راه‌اندازی سامانه مبادله ارزی به پشتوانه صنعت پتروشیمی

وزیر نفت گفت: بانک مرکزی به‌تازگی به پشتوانه صنعت پتروشیمی سامانه مبادله ارزی خود را راه‌اندازی کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از وزارت نفت، جواد اوجی ظهر (پنجشنبه، چهارم اسفندماه) در نشستی مشترک با رئیس و مدیران دیوان محاسبات کشور ضمن یادآوری اینکه وزارت نفت در زمان ریاست آقای بذرباش، رئیس پیشین دیوان محاسبات کشور همکاری مطلوبی با این نهاد نظارتی داشته است، اظهار کرد: چنین نشست‌هایی سبب ایجاد همکاری و همدلی بیشتر بین دو دستگاه اجرایی و نظارتی کشور می‌شود.

وی افزود: طی ۳۳ سال خدمت در صنعت نفت و دیگر بخش‌های دولتی می‌توانم بگویم بی‌شک با شرایطی به سختی شرایط کنونی به لحاظ تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو نبوده‌ایم، شرایط امروز وزارت نفت حتی از زمان اعمال تحریم‌های به قول ترامپ ملعون «فلج کننده» سال ۹۷ نیز سخت‌تر است؛ از این رو همکاران من در وزارت نفت در همه بخش‌ها با تأمین ارز و انرژی در خط مقدم جنگی تمام‌عیار اقتصادی قرار دارند.

وزیر نفت با یادآوری اینکه در آغاز به‌کار دولت سیزدهم به‌واسطه تحریم‌ها فروش نفت ایران در سطحی پایین قرار داشت و در بعضی ماه‌های پس از سال ۹۷ به رقمی ناچیز رسیده بود، تصریح کرد: همکاران من با توکل به خدا و کار جهادی با بازاریابی و دور زدن تحریم‌ها امروز فروش نفت را به بالاترین رقم نسبت به سال ۹۷ رسانده‌اند.

اوجی با اشاره به وصول مطالبات ارز حاصل از صادرات نفت و گاز کشور طی ماه‌های اخیر گفت: بر اساس آمارهای بانک مرکزی خوشبختانه وزارت نفت به همه تعهدهای تأمین ارزی خود عمل کرده است و بر اساس پیش‌بینی‌هاف امسال نیز با روند کنونی فروش نفت به همه تعهدهای ارزی خود عمل می‌کنیم.

میعانات گازی ذخیره شده روی آب به یک سوم رسید

وی با اشاره به وجود ۷۸ میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره شده روی آب در ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم بیان کرد: با دیپلماسی فعال همکارانم و بازاریابی‌های انجام شده در سراسر دنیا امروز این مقدار به سطحی پایین‌تر از رقم پیشین رسیده، در همین حال تولید میعانات گازی کشور به‌واسطه تولید حداکثری گاز از پارس جنوبی در مجموع به روزانه بیش از ۸۵۰ هزار بشکه رسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه با مدیریت در بحث تولید و تقاضا در کشور پارسال هیچ گونه قطعی برق و گاز در زمستان نداشتیم، تصریح کرد: امسال با وجود سرمای کم‌سابقه و پایدار در کشور، از ۲۷ میلیون مشترک گاز تنها به‌دلیل قطع گاز وارداتی از ترکمنستان آن هم فقط برای چند روز گاز ۱۷ هزار مشترک در شهرستان تربت‌جام با محدودیت‌هایی روبه‌رو بود که بلافاصله هم مشکل برطرف شد.

اوجی با تأکید بر اینکه دشمنان برنامه‌های خطرناکی برای زمستان امسال طراحی و برای این کار سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی نیز کرده بود اما با تلاش همکارانم در وزارت نفت آنها نتوانست به اهداف شوم خود دست یابند، گفت: همکارانم با کار جهادی توانتسند امسال با مجموعه اقدام‌های خود ناترازی ۲۴۰ میلیون مترمکعبی گاز در بخش تولید و تقاضا را مدیریت کنند.

وی اظهار کرد: متأسفانه به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری طی سال‌های اخیر در بخش‌های بالادست صنعت نفت ناترازی گاز در کشور سال به سال در حال افزایش است، اما افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف می‌تواند تأثیری زیاد در روند شدت مصرف گاز در کشور داشته باشد.

وزیر نفت ادامه داد: با توجه به وجود ناترازی در تولید و تقاضا در حوزه فرآورده‌های نفتی، از پارسال تاکنون همکاران من اقدام‌های زیادی را برای تأمین امنیت انرژی در حوزه حمل‌ونقل انجام داده‌اند، در چند سال اخیر متأسفانه واحدهای پالایشی نو در کشور ساخته نشده است؛ در حالی که روز به روز شاهد افزایش مصرف در کشور هستیم.

چرخ تولید گاز ایران یک ساعت هم متوقف نشد

اوجی افزود: با ابتکارهایی در ۱۶ ماه اخیر بیش از ۲۰ میلیون لیتر به ظرفیت پالایش نفت کشور و روزانه ۱۷ میلیون مترمکعب به تولید پالایشگاه‌های گازی کشور افزوده شده است، امسال در اوج مصرف بدون آنکه حتی یک ساعت چرخ تولید در پالایشگاه‌های گازی کشور متوقف شود، روزانه بیش از ۸۵۰ میلیون مترمکعب تولید گاز شیرین داشته‌ایم.

وی گفت: امسال در پروژه‌های نیمه‌تمام صنعت نفت سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی شده است که تا پایان امسال بخشی از این پروژه‌ها به ارزش ۱۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه مهمترین فاز پارس جنوبی طرح توسعه فاز ۱۱ این میدان گازی مشترک است که طی ۲۰ سال اخیر تنها روی کاغذ برای آن تصمیم‌گیری شد، ادامه داد: بلافاصله پس از آغاز به‌کار در دولت سیزدهم با پذیرش ریسک کاری پیچیده و انجام نشده، اقدام‌های لازم برای جابه‌جایی سکوی C ۱۲ به موقعیت B ۱۱ انجام شد، پیشبینی می‌شود تا اوایل سال آینده این فاز به بهره‌برداری برسد.

بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی با حضور رئیس‌جمهوری

اوجی اظهار کرد: هفته آینده با حضور رئیس‌جمهوری آخرین پالایشگاه پارس‌جنوبی (پالایشگاه فاز ۱۴ با ظرفیت تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز) به‌طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد، هم‌اکنون با توجه به وجود ظرفیت خالی در پالایشگاه‌های گازی کشور برنامه دیگری برای ساخت پالایشگاه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نداریم.

وی گفت: در مجموع از نظر وصول مطالبات نفت و گاز در ۱۱ ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد افزایش داشته‌ایم.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش به تفاهم‌نامه همکاری ۴۰ میلیارد دلاری با شرکت‌های روس اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون ۴.۵ میلیارد دلار با این شرکت‌ها قرارداد امضا شده است که بعضی از این پروژه‌ها ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

اوجی گفت: تا پایان برنامه هفتم توسعه در بخش گاز ۸۰ میلیارد دلار و در بخش نفت ۸۹ میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری نیاز داریم، هم‌اکنون برای جذب این سرمایه‌ها منتظر برجام نمانده‌ایم و تلاش کرده‌ایم از منابع داخلی استفاده کنیم، در این زمینه پروژه‌های پتروپالایشی سردار سلیمانی و مکران مروارید خلیج‌فارس به ظرفیت پالایش روزانه ۶۰۰ هزار بشکه و توسعه میدان نفتی آزادگان را با همکاری هلدینگ‌ها و بانک‌های بزرگ کشور پیش می‌بریم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی ظرفیت پالایشی کشور در پالایشگاه‌های کنونی و پالایشگاه‌های نو بیش از ۱.۵ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت، افزود: همزمان هشت طرح کیفی‌سازی در پالایشگاه‌های موجود در حال اجراست؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ پالایشگاه مهر خلیج فارس به بهره‌برداری برسد، طرح‌های کیفی‌سازی در پالایشگاه‌های آبادان و اصفهان مراحل نهایی خود را می‌گذرانند و آماده بهره‌برداری رسمی هستند.

تزریق ۱۴ میلیارد دلار ارز پتروشیمی در ۱۱ ماه اخیر به سامانه نیما

وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت کنونی تولید محصولات پتروشیمی کشور به بیش از ۹۰ میلیون تن رسیده است، افزود: این صنعت پارسال ۱۴ میلیارد دلار به سامانه نیما تزریق کرد و امسال تا به امروز نیز ۱۴ میلیارد دلار دیگر به این سامانه تزریق کرده است، البته به پشتوانه صنعت پتروشیمی بانک مرکزی تازگی سامانه مبادله ارزی خود را راه اندازی کرده است.

اوجی اظهار کرد: ۱۳ پارک پتروشیمیایی در کشور در آینده در چهار استان با هدف جلوگیری از خام فروشی ساخته خواهد شد؛ این پارک‌ها اقلام کلیدی و مورد نیاز وارداتی پتروشیمی به کشور را تولید خواهند کرد.

افزایش شرکتهای دانش بنیان همکار صنعت نفت از ١٥٠ به ٥٥٠ شرکت در ۱۷ ماه اخیر

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در باره دانش‌بنیان شدن صنعت نفت گفت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان همکار صنعت نفت از ۱۵۰ شرکت به ۵۵۰ شرکت رسیده است، در ۱۷ ماه اخیر تعداد زیادی از کالاهای راهبردی صنعت نفت کشور از سوی این شرکت‌ها داخلی‌سازی شده است؛ کار احیای ۷۰۰ حلقه چاه کم‌بازده نفت کشور نیز با همکاری دانش‌بنیان‌ها در جریان است، در صورت احیای این تعداد چاه با مبلغی بسیار پایین ظرفیت تولید نفت کشور افزایش خواهد یافت.

کم‌لطفی به سرمایه انسانی صنعت نفت در دولت گذشته

اوجی درباره اقدام‌ها برای بهبود وضع سرمایه انسانی صنعت نفت طی ۱۸ ماه گذشته تصریح کرد: در سال‌های اخیر متأسفانه کم‌لطفی‌های زیادی به سرمایه انسانی وزارت نفت شده است، به‌طوری‌که بیشتر این نیروها دچار بی‌انگیزگی و نارضایتی شده بودند؛ الحمدالله با درایت مدیران سرمایه انسانی صنعت نفت اقدام‌های خوبی در زمینه معیشت و رفاه این عزیزان به‌ویژه نواحی عملیاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی کارکنان صنعت نفت در بخش‌های مختلف برای استمرار تولید گاز در زمستان امسال بیش از یک ماه سرکار خود حضور داشته و به منزل نرفته‌اند، تصریح کرد: با اقدام‌های انجام شده هم‌اکنون شاهد رضایت‌مندی نسبی میان کارکنان صنعت نفت هستیم؛ امسال بیش از ۳۷ هزار نفر نیروی ایثارگر در صنعت نفت تبدیل‌وضعیت شدند که در نوع خود بی‌نظیر است، به‌طوری که وزارت نفت به تنهایی در این زمینه معادل کل دولت تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر داشته است، در عین حال اردیبهشت‌ماه سال آینده هم ۳ هزار و ۴۰۰ نفر دیگر از طریق آزمون جذب وزارت نفت می‌شوند.

اختصاص ۱۷ هزار میلیارد تومان بودجه برای طرح‌های مسئولیت اجتماعی

وزیر نفت در پایان به تخصیص بودجه ۱۷ هزار میلیارد تومانی وزارت نفت در زمینه اجرای طرح‌های مسئولیت اجتماعی در قالب سفرهای استانی در مناطق نفت‌خیز و گازخیز کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش‌های ارائه شده در دولت، وزارت نفت به‌موقع پرداخت‌های خود در این زمینه را انجام داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    4 0
    چه تحریمی اضافه شده که شرایط سخت تر شده. همه تحریم ها دوره روحانی بودن و تاثیرش رو گذاشتن. تازه شما ادعا داشتید که
    • محمد IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
      0 0
      روحانی که تحریم‌ها رو بالمره لغو کرد!
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس