شاه، خون‌ریز نبود یا روغن ریخته را نذر امامزاده کرد؟

خیلی ساده‌لوحانه است که بگوییم: «پهلویِ پسر به خاطر دل مهربانش نتوانست تاج و تخت را حفظ کند و تا حس کرد مردمش او را، به هر دلیلی نمی‌خواهند کشورش را ترک کرد و رفت تا خونی از دماغ کسی نریزد!»

به گزارش مشرق، در این چهار دهه‌ای که از پایان سلطنت طاغوتی پهلوی می‌گذرد، مدام شبهاتی در خصوص نوع عملکرد محمدرضا نسبت به مواجهه‌اش با انقلاب مردم ایران مطرح می‌شود. شبهه‌هایی مانند اینکه پهلوی پسر به خاطر دل مهربانش بود که نتوانست تاج و تخت را حفظ کند و تا حس کرد مردمش او را، به هر دلیلی نمی‌خواهند کشورش را ترک کرد و رفت تا خونی از دماغ کسی نریزد، زیرا قلبا کسی نبود که بخواهد مردمش را به دلیل اغتشاشات اعدام کند! در این مطلب سعی می‌کنیم به بخشی از این شبهات به گواه تاریخ، پاسخ دهیم.

شاه، خون‌ریز نبود یا روغن ریخته را نذر امامزاده کرد؟

آنچه بر فدائیان اسلام گذشت

یکی از نقاط روشن تاریخ در خصوص عملکرد محمدرضا در مواجهه با مخالفین، سرگذشتی بود که گروه فدائیان اسلام، به دستور سران رژیم برایش رقم خورد. آنجا که تعدادی از جوانان ایران نتوانستند بنشینند و خیانت نخست وزیر و برخی دیگر از عمال پادشاهی را در خصوص موضوع ملی شدن صنعت نفت ببینند و دست به مبارزه برای منافع ملت خود زدند. به این ترتیب بود که در پی‌ ترور نخست وزیر، همه اعضای این گروه دستگیر و در ۲۷ دی سال ۱۳۳۴ با بستن به تیرهای چوبی تیرباران شدند.

شاه، خون‌ریز نبود یا روغن ریخته را نذر امامزاده کرد؟

شاه، خون‌ریز نبود یا روغن ریخته را نذر امامزاده کرد؟
تصویری از شهید مجتبی نواب صفوی لحظاتی پیش از تیرباران

پس از کودتای ۲۸ مرداد و دو سال پس از اعدام فدائیان اسلام، مبارزات مردم علیه رژیم، روز به روز بیشتر می‌شد و دیگر سازمان امنیتی «کوک» که وظیفه اصلی‌اش کنترل اعضای حزب توده و جبهه ملی بود و سال ۱۳۲۰ تاسیس شده بود پاسخگوی این حجم از مخالفین علیه تاج و تخت نبود.

به همین ترتیب بود که در سال ۱۳۳۶ یعنی حدود ۲۱ سال قبل از انقلاب سال ۵۷، پهلوی خود را در مقابل مخالفین دچار ضعف دید و تصمیم گرفت سازمان امنیتی خود را از جهات مختلف، گسترش دهد تا با مشت محکم‌تری دهان‌ها را ببندد. «ساواک» با حمایت قاطع مجلس شورای ملی و C.I.A متولد شد و از استادان اسرائیلی در امر شکنجه و اعتراف‌گیری از متهمان خواسته شد که به نیروهای ایرانی آموزش دهند. فردوست یکی از نزدیک‌ترین افراد و بنا به گفته محمدرضا، تنها دوست شاه در کتاب خاطراتش می‌گوید: نیمرودی برجسته‌ترین متخصص ضد براندازی اسرائیل را به تهران اعزام کرد، سپس او طی سه ماه ۳۰ نفر را در اسرائیل آموزش داد که شکنجه‌گرانی مانند حسینی، تهرانی، کمالی، آرش و ... تربیت شدند.

شاه، خون‌ریز نبود یا روغن ریخته را نذر امامزاده کرد؟
نمایی از حیاط زندان کمیته مشترک

در ساواک چه می‌گذشت؟

تنها اگر خود زندان کمیته مشترک را که برای ساواک بود توصیف کنیم می‌تواند گواهی باشد بر آنچه که به سر زندانی‌ها می‌آمد. کشیدن ناخن، دستگاه آپولو، تخت الکترونیکی، کابل‌هایی برای زدن شلاق، سوزاندن بخش‌های حساس بدن، تجاوز به زنان برای اعتراف گیری و ... در ساختمانی مخروطی شکل که به گونه‌ای ساخته شده بود تا فریاد احدی هنگام شکنجه بیرون نیاید و محوطه‌ای که گنجایش ۲۰۰ نفر را داشت، اما گاهی ۸۰۰ نفر در آن نگهداری می‌شد. کف سلول‌ها آنقدر چرک و خون زندانیان پس از شکنجه ریخته بود که دیگر قابل تشخیص نبود آنچه کف سلول افتاده گلیم است یا زیلو.

شاه، خون‌ریز نبود یا روغن ریخته را نذر امامزاده کرد؟

شاه، خون‌ریز نبود یا روغن ریخته را نذر امامزاده کرد؟

آیا شاه از آنچه تحت حکومتش می‌گذشت بی‌خبر بود؟

شاید شما هم که آن سال‌ها را درک نکرده‌اید با این سوال مواجه شده‌اید که نکند محمدرضا پهلوی از وجود چنین رفتارهایی با مخالفینش بی‌اطلاع بود؟

جواب این سوال را از زبان بهمن نادری‌پور (تهرانی) که از شکنجه‌گران معروف ساواک است، بخوانید: «در ساواک و به ویژه کمیته‌ها رسم بر این بود که اگر شخصی دستگیر و یا به فعالیت گروهی خاتمه داده می‌شد، چگونگی کشف گروه، تعداد افراد دستگیر شده و مدارک به دست آمده طی بولتن ویژه‌ای که نوشته می‌شد در چهار نسخه تهیه می‌شد، نسخه اول برای مطالعه شاه و یا دفتر ویژه اطلاعات، نسخه دوم رئیس ساواک، نسخه سوم اداره دوم عملیات و نسخه چهارم در بایگانی اوین ضبط می‌شد.»

شاه، خون‌ریز نبود یا روغن ریخته را نذر امامزاده کرد؟

شاه، خون‌ریز نبود یا روغن ریخته را نذر امامزاده کرد؟

همچنین فرج‌الله سیفی (کمالی) یکی دیگر از شکنجه‌گران ساواک می‌گوید: «هر کس را دستگیر می‌کردند، بدون شکنجه نبود و پرویز ثابتی علنا در کمیسیون‌ها اظهار می‌داشت: دستور شاه است. باید بزنید و اعتراف بگیرید و ریشه این خرابکاری‌ها را پیدا کنید. در نتیجه هر کس را به کمیته مشترک می‌آوردند، حتی اگر یک اعلامیه خوانده بود شکنجه می‌کردند.»

شاه، خون‌ریز نبود یا روغن ریخته را نذر امامزاده کرد؟
از شرف عرض پیشگاه مبارک شاهنشاه آریامهر گذشت

مقرر فرمودند مدتی است از تروریست‌ها و خرابکاران گزارشی دریافت نداشته‌ایم آیا فعالیت ندارند یا آنکه ساواک نفوذی ندارد. بعرض رسید ساواک در حد امکانات تا حدودی نفوذ دارد. مقرر فرمودند امکانات را زیاد نمایید تا غافلگیر نشوید و به طور کلی با قدرت عمل نمایید.

سپهبد مقدم ـ ۳۷/۴/۲۱

هر فرد با هر تفکری اعم از مذهبی، چپ و ... که به دست ساواک دستگیر می‌شد به شدت مورد شکنجه قرار می‌گرفت و به اعدام یا حبس ابد محکوم می‌شد. عاطفه گرگین از زندانیان زمان پهلوی و همسر خسرو گلسرخی از چهره‌های شاخص مارکسیست که در سال ۵۲ و در سن ۲۶ سالگی اعدام شد در برشی از سخنان خود که در رادیو فردا منتشر شد، می‌گوید: «خسرو گلسرخی فعال سیاسی نبود، فعال فرهنگی بود. یعنی اصلاً ما کار سیاسی نمی‌کردیم. همان‌طور که خودش هم توی دادگاه گفت، گفته بود من با قلمم که نمی‌توانستم کسی را ترور کنم، من با قلمم می‌نوشتم. خسرو کار سیاسی نمی‌کرد، کار فکری می‌کرد...»

گرگین در خصوص آخرین ملاقات با همسرش نیز می‌گوید: «من ملاقات می‌خواستم، نتوانستند ملاقات به من بدهند. بعد من بازگشتم به قصر. دوباره بردندم، خودشان مرا بردند قبل از دادگاه، اواخر پاییز بود، بردند و یک ملاقات دادند به من با آقای گلسرخی. اما چه ملاقاتی! در واقع ملاقات نبود، یک جدال بود مابین بازجوها و گلسرخی. گلسرخی به دلیل این‌که اولاً شکنجه بسیار شده بود و خودش هم توی دادگاه گفت... هیچ کاری نکرده بود. همان روز که ملاقات داده بودند، وقتی من را بردند، او را هم آوردند گفتند این ملاقات را دادیم تا جلوی زنت بهت بگوییم اگر نیایی حرفت را بزنی، می‌گذاریمت ردیف دوم و از فلان‌کس جلوتر می‌گذاریمت. او هم با تندی هر چه تمام‌تر به ایشان جواب داد ـ چون استوار بود ـ گفت من با خودکار بیک که نمی‌توانستم کاری کنم»

بسیاری نیز در برابر بازجوها مقاومت می‌کردند و به جای دادن اطلاعات، بر اثر شکنجه‌ها جان می‌دادند.

شاه، خون‌ریز نبود یا روغن ریخته را نذر امامزاده کرد؟

شاه، خون‌ریز نبود یا روغن ریخته را نذر امامزاده کرد؟

همه این وقایعی که در گزارش آورده شد مربوط به سال‌ها پیش از انقلاب سال ۵۷ است که محمدرضا پهلوی شخص اول مملکت کاملا از آن باخبر بوده است و برخلاف آنچه از زبان برخی‌ها مطرح می‌شود، مبنی بر اینکه محمدرضا پهلوی کشور را ترک کرد تا خون بیش‌تری نریزد، او با چمدانی از اموال همین مردم از ایران فرار کرد، زیرا می‌دانست ایران یکصدا نخواستنش را فریاد می‌زند و ابرقدرت‌ها هم دیگر حمایتش نخواهند کرد. چنان که کشورهای اروپایی و آمریکا در آن روزها اجازه ندادند او پایش را در خاک آنها بگذارد.

شاه، خون‌ریز نبود یا روغن ریخته را نذر امامزاده کرد؟

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    11 4
    میدانی فداییان چند نفر راز سران را ترور کردند پس باید فرش قرمز پهن میکرد زمانی که مردم عادی گفتند تو را نمی خواهیم رفت روحش شاد
    • سید IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      7 5
      هرگاه روح سایر فرعون ها شاد شد برای روح این فرعون کوچک هم که در کنارشان خاک شده است، شادی روح آرزو کن!!!!
    • ح IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      پس چرا وقتی ما داشتیم قاتلای شهدامون رو اعدام میکردیم!! شما زبونتون دراز شده بود؟؟ مگه اعدام غیر انسانی نبود؟؟
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 1
      چاخان نگو داداش از ترسش فرار کرد تا با حکومت نظامی و کشتار تا بیش از یک میلیون نفر و فرستادن سران انقلاب به کیش و سربه نیست کردن انها ( همه از اسنادموجود انقلاب ) و کودتای ژنرال هایزر بتواند باز مثل 28 مرداد که مردم نخواستندش فرار کرد و با سرنگونی دولت ملی بازگشت دوباره برگردد که اینبار نشد که بشه
  • سید IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    2 5
    خاندان پالانی بی لایق ترین سلسله پادشاهی و یک شرمساری در تاریخ ایران! تاریخ کشور ما هیچ دوره ای تا پیش از حکومت پهلوی نداشته است که بیگانگان برایش تعیین کنند چه کسی شاه مملکتش باشد! مگر همین سه تا پهلوی ها از پدربزرگ تا نوه که دشمنان کشور به عنوان شاه معرفی شان کردند!
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      3 4
      محمد رضاپهلوی نوکربود مثل پدرش نوکربود وقتی شرکتهای نفتی ملکه بریتانیا غارت وچپاول رسمی میکردند ویک درصدنفت انهم بااخذمالیات به ایران میدادند وبعدازکودتای مصدق وسرنگونی دولت مصدق امریکا هم به چپاول گران وبازارکردن ومعتادوهرزه کردن ایران مشغول شد این احمق بی لیاقت درجواب اعتراض مردم باتانک ورگبارگلوله جواب میداد اخرسرهم تاتونست دزدید بردمیتونست کاخ هم میبرد امروزهم دزدداریم ولی به این وضوح ودربازکن برای غارتگران بین المللی نداریم
  • رضا IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    2 5
    مقاله بسیار ضعیفی بود
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    9 1
    لعنت خدا به هر ظالم و ستمگر
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    4 2
    ببینید ملت نطرشون چیه ؟ یک نطر سنجی کنید . حداقل بفهمید خوب تبیین کردید یا نه
  • ماریا IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    2 3
    متأسفانه مدتی مردم ایران درگیر یه عده بی سواد حقیقت گریز شده بود که حتی به خودشون زحمت تحقیق و مطالعه‌ی تاریخ رو نمیدن و اراجیف رسانه های مغرض رو به واقعیت ترجیح میدن.کاش سری بزنید به مزار شهدای انقلاب و خاطرات ساواک تا از قلب مهربان پهلوی منحوس ملعون مطمئن بشید.
  • . IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    1 0
    انصافا
  • مهم نیست IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    5 0
    تاریخ همه چیز را ثبت میکند و آیندگان قضاوت میکنند
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    4 0
    البته مردم خودشون همه چی رو دیدن و قضاوت میکنند. بوقتش
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      0 0
      تردید نکن، و آنروز آبرویی برای غربگدایان همیشه وطن گریز و دوستدار وهم مسلک با پهلوی ملعون باقی نخواهد ماند
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    1 5
    ننگ بر پهلوی
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    شاه خوبانی و منظور گدایان شده ای
  • نیلوفر آبی IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    با یک چمدان فرار نکرد با چند هواپیمای باری فرار کرد که پر از جواهرات و اشیای عتیقه بودند . به گفته درباریان این اموال فوق العاده نفیس ازچند ماه قبل در جعبه های مخصوص چوبی سفارشی خارجی بسته بندی شده بودند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس