کد خبر 1444454
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
اغتشاشات

بعد از اعدام محسن شکاری به عنوان فردی که کشیدن سلاح و ضرب و جرح کرده بود برخی شبهه وارد کردند که حکم چنین فردی محاربه نیست در پاسخ به این مسئله استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق توضیحاتی داده است .

به گزارش مشرق، حجت الاسلام دکتر کاظمی استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) در مطلبی به مسائل مربوط به حکم اعدام محارب پرداخته است.

در بخشی از این مطلب وی به شبهه ای در خصوص «محارب نبودن فردی که سلاح کشیده است» این چنین پاسخ می دهد: اولاً: فقها در مورد لاخافه الناس در تعریف محارب بحث کرده اند که قصد در صدق عنوان محارب دخیل است یا خیر؟ مسئله اختلافی است اما این استدلال مورد قبول است که: ملازمه عادیه بین اسلحه کشی و ترساندن دیگران سبب می شود به محض اسلحه کشی عنوان محارب بار شود با یا بدون قصد.

ثانیاً: ترساندن مردم یکی از مصادیق محارب است. صاحب جواهر معنای محاربه را به اسلحه کشی به منظور ترساندن هر فردی که ترساندنش حرام است (جواهر ج ۴۱، ص ۵۶۵) تعمیم داده است. بنابراین نمی توان ادعا کرد که: اسلحه کشی با قصد حمایت از مردم و ترساندن نیروهای انتظامی و بسیجی محارب نیست، زیرا ترساندن(اخافه) نیروهای انتظامی نیز حرام است و مطابق با تعمیم صاحب جواهر فرد اقدام به اخافه ایشان نیز محارب است.

در بخش دیگری از مطلبی که دکتر کاظمی نوشته است شبهه ای دیگر مطرح می شود که « برخی از فقها از جمله مرحوم آیت الله خوئی و برخی شاگردان ایشان حد محارب را در تناسب با جرم دانسته اند لذا محاربی که فردی را نکشته است حکمش اعدام نیست.»

کاظمی در توضیح این شبهه نیز اینگونه می نویسد: حد محارب محل اختلاف فقهاست. فقها در این زمینه سه نوع فتوا دارند؛ نخست: اجرای حد در تناسب با جرم، اعدام تنها برای قتل. دوم: تخییر در اجرای حدود؛ یعنی انتخاب نوع مجازات به صلاحدید حاکم است و این صلاحدید در راستای صلاح جامعه است، لذا برای محاربی که قتل نکرده نیز می توان حکم قتل صادر کرد. دسته سوم: گرایش به قول اول اما عدم فتوا به آن. فتوای مطرح شده از امام خمینی (ره) در این دسته قرار دارد؛ عبارت فتوای امام این است: الاقوی فی الحد تخییر الحاکم بین القتل و الصلب و القطع مخالفاً و النفی و لا یبعد ان یکون الاولی له ان یلاحظ الجنایه و یختار ما یناسبها؛ امام در این فتوا اولاً از قول دوم (تخییر) با اقوی تعبیر فرموده اند ثاناً قول به تناسب مجازات با جرم را با عنوان «لا یبعد ان یکون الاولی» ذکر کرده اند که نشان می دهد به این قول فتوا نداده اند. اینکه افرادی چگونه این عبارت را برای مخالفت با حکم اعدام اخیر ذکر کرده است جای تعجب دارد.

کاظمی در پایان مطلب خود می نویسد: اما سخن اصلی، بسیاری از فقها به قول دوم (تخییر) فتوا داده اند. شهید ثانی در مسالک شیخ مفید، سلار، ابن ادریس، محقق حلی و علامه حلی را از قائلین به تخییر در اجرای حکم معرفی می کند. (مسالک ج ۱۵، ص ۸) همچنین فاضل مقداد در کنزالعرفان از قول به عدم تخییر تعجب می کند و آن را خلاف ظاهر قرآن می داند.(کنز العرفان ج ۲ ص ۳۵۲) اعلام دیگری را می توان ذکر کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 5
  • . IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    1 1
    درود
  • از دیار دالاخانی IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    3 3
    اسلحه نداشت
    • سلطان العلما IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      2 3
      دو مضروب ماهان صدارت به خاطر ایام فاطمیه متهم را ببخشند.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 0
      مواظب سادیسمی ها باشید.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      2 2
      داشت
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      2 0
      من یک کارشناس رسمی حقوقی وفراغ التخصیل حقوق قضایی هستم طبق قانون خدایی اسلام هرکسی که ترویج عملی کشتارتخریب فحاشی وبرهم زدن مسلحانه وخشونت امیز که منجربه قتل وخسارت شودمحارب است واززمان سامری تامسجدضرارهم سابقه دارد
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      2 0
      غداره داشت
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    1 0
    خدا خیرتون بده
  • ایوب IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    8 8
    حکم اختلاس گران چی هست ؟ اگر زرنگ هستید اختلاس گرها رو اعدام کنید که سفره های ما رو کوچک کردن
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      1 2
      چه ربطی داره به اختلاس. اختلاس هم حکم خودشو داره
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      7 1
      اونا هم بابا ننه همین اراذلن وگرنه لقمه حلال کسیو سمت این کثافت کاریا نمیکشونه .
    • ح IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 1
      اختلاس گران دستگیر شدند اگر کور نباشی تنها دلیلی هم که الان زنده هستند اینه که میخوان اموال مسروقه رو برگردونن چون اگر بکشن نصفش به باد فنا میره!! اوناهم اعدام میشن!! درضمن اصلا چه ربطی داره؟؟ چون اختلاس هست باید قمه بکشی و بی افتی به جون مردم؟؟ جواب بده بیشرف بیناموس!!
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 1
      ایوب جان میدونی امنیت چیهههه؟؟؟؟ امنیت یعنی وقتی خودت یا خانوادت از خونه میرین بیرون بدانید که سالم بر می گردید خونه ارزش جان فکر کنم با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست در زمان کرونا هم سفره هامون کوچیک شد ولی چرا تحمل کردیم چون جونمون در خطر بود شکاری سلاح دستش بوده اگه طرف خودت می اومد وتورو یا یکی از اعضای خانوادتو میزد تو ازش میگذشتی نه!
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      9 1
      فرقی بین اختلاسگر و قاتل نیست همه به نوبت اعدام می‌شوند هر کسی فکر کنه می‌تونه از قانون فرار کنه در اشتباهه
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      2 0
      هر وقت مهدی تاج و مدیر فولاد مبارکه را در میدان شهر گردن زدید بعد صحبت از حکم قمه کشی بزنید.
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      2 1
      بابک زنجانی سال ۹۶ حکم اعدام گرفت، اعدام شد؟؟؟؟؟؟
  • DE ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 1
    توی همین کشورهای غربی کسی قمه و شمشیر و چاقو روی شهروندها و نیروی انتظامی بکشه دهنشو سرویس میکنن. بلایی سرش میارن ، جوری ازار و شکنجه اش میدن که برای خلاصی به مرگ راضی بشه . فقط خائن های نامرد که احمق اند بانیان امنیت خودشون رو ناجوانمردانه به قتل میرسونن و مثل شیاطین هلهله میکنن. مثل عده ای قلیل مزدور در کشور لیبی و امروز همه مردم لیبی در اتش و مرگ می غلطن و خون گریه می کنن. لازمه مردم ایران پشت نیروی انتظامی شون مثل کوه بایستند وجز خدا از هیچکی نترس تا از این ازمون در مقابل خدا روسفید بیرون بیان.
  • ح IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    1 2
    آیا پلیس آمریکا هم برای کشتن 1055 نفر پاسخگو هست؟؟ خیر چون قانون بهش اجازه داده!! شما چرا پاسخگو هستی؟؟ طبق قانون عمل کردید!!
  • دانا IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 0
    درود
  • علی افصحی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 2
    مباحث فقه قضا در مدارس علمیه بوده و خب در بحث های علمی دیدگاه ها متفاوت. اما در نظام قضایی حاکمیت مقتدری چون جمهوری اسلامی ایران عزیز ما قوانین مجازات اسلامی داریم که علاوه بر این که تهیه لایحه آن توسط وزارت دادگستری که مرکب از فقها و حقوق دانان درجه یک بوده و مصوبه مجلس شورای اسلامی را دارد ونیز تأییدیه فقها و مجتهدین حاضر در شورای نگهبان نیز رسیده است. فتاوای فقهای عزیز طبق قوانین مصرح در جایی کاریرد دارد که قانونی برای امری مصوب نباشد آن وقت برای ختم خصومات از فتاوا ، آن هم ابتدا از فتاوای امام خمینی و امام خامنه‌ای به عنوان ولی فقیه استفاده شده و اگر ولی فقیه در زمینه خاص فتوایی نداشت از فتوای اعلم مراجع استفاده می شود تا رفع خصومات قطعی شود. پس با داشتن قانون مشخص نوبت به فتوا نمی رسد. بحث های فرعی و شبه فقهی فقط برای تنریه جنایت کارانی چون شکاری ها است تا شیطان بزرگ آمریکا و اذنابش به فرمانبرداران تروریست اش بگوید که جنایات شما بی عقوبت است! اما خب شیطان بزرگ و عوامل ظاهر الصلاح شیطانچه های با قیافه درسخوانده، به دیوار سخت ولایت فقیه خورده و هر بار درب و داغون تر می شوند!
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 1
    عالی
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    3 1
    نرمش .گرمش .سنجش .سازش واخرهم بخشش.کاری که بافتنه گران ۸۸شد
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    4 6
    از اعدام و مردن کسی خوشحال نباش مشرق ! به این روزها باید گریست که دعوای خانوادگی دو سرباخته .
    • ح IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      1 1
      ببند دهنتو چطور شما از شهید شدن بسیجی ها و امنیتی ها خوشحال میشی؟؟
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 0
    ما بعنوان یک دشمن نظام درانتخابات به کاندیدای مورد حمایت کدخدا وسازشکار اصلاح طلب امریکایی رای میدهیم تا با رانتوفساد وسازش با ارباب به اسلام وانقلاب وپیشرفت مملکت ضربه بزند تازه بازهم مورد استفاده هست چون بعدا این فساد ورانت را که خود حامی ان بودیم اینبار بعنوان منتقد .ازان چماقی درست کرده هم چالش درست کرده وهم این خیانتها را چماقی کرده برسر نظام میکوبیم البته میدانیم نظام شما حامی توانایی چون خدا دارد که از شما در مقابل کفر حمایت کرده دشمنتان را ابتر میکند اما ضربه ای که از خودتان وارد شود کاری است وما دل به براندازی توسط منحرفین ومنافقین داخلی داریم.درود بر جنابان خاتمی وروحانی
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 1
    خدا لعنت کند پهلوی را
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 0
    پس حکم فقهی چی میشه ؟
  • سعیده IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 2
    مطلقا با کسی که امنیت را تهدید میکنه نباید تعارف کرد. همین آقا اون روز که این کار رو کرده زن یکی از فامیلامون اونجا ترسیده حامله بوده. از اون روز درد شدید میگیره بعد از دوماه تلاش دکترها برای حفظ بچه بالاخره هفته قبل بچه رو از دست دادند. تازه بعد از 8 9 سال میخواستند اوولین بار بچه دار بشند. حالا کی میخواد براشون جبران کنه این رو؟؟؟ واقعا دیوانه کننده س. تازه انقد هم درگیر بودند که حتی نرفتند بگن فلان جا فلان اتفاق براشون افتاده. پس لطفا دهنشون رو ببندند اونایی که میگن محاربه حکمش اعدام نیست و ..... لعنت به هر چی اغتشاشگر
  • میر صمصام زمانی IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    2 0
    حکم مدیران ناکار امد و بی لیاقتی که به دلیل سوء مسئولیت موجب نارضایتی و اعتراض مردم که خودش موجب اغتشاشات میشود چیییییست ؟؟؟
  • DE ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 2
    به این جوسازی ها توجه نکنید. محارب باید اعدام بشه. 60 70 نفرشون که اعدام بشن میفهمن که در رابطه با امنیت مردم با کسی شوخی و تعارف نداریم. مماشات دیگه تمومه.
  • طاها IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    2 0
    من تخصص ندارم ولی در اینترنت خونده بودم کسی که محارب باشه و قتل کنه رو اعدام میکنن و اگر فقط ترسونده باشه تبعید
  • DE ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    1 0
    محاربه یعنی چه ؟؟ هرکسی حق دارد در مقابل حمله و احساس خطر ازخود دفاع بکند .
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    2 0
    واقعا این محاربه در همه افراد اجرا میشه مثلا برای نزاع هم همینطور اعدام میکنن یا فقط چون اینجا جنبه سیاسی داشته؟خداکنه جدیت قوه قضائیه همه جا یکرنگ باشه چون خفت گیری و نزاع و عربده کشی هم تو جامعه هست و وجود داره
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    0 0
    بابا طبق مدارک شواهد ومستندات،محارب ومفسدفی الارض فقط برای جنایتکارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس