کد خبر 1472496
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
توافق تهران - ریاض و امکان بازگشت به دیپلماسی هسته‌ای

المانیتور در مطلبی ضمن ارزیابی تاثیر توافق ایران و عربستان بر تحولات منطقه، از احتمال از سرگیری مذاکرات برجام و بازگشت به دیپلماسی هسته‌ای خبر داد.

به گزارش مشرق، بهبود روابط ایران و عربستان گام بزرگی در راستای کاهش تنش میان بزرگترین و قدرتمندترین کشورهای حوزه خلیج فارس است و درها را برای پیشرفت بیشتر با هدف پایان جنگ یمن باز می کند.

براساس مطلبی که در این تارنمای خبری- تحلیلی آمریکایی منتشر شده، توافق تهران- ریاض پس از دیدارهای یک هفته‌ای میان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی و «مساعد العیبان» همتای عربستانی وی با میانجیگری «وانگ یی» دیپلمات عالی رتبه چین انجام شد. پیش از این عراق و عمان نیز از مذاکراتی که قبلا میان ایران و عربستان صورت گرفته بود، حمایت کرده بودند.

به نوشته المانیتور، موضوع قابل توجه در توافق میان ایران و عربستان همزمانی آن با انتشار ارزیابی تهدید سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا از سوی کنگره این کشور است که در آن چین نقش اصلی را به عنوان دشمن شماره یک جهانی دارد. ضمن آنکه بسیاری دیگر از کارشناسان، میانجیگری پکن را نه تنها نشان دهنده تمایل آن به تعمیق روابط با ایران و روسیه، بلکه پرکردن جای واشنگتن در زمینه دیپلماتیک با ریاض می دانند.

این پایگاه خبری–تحلیلی در ادامه مطلب خود آورده است: توافق میان ایران و عربستان در حالی صورت می گیرد که روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" این هفته گزارش داد که سران سعودی برای عادی سازی روابط با اسرائیل، به دنبال تضمین های امنیتی و کمک هسته‌ای آمریکا هستند. همزمان «شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان نیز در هفته جاری با سفر به روسیه نشان داد که این کشور متحد اصلی خود در اوپک پلاس را فراموش نمی کند.

براساس مطلب این تارنمای آمریکایی، ایران با توجه به روابط خصمانه ای که با ایالات متحده و اسرائیل دارد، روابط با روسیه و چین را برای عمق استراتژیک خود حیاتی می داند. ایران خود را نه یک بازیگر منطقه ای که یک بازیگر جهانی می داند که خاورمیانه و آسیا را در بر گرفته است. تهران بیش از آنکه کشورهای عرب را دوست خود بداند به روسیه و چین نزدیک است. ضمن آنکه ریاض را تهدید بزرگی نمی داند و فقط آن را به عنوان متحد نزدیک واشنگتن در نظر می گیرد. بنابراین با این توافق ایران می خواهد مهره عربستان را از صفحه شطرنج کنار بزند.

در عین حال گزارش ها حاکی از چرخش در پرونده هسته ای ایران است. تهران این هفته در بیانیه مشترکی که در جریان سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران امضا شد، با افزایش فعالیت های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت کرد و پیشبرد موضوعات باقیمانده در مورد موضوعات پادمانی در سه مرکز در دستور کار قرار گرفته است. موضوعی که به عقیده ناظران در صورت توجه کافی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران به پرونده پادمان‌ها، می‌تواند گامی به سوی بازگشت به دیپلماسی هسته‌ای باشد.

«انریکه مورا» معاون «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به گفت‌وگوهای ایران و گروسی، این امر را برای پرونده هسته ای تهران مثبت ارزیابی کرد و گفت: در صورت دستیابی به توافق، بازگشت به برجام آسان تر خواهد شد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در این خصوص به المانیتور گفت که «اگر مذاکرات از سر گرفته شود، ما برای همکاری با سایر طرف ها مشکلی نخواهیم داشت». وی سپس افزود: «بدیهی است که همه چیز به ما بستگی ندارد».

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • حسین IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 2
    همین پیشرفت های اتمی بود که عربستان رو پای میز مذاکره آورد، توانایی های اتمی کشور باید با قدرت توسعه پیدا کنه ،زیاد خانه اتمی نیاز قطعی کشور در آینده هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس