کد خبر 1447135
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
اوکراین

دولت اوکراین اظهارات هنری کیسینجر وزیر امورخارجه پیشین آمریکا مبنی بر اینکه زمان حل مناقشه اوکراین از طریق گفت‌ وگو فرا رسیده است را «مماشات با متجاوز» خواند و آن را رد کرد.

به گزارش مشرق، کیسینجر ۹۹ ساله و معمار سیاست تنش زدایی جنگ سرد در قبال اتحاد جماهیر شوروی به عنوان وزیر امورخارجه در زمان روسای جمهور جمهوری خواه ریچارد نیکسون و جرالد فورد، از زمانی که ولادیمیر پوتین برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ رئیس جمهور روسیه شد، بارها با وی ملاقات کرده است.

کیسینجر یکشنبه در مقاله‌ای در مجله اسپکتیتور با تاکید بر اینکه نتیجه جنگ روسیه و اوکراین نباید تضعیف مسکو باشد، نوشت: «زمان ایجاد تغییرات راهبردی که قبلاً انجام شده و ادغام آنها در ساختار جدیدی برای دستیابی به صلح از طریق مذاکره نزدیک است.»

وی افزود: "فرایند صلح باید اوکراین را با ناتو مرتبط کند، هر طور که بشود. بی طرفی دیگر معنی ندارد. "

کیسینجر تاکید کرد که در ماه خرداد آتش بسی را پیشنهاد کرده بود که بر اساس آن روسیه باید به خطوط قبل از تهاجم اسفند عقب نشینی کند. همچنین کریمه موضوع "مذاکره" خواهد بود.

میخائیلو پودولیاک، دستیار رئیس جمهور اوکراین در پاسخ به اظهارات کیسینجر در تلگرام خود نوشت: «آقای کیسینجر هنوز قضیه را نفهمیده است... نه ماهیت این جنگ را و نه تأثیر آن بر نظم جهانی را. نسخه‌ای که وزیر خارجه پیشین خواستار آن است، اما می‌ترسد با صدای بلند بگوید، ساده است: با قربانی کردن بخش‌هایی از اوکراین و تضمین عدم تجاوز علیه سایر کشورهای اروپای شرقی، با متجاوز مماشات کنید.».

وی افزود: "همه حامیان راه حل‌های ساده باید این نکته را به خاطر بسپارند: هرگونه توافق با شیطان - صلح بدی که به قیمت از دست رفتن سرزمین‌های اوکراین صورت گیرد - پیروزی برای پوتین و نوعی موفقیت برای خودکامگان در سراسر جهان خواهد بود. "

آرون دیوید میلر، یکی از اعضای ارشد اندیشکده کارنگی، نیز پیشنهاد کیسینجر را رد کرد و در توییتر نوشت: «هنری کیسینجر خواستار آتش‌بس در امتداد مرزهای قبل از جنگ اسفندماه است. چیزی که کیسینجر متوجه نیست این است که سیاست هر دو طرف این ایده را اکنون غیرممکن می‌کند، شاید بشود گفت این دیدگاه هیچ وقت عملی نیست».

ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا) نیز، در مصاحبه‌ای که روز شنبه منتشر شد، اذعان کرد ارزیابی سیا این است که روسیه هنوز در مورد مذاکره واقعی برای پایان دادن به جنگ جدی نیست.

کیسینجر هشدار داده بود که تمایل به "ناتوان کردن" روسیه، یا حتی تلاش برای انحلال روسیه، می‌تواند هرج و مرج ایجاد کند. نه اوکراین و نه هیچ کشور غربی از هیچ یک از این راه حل‌های وی حمایت نکردند.

روسیه اکنون حدود یک پنجم اوکراین را تحت کنترل دارد.

کرملین مدعی است، کی‌یف باید الحاق مناطق جنوبی و شرقی به مسکو را بپذیرد. اما اوکراین می‌گوید همه سربازان روسی باید قلمرو کشورش را ترک کنند، از جمله کریمه، که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    0 0
    اوکراین زیبا ویران و ذلیل شد چون آمریکا با جنگ تبلیغاتی یکی از نوکران خود (زلنسکی کثافت) را بر آنجا حاکم کرد. امروز مردم اوکراین بهای حماقت خود و عشق به آمریکا را می پردازند. خودکرده را تدبیر نیست.
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      0 0
      واقعا صحیح است جالبتر اینکه این همه خاک اوکران اکران میکنه نرفته ببینه قبلا جزوخاک وقلمرو روسیه بوده حالاا بخاطر قدر ت ونوکری آمریکا هم خاکش را ویران کرد هم مردمش را بدبخت تا سالیان سال اقساط باز سازی بانگهای آمریکای رو پرداخت میکنه وتا ابد نوکر سر بزیر آمریکا میشه تا بتونه پایگاهاش را توسعه بده در خاک اوکران وهمچنیین از همین جنگها اقتصادشو سرپا نگه داره
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    1 0
    نظم اونجاش خوبه که آمریکا حمله می کنه و ناتو پشتیبانی. ولی برای بقیه میشه متجاوزین. خخخخ خوش باشین این اندک باقی مونده امپراتوریتونو خوش بگذرانید که بای بای.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    0 0
    بدبخت خرش کردن انداختن جلو حالا میکن صلح کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس