کد خبر 1453530
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
اقدام هدفمند و غیرورزشی فیفا علیه ایران

رئیس اسبق کمیته ملی المپیک گفت: متاسفانه شاهد یک تصمیم هدفمند در بالاترین سطح فوتبال هستیم که نیازمند دفاع منطقی و شکایت همه ارکان فوتبال ایران بر اساس مستندات و سوابق تاریخی است.

به گزارش مشرق، کیومرث هاشمی در گفت‌وگویی در خصوص استفاده از نام جعلی به جای خلیج فارس در رقابت‌های فوتبال جام کشورهای عربی، اظهار داشت: این یک حرکت غیرورزشی و مغایر با اصول و سیاست‌های این عرصه است و باید این موضوع به جد و با بهره‌مندی از راهکارهای مختلف تا حصول نتیجه پیگیری شود.

وی ادامه داد: در ورزش ممکن است رفتارهای غیرورزشی را از سوی ورزشکاران یا افراد دیگر شاهد باشیم اما اینکه یک نهاد رسمی مرتکب چنین رفتاری باشد بسیار عجیب است و به نظرم شاهد حرکتی هدفمند و مغایر با اصول فیفا هستیم. در اصل ورزش تاکید شده که ورزش از سیاست جداست اما در این مقوله شاهد چنین اتفاقی هستیم و این مساله نیازمند حضور، پیگیری و بررسی همه جانبه است تا تمامیت ارضی ما به خوبی حراست و حفاظت شود.

این مدیر ورزشی تاکید کرد: همانطور که گفتم اصل حرکت، هدفدار و با سوء‌گیری خاصی انجام شده و همه ارکان فوتبال از فدراسیون گرفته تا هیات‌های استانی که مورد تایید فیفا و از خانواده این نهاد بین‌المللی به شمار می‌روند، باید موضع جدی گرفته و اعتراض خود را به درستی نشان بدهند.

هاشمی به سابقه تاریخی نام خلیج فارس در اسناد و کتب تاریخی مختلف اشاره کرد و افزود: اعتراض نباید به یک نامه یا مصاحبه ختم شود بلکه ما مستندات تاریخی داریم که باید از آن به خوبی بهره ببریم. این اولین بار است که شاهد چنین اتفاقی از سوی فیفا آنهم در این سطح از ورزش هستیم و حتی اگر لازم باشد مسوولان فدراسیون فوتبال باید با نشستی حضوری با مسئولان فیفا و آنهایی که چنین تصمیمی گرفته‌اند، چرایی ماجرا را بررسی و اقدام لازم را انجام دهند.

رئیس اسبق کمیته ملی المپیک گفت: اتخاذ موضع قدرتمند و اتحاد و همسو بودن در این جریان بسیار مهم است و حتی لازم می‌بینم افراد فوتبالی صاحب عنوان که فراتر از مرزهای ایران اسم و شهرتی دارند نیز از این موضوع به خوبی دفاع کنند. خوشبختانه مردم ما نشان داده‌اند همواره راه درست را به خوبی پیدا می‌کنند و این بار نیاز است مسئولان نیز همراه و همسو با آنها این مساله را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کنند.

او ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای ما برای مقابله منطقی، استفاده از ظرفیت دیپلماسی ورزش است و می‌توانیم از سفیران خود در کشورهای سوئیس (مقر فیفا) و عراق (محل برگزاری مسابقات) با قدرت و قوت بهره ببریم و اعتراض خود را نشان دهیم. اگر دولت عراق که با دولت ایران ارتباط خوب و صمیمی دارد در این اعتراض با ما همراه باشد. با این تفاسیر، نحوه اعتراض و گلایه‌مندی جامعه فوتبال رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد و ماجرا در سطح بالاتری مطرح می‌شود.

هاشمی تصریح کرد: تا جایی که من اطلاع دارم این بازی‌ها قرار نبود تحت عنوان نام جعلی برگزار شود اما بعدها به دلیل مسایل مختلف این تصمیم گرفته شده و باید موضع مشخصی در قبال آن گرفت.

این مدیر ورزشی کشورمان در خصوص اینکه گفته می‌شود حتی می‌توان از ظرفیت دادگاه حکمیت ورزش هم بهره برد، گفت: اعتقادم این است آنها زمانی وارد ماجرا می‌شوند که اعتراض یا شکایتی مطرح شده اما به جواب نرسیده باشد. اما در این مرحله وارد آن فاز نشده‌ایم. توصیه من به حقوقدانان فدراسیون فوتبال این است که مسایل حقوقی فیفا را تمام و کمال مطالعه کنند و به بندهایی که به این ماجرا معطوف می‌شود اشاره کرده و بر اساس همان بندها شکایت رسمی خود را تنظیم کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    0 0
    نخست وزیر عراق خودش آتش بیار معرکه است کجای کارید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس