کد خبر 1452799
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
واکنش روسیه به اظهارات بایدن درباره پایان جنگ اوکراین

معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در واکنش به رد آتش‌بس پیشنهادی مسکو برای ایام کریسمس گفت: کی‌یف حاضر است مردم اوکراین را فدای اهداف ژئوپلیتیک غرب کند.

به گزارش مشرق به نقل از تاس، دیمیتری پولیانسکی معاون دفتر نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل در توئیتی اعلام کرد: یکی از چیزهایی که امروز به یاد ما انداخت که با چه جنایتکارانی در اوکراین طرف هستیم این بود که ملی گرایان اوکراینی حتی برای مقدسات هم ارزشی قائل نیستند و حاضر مردمشان را فدای بازی های ژئوپلیتیک غرب کنند.

نیروهای مسلح روسیه از اعلام آتش بس یکجانبه در تمام خطوط جنگ از ظهر روز ۶ ژانویه تا نصف شب روز ۷ ژانویه خبر داده است.

پس از درخواست رئیس جمهور روسیه برای آتش بس ۳۶ ساعته، اوکراین این آتش بس را رد و آن را منوط به زمانی کرد که روسیه از اراضی اشغالی خارج شود.

اوکراین پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای آتش بس ۳۶ ساعته به مناسبت کریسمس پیروان مذهب ارتدوکس را رد کرد و گفت تا زمانی که روسیه نیروهای خود را از سرزمین‌های اشغالی خارج نکند، آتش بس برقرار نخواهد شد.

کرملین گفت که پوتین پس از درخواست آتش بس کریسمس از سوی کریل رئیس کلیسای ارتدوکس روسیه، دستور آتش بس ۳۶ ساعته از ظهر روز جمعه (۱۰:۰۰ به وقت گرینویچ) را صادر کرده است.

پوتین روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به درخواست جناب کریل، به وزیر دفاع فدراسیون روسیه دستور می‌دهم که یک رژیم آتش بس در سراسر خط تماس طرفین در اوکراین از ساعت ۱۲:۰۰ روز ۶ ژانویه ۲۰۲۳ تا ساعت ۲۴:۰۰، هفت ژانویه برقرار کند.

پوتین گفت: با توجه به اینکه تعداد زیادی از شهروندان ارتدوکس در مناطق درگیری زندگی می‌کنند، ما از طرف اوکراینی می‌خواهیم آتش بس اعلام کند و به آنها اجازه دهد در مراسم شب کریسمس و همچنین روز کریسمس شرکت کنند.

در مقابل، یک مقام ارشد اوکراینی به سرعت این پیشنهاد را رد کرد و گفت که آتش بس تنها در صورتی می‌تواند اتفاق بیفتد که روسیه از سرزمین‌های اشغالی در اوکراین خارج شود.

میخایلو پودولیاک مشاور رئیس‌جمهور اوکراین در توییتر نوشت: «روسیه باید سرزمین‌های اشغالی را ترک کند و تنها در این صورت است که «آتش‌بس موقت» برقرار خواهد شد. ریا و دورویی را برای خود نگهدارید.»

او ادعا کرد که بر خلاف روسیه، اوکراین به خاک یک کشور خارجی حمله نمی‌کند یا غیرنظامیان را نمی‌کشد، فقط «اعضای ارتش اشغالگر» را در خاک خود نابود می‌کند.

کریل رئیس کلیسای ارتدوکس روسیه بامداد روز پنجشنبه، از هر دو طرف جنگ در اوکراین خواست آتش‌بس کریسمس را رعایت کنند تا «ارتدوکس‌ها بتوانند در مراسم شب کریسمس و در روز میلاد مسیح شرکت کنند.»

کلیسای ارتدکس روسیه بزرگترین کلیسای ارتدوکس شرق اروپا محسوب می‌شود. این کلیسا حدود ۱۰۰ میلیون پیرو در داخل روسیه و تعداد بیشتری هم در خارج کشور دارد.

با این حال، اوکراین درخواست کریل که قبلاً جنگ را به عنوان بخشی از "مبارزه متافیزیکی" روسیه برای جلوگیری از تجاوز ایدئولوژیک لیبرال از غرب عنوان کرده بود، رد کرد.

پودولیاک در پاسخ گفت که کلیسای ارتدوکس روسیه یک "مبلغ جنگ" است که به "قتل دسته جمعی" اوکراینی‌ها و نظامی کردن روسیه دامن زده است.

وی گفت: بیانیه کلیسای ارتدوکس روسیه در مورد "آتش بس کریسمس" یک کار تبلیغاتی است.

در همین حال روسیه و اوکراین بامداد روز پنجشنبه تصریح کردند که هیچ مذاکره‌ای میان آنها به این زودی‌ها انجام نخواهد شد و عملاً پیشنهاد میانجی‌گری رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را که جداگانه با پوتین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین صحبت کرده بود، رد کردند.

کرملین گفت که پوتین به اردوغان گفته است که مسکو برای گفت وگو آماده است - اما تنها به شرطی که اوکراین "واقعیت‌های سرزمینی جدید را در نظر بگیرد". اشاره وی به الحاق خاک استان های جدید به مسکو بود.

اوکراین این درخواست را "کاملا غیرقابل قبول" خواند.

مشاور رئیس‌جمهور اوکراین در توییتر نوشت: «فدراسیون روسیه و پوتین با عنوان «مذاکرات» به اوکراین و جهان پیشنهاد می‌کند «حق روسیه برای تصرف سرزمین‌های خارجی» و «عدم وجود عواقب قانونی برای کشتار جمعی در قلمرو خارجی» را به رسمیت بشناسند.

بیش از ۱۰ ماه پس از اینکه پوتین دستور حمله به اوکراین را صادر کرد، روسیه و اوکراین هر دو با مواضع دیپلماتیک سخت‌تر وارد سال جدید شده‌اند.

پس از چند پیروزی‌ در میدان نبرد در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، کی‌یف به طور فزاینده‌ای مطمئن به نظر می‌رسد که می‌تواند مهاجمان روس را از سرزمین‌های خود بیرون کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    6 4
    خدایی روس ها هر چی ندارن ولی خیلی پر رو هستن
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
      2 0
      اینا که منفی دادند نظرشون اینه که روس ها کم رو هستند؟
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
      0 2
      از اینده خبرهای ناگوار وبدی برای اکراین به مشام میرسه
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
      0 2
      از اینده خبرهای ناگوار وبدی برای اکراین به مشام میرسه
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    4 0
    پس از چند پیروزی‌ در میدان نبرد در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، کی‌یف انشالله می‌تواند مهاجمان روس را از سرزمین‌های خود بیرون کند.
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    3 0
    پس از چند پیروزی‌ در میدان نبرد در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، کی‌یف انشالله می‌تواند مهاجمان روس را از سرزمین‌های خود بیرون کند.
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    3 0
    حرف اوکراین درست است.وقتی کشوری به اوکراین حمله کرده.چرا باید آتش بس را قبول کند.اگر روسیه راست میگی بیاد شهرهای اشغالی را تحویل دهد
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 0
    باید تا 13 فروردین آتش بس اعلام می کردید یعنی اینقدر شور ندارید؟
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 1
    خدا رو شکر که با کراوات هر جنایتی می شه انجام داد! اوایل جنگ، زلنسکی حسابی ترسیده بود و می خواست مذاکره کنه، حالا که آمریکا پشتش دراومده کوتاه نمیاد. چه قدر سیاست، کثیفه. روسیه اشتباه کرد که شروع کرد ولی الآن هر کی ادامه بده اشتباه تره. اوکراین هم کم خطاکار نیس ولی چون روسیه نمیخواد جز نظم جهانی بشه همه علیه اشن
  • بهزاد IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 0
    روسیه و اوکراین همزمان عضو ناتو و اتحادیه اروپا بشن مشکلات حل بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس