خیانت 10 ساله سازمان محیط زیست به یوز ایرانی/ طرح تکثیر در اسارات یوزپلنگ چرا تعطیل نمی‌شود؟

متخصصان زیست محیطی، یک سال پیش از تولد پیروز هشدار داده بودند که پروژه «زنده‌گیری» و «تکثیر در اسارت»، نه تنها یوزپلنگ ایرانی را نجات نمی‌دهد، بلکه آن را به انقراض نزدیک می‌کند.

به گزارش مشرق، یوزپلنگ ایرانی گونه‌ای محبوب از حیواناتِ رو به انقراض است و حالا مرگ «پیروز»، توله یوز محبوب ایرانی، پیش از تولد یک سالگی، مردم ایران، به ویژه دوست‌داران محیط زیست را اندوهگین کرده است. اما تلف شدن ناگوار پیروز، مسئله عجیبی نیست و از همان ابتدا پیش‌بینی می‌شد که عمر کوتاهی داشته باشد.

پیروز از اول ماندنی و معمولی نبود!

همراه با تولد پیروز در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در پارک ملی توران در سمنان، دو توله یوز دیگر هم متولد شدند. کمتر از یک هفته پس از تولد، دو توله یوز تلف شدند و پیروز تنها بازمانده بود که مانند دو توله یوز دیگر، شرایط مناسبی نداشت و به دلیل امکانات و رسیدگی بهتر، به تهران منتقل شد. در شهریور ماه ۱۴۰۱، «علیرضا شهرداری»، کسی که از این توله یوز نگهداری می‌کرد، در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: «پیروز چند بار تا دم مرگ رفته بود و مرگ آن را تهدید می‌کند.» [۱]

به گفته «حسن اکبری»، معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست در آبان ماه ۱۴۰۱، «وحشی شدن پیروز تقریبا ناممکن است و او یک توله یوز معمولی نیست!» [۲]

اما سوال مهم این است که چرا از ابتدا پیروز با مشکلاتی فراوان به دنیا آمد و یک یوز معمولی نبود که حالا شاهد تلف شدنش باشیم؟

خیانت ۱۰ ساله سازمان محیط زیست به یوز ایرانی/ طرح تکثیر در اسارات یوزپلنگ چرا تعطیل نمی‌شود؟


تکثیر در اسارت؛ پروژه‌ای محکوم به شکست

تولد پیروز، حاصل یک تکثیر در اسارت بود. سازمان محیط زیست به نام حفاظت از نسل یوزپلنگ ایرانی، عملا به این حیوان محبوب ظلم کرده است. «فیروز» و «ایران»، پدر و مادر پیروز، هر دو یوزپلنگ‌هایی هستند که «زنده‌گیری» شدند. فیروز در اسفند ۹۹ به طور مخفیانه، با روش اشتباهِ «زنده‌گیری»، اسیر شد؛ تا در محیطی مصنوعی و بسته، جفت‌گیری داشته باشند. بنابراین، با حذف فیروز و ایران از طبیعت و انتقال آن‌ها به اسارت، این دو یوزپلنگ اولین قربانی پروژه «تکثیر در اسارت» بودند. پروژه‌ای که از همان ابتدا انتقادهای فراوانی به آن از سوی کارشناسان زیست محیطی مطرح بود.

«اکبر همدانیان»، مدرس دانشگاه و مدیر بازنشسته سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود: فیروز، شانس بزرگی برای تولد یوزپلنگ‌های جدید در «طبیعت» بود و هریک از این توله یوزپلنگ‌ها می‌توانستند شانسی برای حفاظت از نسل یوزپلنگ در طبیعت ایران باشند که متاسفانه حذف فیروز از طبیعت، این شانس‌ها را از کشور گرفت.

ناکامیِ پیروز یک سال قبل از تولد مشخص بود!

همدانیان یک سال پیش از تولد پیروز در واکنش به زنده‌گیری فیروز گفته بود: «حاصل زنده‌گیری و انتقال فیروز به محوطه‌ای محصور، در بهترین حالت که امکان آن بسیار اندک است، تولد توله‌هایی است که مهارت‌های لازم برای شکار و بقا در طبیعت را نیاموخته‌اند. بنابراین نمی‌توانند در طبیعت به حیات خود ادامه دهند. آن‌ها تا پایان عمر در اسارت باقی می‌مانند.» این کارشناس ارشد علوم محیط زیست یادآور شد: «طرح زنده‌گیری و تکثیر در اسارت یوزپلنگ، نه تنها به حفظ نسل یوزپلنگ در طبیعت منجر نمی‌شود؛ بلکه بیشتر به یک طرح تحقیقاتیِ هزینه‌بر شباهت دارد که فیروز قربانی جدید آن است.» [۳]

«محمدرضا کوهستانی»، یکی دیگر از کارشناسان زیست محیطی در شهریور ماه ۹۹، یعنی ۶ ماه پیش از زنده‌گیری فیروز و یک سال و نیم پیش از تولید پیروز، ‌ گفته بود: «طرح زنده‌گیری و تکثیر در اسارت، نه تنها باعث حفظ یوز ایرانی نمی‌شود؛ بلکه آن را به انقراض نزدیک می‌کند.» به گفته او، «یوزپلنگ وحشی که تمام عمر خود را در طبیعت گذرانده، پس از انتقال به محوطه‌ای محصور به شدت مضطرب شده و به تنها چیزی که فکر نخواهد کرد جفتگیری است. اولین واکنش یوزپلنگ نر پارک ملی توران پس از انتقال به محوطه محصور، این است که به سرعت به سمت فنس‌ها دویده و خود را به آن‌ها خواهد کوبید تا آزادی را دوباره به دست آورد و با این کار یکی از معدود شانس‌های تولید مثل این گربه‌سان ارزشمند در کشورمان از بین خواهد رفت و نسل این گونه، یک قدم به نابودی کامل نزدیک‌تر خواهد

خیانت ۱۰ ساله سازمان محیط زیست به یوز ایرانی/ طرح تکثیر در اسارات یوزپلنگ چرا تعطیل نمی‌شود؟

پیروز، اولین پروژه تکثیر در اسارت نبود

پیروز اولین پروژه تکثیر در اسارت نبود. پیش از پیروز نیز این طرح انجام شده بود اما با وجود شکست، بازهم این طرح را در جایی دیگر عملی کردند. «کوشکی»، «دلبر» و «ایران»، سه یوزپلنگ ایرانی، هر کدام به روش‌هایی از طبیعت جدا شده و برای اجرای طرح تکثیر به پارک پردیسان تهران منتقل شدند.

اما نه تنها به صورت طبیعی تولید مثل نکردند؛ بلکه تلقیح مصنوعی هم نتوانست گرهی از کار مجریان این طرح باز کند و بدین ترتیب، طرح تکثیر یوزپلنگ در پارک پردیسان تهران با شکست مواجه شد.

خیانت ۱۰ ساله سازمان محیط زیست به یوز ایرانی/ طرح تکثیر در اسارات یوزپلنگ چرا تعطیل نمی‌شود؟

پای بودجه در میان است؟

کوهستانی معتقد است که طرح تکثیر در اسارت یوزپلنگ، طرحی هزینه‌بر است و اظهار داشت: «متاسفانه باید بگویم اخذ بودجه‌های قابل توجه داخلی و خارجی بابت اجرای طرح تکثیر در اسارت یوزپلنگ، تنها دلیل اجرای طرح است وگرنه دست‌اندرکاران این طرح خود به خوبی می‌دانند که این طرح تاثیر مثبتی در روند انقراض نسل یوزپلنگ در طبیعت کشورمان ندارد.» [۴]

پای انگلیس در میان است؟

«محمدصادق فرهادی‌نیا»، جانورشناس ساکن انگلستان و موسس انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال ۹۶، گفته بود که «تنها راه حفاظت از یوزپلنگ، زنده‌گیری یوزپلنگ‌ها و انتقال آن‌ها به محوطه‌های محصور به منظور تکثیر است.» [۵]

لازم به ذکر است که پروژه «زنده‌گیری فیرزو» و «تکثیر در اسارت پیروز»، پروژه‌ای بود که در دولت روحانی و در زمان ریاست عیسی کلانتری بر سازمان محیط زیست، اجرایی شد.

خود تحقیری غرب‌گرایان و اصلاح طلبان بعد از تلف شدن پیروز!

با وجود آنکه به گفته متخصصان زیست محیطی، اقداماتی همچون زنده‌گیری و تکثیر در اسارت از ابتدا محکوم به شکست بود؛ جریان غربگرا بعد از تلف شدن پیروز، به سیاه‌نمایی و تحقیر ملت ایران پرداخت.

صادق زیباکلام، چهره نزدیک به اصلاح طلبان و فارغ التحصیل انگلستان، در توییتر خود نوشت: «حکایت غم انگیز پیروز، بی‌شباهت به سرنوشت خودمان شده. یک عمر در بلاتکلیفی و بیم امید که آخرش چی میشه؟ شاید اگر در یک مملکت پیشرفته‌تر بدنیا آمده بود یا به آنجا می‌فرستادنش، هم خودش هم برادراش زنده می‌مودند. شاید هم هیچ فرقی نمی‌کرد و اول آخر می‌رسید به ناکجا آباد. آخرش چی میشه؟»

خیانت ۱۰ ساله سازمان محیط زیست به یوز ایرانی/ طرح تکثیر در اسارات یوزپلنگ چرا تعطیل نمی‌شود؟

زیباکلام در این توییت به بهانه مرگ پیروز، به سیاه‌نمایی از جامعه ایران و ناامیدسازی از آینده کشور پرداخت. او که در جامعه به یک چهره غربگرا مشهور است، مدعی شده اگر فیروز به خارج از کشور فرستاده می‌شد، ممکن بود هم خودش و هم برادرش، زنده بمانند. این درحالی است که متخصصان این حوزه، یک سال قبل از تولید پیروز و شروع این پروژه، متذکر شده بودند که از لحاظ علمی، این کار نه تنها عملی نیست، بلکه منجر به نزدیک شدن یوزپلنگ ایرانی به انقراض می‌شود. اساس تکثیر در اسارت مشکل ندارد و فرقی نمی‌کند در ایران انجام شود یا در اروپا!

مهدی افشارنیک، یکی از چهره‌های رسانه‌ای جریان اصلاحات در توییتی نوشت: «مشکل پیروز، یبوست ‌و کلیه و کبد و روده نیست، مشکل اینه هر چیزی که دلخوشی و مایه خنده و ذوق و شوق مردم میشه را شما برنمی‌تابید و میزنید لهش میکنید. اینکه یوز پلنگ است حتی اگر یک روز پشه هم مایه دلخوشی مردم شود به جنگ پشه میروید. شما نماد ضد امید، ضد زندگی و ضد خنده ودلخوشی هستین.»

خیانت ۱۰ ساله سازمان محیط زیست به یوز ایرانی/ طرح تکثیر در اسارات یوزپلنگ چرا تعطیل نمی‌شود؟

افشارنیک در این توییت به طور ضمنی مدعی شده است که نظام پیروز را کشته تا مردم دلخوش نباشند و نخندند و اگر روزی نظام فکر کند که پشه‌ها، مایه دلخوشی مردم هستند، به جنگ پشه‌ها خواهد رفت!

این ادعای خلاف واقع درحالی مطرح می‌شود که: اولا، با وجود اینکه یک سال پیش از تولد پیروز، مشخص بود که این پروژه محکوم به شکست است، مسئولین مربوطه در سازمان محیط زیست، تمام تلاش خود را برای زنده ماندن و بهبودی پیروز انجام داده اند و هیچ کس عمدا منجر به مرگ پیروز نشد. ثانیا، همانگونه که گفته شد، این پروژه اشتباه، توسط دولت روحانی به اجرا درآمد و اگر قرار است شخص یا جریانی را مسئول این اتفاقِ ناگوار بدانیم، آن جریان اصلاحات است.

هنگامه شهیدی، یکی دیگر از چهره‌های رسانه‌ای جریان اصلاحات که تاکنون در خصوص مسائل زیست محیطی اظهار نظر نداشته و تخصصی هم ندارد؛ ‌ در توییتر خود مرگ پیروز را مساوی با ناامیدی از اصلاح مشکلات کشور دانست و نوشت: «گریه برای پیروز گریه برای خیلی چیزهاست... پیروز نمادی از ایران امروز ما بود، امید به پیروز امید به بهبودی وضع ایران بود. با مرگش امیدمان ناامید شد.»

خیانت ۱۰ ساله سازمان محیط زیست به یوز ایرانی/ طرح تکثیر در اسارات یوزپلنگ چرا تعطیل نمی‌شود؟

این چهره اصلاح طلب نیز، صرفا با استناد به اظهارات یکی از مسئولین محیط زیست که گفته بود قصد ندارد بیش از این برای پیروز هزینه و انرژی صرف کند؛ مرگ پیروز را عمدی توصیف کرد و نوشت: «این خبر نشان می دهد مرگ پیروز اتفاقی نبوده و با برنامه اجرا شده. با پیروز آگهی گرفتند و پول جمع کردند اما فقط به خاطر اینکه هزینه بیشتری برای یوزپلنگ ایرانی صرف نکنند، تعمدا به نارسایی کلیوی مبتلایش کردند و امروز او را از دست دادیم.»

خیانت ۱۰ ساله سازمان محیط زیست به یوز ایرانی/ طرح تکثیر در اسارات یوزپلنگ چرا تعطیل نمی‌شود؟

این درحالی است که از ابتدا مشخص بود پیروز از بدو تولد با مشکلات جسمی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کرد و به گفته کارشناسان، شانس ادامه حیات طبیعی برای پیروز، بسیار کم و عملا ناممکن بود.

بازی جاسوسان انگلیس با پیروز

کاوه مدنی، جاسوس آمریکایی در سازمان محیط زیست که در دوران روحانی از ایران فرار کرد، در توییتی به بهانه پیروز، وضعیت جامعه ایران را سرشار از ظلم و اندوه توصیف کرد و نوشت: «بدرود پسر خوب ایران! فراموش نمی‌کنیم که در دورانی سرشار از ظلم و غم و اندوه، عشق و شادی و لبخند را برای یک ملت به ارمغان آوردی.»

خیانت ۱۰ ساله سازمان محیط زیست به یوز ایرانی/ طرح تکثیر در اسارات یوزپلنگ چرا تعطیل نمی‌شود؟

اکانت توییتری «فلات ایران» که از جاسوسان انگلیس در محیط زیست حمایت کرده و خواهان آزادی آن‌ها شده بود، در واکنش به مرگ پیروز در توییتی نوشت: «پیروز در یکی از تاریک‌ترین سال‌های ایران، نماد امید جمعی ما بود. بدرود پسر ایران.»

خیانت ۱۰ ساله سازمان محیط زیست به یوز ایرانی/ طرح تکثیر در اسارات یوزپلنگ چرا تعطیل نمی‌شود؟

از سوی دیگر، جاسوسان محیط زیستی که در حال گذراندن دوران محکومیت خود به واسطه اقدامات جاسوسی و خلاف امنیت ملی هستند، در روزگاری حامی و پیگیر طرح تکثیر و پرورش یوز در اسارت بودند و در حال حاضر که در جامعه محیط زیستی، صدای همه متخصصان و حامیان درآمده است که چرا از ابتدا این طرح شکست خورده را شروع کردید، حامیانشان به دنبال تبرئه جاسوسان محیط زیستی از این طرح ناموفق هستند.

خیانت ۱۰ ساله سازمان محیط زیست به یوز ایرانی/ طرح تکثیر در اسارات یوزپلنگ چرا تعطیل نمی‌شود؟


حمایت از هومن جوکار با این مضمون که جوکار از ابتدا مخالف طرح شکست خورده تکثیر یوز در اسارت بوده است


هومن جوکار یکی از عناصر اصلی میراث پارسیان، در سال ۱۳۹۲ در مصاحبه با خبرنگاران با "عنوان مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی" درباره طرح شکست خورده تکثیر یوز در اسارت می‌گوید: "مسئولیت تکتیر در اسارت به عهده پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نیست، چراکه برنامه ریزی ها و بودجه ای که با کمک برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) به این پروژه در ایران اختصاص یافته صرفا جهت حفاظت از نسل یوزپلنگ در زیستگاه های طبیعی است و ما در مورد تکثیر در اسارت یوز صرفا نقش مشورتی به عهده خواهیم داشت.

خیانت ۱۰ ساله سازمان محیط زیست به یوز ایرانی/ طرح تکثیر در اسارات یوزپلنگ چرا تعطیل نمی‌شود؟

به گفته هومن جوکار برنامه ریزی جامعی در زمینه تکثیر در اسارت یوز انجام شده و شان مک کوین ایرلندی هم طرح خود را در این زمینه ارائه کرده و باید دید سازمان محیط زیست چه زمانی در این زمینه اقدام خواهد کرد. "[۶]

خیانت ۱۰ ساله سازمان محیط زیست به یوز ایرانی/ طرح تکثیر در اسارات یوزپلنگ چرا تعطیل نمی‌شود؟


ماه گذشته هومن جوکار از داخل زندان علیه طرح تکثیر در اسارت یوز ایرانی مطلب نوشته و طلبکار شده است


براندازانِ حامی تجزیه ایران، نگران پیروز شدند!

یکی دیگر از جریان‌هایی که به مرگ ناگوار پیروز واکنش نشان داد، جریان براندازان بود. جالب اینجاست که این جریان بیش از ۴ ماه است که برای تجزیه ایران تلاش می‌کند و در تجمعات‌شان پرچم تمام گروه‌های تجزیه طلب و تروریستی مشاهده می‌شود، اما خبری از پرچم ایران نیست. حال این جریان خود را ناراحت از تلف شدن پیروز نشان می‌دهد و همچون اصلاح طلبان آن را به جمهوری اسلامی ایران نسبت می‌دهند.

خیانت ۱۰ ساله سازمان محیط زیست به یوز ایرانی/ طرح تکثیر در اسارات یوزپلنگ چرا تعطیل نمی‌شود؟

خیانت ۱۰ ساله سازمان محیط زیست به یوز ایرانی/ طرح تکثیر در اسارات یوزپلنگ چرا تعطیل نمی‌شود؟

خیانت ۱۰ ساله سازمان محیط زیست به یوز ایرانی/ طرح تکثیر در اسارات یوزپلنگ چرا تعطیل نمی‌شود؟

خیانت ۱۰ ساله سازمان محیط زیست به یوز ایرانی/ طرح تکثیر در اسارات یوزپلنگ چرا تعطیل نمی‌شود؟

پایان پیام/.

[۱] hamshahrionline.ir/news/۷۰۲۱۲۳

[۲] etemadonline.com/بخش-اجتماعی-۲۳/۵۸۲۹۴۱-توله-یوز-ایرانی-پیروز

[۳] mizanonline.ir/fa/news/۷۱۲۴۷۹

[۴] mizanonline.ir/fa/news/۶۵۵۷۳۸

[۵] mashreghnews.ir/news/۱۱۹۹۷۷۰

[۶] https://www.mehrnews.com/news/۲۱۰۴۸۳۲

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    21 5
    سخنرانی رهبردرباره حفظ وگسترش کمی کیفی محیط زیست درکانال ها هست جمهوری اسلامی دشمن فسادوغارت وویرانی وجنگ است براساس مبانی دینی فطری عقلی
    • شاکی IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      15 2
      با این همه گزارش و مدارک . قانون با این افراد و عوامل قصد برخورد نداره
    • وطن پرست DE ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      3 8
      مشرق ترسیدی عکس خانوم ابتکار رو بزنی؟
    • ارش IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 0
      دکتر پیورز برای مشاوره از یک دکتر خارج از ایران با تماس تلفنی مشاوره میگیره دکتر خارجی برای پیروز یک دارو تجویز می‌کنه دارو به پیروز تزریق میشه کلیه پیروز از کار می‌فته چند روز بعد پیروز تلف میشه !!!!!! همه چیز خوب بود تا قبل از زدن دارو ها !!! پیروز بخوبی داشت رشد میکرد به حیوان باید دارو بزنید اونم با مشورت یه دکتر نامعلوم الحال فضای مجازی تماما می‌ره هوا با این خبر پشتش به مدارس حمله میشه اون هم فقط به مدارس دخترانه موج بعدی در فضای مجازی شکل میگیره واقعا نمی‌فهمید دارن براتون یک سناریو می چینن؟ یا خودتون دوست دارید اینطوری
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    15 3
    این اصلاحاتچی ها و براندازا از ته دلشون خوشحالند. الکی فیلم بازی می کنند و ژست ناراحتی میگیرند.
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      4 1
      صادق زیبا کلام یک خودتحقیر در سطح بین المللی است
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    5 5
    خیانت اینه که بجای شیر بیای یوزپلنگ پرورش بدی. انگلیس‌میخواد نماپ شیر رو از ایران بگیره تا خودش یگانه باشه.
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      5 4
      اگرجرم معلوم بشه بوده حتماطبق قانون مجازات میشن این توله یوزبیت المال ومتعلق به همه ملت بوده وکلی خرجش شده بودتاجاذبه توریستی باشه
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    4 6
    نگران مرگ یه یوزپلنگِ در اسارت به دنیا اومده اند :))))))))))))))))))))))) خدایا ممنون
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      11 5
      بلاتشبیه چرافکربیماران پروانه ای ایران نیستند
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    6 4
    وقتی انقدر پیروز رو بولد کردن باید نگران می شدید وقتی دلسوزان هشدار دادن این حجم از خبر درباره این توله یوز طبیعی نیست بیشتر مراقبش باشید باید نگران می شدید روزی که کاوه مدنی به سادگی از کشور فرار کرد جاسوسان محیط زیستی فقط به زندان محکوم شدن باید نگران می شدید الان اینا هرچند کمی روشنگر ولی دیره باشه اما بشه درس عبرت تا جاسوس رو بجای چوبه دار نفرستید آب خنک بخوره به ریش همه بخنده یا حبس ابد حداقل اگه خیلی دل رحم هستید با این جانوران رذل و کثیف اینم بگم این شروعه تا وقتی پشت هم بعد خرابکاری جواب سخت نگیرن همینه دو تاشون رو بعد هر خرابکاری بفرستید بالا چوبه دار اینا درست می شه جلو سفارت انگل ستان هم این کار رو انجام تا بدید تا رئیسشون رو حین ترک دنیا ببینن که هیچکاری براشون نمی تونه بکنه.
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    9 6
    قبول دارم که پیروز رو نظام نکشت و دسیسه ای در کار نبود و نیست ولی شما هم کار خوبی نمی کنید به فرزندان از وطن رانده شده ایران میگید جاسوس!
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 0
      آره داداش کاوه مدنی و خاوری و جواسیس فرزندان از وطن رانده شده هستن :))) این تعریف حقی می تونه باشه کل عمرت به اونی که می گی وطن و مادر اصلی خیانت کنی و ضربه بزنی تهش هم یکی مثل شما بیاد بگه دسیسه که نیست دنیا امن و امان ترور های که دیدم و می بینم از انسان و تا نماد ملی هم خواب بوده اینا هم فرزنده رانده شده هستن تا مرخ از اینا:)))))))))))))))))))))))) تهش قبول هم دارم جمهوری اسلامی کاری نکرده نه داداش حکم جاسوس و خائن به مام وطن فقط اعدامه بخصوص جاسوس انگلیسی این مطالبه ایرانی اصیل هست چون به یک ملت آسیب زده نه یکی دوتا .
  • بنده خدا IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    7 11
    از اول چرا اینقدر مانور روی یک حیوان میدید که حالا با مردنش این قضایا پیش بیاد؟؟؟؟ نماد ایران امثال شهید باکری و شهید همت و شهید سلیمانی و از نظر اساطیری امثال رستم و سیاوش و آرش هستن. من معتقد به حمایت از محیط زیست و عدم حیوان آزاری و شکار هستم اما اینکارهای نمادین، الکی و مزخرفه. یک کشور مسلمان و شیعه که با طاغوتهای جهان درافتاده و متکی به عاشورا و ظهوره نباید با یک حیوان نشان داده بشه و نمادش بشه یک حیوان وحشی. جمع کنید این کارهای نمادین رو
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    4 3
    میخواهی به اراجیف اینا پاتک رسانه ای بزنی توران و آذر را سلبریتی کن ......عکاس حرفه ای بفرست توران تا عکس های کارت پستال از توران و آذر بگیرن .....فقط نگهبان های سایت را زیاد کنید ترورشون نکنن ....انگیزه زدنشون خیلی زیاده ....اینا از سلبریتی بودن پیروز بدجوری سوختن .....پس کاری کن بیشتر بسوزن ....
  • SG ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    5 3
    محیط زیست رو از عوامل مشکوک پاک کنید.یعنی چی سلبریتی سازی از یوز و حالا تاکسی درمی و ایستاگرام بازی؟ دشمن دنبال ضربه زدن هست چرا با دشمن همراهی میکنند؟
  • گاو پیشونی سفید IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    5 3
    گوشت کیلویی نیم میلیون شده و یوز هم کاه یونجه نمیخوره...سازمان محیط زیست هم عذر یوزها رو از این دنیا خواست!!..
    • هموطن GB ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 0
      خودت تنهایی به این نتیجه رسیدی یا از کسی هم کمک خواستی. کاش تو رو انداخته بودن جلوش بخوره، هر چند زودتر تلف میشد. گوشت خر به مزاج یوز نمی‌سازد
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    3 4
    الان نماد ۸۵ مسلمان از دست رفت و ۸۵ میلیون را افسرده کردید. حدس میزدم بمیره چون درون امیزی شده بود و امکان بقا نداشت
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    الان وقتی صحبت از محیط زیست میشه افکار مردم بیشتر به چند تا حیوان وحشی و محیط بان معطوف میشه و کسی پیگیر نیست محیط زیست یعنی چی و کار تخصصی دارد یا نه
  • هموطن IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    سلام علیکم ، تا به حال هیچکدام از مسئولین سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران موفق نبوده اند . فلسفه وجودی این سازمان که در مکاتبات اخیر کلمات حفاظت و از را هم از عنوان سازمان جذف و فقط دنبال ادغام برای گرفتن بودجه بیشتر هستند ، چیست ؟!!!
  • پرهام IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    1 1
    فقط حرف مفت هرکسی بدون سند تهمت میزنه باید محاکمه بشه
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    جمهوری اسلامی اگر نبود الان امثال این طاغوت پرست ها و خواهر و مادرشون داشتند کفش آمریکایی ها را لیس میزدند لعنت به روباه پیر و شیطان بزرگ با اینهمه نقشه ای که برای ایران می کشند. از مسئولین تقاضا داریم که لانه روباه پیر در ایران (سفارت انگل یس) را ببندند
  • نصر IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    کی گفته نماد 85 میلیون مسلمانه؟وقتی اجازه میدهند محیط زیست جولانگاه جاسوسان و عوامل خود فروخته غربی باشد باید مطمئن بود که برای غارت گونه های مختلف گیاهی و حیوانی ان ،با طرح هایی چون حمایت یوز ایران یا حفاظت زاگرس مرکزی و یا طرحهای دهان پرکن دیگر علاوه بر هزینه های فراوان از جیب مردم و دولت وگرفتن کمک های چندر غاز خارجی که به جیب همین جاسوسان میرود تمام ذخایر ژن های گیاهی و حیوانی ارزشمند بغارت رفته و بقایای ان را در کشور نابود میکنند . بیشک این طرح هم برای انتقال این گونه ارزشمند به انگلستان یا زیست گاه های صهیونیستی دیگر در خارج بوده و با ظاهر سازی حفظ یوز ایرانی علاوه بر نابودی ان، انتقال ان را به خارج فراهم نموده اند.خداوند شز تحصیل کردگان غربی که بعنوان مجریان سیاست های شوم انها در کشور عمل میکنند را از سر مردم ایران کم کند .
  • علی افصحی IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    دولت روحانی جهانگیری به نمایندگی از همه خبیثان داخلی و فراری ضد انقلاب اصلاح طلب!در هر زمینه ای قرار بوده ایران اسلامی را به نقطه جوش برساند حتی با یک توله به نام پیروز! عیسی کلانتری و پیش از او نیلوفر(نیلی!!!) ابتکار در همدستی همدلانه با جواسیس غرب وحشی همچون کاوه مدنی ، جوکار و...ابتدا با نظریه «زنده گیری و تکثیر در اسارت یوز با ثبت شرکت های کاغدی» همه بودجه های کلان تخصیصی را به جیب زدند و بعد با از بین بردن »فیروز» امکان زاد و ولد طبیعی را از بین برده و در نهایت با هزینه سازی تکثیر در اسارت سه توله را نمایشی با تلقیح مصنوعی به دنیا آورده و ضمن اختلاس عظیم مالی و جمع آوری اطلاعات زیستی ، نظامی و...همچون جارو برقی پر قدرت هر آنچه که به کار غرب وحشی می آمد ، پرداخته و ارسال کردندو بعد از فراری شدن عوامل اصلی چون کاوه مدنی ، در یک زمان مشخص و هماهنگ با هم به میدان آمدند از پهلوی جنایت کار گرفته تا زیبا کلام مدیحه سرای رضا قلدر از هنگامه شهیدی زمین باز ثروت اندوز گرفته تا هر ضد انقلابی که عقده شکست چهل و پنج ساله خود و پدرانشان از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیز را دارند، شروع به مرثیه سرایی و عقده گشایی کردند جماعتی که علاف و بیکار راست راست می چرخند،در هر شرایطی و پس از پارتی ها و ولنگاری هایشان ، روی زخم هایی که دشمن نابکار به تنه انقلاب اسلامی زده نشسته و نمک پاش آن زخم ها می شوند. زیباکلام نمونه عینی یک «دیوث سیاسی کارتمام عیار »است. او در زمانه جنگ تحمیلی حتی یک روز سابقه دفاع از میهن اسلامی را نداشته اما این رانت خوار مطلق بی حیا عین چهل و پنج سال علیه انقلاب اسلامی وراجی کرده است.این جماعت مزدور بی آبرو به جای این که یقه امثال کاوه مدنی، جوکار، سازمان های مثلا بین المللی به ظاهر محیط زیستی را بگیرند همزبان با آن رندان عالم و آدم سوز علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیز به مزخرف و درشت گویی پرداخته و یک توله را نمادی از آرزوهای شیطانی خود قرار داده و علیه ایران سرافراز معرکه گیری کردند که نتیجه اش جز خستگی و داغونی برایشان نبوده و چون عربده کشی هایشان در باره «پیروز»در بین مردم کوچه بازار اثری نداشت می روند تا سوژه دیگری بسازندبرای حمله به اسلام و ایران.
  • وطن دوست IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    ما عادت داریم
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    لعنتیا میخوان کلا ایران نباشه حالا نگران انقراض حیووناش شدن خخخخ
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    زیباکلام بدبخت را بگیرید سرنوشت شامپازه پارک ارم را بهش نشون بدید. همین اصطلاح طلب های کلی اه و ناله کردند که این شامپازه را ایران میکشه و باید بفرستیدش خارج و جمهوری اسلامی عرضه نگهداری ازش نداره و یک بلوایی کردند که نگو و نپرس. اخرش مجبور کردند مسئولان را و فرستادند حیوون بدبخت را به کشور افریقایی که بهشت شامپازه های بهش میگفتند بعد چند ماه خبر اومد بقیه شامپانزه ها کشتند حیوون بدبخت را به همین راحتی. همه اصلاح طلب ها و غوغاسالاران هم خودشون را زدند به اون راه. اصلا انگار نه انگار. سکوت مطلق. بگردید شاید حتی زیبا کلام هم براش توییت زده باشه که بفرستیدش خارج! :)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس