انتقاد تند عبدالکریم سروش از «نشست اپوزیسیون» در دانشگاه جرج‌تاون

عبدالکریم سروش که خود از مخالفان جمهوری اسلامی است در مورد نشست رضا پهلوی نازنین بنیادی مصی علی‌نژاد و حامد اسماعیلیون در دانشگاه جرج تاون واشنگتن انتقاداتی را بیان کرد.

به گزارش مشرق، «عبدالکریم سروش» که خود از مخالفان جمهوری اسلامی است، در صحبت‌هایی با اشاره به کنفرانس دانشگاه جرج‌تاون در واشنگتن که با حضور افرادی مانند رضا پهلوی و نازنین بنیادی و مصی علی‌نژاد و نازنین بنیادی و... برگزار شد، می‌گوید: جلسه‌ای بود و چند نفر شرکت کرده بودند که تقریباً بساط رهبری برای ایران پهن کردند و به‌گمان اینکه نامی در رسانه‌ها دارند، فکر کردند که در دل‌ها هم جایی دارند.

سروش اضافه کرد: یکی از آنها که تا امتحان نداد و سر تا پا برهنه نشد او را به درون خانواده هنری نپذیرفتند، چندتایی از آنها که هم اصلاً از عالم سیاست خبری ندارند.

عبدالکریم سروش با ابراز اینکه در میان آنها حتی یک پرچم ایران هم به چشم نمی‌خورد اضافه کرد: نامی از اسلام و دیانت قاطبۀ مردم ایران در میان نبود بلکه اکثریت آنها کمال ناآشنایی با این سنت عظیم و قویم ایرانی داشتند و یکی از آنها هم که از تجزیه‌طلبان مشهور و به‌نام است.

سروش با تأکید بر اینکه اینها نمی‌توانند برای ملت ایران کاری کنند گفت: بنابراین اینها مگر برای دلخوشی خود و برای پر کردن برنامه‌هایی که می‌دانیم از کجاها سرمایه و خط سیاسی آن می‌رسد کاری کنند، [و گر نه] برای ملت ایران کاری نمی‌توانند بکنند [چون] نه از ایران چندان شناسایی و آشنایی دارند و نه از دیانت و سنت و ارزش‌های مردم آن.

او با بیان اینکه بیشتر این افراد حتی هرگز در میان مردم ایران هم نزیسته‌اند گفت: اینها با دردها و ارزش‌های مردم ایران آشنایی ندارند بعد با کمال بی‌خیالی و بلکه با کمال جسارت دعوی رهبری این قوم را هم دارند و گمان می‌کنند که کافی است زمام امر به دست آنها سپرده شود تا کشور گلستان شود!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    13 11
    ما مردم ایران که هیچ دلخوشی و وابستگی به این بی بوته ها و خودفروخته ها نداریم و نخواهیم داشت اما حالا چطور شده صحبت های ایشون ( عبدالکریم سروش ) مورد توجه شما قرار گرفته؟
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      4 0
      حضرت محمد صلی الله فرمودند:سخن حق را از هر که شنیدى بپذیر اگر چه دشمن و بیگانه باشد و ناحق را از هر که شنیدى نپذیر اگر چه دوست و نزدیک باشد. امیدوارم پاسخت رو گرفته باشی
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      1 0
      به گفته امام علی علیه السلام: به گفته بنگر نه به گوینده. خیلی از مواقع شده که دشمنان‌ این انقلاب و نظام حرفهای حقی در مورد نطام زدند حتی تو رسانه های معاند.
    • افسانه IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      0 0
      در پاسخ به دوستی که گفتند پیامبر فرمودند سخن درست را از دشمن هم باید پذیرفت، می خواستم عرض کنم در صورتی که معیار و میزان، صحیح و درست بودن سخن باشه نه دوست و دشمن بودن گوینده سخن، کلا باید مفهوم دوست و دشمن رو کنار گذاشت و مورد به مورد سخن و عمل افراد را نقد کرد نه خود فرد را. که این موضوع در فرهنگ ایران غیر ممکنه
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    14 6
    بسیار بجا و عالی و سنجیده
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    4 4
    ای سروش تشریف بیار ایران
  • نادر IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    4 3
    همیشه جایی برای فرصت طلبها وجود دارد.
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      2 1
      تا باشه از این فرصت طلبها ، چون پته هر چی منافق رو میریزه رو داریه
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    16 7
    دیگ به دیگ میگه روت سیاه این سروش و مهاجرانی دو تا غالتاق بیشتر نیستن که هم از توبره میخورن هم از آخور
  • علی IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    3 0
    سروش مگه مرتد نبود؟؟!! حالا عکس و مصاحبه اش را توی یک سایت تندرو و مثلا زب اللهی درج می کنید! چه می کند این سیاست کثیف.
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    5 2
    هزاران لعنت بر سروش منافق دو روی کثیف
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    1 0
    دکتر سروش رو باید به ایران برگرداند. ببینید، اختلاف او با علمای اسلامی و شیعی اختلافاتی نظری و کلامی ست. باید بنشینند و با چنین افرادی بحث کنند.حیطه اختلاف، علمی ست. بنابراین نباید چنین افراد عالمی رو به راحتی از کشور برانیم. اگر اختلافی هست باید اهل علم و فضل بنشینند و با هم مباحثه کنند تا اگر طرفی اشتباه می‌کنه آگاه بشه. بله، سروش نظریاتی داره که با مبانی تشیع همخوانی ندارد. باید طرد بشه؟! اینکه درست نیست. می تونید نظریاتش رو رد کنید؟ خوب بیایید بنشینید با حضور خودش رد کنید. این بنده خدا اول انقلاب از پیشگامان مناظرات عقیدتی بود به همراه مرحوم آیت الله مصباح. تئوری قبض و بسط شریعت رو مطرح کرد. به جای اینکه علمی با این نظریه و خود وی برخورد کنند چوب تکفیر بالا بردند.‌قبول کنیم با سروش درست برخورد نکردیم. چند کتاب که در رد نظریه وی منتشر شده رو خواندم وحشتناک ضعیف و سست بودند. ولی اساتید بزرگی داشتیم و داریم که می توان یک جشنواره علمی از مناظرات صاحبان علم در این خصوص برپا کرد. می دونید چقدر بازده ارزشمندی خواهد داشت؟ کاری که با سروش و نظریات او کردند سبب شد همه بی طرفان گفتند روحانیت حوزه و دانشگاه چون توان پاسخگویی نداشتند و حریف میدان سروش نبودند این بلا رو بر سرش آوردند! خوب، این خوب بود؟ چرا اجازه می‌دهیم یه عده مقام پرست حتی در بین حوزوی ها اینگونه وزن علمی جمهوری اسلامی رو خفیف جلوه دهند؟ تا اونجایی که اطلاع داریم سروش هیچگاه وارد مخالفت های سیاسی و حکومتی نبوده و نشده. شاید در حد بیان یک نظر. حیفه به خدا. این افراد برای جمهوری اسلامی ایران می توانند بسیار مفید باشند.
  • نادر IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    6 0
    اونها که تکلیفشون معلومه مسی خل و چل با بقیه ولی اقای سروش با این حرفها کارت درست نمیشه تو بدتر از اونایی
  • سعید IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    2 0
    خدا به تمامی براندازان خیر فرآوان دهد که موجبات شادی و خنده خلق خدا را فراهم می سازند . بعید نیست که خداوند کریم و رحیم به دلیل این فعالیت های بشر دوستانه در دیار باقی از سر تقصیر و گناهان این جماعت درگذرد .
  • علی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    2 1
    انتشار افکار سروش به بهانه‌ی نقد سلطنت طلبان ،کاری غلط است. با این کار عملاً سر شاخه فکری اصلاح طلبان ، تطهیر می شود ، اصلاح طلبانی که ریشه فتنه ۸۸ ، ۹۸ ، حتی فتنه ژینا (مهسا) هستند.
  • US ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    4 1
    اينها كه هيچ .تو خودت هم آقاى سروش نه از انقلاب اسلامى را شناخته اى و نه اسلام را شناخته اى و نه مردم ايران را شناخته اى . چند تا كتاب خوانده اى و چرندياتى را بلغور ميكنى كه معروف بشووى .اما بدان كه آگاهان و دانش آموخته هاى واقعى أرجى براى تو قائل نيستند و نخواهند شد. تو خود نيز الفباى سياست و جامعه شناسى را نيز نميدانى
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    3 0
    کشور و اقتصاد الان گلستانه نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 15 سال پول کارگری م توی بورس و دارایکم و پالایش جلوی چشمام نابود شد
  • مهر IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    1 0
    مطمئن هستید که سروش از مخالفین است؟ یا مثل مهاجرانی، یکی به نعل میزنه یکی به میخ!!
  • قربانی IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    2 0
    مسخره کردن کار راحتیه .اصلا ولش کنید بابا اوضاع مملکت گل و بلبله اصلا نمی دونیم گرونی چی هست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس