کد خبر 1474415
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
برلین پس از چند دهه، مقامی بلندپایه را به تایوان اعزام می‌کند

آلمان برای نخستین بار در چند دهه اخیر، قصد دارد تا طی روزهای آتی هیئتی بلندپایه را به تایوان اعزام کند.

به گزارش مشرق، به‌رغم هشدارهای چین درباره سفر مقامات و هیئت‌های خارجی به تایوان، دولت آلمان قصد دارد تا طی چند روز آینده، مقامی بلندپایه را عازم این جزیره کند.

سخنگوی وزارت آموزش و تحقیقات آلمان اعلام کرد که بتینا استارک‌واتزینگر، وزیر این نهاد هفته آینده برای سفری دو روزه عازم تایوان خواهد شد. به گفته وی، این سفر با هدف همکاری در حوزه ریزتزاشه‌های رایانه‌ای و فناوری‌های سبز صورت خواهد گرفت.

هرچند چین به احتمال زیاد این سفر را محکوم خواهد کرد، اما برلین اعلام کرده که سفر وزیر آموزش آلمان به تایوان هیچ پیامی از تغییر قابل توجه در سیاست برلین در قبال پکن مخابره نخواهد کرد.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، گرچه تایوان پیشنهاد دیدار استارک‌واتزینگر با جوزف وو، نخست وزیر تایوان را مطرح کرده اما برلین به این پیشنهاد دست رد زده و تنها خواستار برگزاری نشست با مقامات سطح پایین‌تر شده است.

یک منبع آگاه به رویترز گفته که وزیر آموزش آلمان «به دستور دولت برلین» با تسای اینگ‌ون، رئیس جزیره تایوان هم دیدار نخواهد کرد زیرا به گفته این منبع، «دولت آلمان قصد ندارد چین را بیش از حد تحریک کند.»

چین جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود خوانده و سفرهای از این دست را نقض اصل «چین واحد» می‌داند. بر اساس این قانون، هرگونه هیئت اعزامی به تایوان باید به سطح وزرایی محدود شود که وظایف آنها با مسائل حاکمیتی ارتباطی نداشته باشد. مطابق اصل چین واحد سفر صدراعظم و وزرای کشور، خارجه و دفاع سایر کشورها به تایوان ممنوع است. آخرین سفر یک وزیر از دولت فدرال آلمان به تایوان به سال ۱۹۹۷ بازمی‌گردد.

استفن هِبسترِیت، سخنگوی ارشد اولاف شولتز، صدراعظم آلمان مدعی شدع که سفر پیش رو، هیچ تغییری در روابط برلین با پکن ایجاد نخواهد کرد.

استارک‌واتزینگر در حالی عازم تایوان می‌شود که آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان قصد دارد چند هفته دیگر راهی پکن شود. یکی از دیپلمات‌های آلمان در گفت‌وگو با فایننشال تایمز، با اشاره به فاصله بسیار کوتاه این دو سفر، هوشمندی دولت برلین را زیر سوال برده است.

وی درباره این موضوع گفت: ما از یک سو بربوک را به پکن می‌فرستیم و در سوی مقابل، پیش از او یک وزیر راهی تایوان می‌شود؛ با این کار چه نوع پیامی را به آنها مخابره می‌کنیم؟

هرچند آلمان و چین، شرکای تجاری بزرگ یکدیگر به شمار می‌روند اما به نوشته بلومبرگ، برلین در حال حاضر در حال تهیه پیش‌نویس راهبرد جدید امنیت ملی است که انتظار می‌رود در آن مقابل نام پکن اصطلاح «رقیب سیاسی» درج شود. شولتز به‌تازگی به چین درباره عواقب ارسال احتمالی سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، هشدار داده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اکبر وحیدیان IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    خود رو ملی نبا ید در اختیار و انحصار رانت خواران دولت و با زار ارز و بورس باشد
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 0
    قبل اینکه بره براش فرق 180 درجه و 360 درجه رو توضیح بدین عین اون زنیکه بِربوک خرابکاری نکنه!! خخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس