عضو مجلس خبرگان رهبری: محاربی که قتل نکرده هم می‌تواند حکم اعدام بگیرد

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: محارب بر کسی می‌گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم،) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است، که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده‌است ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده .

به گزارش مشرق، حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: درباره حکم محاربه، ظاهرا از نظر موضوع و تحقق موضوع فرض بر جایی است که عنوان محارب محقق شده است، چرا که در کلمات فقها محارب بر کسی می‌گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم،) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است، که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده‌است ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می کند و می تواند حکم اعدام هم بگیرد.

شبستری در ادامه افزود: کسی که سلاح به دست می‌گیرد و سلاح را از غلاف بیرون می‌کشد، برای ترساندن مردم، عنوان محارب بر او قطعا صدق می‌کند، لازم نیست حتما مرتکب قتل شده باشد من تعجب می کنم از افرادی که چنین سخنانی گفته‌اند، که حتما باید مرتکب قتل شده باشد تا اینکه عنوان محارب صدق کند!

وی خاطرنشان کرد: چیزی که بنده در کتب فقهی خوانده‌ام؛ محارب به کسی میگویند، که اسلحه را برهنه کند، یعنی از غلاف بیرون بکشد، برای ترساندن مردم، یعنی کسی سلاح به دست می‌گیرد، و راه می بندد، درگیر می‌شود با مردم و قمه به دست می‌گیرد، فرقی نمی‌کند چه مردم را بترساند چه یک مامور نیروی انتظامی را، عنوان محارب صادق و محقق شده و حکم محارب هم از این جهت اختلافی نیست و باید اجرا شود.

نماینده مردم استان آذربایجان غربی افزود: در موضوع مد نظر هم عنوان محقق شده و حکم محارب هم از این جهت محقق شده و ما نباید برای خوشامد دیگران از صدور احکام فقهی و قرآنی دست بکشیم و احکام را خودمان تغییر بدهیم، حتی اگر جو سازی و شایعه پراکنی کنند ما نمی‌توانیم به خاطر جو سازی رسانه‌های ضد انقلاب و خارج نشین از احکام مسلم اسلامی دست برداریم.

شبستری در ادامه گفت: احکام تشریح شده اند به جهت بازدارنگی، و اگر در اینجا نظام بخواهد افرادی که مسلحانه وارد درگیری شده‌اند، رافت به خرج بدهد، قطعا آن بازدارنگی محقق نخواهد شد، و دامنه اغتشاشات متوقف نخواهد شد، پس ما اگر بخواهیم این اغتشاشات متوقف بشود باید خواستار برخورد قاطعانه با افرادی باشیم که عامدانه و عاملانه لیدر بوده اند و در این جریانات وارد شده اند.

وی در پایان گفت: باید با این ها با با قاطعیت برخورد شود که درس عبرتی بشود برای دیگران که بدانند که نظام تا یک جایی مماشات می‌کند، و اگر بناشد به آدم کشی و سوزاندن افراد بی گناه بپردازندو اسلحه بدست گرفته و خیایان ببندند، قطعا هیچ عاقلی اجازه مماشات نخواهد داد.

وی ادامه داد: می‌بینید خود کشور های غربی هم با افرادی که آشوب می کنند در کشورهایشان با همین قاطعیت برخورد می کنند، پس معلوم می شود این موضوع یک اصل پذیرفته شده و عقلایی است که هیچ نظامی در هیچ کجای دنیا آشوب و ناامنی و خسارت به اموال مردم و خسارت به جان و نومامیس مردم را تحمل نخواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 20
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ح IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    1 0
    دوستان تصور کنید 1000 سال پیش بود در میدان جنگ شخصی با شمشیر به شما حمله می‌کرد واکنش شما چه بود؟؟ (حرب به معنای جنگ و محاربه به معنای جنگیدن است)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس