وزیر خارجه سعودی در بغداد/ الصحاف: گفت و گوهای ایران و عربستان امری دوجانبه است

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان امروز پنجشنبه در حالی وارد بغداد شد که هنوز خبری از منابع رسمی درباره آغاز دور ششم گفت و گوها بین ایران و عربستان به میانجیگری عراق منتشر نشده است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق با اعلام این خبر که وزیر خارجه عربستان پیش از ظهر امروز (پنج‌شنبه ۲ فوریه) وارد بغداد شد گفت که او در این سفر با رئیس جمهور و نخست‌وزیر و رئیس مجلس عراق دیدار خواهد کرد.

«عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق امروز پنجشنبه میزبان فیصل بن فرحان در کاخ السلام بغداد بود.

همچنین کنفرانس مطبوعاتی مشترک بین دو وزیر خارجه عراقی و سعودی با تاکید بر تبادل تجاری بین دو کشور، تشکیل شورای هماهنگی عراقی-سعودی، تلاش های مشترک در مبارزه با مواد مخدر، سرمایه گذاری های عربستان در عراق و بدون پرداختن به موضوع گفت و گوهای بین ایران و عربستان برگزار شد.

پیش تر، خبرنگار «العربی الجدید» در بغداد ادعا کرده بود که یک منبع آگاه مسئول در وزارت خارجه عراق بدون ذکر نام به این رسانه گفته است که گفت و گوهای ایران و عربستان در صدر دستورکارهای وزیر سعودی در سفر به عراق است و او در این باره با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق رایزنی و گفت و گو خواهد کرد.

اما در حالی که هنوز هیچ منبع رسمی به بحث آغاز گفت و گوهای ایران و عربستان به میانجیگری بغداد نپرداخته است، اظهاری از «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق در گفت و گو با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه پیش از سفر فیصل بن فرحان به بغداد منتشر شده که قابل تامل است.

الصحاف به این رسانه روسی گفته است: وزیر خارجه عربستان با سران سه گانه عراق (رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان) در کنار «فواد حسین» وزیر خارجه عراق دیدار خواهد کرد و محور گفت و گوها، روابط دوجانبه اقتصادی و سرمایه گذاری، امنیت منطقه و تقویت شورای هماهنگی عراقی-سعودی خواهد بود.

اسپوتنیک از الصحاف درباره آغاز دور جدید گفت و گوهای ایران و عربستان در بغداد پرسیده و این گونه جواب شنیده است: گفت و گو بین تهران و ریاض امری دوجانبه است. ما از روندهای گفت و گو در منطقه حمایت می کنیم زیرا نفع آن به همگان خواهد رسید.

این در حالی است که ابتدای هفته جاری، وزیر خارجه عراق اعلام کرد فیصل بن فرحان، همتای سعودی وی به زودی به بغداد سفر خواهد کرد تا در مورد از سرگیری مذاکرات بین ایران و عربستان گفتگو کنند.

«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر خارجه کشورمان نیز اواخر دی‌ ماه در خصوص روابط ایران و عربستان اظهار کرد که دو کشور تاکنون ۵ دور گفتگو برگزار کرده و در اجلاس بغداد۲ نیز وزرای خارجه دو کشور گفتگوی کوتاهی داشته‌اند. به گفته او «بین دو طرف این اتفاق نظر وجود داشت که گفتگوها باید ادامه پیدا کند».

وزیر خارجه کشورمان گفت: «ما از نیت و اراده لازم برای عادی سازی روابط با عربستان برخورداریم و اگر جدیت به معنای واقعی در طرف سعودی مشاهده شود، بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی قابل تحقق است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    5 4
    عربستان دشمن ایرانه به دلیل وجود صندوق رای در ایران و براندازی نظام شاهنشاهی. عربستان قصدش از مذاکره به دست آوردن چیزی هست که در میدان عمل نمی تونه به دست بیاره. بی خودی وقت ملت رو مثل برجام بی ثمر صرف عربستان نکنید. کشور رو قدرتمند کنید. این اقتصاد فشل رو سامان بدید. اونوقت دشمنان کشور و ملت بی اینکه ما کاری کنیم خودشون فرار می کنند.
  • خداپرست IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    3 1
    تبعات تندروی را می‌پردازیم
  • US ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    4 0
    جدیت شما در برجام مشخص بود این هم از آن نوع جدیت ها هست
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    2 2
    گول بنده آمریکا و اسراییل رو نخورید. مردم رو معطل یه برجام دیگه نکنید
  • ناشناس IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    0 3
    عربستان... هم برای ما شد آدم. مرگ بر ترامپ
  • خداپرست IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    1 0
    اون موقع که به سفارت حمله می‌کردید به التماس چنین روزی هم فکر میکردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس