به گزارش مشرق، رحیم محمدی جامعه شناس طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: مدتی است در تلویزیون‌های ‎فارسی زبان خارجی و کسانی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌گویند: نوسازی و تجدد ایران با رضا شاه آغاز شد. این مسلماً دروغ است.

سیر نوسازی ایران چه زمان آغاز شد

زیرا: ۱ـ نوسازی صنعت نظامی ایران از دوره صفوی آغاز شد، در زمان شاه عباس در اصفهان کارخانه توپ‌ریزی و زنبورک‌سازی و اسلحه‌سازی تأسیس شد.

۲ـ در زمان نادر شاه افشار کارخانه ‎کشتی‌سازی در ساحل دریای خزر ساخته شد و یک ناو جنگی با ۲۰ عرّاده توپ به دریا انداخته شد که روس‌ها تا مدت‌ها نتوانستند به سواحل ایران نزدیک شوند.

۳ـ از دوره فتحعلی شاه و نایب السطنته‌اش، عباس میرزا، مفاهیم پُرغره (progress) و ترقّی و اصلاح امور کلمه‌های رایج در زبان منورالفکری زمانه و دربار بود.

۴ـ سنت «اعزام محصّل به اروپا» با ابتکار عباس میرزا و قائم مقام فراهانی در تبریز آغاز شد و این سنت تقریباً همه ساله تکرار ‌شد و بعدها عنوان «اعزام دانشجو» یافت.

۵ـ باز در زمان عباس میرزا در حکمرانی تبریز، آکادمی نظامی تأسیس شد و نوسازی همه جانبه قشون و ارتش ایران با جدیت دنبال شد.

۶ـ در دوره ناصرالدین شاه دانشکده پلی‌تکنیک (دارالفنون) در تهران تأسیس شد. به دنبال آن در ارومیه مدرسه طب مدرن تأسیس شد.

۷ـ در دوره ‎مظفری چندین مدرسه دخترانه و چند مدرسه‌ی‌ عالی و دارالمعلمین تهران و چند شهر دیگر تأسیس شد. از قبل از این دوره با وجود مخالفت‌های شدید سنت‌گرایان، آموزش و پرورش مدرن در شهرهای ایران مورد توجه واقع شد و میرزا حسن رشدیه توانست در تعدادی از شهرهای ایران مدارس جدید را تأسیس کند.

۸ـ در دوره قاجار مطبوعات و کتاب‌های فارسی در خارج از ایران چاپ می‌شد و به داخل ارسال می‌شد و در داخل نیز تعدادی روزنامه و کتاب چاپ و منتشر می‌شد.

۹ـ‌ تحولات فوق، همه قبل از ‎انقلاب مشروطه‌ی ۱۲۸۵ شمسی به وجود آمده بود. خود مشروطه نیز انقلاب تجدد بود، انقلاب ترقی‌خواهی و حکومت قانون و آزادی و حقوق بشر بود. پس از مشروطه نیز به یکباره یک جهش عمده در توسعه مدارس دختران و مطبوعات و کتاب به وجود آمد و تحول آگاهی که از مدتها پیش آغاز شده بود، گسترش بیش‌تری یافت.

نوسازی رضاخانی و پیامدهای ادامه‌دار آن!

‏پس در ایران دست کم یک صد سال پیش از به حکومت رسیدن رضا شاه، یک علاقه جمعی و یک خواست عمومی و یک نوع ضرورت تاریخی برای «ترقی‌خواهی» و «تجدید آگاهی» به وجود آمده بود و جریان نوسازی به صورت داوطلبانه آغاز شده بود که رضاخان نیز از یک مرحله‌ای به این فرآیند وارد شد و رهبری سیاسی آن را گرفت و به درستی باید گفت؛ فرآیند تاریخی تجدد و ترقی‌خواهی، رضاخان را به مُجری و کارگزار خود تبدیل کرد. اما از وقتی که رضاخان رهبر و مجری تجدد و نوسازی در ایران شد، سه مشکل اساسی در روند نوسازی و تجدد آغاز شد که هنوز هم پیامدهای منفی آن ادامه دارد:

بازگشت به قهقرای سلطنت مطلقه و شکست مشروطه

۱ـ رضا خان مشروطه را تعطیل کرد و آن را به شکست کشید. مشروطه فرآورده جمعیِ ایرانیان در طی صد سال تغییر و فداکاری و مبارزه با پادشاهی مستبد و مطلقه‌ قدیم بود که امید به آینده را در ایران گشود. ولی رضا خان به کمک امکان‌های مدرن «پادشاهی مطلقه» را تجدید کرد، مجلس مشروطه را از درون تباه و فاسد کرد و دوباره استبدادِ رأیِ شخص شاه در مرکز حکومت قرار گرفت و «منویّات ملوکانه» جای قانون عقلانی و اجماع عموم را گرفت و حذف و سرکوب صدای متفاوت به رفتار اصلی رژیم تبدیل شد.

تجدد آمرانه

۲ـ تجدد که واقعه‌ا خودخواسته و فرهنگی و تاریخی بود، رضا شاه آن را به واقعه‌ای «آمره» و اجباری و استبدادی تبدیل کرد. تا جایی که شکل لباس مردم را به اجبار تغییر داد، حجاب زنان را به اجبارِ پلیس تغییر داد. بنابراین «تجدد آمرانه»، خودخواستگی و ماهیتِ فرهنگی آن را از میان برد و آن را به پدیده‌ای حکومتی و اجباری تبدیل کرد و تجدد و نوسازی را از چشم مردم انداخت و آن را در ذهن مردم به یک پدیده‌ زشت و غربی و کفرآمیز تبدیل کرد که باید با آن مبارزه کرد یا دست کم از آن دوری باید جست.

فضاسازی برای چپ‌گرایان

۳ـ نتیجه‌ اقدامات رضاخانی و آمره شدن تجدد، یک فضای مساعد و مناسب برای بَرکشیدن دشمنان تجدد و نوسازی به‌وجود آورد. در نتیجه از یک سو سنت‌گرایان و روحانیون و متعصبان مذهبی و سنتی که از قبل تجدد را اتفاقی اِلحادی می‌دانستند، منش رضاخانی به کمک آنان آمد و منطق آنان را در میان مردمِ عادی، مقبول و مشروع کرد. از دیگر سو فضای مساعدی برای پذیرش و گسترش مرام اشتراکی و ایدئولوژی چپ‌گرایی در میان جوانان تحصیل‌کرده و روشنفکران به وجود آورد که در یک مرحله‌ای به یک واقعه‌ چریکی و مسلحانه تبدیل شد.

خب اینک دوباره می‌توان پرسید؛ چرا این تلویزیون‌ها و کسانی از کنشگران فضای مجازی، آغاز تجدد و نوسازی ایران را به رضاشاه نسبت می‌دهند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 20
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    3 8
    در این دسته بندی الان ایشان امثال مصدق و ملی مذهبی را جزء کدام دسته میدانند؟ امثال فروغی؟ تاریخ را بهتر میتوانیم بخوانیم و تحلیل کنیم تعریف از نوسازی را هم خوب ارائه میدادی که بدانیم منظورت دقیقا چیست
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      4 3
      با چرت و پرت گفتن نمیتونی ذهنیت‌ها رو عوض کنی. مگر قرار بوده نظرشو درباره تمام شخصیت‌های تاریخی بگه؟! قرار بود اثبات کنه ترقی و پیشرفت با همون تعریفی که حامیان رضاشاه جلاد داشتن، از بیش از صد سال قبل شروع شده که به حول و قوه الهی، اثبات کرد. جنابعالی هم نوسازی رو با همون مفهوم بخون. اگه متوجه شدی، یک بار به جای ان قلت و اظهار فضل بگو بله اشتباه کردم.
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      3 8
      رضا شاه کودن بود دانشگاه تهران ساخت بلای جان پسرش شد.
    • کارگر IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      0 3
      مولد سازی
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      3 3
      امیر کبیر چی شد حکام قاجار عیاش و مملکت فروش بودن دانشگاه هم اگر پرفسور حسابی نبود ساخته نمیشد
  • عباس IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    5 2
    چون شما تبیین نکردی و میدان را برای انان باز گذاشتین
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    24 8
    نه با احمدی نژاد جنابعالی شروع شد که درعرض8سال هزار میلیارد دلار درآمد نفت داشت
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      3 2
      احمدی نژاد نگو بلا بوگو
    • ناشناس IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      4 3
      رضاخان بی سواد و نوسازی؟ جک ساله
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      2 1
      احمدی نژاد بلای عده ای مفسد بود
    • محمد IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      1 2
      اگه احمدی نژاد نبود و پول نفت رو خرج مسکن مهر نمی‌کرد الان خونه 10 برابر قیمت الان بود..
    • مهماندار هواپیما IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      2 0
      1000 میلیارد را از کجا در اوردی
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    12 18
    اولا رضاشاه حتی با پادشاهی مخالف بود و جمهوری مد نظرش بود به هر شکل آثار به جا مانده 16سال پادشاهی رضاشاه هنوز قابل استفاده و صدها سال دیگه هم ماندگار خواهد بود و فقط با دینامیت نابود میشه در دوره رضاشاه ایران منبع درآمدی نداشت اما راه آهن سراسری ساخته شد از جنوب به شمال با دهه ایستگاه ایستگاه راه آهن تهران حتی برای جمعیت سیصد میلیون ایران هم قابل استفاده آثار به جا مانده در اطراف میدان توپخانه هم به خوبی نشان از مدیریت صحیح داره
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      7 4
      این صدها سالت رو خوب اومدی مخصوصا با کاری که تو فرهنگ و جامعه‌ی ایران انجام داد
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      15 7
      راست میگی چنان ارتش قدرتمندی ساخت که کشور رو دو دستی تقدیم ارابابان انگلیسی کرد
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      12 6
      راست میگی آثارش تو ایل بختیاری حسابی مونده
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      6 2
      رضاشاه پایه گذارآن ارتش قدرتمندی بودکه درزمان حمله واشغال نظامی ایران حتی یک تیرگلوله ازلوله تفنگشون به سمت انگلیسی هاشلیک نکردندوپنهان شده بودندزیربته هاودرخت های جنگل
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      7 1
      راه آهن انگلیس اول برای خودش ساخت آنهم فقط یک خط مستقیم از جنوب به شمال
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    3 2
    پس از انقلاب صنعتی در اروپا بعد از اینکه اروپا نیاز های خودش رو مرتفع کرد برای در آمدزایی شروع کرد به صادرات محصولات صنعتی به سایر کشور ها از وسایل صنعت سینما تا ابزار آلات به روز کشاورزی و کنسرو های مواد غذایی. و این اتفاق همزمان بود با اواسط دوره قاجار که کمپانی ها، صنعت گران و تجار اروپایی پاشون به خاور میانه و ایران باز شد و به مرور زمان کسترگی پیدا کرد تا همین الان . ما شدیم مصرف کننده
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      5 0
      حیف از امیر کبیر
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    5 4
    من نمی دونم چرا حکومت در مقایسه خودش با گذشته مونده هر حکومتی که سرکار بوده خوبی ها و بدی هایی داشته سیر نوسازی رو به توپ و تفنگ سرپر ربط بدید من هم میگن سیر نوسازی به اختراع چرخ و کشف اتش بر میگرده چرا تو این مقایسه های احمقانه موندید
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      1 5
      پهلوی ها حکومت نبودند
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      1 1
      چون شماها می گید قبل از انقلاب این طور بود و آن طور بود خخخ نفله
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    8 8
    پهلوی تجدد امرانه داشت جمهوری اسلامی هم مذهبی شدن امرانه داره شما دو روی یک سکه اید سکه ی امرانه
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      6 3
      تاریخ نمیدونی همین میشه ... پهلوی رو خارجی سر کار آورد جمهوری اسلامی رو خود مردم تجدد و سکولاری و لامذهبی که میفرمایی از خارج اومد همین مذهب و ... درون خود این مردم بوده و است
  • یوسف از همدان IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    7 5
    مشرق جان از تو بعیده این واقعیت ها رو بنویسی چون یک سری از مخاطبین شما عاشق پهلوی و پهلوی پرستند و درست مثل رضا پالانی در پی یکسان سازی فرهنگی این کشور زیبا و رنگارنگ هستند آنها درست مثل پهلوی آرزوی ایجاد ایرانی بر پایه فرهنگ فارسی و تاریخ هخامنشی هستند از نظر آنان کسی ایرانیست که فقط فارسی بداند و به کورش افتخار کند و شاهنامه بخواند
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    9 12
    بینان گذار ایران نوین رضا شاه ست . تمام
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      6 4
      اون نوینی که شما میفرمایید بله ... اولین حکومت دست نشانده غرب در ایران بعد اسکندر
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      2 2
      رضا پهلوی دین مذهب و رسوم را نابود کرد همانند کاری که انگلیس در استرالیا و کانادا با بو میان کرد
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    8 8
    نه پس قاجارها آبادش کردن و همچنين شما لابد؟؟
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    7 1
    همین سوال را به نظرسنجی بگذارید، تا بفهمید مردم ایران درک خوبی از وطن پرستی و توهم پرستی دارند؟
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    2 0
    درود بر ملت
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    7 8
    چقدر زیبا اعتراف کرده که ایرانشهری هایی که از کوچکترین داشته تاریخی و فرهنگی محروم هستند و با مصادره کردن فرهنگ دیگران برای خود هویت درست کرده اند همه چیز خود،حتی مثلا زبانی که به آن صحبت میکنند از صدقه سری و درایت شاهان تورک دارند!!!نه از رضا پالانی و توله اش
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      2 2
      شاه کیلو چند ترک غیر ترک نداره
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    5 4
    ویرانی و تجزیه ایران با روابط با غزب از دوره صفویه ها آغاز و با دوره پهلوی پایان یافت - مرگ بر آمریکا
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      0 0
      پس حمله مغول و بعدش تیمور لنگ چی بود؟
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    7 4
    چون ناصر الدین شاه محمد علی باب را اعدام کرد بهایی ها دوره قاجار را تیره می،نویسند
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      8 0
      بزرگمرد تاریخ ایران«میرزاتقی خان امیرکبیر»دستور اعدام محمدعلی باب راصادرکردبخاطرهمین درحمام فین کاشان توسط فراماسون مخفی انگلیس درایران به شهادت رسیدند،نعل وارونه زدندسمت مهدعلیاءو ناصرالدین شاه!تامامردم ایران نفهمیم ازکجاخوردیم!
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    7 3
    نوسازی واقعی دقیقا بعد از انقلاب شروع شد
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    5 2
    رضا بیسواد و تریاکی و قد بلند بود
  • حمید IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    1 1
    مقاله جالب ‌و کاملی بود.
  • حمید IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    1 2
    مقاله جالب ‌و کاملی بود. تجدد از سالها قبل از رضا شاه آغاز شده بود .یکی از مصادیق آن که در این مقاله اشاره نشد ، شروع شناسنامه دار کردن مردم بود که مربوط به اواخر زمان قاجار هست در حالی که خیلی ها این کار رو به رضا شاه نسبت می دهند. البته بعضی از روشنفکران، سرعت مدرنیزاسیون رو در ایران کافی نمی دونستند و فکر کردند که شخص دیکتاتور و مستبدی مثل رضاشاه ‌‌می تونه به فرآیند تجدد سرعت زیادی بده. در حالی که این خود ، بازگشت به گذشته و به نوعی ارتجاع بود. چرا که انقلاب مشروطه که با رشادت‌های مردم شکل گرفته بود رو به شکست کشوند و دوباره استبداد برگشت . در حالی که قبل از اون مردم به جایی رسیده بودند که توانستند حتی شاه کشور را با همه حمایتی که از طرف روسیه می شد برکنار کنند.
  • حمید IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    1 1
    مقاله جالب ‌و کاملی بود. تجدد از سالها قبل از رضا شاه آغاز شده بود .
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    1 0
    زمان شاه عباس ازبرادران انگلیسی شرلی سلاح خریداری شد و در برابر پرتقالی ها استفاده شد
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    1 1
    فقط دکتر حسابی
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    0 0
    دااااال
  • IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    0 0
    بله.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس