کد خبر 1468706
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
روسیه

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه طی اظهاراتی بر دور کردن تهدیدها از مرزهای خود تاکید کرد.

به گزارش مشرق، شویگو در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون روسیه افزو: مسکو باید با توجه به تسلیحاتی که غرب در اختیار اوکراین قرار می‌دهد، تهدید را از مرزهای روسیه دور کند.

به گزارش خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز روز ۲۱ فوریه (۲ اسفند) در جریان سخنرانی سالانه خود گفت: در صورتی که از سوی غرب برای رژیم کی‌یف تسلیحات دوربرد تهیه شود، روسیه مجبور خواهد شد این تهدید را از مرزهای خود دورتر کند.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

از برگزاری دور اول و دوم گفتگوهای صلح بین روسیه و اوکراین در هفته نخست این درگیری‌ها تا آخرین روزها و ساعت‌های سال ۲۰۲۲ که از یک طرف مسکو برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی می‌کرد و کی‌یف در واشنگتن به دنبال دریافت حمایت‌های مالی و تسلیحاتی بیشتر برای ادامه جنگ بود گرفته، تا هفته نخست سال جدید میلادی که پیشنهاد آتش‌بس یک‌جانبه روسیه از طرف اوکراین رد شد و اروپا از ارسال سامانه‌های جدید نظامی به اوکراین پرده برداشت؛ تاکنون دورنمایی برای صلح دیده نشده است.

آمریکا بر اساس آمارها از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در پنجم اسفند سال گذشته تاکنون، حدود ۶۸ میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی و مالی کرده است. دولت بایدن حتی در شرایطی که روسیه پیشنهاد آتش بس موقت را مطرح و سازمان ملل از آن استقبال کرده بود، وعده ارسال حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی را داده بود که به اعتقاد تحلیلگران نشانه تمایل واشنگتن برای ادامه درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها در اوکراین است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یوسف از همدان IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    2 2
    انصافا خودتان جای اوکراین بودید و 20درصد سرزمینتان در اشغال بود مذاکره می کردید؟ مگر صدام سال 61بعد از آزادی خرمشهر پیشنهاد مذاکره نداد؟ گفتید که باید کل نیرو های عراقی از خاک ایران خارج شوند تا بعد مذاکره کنیم . نگویید که این فرق داره چون بهانه صدام هم آزادی سرزمین های عرب نشین خوزستان و همچنین جزایر سه گانه از دست شما بود
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    1 0
    روسها در حمله دوم باید نیروی زمینی شان فقط روزها حرکت کنند تا کمتر در کمین پارتیزان ها بیافتند چون ارتش روسیه یک ارتش کلاسیک می باشد
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    1 0
    تا ایران بخاطر ملاحظات اقتصادی بصورت علنی سلاح و موشک بالستیک به روسیه نفروشد نباید انتظار داشته باشیم روسیه بخواهد ملاحظات اقتصادی را کنار گذاشته و بصورت علنی سوخو 35 را به ایران بفروشد او نیز به ایران فقط تسلیحاتی را خواهد فروخت که کوچک و قابل قائم کردن باشد نه مثل سوخو 35 بزرگ
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    1 0
    روسیه بهتر است یک بسیج نسبی 300 هزار نفری دیگر جهت پای میز مذاکره آوردن اوکراین مجددا اعلام کند یا خدمت سربازی را 4 ساله اعلام نماید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس