسلامی در حال رفتن است.

حالا یکبار دیگر آنچه را که دیده اید مرور کنید. همه چیز معنای جدیدی پیدا می کند. در داخل ایران هدف همه پروژه های کوچک و بزرگ، از زیر سوال بردن سلامت و حتی حیات رهبری، تا خشونت بی سابقه علیه نیروهای امنیتی و انتظامی و خشونت کلامی و تبدیل فحش به شعار، همین بود: کار تمام است!

در خارج از ایران نیز یک پروژه بزرگ کلید خورد: از علم کردن اسماعیلیون و تلاش برای معرفی او به عنوان آلترناتیو جمهوری اسلامی تا همایش برلین یا بردن نازنین بنیادی به شورای امنیت و دیدار علی نژاد با ماکرون. بایدن از تغییر و ماکرون از انقلاب حرف زد. هدف انتقال 'سیگنال پایان' بود.

همه اینها روی برخی روندهای نسلی، جنسیتی و اقتصادی در ایران نشست. بی تعارف کم کاری ها و ندانم کاری های ما بزرگترین کمکی بود که طراح خارجی دریافت کرد. زیرساختی عظیم در داخل ایران مهیا شد که برخلاف برخی تصورات خام به هیچ وجه منحصر به فضای مجازی نیست. داستان بسیار بزرگ تر است.

همه آنها که وارد خیابان شدند بخشی از زیرساخت آشوب نبودند اما همه آنها که دست به خشونت زدند آگاهانه یا ناآگاهانه، با آن مرتبط بودند. غفلت از شکل گیری این زیرساخت، بزرگ ترین سوالی است که مسئولان یک دهه گذشته باید به آن جواب بدهند. ترکیب این زیرساخت با نارضایتی، بحران را ساخت.

من درباره آن زیرساخت سخن نمی گویم. موضوعی است که فهم آن مهم ترین مسئولیت کنونی جامعه اطلاعاتی ایران است. درباره زمینه های اجتماعی هم که آن زیرساخت بر آن استوار شده جداگانه سخن خواهم گفت. در اینجا بر نتیجه تمرکز می کنم. تا جایی که به نتیجه مربوط است پروژه به سختی شکست خورده.

نخستین علت شکست پروژه حجم بی سابقه خشونتی است که تولید شد. طراح خارجی در این باره عمد داشت: جنایت کنید، فیلم بگیرید و رجز بخوانید. نظام یا می ترسد و مماشات می کند که یعنی کار تمام است یا متقابلا دست به خشونت می زند که نفتی خواهد شد بر آتش اعتراضات. یافتن راه میانه آسان نبود.

نظام به جای انتخاب خشونت یا مماشات، 'تولید آگاهی اجتماعی' را هدف گرفت. ذات آشوب باید آشکار و پرده از چهره کسانی که ادعا می کردند ایران را گلستان خواهند کرد، برداشته می شد. بعد، جمع کردن بساط قداره کشی و تروریسم دشوار نبود. اکنون جامعه ایران شاید معترض اما بسیار آگاه تر است.

خشونت بی سابقه به جای اینکه ترس تولید کند یا به انگاره رفتن قدرت بدهد، به 'جامعه زدایی از آشوب' انجامید. و مهم تر، تصویر ذهنی جامعه ایران از آینده بدون جمهوری اسلامی را واقعی کرد. صریح ترین منتقدان به ما که می رسیدند می گفتند از شما خوشمان نمی آید ولی بساط اینها را جمع کنید!

خشونت کلامی وضع براندازان را بدتر کرد. طرف طراح گمان می کرد می تواند فحش جنسی را در ایران به شعار فراگیر تبدیل و به این ترتیب ایده تمام شده بودن کار را تقویت نماید اما عملا آنچه رخ داد اثبات بی صلاحیتی اخلاقی براندازان در برای جامعه ای بود که هنوز می خواهد اخلاقی زندگی کند.

تیرخلاص را اما افراط در دروغ گویی زد. من چند بار در میانه این پروژه و هنگام ارزیابی روندهای تولید و انتشار بیگ دیتا هوشمندی طرف طراح در جلوگیری از سقوط نمودار هیجانات و خلق رویدادهایی برای کش دادن غائله را ستایش کردم. انصافا فناوری پیچیده ای داشت اما خب، بیش از حد دروغ گفت.

از موضوع مهسا امینی تا همین آخرین داستان -دروغ یک ساعت قبل را چک نکرده ام! -براندازان موفق به اثبات قطعی حتی یک مورد از ادعاهایشان نشدند. فاصله معنادار واقعیت عینی با تصویری که در ماهواره یا توئیتر ارائه می شد به تدریج تصویری متوهم و حتی تا حدی خل و چل از براندازان ارائه کرد.

نتیجه این شد که جامعه بویژه طبقات سنی که در ابتدای کار فکر می کردند رویایی در حال محقق شدن است، کنار کشید. ناتوانی براندازان در مدنی نگهداشتن اعتراض، و عجز از خلق یک چشم انداز ولو مبهم، و اصرار به دروغ و خشونت، اعتبار پروژه را به سرعت کاهش و هزینه آن را افزایش داد.

اکنون نه تنها توهم رفتنی بودن زایل شده بلکه معلوم شده ریشه اجتماعی نظام استوارتر از هر برآوردی است که طرف طراح داشته. حالا البته سرویس خارجی می گوید باید 'هزینه ترمیم زخم' را بالا برد. همه چیز به موقع شناسی و هوشمندی ما بستگی دارد.

اکنون یک قدم آن سوتر ایستاده ایم. بخش های مهمی از جامعه ایرانی تلخی چیزی را تجربه کردند که از دور طراحان می خواستند رویایی شیرین به نظر برسد. نظام جمهوری اسلامی هم تجربه ای اندوخته که من 'نو کردن حکمرانی' را بهترین توصیف آن می دانم. در این باره صحبت خواهیم کرد.

فرض بنیادین پروژه این بود: اگر این باور برای اقلیتی از جامعه ایجاد شود که نظام در حال رفتن است، آشوب بزرگ شکل خواهد گرفت. مقام امنیتی گفته بود: 'سیستم ها وقتی می روند که به نظر برسد دارند می روند! '

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 38
  • غیر قابل انتشار: 14
  • علی افصحی IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    0 0
    به این دوست باید عرض کرد نقش ولی فقیه در رسواسازی فتنه رسوا!نباید نادیده و از قلم بیفتد. آن چه در جامعه ولایی شکل می گیرد بسیار منفاوت تر از جامعه‌ای است که بر اساس تحلیل روشنفکران تحصیل کرده در نظام ها و روش هاو نظریات عرب وحشی ، اتفاق می افتد. در نظام های منهای ولایت فقیه تحلیل گران معمولا غیر قطعی و پس از انفاقات نظریه می سازند اما در نظام ولایی ، ولی فقیه خردمندی چوان امام خامنه‌ای درست در آغازین روزهای فتنه ، آن را برای مردم ولایتمدار تشریح و تکلیف امت در سرکوب فتنه را روشن می کند. این تذکری باشد برای بسیاری که ولی فقیه را در تحلیل های خود محور قرار نمی دهند. جهت سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • علی IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    73 7
    نقش معلمان در آگاهی قشر جوان و نوجوان فراموش نشود، بنده خودم دبیر هستم و در مدارسی که تدریس دارم فوق العاده تلاش کردم تا ذهنیت داغون بچه ها را عوض کنم
    • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      11 0
      درست میگن ایشون فقط برید مدارس اوضاع خوب نیست هم بعضی معلمها و هم بیشتر دانش آموزا خیلی تفکرات فیک و منحرفی دارن
    • IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      22 2
      متشکریم از جنابعالی و سایر همکاران در مراکز آموزشی حق با شماست توفیق همه مبشرین و آگاهان و دلسوزان را آرزومندیم بواقع خدمت بخود میکنیم بر عکس نظر دشمن که بازیچه و لشکر برای خود میخواست
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      15 2
      خدا خیرتون علی اقا
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 0
      همه ارزشها ی مبارزاتی با سیاست های جهانخورانه امپریالیسم امریکا و انگلیس و رژیم کودک کش صهیونیستی از اموزش و پرورش شروع میشود باید از معلمان و دبیرانی که اموزش روحیه انقلابی و ازادیخواهی بر دانش اموزان برعهده میگیرند تقدیر و تشکر کرد
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      2 0
      مردم ایران صد هشتاد برابر متوسط جهانی تحت شبهات شایعات و فضای دروغ تلوزیونی ماهواره ای و رسانه های زنجیره ای زرد قرار دارند متاسفانه جوانان بعلت کم تجربگی در فضای مجازی بیشتر اسیر دروغ پردازی های معاندین وضد انقلاب قرار میگیرند این وظیفه اموزش و پرورش و دانشگاه ها میباشد که کلاسهایی برای بالا بردن سواد رسانه ای و مجازی دانش اموزان و دانشجوایان قرار دهد و از پشت پرده خبر های فیک و دروغ افشاگری نمایند
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 0
      آموزش و پرورش و دانشگاهها قبل از بالا بردن سواد رسانه ای دانش آموز و دانشجو باید یه فکری برای افزایش سواد رسانه و بصیرت معلمین و استادان دانشگاه بکنند که خیلی اوضاعشون خیطه !!
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    33 9
    عالی بود ، مثل همیشه ،
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      1 0
      مردم ایران دیگه آنقدر در تاریخ خود با شگرد آمریکا و انگلیس آشنا شده که گول نمی خوره. شگرد اصلی آمریکا این کاره : گنجشک را رنگ میکنه جای قناری میفروشه . جوانان ما هم باید به این نگرش برسند.
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    32 5
    متن دقیق و کاملی بود 👏👏
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 0
      حقیقتا" هم اینقدر این فضاسازی مسموم در ایجاد تصور رفتنی بودن نظام , دقیق و هوشمندانه طراحی شده بود که حتی خیلی از دلسوزان و طرفدان نظام هم به شک افتاده بودند که آخر و عاقبت جمهوری اسلامی چی میشه؟!
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 0
      مهمترین جهاد تبیین : مردم ایران دیگه آنقدر در تاریخ خود با شگرد آمریکا و انگلیس آشنا شده که گول نمی خوره. شگرد اصلی آمریکا این کاره : گنجشک را رنگ میکنه جای قناری میفروشه . مهمترین جهاد تبیین : جوانان ما هم باید به این نگرش برسند.
  • FR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    26 4
    مثل همیشه دقیق و عالی آقای محمدی
  • عبد IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    30 4
    شیر مادر و نان پدر حلالت
  • جیم IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    40 7
    این مملکت کشور امیرالمومنین است و صاحب دارد .
    • sadra IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      2 0
      صد البته ایران کشور اهل بیت علیهم السلام هستش، ولی باید هر کسی به اندازه خودش تلاش کنه و آگاهی بده. خود مولا اميرالمؤمنين به دلیل ضعف یارانش و کم بودن افراد با بصیرت در جنگ شناختی دشمن (صفین) مجبور به پذیرش حکمیت شدند.
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      2 0
      یا علی مدد
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    18 3
    برا شهر اورد هم برنامه دارن ولی به لطف خدا مثل همیشه نقش بر اب است
  • SE ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    17 4
    پشگل ها را باید کود کرد که خشک نشوند و برای آتش زدن مناسب نباشند
  • مسعود دیپلمات IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    0 0
    اگر بر فرض محال حکمرانان ما هوشمند عمل کنند، می توانند چندصد برابر خساراتی را که در این فتنه به ما رسیده است را در برجام و جاهای دیگر به دشمن تحمیل کنند. ولی چشمم آب نمی خورد!
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    13 0
    باید این جنگ رو به داخل کشورهای استارت زننده بکشونیم. بهترین دفاع حمله هست. چرا دستگاه دیپلماسی ما عرضه داره در موارد مشابه اعلام کنه مثلا ما در کنار جلیقه زردهای فرانسه هستیم؟ یا از حقوق بومیان کانادا حمایت میکنیم؟ یا روی 3 میلیون زندانی آمریکا و یا 500000 کارتن خواب آمریکا مانور تبلیغاتی بده؟ اونا وقتی ببینن کاراشون هزینه دارن مجبورن از خیرش بگذرن....
    • بهروز IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 0
      من موافقم، چیزیست که دشمنانمان هم در صورت ضربه خوردن همیشه انجام داده اند، وقتی بفهمند تحاجمشان هزینه دارد و ما هم قادر به جواب دادن هستیم، مخصوصا در شرایط فعلی که دچار ضعف و جنگ هستند پا پس میکشند، باید در این زمینه قدرتمندشویم
  • حیام IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    15 46
    اغشاشات تمام خواهد شد و نظام تصور خواهد کرد که همه چیز تحت کنترل است و اوضاع ارام نیست قبول ...شما فکر کنید ارام است اما این روند ادامه دارد !
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      3 1
      خودت تنهایی به این نتیجه رسیدی!!!!!! با امثال تو و مدیرانی مثل تو معلومه که ادامه داره چون دشمن رو شماها حساب ویژه باز کرده چون یا نمی‌فهمی و یا خودت را زدی به اون راه، متن کامل و واضح توضیح داده اگر بخواهی ...‌.. وگرنه....
    • IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      3 1
      40 ساله داریم میگیم «اینا 6 ماه دیگه رفتن». خودمون تموم شدیم اما اینا تازه شروع کردن به ساخت رآکتور اتمی. بیچاره شدیم باوفا! (مبارز همیشه پای منقل و ماهواره!)
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    31 5
    وعده رهبر همیشه صادق است‌. گفتند شرارت ها به زودی جمع خواهد شد و همین گونه هم خواهد شد ان شالله
    • سعید بنی طرفیان IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      1 0
      انشاالله انشاالله، امنیت را بهم زدن خدا لعنتشون کند، انشاالله به زودی این اغتشاشات جمع آوری شود، درود بر جمهوری اسلامی ایران پاینده باد رهبر معظم انقلاب اسلامی
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    16 1
    مهمترین چیز اینه که ظرفیت رسانه رو دریابید سالها در خواب بودیم البته از سال 88 باید تحول رسانه ای شکل می گرفت اما وضعیت بدتر شد اگر همین روند باشه وضعیت بسیار پیچیده تر هم میشه
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    10 8
    هدف نه براندازی بود نه چیز دیگه ای که شماها بخاطر محقق نشدنش خوشحالین ... هدفشون محقق شد ...نهادینه سازی بی حجابی .. یه سری به فروشگاههای بزرگ یا پاساژها بزنید و لباس دکلته خانمها را ببینید .. موی سر پیشکش!
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 2
      دقیقا اما متاسفانه کسی این تحلیل را نمیکنه
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      2 1
      نگران نباش اون هم راه حل داره حل میشه به اذن الله، البته. جسارتا معلومه چند سال عقب هستی از اصل مطلب
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 1
      چقدر شما ساده‌ای برادر، حجاب اجباری یکی از بزرگترین دستاویزهای دشمن برای القای عدم آزادی در ایرانه و به نظرم این رو به عنوان آخرین تیر ترکش خودش رو کرد. شما تو اتاق فکر موساد باشی ترجیح می‌دی با ابزاری به نام گشت ارشاد جوان ناراضی ضد نظام تولید کنی یا با حذف گشت ارشاد و مدارا با بی‌حجابی نسبی یک اقلیت محدود در جامعه، بستر القای عدم آزادی را جمع کنی؟ بزرگترین کابوس دشمن اینه نظام در باب حجاب تساهل به خرج بده و قشر خاکستری به نظام بپیونده
    • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      3 1
      جای تاسف است که عده ای بی حجاب تر شده اند و خود را به نمایش گذاشته اند. دیده شدن این بی حجاب ها مانند آنست که شما در مسیر روزانه ی خود هرگز گلها و درختان برایتان تازگی ندارند. ولی اگر در پیاده رو فضولات انسانی ریخته شده باشد خیلی دیده می شود. و هکذا بی حجابي
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 0
      درست میشه عجله نکن
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 0
      هدف دقیقا براندازی بود با چاشنی حجاب اجباری
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    8 2
    حرف حساب
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    16 2
    دولتهای لیبرال هاشمی و خاتمی و روحانی جذب و تولید منافق و ضد انقلاب کرده و گروههای خاصی تشکیل داده اند که در مواقع سیاسی فعال شوند...
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    14 3
    متاسفانه قشری از جامعه ما آگاهانه یا ناآگاهانه در این توهمات ساخته و پرداخته شده غرق شده اند. بطوری که هیچ گونه تلاشی برای دیدن واقعیات نمی کنند و آشکارا برای بیرون رفت از این توهمات مقاومت میکنند.
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    13 4
    ریشه های پیدا و پنهان داخلی باید شناسایی و به سزای اعمال خود برسند...
  • حسین IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    تا زمانی که ریشه‌ی این مسائل رو برطرف نکنید اینها همش صورت مسئله‌رو پاک کردنه ، باید رفرم سیاسی ایجاد کنه نظام تا بتونه بخش قابل توجهی از جامعه که ناراضی هستند رو راضی کنه
  • جاوید ایران اتمی NL ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    2 0
    درجه یک بود، عالی، درود. البته به مواردی که بارها گفتم هم باید فکربشه، وچیزی که خیلی منتظرشم اینه که عربستان رو در بحران ببینم، عربستان باید تنبیه بشه، عربستان نوع تنبیهش باید متفاوت باشه، از نظر من تنبیه امریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان و اسرائیل باید با استفاده از برنامه اتمی ایران باشه اما تنبیه عربستان یک داستان دیگه ای باید داشته باشه، تنبیه ایران اینترنشنال و به درک فرستادن کارکنانش و همچنین از بین بردن احزاب مزدور در عراق و دنیا هم باید در برنامه باشه، باید رهبران این احزاب تجزیه طلب رو ترور کنید، در هر کجای دنیا که باشن بخصوص در اقلیم شمال عراق، اینها نباید زنده بمونن.
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    5 0
    در کنار این واجب است که عدالت اقتصادی و اجتماعی و پاسخگویی و شفافیت مسولین نهادینه شود تا نسل جوان به نظام اعتماد کنند و تحت تاثیر جنگ تبلیغاتی دشمن قرار نگیرند.
  • IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    19 3
    سال 88یک کارتن 6شانه تخم مرغ میخردم11هزارتومن حقوق650هرارتومن الان یک جعبه تخم مرغ 540هزارتومن 50برابر آیا حقوق 50برابرشده
    • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 0
      این اغتشاش گران برای تو چکار میخواهند بکنند. باعث و بانیان این گرانی ها و حامیانشان امروز حامی اغتشاش گران هستند. رهبران اغتشاشات همگی پرونده های فساد اقتصادی دارند. مشت نمونه خروار علی کریمی که زمین های کشاورزی را تغییر کاربری داده
    • ح IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 0
      8 سال دست شیخ بنفش بود که از حامیان اغتشاشات بوده برو از اون بپرس!!
    • پری IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      1 0
      به روحانی رأی دادی تقصیر خودته
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 0
      آقای رئیس جمهور باید پاسخ بدهد
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 0
      آقای رئیس جمهور حرف عادی نمیتونه بزنه چطور توقع دارید بیاید وپاسخ بدهد
  • IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    2 4
    خخخ.
  • IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 0
    آفرین دقیقا حرف من هم همینه. در آمریکا سیاهپوستا یه آتیش زیر خاکسترن که باید ازشون استفاده کرد. البته یه تودهنی محکم به انگلیس کثافت فراموش نشه. انگلیس باید طوری تنبیه بشه که حداقل 2000 جنازه رو دستش بمونه. ما حالاحالاها با انگلیس حروم زاده کار داریم. باید یه حساب 200 ساله رو تسویه کنیم.
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 0
    فوق العاده تحلیل قوی و محکمی بود. چقدر بهتر میشه اگر افرادی مثل جناب آقای محمدی عزیز ۳ تا کار اساسی بکنند: ۱- سطح آگاهی مردم و بخصوص جوانان را بالا ببرند. ۲- حرکت بعدی دشمن را پیش بینی کنند و به اطلاع مردم و مسئولین برسانند.۳- نقاط ضعف خودمان را مثل کم کاریها، بی توجهی و غرور برخی مسئولین، فساد های مالی و اداری را به گوش مسئولین و دلسوزان حقیقی نظام برسانند.
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 0
    قرآن وعده داده اسلام بر تمام ادیان غلبه خواهد کرد و قرآن وعده داده طعنه زن بر نبی خدا مقطوع النسل خواهد بود
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    با حرف کار برنیاید
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 0
    تحلیل های آب دوغ خیاری. برادر مردم مشکل اقتصادی دارن و شما عادت کردی همه چیز رو برنامه ریزی شده جلوه بدی. از نظر سیاسی هم با اتفاقات آبان ۹۸ ، نظام سرمایه اجتماعی و سیاسی خودش رو از دست داد. حالا شما اگه دوست داری واقعیت رو نبینی نبین. بشین فقط خوب نگاه کن
    • IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 0
      چه عجب مشرق كامنت شما را نمايش داد !
  • نادر IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 0
    اگر این مقام ماندنی بود به شما ها نمی رسید!
  • احمد IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    بسیار عالی بود چرا امکان بازنشر مطالبتون در سکوهای داخلی وجود ندارد؟ لطفا این امکان را ایجاد کنید
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    همه حرفهای شما درست ،این بساط باید جمع میشد اما هیچ کس نگفت مشکل مردم چیه و باید برطرف بشه ،توهمین دو ماه قیمت خودروهای بی کیفیت داخلی با چه سرعتی افزایش پیدا کرد خودرو ۴۰۰میلیونی شده ۶۰۰میلیون ،حالا شما بیا یک میلیون به حقوق کارمند اضافه کن ،مالباخته های بورس و دیگر پرونده های قضایی به پولشون نرسیدن ،علت نارضایتی مردم مشخصه ولی گوش شنوا نیست .
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    فقط یک نکته مهم را فراموش نکنید و آن اینکه کسانی که در این شرایط با دشمن همراه شده و امیدوار به رفتن جمهوری اسلامی، با دشمن هم صدایی کردند را مبادا فراموش کنید. از سلبریتی گرفته تا سیاسیون و سایر افراد. منظور اینکه کسانی که ذات و میل درونی خویش را عیان کردند را فراموش نکنید. این افراد در بزنگاه بعدی نیز خواهان ساقط شدن نظام هستند. مواضع همه شان را ثبت و نگهداری کنید
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    پدرمادربیامرز!!! با این فرمون که قوه قضاییه رفته و تعلل ودست دست کردنهایشان ؛ برای هر حکم اعدام این حیوانات آدم نما باید کلی صغری وکبری بچینیم تا همان سلبریتی های مزدور ( که ولشان کردید به امان خدا) را راضی نگه داریم..مزاحمت ارازل واوباش در مترو وخیابان ومحلات وکوچه ها به بهونه های مختلف برای خانواده های متدین زیاد شده وپلیس هم از ترس تنبیه ومتهم شدن عملا هیچ کاری نمیکنه...متاسفانه مسئولان که خودشان وخانواده شان دارای محافظ و خودرو و...هستند از درد توده مردمی که از انقلاب دفاع میکنند بی خبرند
  • HR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    عالی
  • HR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    عالی
  • مجتبی IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    ما منتظریم کسانی که در این مدت جنایت کردند و یا این اغتضاشات را هدایت کردند به اشد مجازات برسند
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    سلام بر کارشناس
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 0
    شما هر وقت توانستید یک لیست سیاه از سلبریتی ها شکل بدین که دیگر به این ها برای ابد هیچ کاری داده نشه بعد خواهید دید بخش حداکثری بحران , اصلا به مرحله شکل گیری نخواهد رسید محسن شکاری به عنوان مجرم و تهدید کننده منافع مردم و امنیت ملی به حق اعدام شد ترانه علیدوستی , تینا پاکروان , نیکی کریمی , ماهایا پطروسیان و ... گفتن چرا اعدام کردین ! از قاتل و تروریست و معاند و محارب حمایت می کنند اما وقتی به ناموس مردم حمله می کنن بیش از 70 پلیس و نیروی امنیتی را سلاخی کردند یک کلمه حرف نمی زنند خب این ها را بندازید تو لیست سیاه , از چی می ترسید ؟ می ترسید دیگه بازیگر نداشته باشیم ؟! باید یک درس عبرت آموز بدین 20 نفر از اسامی مطرح را کلا برای ابد محروم کنید به این ها حکم 5 سال عدم خروج از ایران هم بدین دیگه عمرا بقیه این سمت ها برن .
  • علی IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 0
    اگر نگاهی به حوادث دهه 60 بیاندازیم متوجه خواهیم شد حجم توطئه آن روزها اصلا قابل قیاس با اغتشاشات اخیر نبوده است ترورهای روزانه منافقین در سطح کشور و جنگ با گروههای تجزیه طلب در کردستان و همینطور توطئه های سایر گروههای تجزیه طلب در گوشه و کنار کشور بعلاوه جنگ تحمیلی که پشت آن دو ابرقدرت آن روز و بیش از 40 کشور در حمایت از صدام علیه ایران نتوانست این نظام نو پا و ملت شهید پرور را به زانو دربیاورد این اغتشاش گران بدون سر و بدون پایگاه مردمی که جای خود دارند اینها اگر دارای پایگاه مردمی بودند نیاز به ترور و وحشی گری نداشتند تازه شعارهایشان هم هیچ ارتباطی با مشکلات عامه مردم در بعد اقتصادی نداشت لذا از همان ابتدا پیش بینی شکست اغتشاشات میشد همانطوری که منافقین بعداز اینکه وارد فاز نظامی و جنگ مسلحانه شدند همانقدر پایگاه مردمی که داشتند بدلیل ترورهای کور از دست دادند و مجبور به فرار از کشور شدند آنهم با چهره و لباس زنانه اینها هم به همان سرنوشت دچار خواهند شد البته قبل از اینکه از کشور فرار کنند دردام تورهای امنیتی خواهند افتاد و محاکمه و مجازات در انتظارشان میباشد
  • حسین IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    گره کار رو پیداکنید
  • ناشناس IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    شبکه های معاند از این ترس دارند که پول هایی که گرفتند برای ایجاد آشوب الا باید پس بدهند !!!
  • حاج محمد فاروق IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 0
    نظام یقیناً ماندنی هست. سلبریتی ها، ورزشکارها، سیاسیون و مردمی که دست به قمار زدن و همه کاری کردن به امید رفتن نظام، حالا تکلیفشون چی میشه؟!
    • محمدی IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 0
      دقیقا
  • پیمان IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 0
    تحلیل خوبی بود .آموختم
  • سعید بنی طرفیان IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 0
    درود برجمهوری اسلامی ایران زنده باد رهبر معظم انقلاب اسلامی مرگ بر دشمنان اسلام لعنت بر کفار 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    1 0
    #لبیک_یا_خامنه_ای ایران بی صاحب نیست که اجازه بده کفتارها دوره ش کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس