حرکت انتحاری اروپا با حرکت به سمت قرار دادن نام سپاه در لیست تروریستی 

پارلمان اروپایی با تصویب قطعنامه ای که از نظر ساختار قانونگذاری حاکم بر اتحادیه اروپایی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک «سازمان تروریستی» معرفی کرده است.

به گزارش مشرق، آنچه در پارلمان اروپایی به تصویب می رسد عمدتا بازتاب موضوعاتی است که توسط بخشی از پارلمان مطرح و پیگیری می شود و در نهایت با توافقات و لابی های داخل پارلمان و فشارهای جریان ها و افرادی از بیرون از پارلمان، مورد توافق دایره وسیع تری از اعضای پارلمان اروپایی می رسد و در نهایت نیز ممکن است با آرایی بالا به تصویب برسد که حتی تعداد زیاد آراء حمایتی از بسیاری از قطعنامه های مصوب این پارلمان را نباید انحصارا خواست و اراده واقعی پارلمان دانست.

برخلاف ادعایی که بعضا مطرح می شود، آنچه در پارلمان اروپایی تصویب می شود لزوما بازتاب نظر و نگرانی پایدار «افکار عمومی» اروپا نیست و در بسیاری از مواقع ناشی از موج های خبری و رسانه ای است که در یک مقطعی از زمان شکل می گیرند و در نهایت نیز فروکش می کنند ولی از فاصله شروع این موج ها تا فروکش کردن آن، ممکن است مصوباتی از پارلمان اروپایی در خصوص آن مسائل بیرون بیایید. تمام این موارد بیش از هر چیز بستگی به جریان ها و فشارهای بیرون از پارلمان دارد.

در قطعنامه اخیر پارلمان اروپایی در خصوص قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز باید به این نکته توجه شود که «لابی» و «فشار» گروه های معاند، برانداز و تروریستی ضد جمهوری اسلامی ایران که برای ده ها در دامن اروپایی ها، پناه امن پیدا کردند و رشد کردند و حمایت شدند، نقش مهمی در تحریک این احساسات و شکل گیری موجی که منجر به این قطعنامه شد، داشته اند.

همین موضوع می تواند گواهی بر اعتباری این قطعنامه باشد و تنها نمایشی باشد، همچنین این نکته باشد که این قطعنامه را نباید کاملا بازتاب افکار عمومی اروپایی ها دانست بلکه جامعه ایرانیانی که سابقه تروریستی و آدم کشی آنها برای ایرانیان و افکار عمومی منصف بین المللی روشن است، به دلیل کینه چند دهه ای که از سپاه و عملکرد این نیروی وفادار به انقلاب اسلامی در تار و مار کردن معاندین و تجزیه طلبان و براندازان داشته اند، تمام وقت و انرژی خود را گذاشتند که با سوار شدن بر موج تحولات ماه های اخیر در ایران بعد از فوت خانم مهسا امینی، به آرزوی دیرینه خود برسند. همین که این گروه معدود از ایرانیان خارج نشین خود را پیروز این قطعنامه می دانند برای به زیر سئوال رفتن این قطعنامه کافی است.

همانگونه که گفته شد در این مرحله قطعنامه مصوب پارلمان الزام آور نیست و باید مراحلی را در داخل ساختار های اروپایی و کشورهای عضو این اتحادیه طی کند تا به اجرایی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که بخشی از بدنه رسمی و اصلی نیروی نظامی ایران است در لیست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپایی قرار گیرد. طبیعتا باید انتظار داشت که مسئولان و مقامات ایرانی این حداقل انتظار را داشته باشند که مقامات اجرایی اتحادیه اروپایی وارد بازی خطرناکی که عده ای با تصویب قطعنامه پارلمان اروپایی آغاز کرده اند، نشوند.

این اقدام پارلمان را می توان به «بستن کمربند انتحاری» به دور اتحادیه اروپایی دانست که فعال شدن و نشدن آن بستگی به عقلانیت و خردمندی مقامات اتحادیه اروپایی دارد.

بدون تردید در صورتی که اتحادیه اروپایی تصمیم بگیرد که این کمربند انتحاری را که پارلمان به دورش بسته است، فعال کند، قبل از دیگران، خود را هدف قرار داده و دچار آسیب می کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بخشی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که قرار دادن آن در لیست تروریستی توسط ترامپ حماقتی بود که اگر توسط اتحادیه اروپایی تکرار شود، می تواند تبعات بلندمدت و غیر قابل انکاری بر تحولات میدانی در غرب آسیا داشته باشد.

اگر اتحادیه اروپایی تصور می کند با قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان های تروریستی جا پای آمریکا بگذارد و به خیال خام خود ایران را تحت فشار قرار دهد تا تهران تن به خواسته ها و زیاده خواهی آمریکا و اروپا بدهد، قطعا دچار اشتباه محاسباتی بزرگ و خطرناکی شده است.

اروپا شاید بخواهد با قرار دادن نام نیروی رسمی نظامی ایران در لیست سازمان های ترویستی بخشی از ناکامی های خود در خصوص بحران اوکراین را جبران کند، اما قطعا، در این زمینه نیز دچار اشتباه است چرا که این مسئله، پیچیدگی های بحران هایی که اروپا با آن روبروست را بیش از پیش خواهد کرد.

در روزهای باقی مانده، اتحادیه اروپایی باید آنقدر دوراندیشی و هوشمندی داشته باشد که وارد بازی خطرناکی که گروهی جنگ طلب با قطعنامه پارلمان اروپایی برای آنها آغاز کرده اند، نشود و خود را از زمین خطرناکی که در حال مین گذاری است، دور نگه دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • FR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    7 2
    نقش برخی ایرانی‌های وطن فروش مقیم خارج که گاها در اثر خود تحقیری به سربازان امپراطوری رسانه ای دروغ و تحریف و تبلیغ در آمده اند هم بسیار مهم بوده است
  • ناشناس IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    1 4
    اگر سپاه نبود کشورهم نبود سپاه همیشه در صدر مبارزه با تروریسم بوده اروپایی های زر مفت زیاد می زنند اروپا مهد تروریست پرور است اکثرداعشی ها اروپایی هستند.
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
      1 1
      ۲۰۰ تا کشور دیگه هم سپاه ندارن ، اونها هم نیستن ؟
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
      0 0
      خوشم میاد تو البانی چرت پرت گویی را یاد گرفتید یعنی چی ۲۰۰ کشور دیگر وجود نخواهند داشت اولا سپاه برای ایران مثل ارتش برای سایر کشور هاست دوما یعنی چه اگه کشور های دیگر ارتش نداشته باشند در سیاست خارجه حرفی دارند ؟
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    1 2
    پارلمان اروپا خیلی بیجا کرد اگر همین سپاه نبود الان اون مکرون سران اروپا دمار از روزگارشون در اومد بود با داعش.سپاه درقلب مردم ایران ومنطقه جا داره
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    0 3
    ما در مقابل دشمنان همه متحد میشویم و سپاه را دوست داریم ولی از دولت خودمان هم بیزارم دولتی که نتواند تورم را کنترل و ارزش پول ملی را حفظ نماید قطعا نمی‌تواند مملکت را اداره و از نابودی نجات دهد
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    1 2
    تحمل نکنید، تنگه هرمز ببندید مرگ مغزی بشن. زنده باد سپاه پاسداران، مرگ بر منافقین و برعنداز و وطن فروشان بی شرف داخل و خارج.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    6 3
    از اروپا هم انتقام سخت بگیرید
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
      1 1
      دیگه کجا ،؟ عزیز ، تا دستمون گرم انتقامه ، سفارشتون رو اجرا کنیم خخخخخخخ
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    0 0
    لعنت به تولید کننده های بمبهای شمیایی نه اروپا دلش برا ما سوخته نه شما
  • عبدالله IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    0 0
    چنانچه رسما این عمل شیطانی از اروپای وحشی صورت بگیرد تمام نیروهای آنها خصوصا در منطقه به عنوان نیروهای تروریستی مورد حمله ایران قرار خواهند گرفت و نفرات آنها به عنوان تروریست اسیر و مجازات خواهند شد.و قطعا این احمق های اروپایی به قدرت ایران واقفند که رحم بر آنها نخواهد کرد.ادوات آنها نیز به تملک ایران در خواهند آمد.
  • لیلا IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    0 0
    برای اروپا مثل همیشه هیچ توافقی نخواهد داشت مگر سردار سلیمانی را ترور کردند یا عربستان سالهاست علیه ما توطئه می کند برایش چه عواقبی داشت جز لفاظی مسولان ما آنها خود به بی عملی ما پی برده اند
  • محمودسلمانی IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    0 0
    اینکه درفضای مجازی که فضای سلطه ابلیس است،مجبوریم نام سرداررابافاصله بنویسیم،سابقه ای طولانی دارد؛دنیاملک ابلیس است که بشرقرنهاست صلاحیت ولیاقت وبستر بردن نام مبارک حضرت م.ح.م.د آخررانیافته وندارد
  • سلام IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    0 0
    اروپا وغرب دیوانه شده آخر سقف تحریم وتهدید پرشده حالا سقف قطعنامه هم پرشده اما ایران همچنان مقتدر وباصلابت به پیش می‌رود اروپا با اینکار آبروی خودش را می برد
  • ن IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    1 2
    عواقب این بازی خطرناک که در حد اعلان جنگ با ملت ایران است، به عهده خود آن‌هاست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس