کد خبر 1471374
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
پافشاری اوکراین برای دریافت بمب های خوشه ای از آمریکا

رویترز به نقل از دو نفر از قانونگذاران آمریکایی نوشت: اوکراین درخواست خود از آمریکا را برای دریافت مهمات خوشه ای گسترش داده و خواستار بمب های خوشه ای قابل استفاده برای پرتاب از پهپادها است.

به گزارش مشرق، رویترز نوشت: کی یف از اعضای کنگره خواسته است کاخ سفید را برای تصویب ارائه چنین سلاح هایی تحت فشار قرار دهند اما به هیچ وجه مطمئن نیست که دولت بایدن آن را تایید کند.

مهمات خوشه ای که در بیش از ۱۲۰ کشور استفاده از آنها ممنوع است به طور معمول تعداد زیادی از بمب های کوچکتر را آزاد می کند که می تواند در یک منطقه وسیع تر باعث کشتار و تهدید غیرنظامیان شود.

جیسون کرو و آدام اسمیت، دو نفر از اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در این زمینه گفتند که اوکراین به دنبال بمب خوشه ای MK-۲۰ است که می تواند مواد منفجره را از روی پهپادها پرتاب کند. آنها گفتند که اوکراین علاوه بر این نوع بمب خوشه ای، خواستار گلوله های خوشه ای توپخانه ۱۵۵ میلی متری است که این کشور از قبل درخواست کرده بود.

این دو قانونگذار آمریکایی گفتند که مقام های کی یف در کنفرانس امنیتی مونیخ که ماه گذشته برگزار شد از اعضای کنگره خواسته بودند کاخ سفید را برای تایید چنین بمب هایی تحت فشار بگذارند.

براساس این گزارش، اوکراین امیدوار است که مهمات خوشته ای باعث برتری این کشور در جنگ با نیروهای روسی در شرق اوکراین شود.

بمب های خوشه ای MK-۲۰ با هواپیما حمل می شوند و در اواسط پرواز باز می شوند و بیش از ۲۴۰ بمب کوچک را آزاد می کند.

اسمیت، قانونگذار ارشد دموکرات عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت ارتش اوکراین بر این باور است که این مهمات خوشه ای قابلیت نفوذ زرهی بهتری نسبت به مواد منفجره پرتابی از پهپادها دارند.

رویترز نوشت: اوکراین با کشوری که از نظر قدرت نظامی و تسلیحاتی در موضع برتری قرار دارد، می جنگد و تاکنون از پهپادها به صورت عمده برای عملیات نظارتی و پرتاب مواد منفجره بر روی نیروهای روسی استفاده کرده است.

شرکت تکسترون سیستمز (Textron Systems‌) آمریکا تولید MK-۲۰ را در سال ۲۰۱۶ پس از توقف فروش آنها به عربستان سعودی متوقف کرد، اما یکی از دستیاران کنگره گفته است که آمریکا بیش از یک میلیون از آنها را در انبارهای نظامی خود دارد.

از زمان آغاز درگیری ها در اوکراین، مقام های کی یف درخواست هایی را برای ارسال تسلیحاتی از آمریکا از جمله موشک اندازهای هاماراس، باتری های پدافند هوایی پاتریوت و تانک های آبرامز داشته که این تسلیحات را دریافت کرده هر چند که آمریکا ابتدا از ارسال آنها امتناع کرده بود، اما مهمات خوشه ای گامی فراتر برای دولت و برخی از اعضای کنگره است.

مخالفان استفاده از مهمات خوشه ای چنین استدلال می‌کنند که وقتی بمب‌ها پراکنده می‌شوند، می‌توانند غیرنظامیان را از پا در آورند و آثار آن برای سال‌ها پس از پایان درگیری، خطراتی را به دنبال خواهد داشت.

بر اساس توافقی در سال ۲۰۰۸ تولید، استفاده و انبار مهمات خوشه ای منع شده است. این توافق را ۱۲۳ کشور از جمله بیشتر کشورهای عضو ناتو تصویب کرده اند اما آمریکا، روسیه و اوکراین از ملحق شدن به آن خودداری می کنند.

بر اساس اسناد بودجه، ارتش آمریکا سالانه بیش از ۶ میلیون دلار برای از رده خارج کردن گلوله های توپخانه خوشه ای ۱۵۵ میلی متری و سایر مهمات قدیمی تر هزینه می کند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس