ند پرایس

دولت جو بایدن در تازه ترین لفاظی و موضعگیری ضد ایرانی، همسو با برخی کشورهای اروپایی در هراس از نفوذ منطقه ای ایران، اتهاماتی را علیه تهران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح کرد.

به گزارش مشرق، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی در واشنگتن، همسو با متحدان اروپایی واشنگتن در تداوم اتهام زنی ها علیه ایران درباره اقدام اروپا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ابتدا مدعی شد که آمریکا تمایل ندارد موضوعی را تجویز کند چرا که هر کشور یا گروهی از کشورها شواهد و معیارهای خود را در این زمینه دارند.

این مقام دولت دموکرات بایدن بلافاصله در تداوم اتهام زنی‌های بی‌پایه و اساس و البته بی پایان واشنگتن علیه تهران با تکرار ادعاها و بدون اشاره به نقش آمریکا و حامیانش در ایجاد تروریسم در جهان گفت، موضوعی که آمریکا با شرکای اروپایی خود توافق دارد، به رسمیت شناختن این است که ایران "حامی اصلی تروریسم" است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به نقش واشنگتن در ایجاد گروههای تروریستی در جهان از جمله غرب آسیا و لشگر کشی ها و حملات نظامی به سایر نقاط جهان به اسم حقوق بشر و دموکراسی مدعی شد: هیچ صادرکننده تروریسمی شرورتر از ایران در عرصه بین‌المللی وجود ندارد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد: بنابراین ما متعهد به ادامه همکاری با اتحادیه اروپا و سایر متحدان و شرکا در این چالش هستیم.

پرایس در پاسخ به سوالی درباره واکنش یکی از نمایندگان مجلس ایران به اقدامات ضد ایرانی اروپا علیه سپاه مدعی شد که واشنگتن به این تهدیدات پاسخ نمی دهد، آنها را محکوم می کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال مدعی شد: ما به تهدید علیه شهروندان آمریکا و شرکای خود پاسخ می‌دهیم. کشورهای سراسر جهان از جمله ایران، به خوبی که ما چنین تهدیدی را جدی می‌گیریم و آماده ایم در صورت نیاز، به آن قاطعانه پاسخ دهیم.

نمایندگان پارلمان اروپا روز چهارشنبه در بدعتی، به متمم پیشنهادی برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درفهرست گروههای تروریستی اتحادیه اروپا رای مثبت دادند.

در این رای‌گیری ۵۹۸ نماینده به این طرح رای موافق، ۹ نماینده رای مخالف و ۳۱ نماینده رای ممتنع دادند. بحث افزودن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی توسط مقامات کشورهای اروپایی در هفته‌های اخیر مطرح شده اما گفته می‌شود که در این زمینه پیچیدگی‌های حقوقی وجود دارد.

تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و در حکم درخواست هستند. تصمیم نهایی در خصوص قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست موسوم به تروریسم یا عدم آن را شورای اروپا می‌گیرد.

شورای اروپا بطور معمول در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. آنچه تصویب شده متممی درباره پیشنهاد قرار گرفتن نام سپاه در فهرست موسوم به فهرست تروریستی اتحادیه اروپاست و رای‌گیری نهایی در پارلمان اروپا، احتمالا روز پنجشنبه صورت خواهد گرفت.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی خواهد بود.

ناصرکنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره گفته است که اظهارنظر مقام‌های اروپایی «در ارتباط با تصمیم برای تحریم سپاه، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این نهاد است که ناشی از ادامه رویکرد غلط این‌ها در ارتباط با دولت و ملت ایران است.»

کنعانی تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران است و امیدواریم دولت‌هایی که در این زمینه اقدامی دارند، به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به طور خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

فشارها برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی پس از آن شدت گرفت که روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان دو هفته پیش با صدور اطلاعیه‌ای از ضربه به شبکه سازمان یافته مرتبط با سرویس‌های جاسوسی اروپایی و فعال در جریان آشوب‌های اخیر در این استان و دستگیری هفت لیدر و عنصر اصلی آن خبر داد.

در این بیانیه آمده است: با الطاف الهی و اقدامات دقیق اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه ثارالله استان کرمان شبکه‌ای سازمان یافته با عنوان «زاگرس» که با هدایت مستقیم عناصری از کشور انگلیس و تشکیل تیم از عناصر فعال ضدانقلاب در داخل و خارج کشور به هدایت و راهبری توطئه‌های براندازی بویژه در جریان آشوب‌های اخیر می‌پرداختند، شناسایی و در یک عملیات موفق، ضربه خوردند.

این اطلاعیه افزوده است: در جریان ضربه به این شبکه، تعداد هفت نفر از عناصر اصلی و لیدرهای آن در داخل کشور که در امر برنامه‌ریزی، هدایت، تولید محتوا و اقدامات میدانی در اغتشاشات و آشوب‌های اخیر مشارکت داشتند، دستگیر و همزمان با اقدامات فنی و سایبری، گروه‌ها و کانال‌های مرجع آنان نیز از دسترس خارج و مسدود شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • علی IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    3 2
    متاسفانه - یک عده تریبون دار بدون دستاورد برای کشور هزینه می تراشند. و حلقه محاصره را بر مردم تنگ تر می کنند. دشمن کارش دشمنی است اما کار برخی(به ظاهر سوپر انقلابی) چوب زدن داخل لانه زنبور است! رفتار هیجانی و شعری سخن بی پشتوانه .....
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    3 5
    پایان قدرت های پوشالی جهان نزدیک است. چرا که ظهور فرمانده نزدیک است. چرا که امریکا رو به افول است. ان شالله
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    2 2
    طی این چهل و اندی سال گوش ایران از این لفاظی ها و اتهام ها واهی پر است و آمریکا و اروپا بی جهت آب در هاوان می کوبند
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    3 1
    سگ زرد برادر شغال است. همشون سر و ته یه کرباسن. خدا لعنتشون کنه
  • US ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    2 0
    این موذی نگفت که تابو شکن خودشان بودند
  • سعید IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    1 0
    اروپا مستقل نیست و مذاکره منطقی و مستقل با اروپا امکان ندارد،اروپا گروگان آمریکاست و این بدلیل عدم توانائی اروپا در دفاع مستقل، از خودش هست.،ارتباط با اروپا باید در حد سلام و علیک باشد نه بیشتر،،،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس