زنان سریال «پوست شیر» خنثی و بی‌عمل هستند - کراپ‌شده

اگر سازمان سینمایی برای نمایش عمومی یک قسمت از سریال پوست شیر مجوز نمایش صادر کرده باشد، بازهم بر اساس آیین‌نامه‌های داخلی مصوب خودش {ماده ۲ آیین نظارت} دچار تخلف شده است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -چهارشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۲ قسمت پنجم از فصل سوم سریال «پوست شیر» در برخی سینماهای شهر تهران به نمایش درآمد و این قسمت از سریال در پردیس‌های کوروش، هروی سنتر، ایران‌مال، گالریا و در پردیس لوتوس مال با حضور علیرضا کمالی بازیگر و نوید محمودی تهیه‌کننده سریال نمایش داده شد.

چرا سازمان سینمایی تخلفات «فیلم‌نت» برای اکران عمومی سریال پوست شیر را نادیده گرفت؟
تصویری از اکران عمومی سریال پوست شیر در لوتوس مال

با توجه به مفاد قانونی ذکر شده انتظار می‌رود در صورت تکرار این سهل‌انگاری عطف به قانون مصوب شده از سوی هیات وزیران نیروی انتظامی مانع نمایش عمومی سریال‌های تولید شده در شبکه نمایش خانگی شود.

با نمایش این قسمت از سریال پوست شیر در سالن‌های سینما این پرسش را می‌توان با مدیران سازمان سینمایی مطرح کرد که این سریال برای نمایش و اکران عمومی آیا مجوزی دریافت کرده است؟

با توجه به رخدادهای اخیر و توزیع بسیاری از سریال‌های شبکه نمایش خانگی بدون دریافت مجوز از سکوی نظارتی ساترا {با حضور نمایندگان وزارت ارشاد} ابهام تولید و توزیع بدون مجوز این سریال‌ها همچنان مطرح است.

در حالیکه جایگاه قانونی ساترا به دلیل تصمیمات اخیر مجلس شورای اسلامی فاقد اعتبار حقوقی و قانونی است، با طرح شکایت ساترا و صدور قرار منع تعقیب فیلیمو و فیلم نت، به دلیل عدم دریافت پروانه‌ نمایش قانونی از هیچ نهاد ناظری، آثاری که در شبکه نمایش خانگی تولید و توزیع می‌شوند، عملا آثار زیرزمینی و غیرمجاز - در هر دو مرحله تولید و توزیع- محسوب می‌شوند.

چرا سازمان سینمایی تخلفات «فیلم‌نت» برای اکران عمومی سریال پوست شیر را نادیده گرفت؟
تصویری از ماده ۲ آیین نامه نظارت بر نمایش فیلم و صدور پروانه نمایش مصوب هیات وزیران در جلسه ۱۳۶۱/۱۲/۴

با توجه به این روند، سازمان سینمایی چگونه در قبال نمایش عمومی قسمتی از سریالی که در خلأ قوانین موجود و سکوی نظارتی، در مجاری غیررسمی شبکه نمایش خانگی تولید و توزیع شده، فرصت اکران عمومی در سالن‌های سینما پیدا کرده است؟

در ماده ۲ آیین نامه نظارت بر نمایش فیلم و صدور پروانه نمایش مصوب هیات وزیران در جلسه ۱۳۶۱/۱۲/۴ آمده است:کلیه فیلم‌ها و نوارهای ویدیو که در سینماها یا سالن‌های عمومی به نمایش گذاشته می‌شود و یا به هر نحو در معرفی استفاده از عموم قرار می‌گیرد بایددارای پروانه نمایش فیلم از اداره کل نظارت و نمایش وزارت ارشاد اسلامی می‌باشد و در صورت تخلف به درخواست وزارت ارشاد یا ادارات تابعه درشهرستان‌ها از طریق نیروهای انتظامی جمهوری ایلامی از نمایش آن جلوگیری به عمل خواهد آمد.

چرا سازمان سینمایی تخلفات «فیلم‌نت» برای اکران عمومی سریال پوست شیر را نادیده گرفت؟
تصویری از اکران عمومی سریال پوست شیر در لوتوس مال

سازمان سینمایی با توجه با ماده قانونی ذکر شده فرصت نمایش عمومی سریال را در اختیار پلت‌فرم پخش کننده سریال قرار داده است، اگر این امکان پخش قانونی برای یک سریال بدون مجوز وجود دارد چرا به صورت رسمی اعلام نشده و با توجه به تعطیلی سازمان سینمایی در ایام نوروز، می‌توان پیش‌بینی کرد که روندهای قانونی این نمایش عمومی طی نشده است.

اگر سازمان سینمایی برای نمایش عمومی یک قسمت از سریال پوست شیر مجوز نمایش صادر کرده باشد، بازهم بر اساس آیین‌نامه‌های داخلی مصوب خودش دچار تخلف شده است. براساس آیین‌نامه‌های سازمان سینمایی، اکران عمومی هر قسمت از سریال پوست شیر برای نمایش در سالن‌های سینما منوط به مجوز پروانه ساخت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی است. در حالیکه نهاد صدور مجوز در حال حاضر ساترا است که در صورت صدور پروانه ساخت، این سریال امکان نمایش فقط در پلت‌فرم‌ها را داراست و صدور مجوز نمایش عمومی سریال در حیطه اختیارات سازمان سینمایی نیست.

با توجه به مفاد قانونی ذکر شده انتظار می‌رود در صورت تکرار این سهل‌انگاری عطف به قانون مصوب از سوی هیات وزیران، نیروی انتظامی به عنوان ضابط مانع نمایش عمومی سریال‌های تولید شده در شبکه نمایش خانگی شود.

تساهل و تسامح سازمان سینمایی با پلت‌فرم‌ها چه دلایلی دارد؟

دامنه تساهل و تسامح سازمان سینمایی با پلت‌فرم‌ها در موارد بسیاری کاملا مشهود و آشکار است، در حالیکه امور نظارتی بر فعالیت‌ این سامانه‌ها خارج از ماموریت وزارت ارشاد است و به سازمان دیگری واگذار شده است.

اما نخستین پرسش قابل طرح با مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی این است که چرا این دو نهاد در مصوب کردن جایگاه قانونی ساترا با توجه به استفساریه مقام معظم رهبری برای تقویت این نهاد کوتاهی کرده‌ و مصوب کردن این جایگاه قانونی از طریق وزارت ارشاد به تعویق می‌افتد.

این سهل‌انگاری در حالی امتداد پیدا می‌کند که رئیس جمهور قبل از برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در مقام ریاست دستگاه قضا، با انتشار نامه‌ای از سکوی نظارتی ساترا به صورت رسمی حمایت کرده‌ و تعلل وزارت ارشاد و سازمان سینمایی برای مصوب کردن قوانین در قالب مصوبات هیات دولت و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی امری مشهود است.

با گام‌های معلق ساترا، فیلم‌نت و فیلیمو از چنگال قانون گریختند/ هرج و مرج در شبکه نمایش خانگی به اوج می‌رسد

در ادامه سیاست تسامح و تساهل سازمان سینمایی در قبال پلت‌فرم‌های فراری از قانون، باید به این نکته اشاره کرد، در حال حاضر پلت‌فرم‌ها با ارائه کدام پروانه ساخت به موسسه ناجی هنر می‌توانند بدون دریافت مجوزهای رسمی از ساترا، امکان تصویربرداری در لوکیشن‌های عمومی را داشته‌ باشند؟ چرا سازمان سینمایی با توجه به اختیارات ویژه و خاصی که دارد تا کنون از طریق موسسه ناجی هنر روند تولیدات غیر قانونی و بدون مجوز شبکه نمایش خانگی را متوقف نکرده است؟

چرا سازمان سینمایی تخلفات «فیلم‌نت» برای اکران عمومی سریال پوست شیر را نادیده گرفت؟
نمایی از فیلم جنگ جهانی سوم هومن سیدی محصولی از پلت‌فرم نما که به عنوان نماینده ایران به اسکار فرستاده شد

چگونه مماشات با پلت‌فرم‌ها به جنگ جهانی سوم منجر شد؟

سیاست سازمان سینمایی در تعامل با شبکه نمایش خانگی دست کم از نمای بیرونی آن، تبدیل به یک بده بستان شده است ... یکی از موضوعاتی که تبدیل به پرسش بدون پاسخی شده، معرفی فیلم «جنگ‌جهانی سوم» {محصول نماوا } به عنوان نماینده ایران به اسکار است.

بیشتر بخوانید:

وحشت مغزهای کوچک زنگ زده از فردای براندازی خیالی! / هومن سیدی شایستگی نمایندگی ایران در اسکار را ندارد

موضع دوگانه وزیر و رئیس سازمان سینمایی در مورد حواشی سریال سقوط

با توجه به اینکه حوزه نظارتی بر پلت‌فرم‌ها از وزارت ارشاد سلب و به ساترا واگذار شده، اغلب آثار این حوزه بدون پروانه ساخت و نمایش توزیع می‌شوند. یکی از آثار محل مناقشه ماه‌های اخیر سریال امنیتی سقوط است.

بیشتر بخوانید:

پروژه‌ نادیده‌انگاری زحمات حاج قاسم در موصل از سریال سقوط کلید خورد/ نسخه داخلی سریال «خلافت» چگونه تولید و پخش شد؟ +عکس و فیلم

این سریال امنیتی بدون دریافت هیچ مجوزی از نهادهای رسمی حاکمیتی ساخته و پس از اتمام مراحل ساخت به سرعت در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. بازیگر نقش اصلی سریال، حمید فرخ‌نژاد از کشور خارج و همزمان با پخش سریال اقدامات تبلیغاتی خود را علیه کشور آغاز کرد.

با این حال در کشاکش جدل ساترا و سایر نهادهای نظارتی وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران درباره این سریال می‌گوید: : اگر پس از اتمام مراحل تولید تمامی مجموعه های فیلم و سریال، خطایی توسط یکی از عوامل انجام شده باشد آن را به تمامی آن مجموعه تسری ندهیم. این سیاست ما است که اعمال هم شده است.

این موضع وزیر ارشاد تعارض فراوانی با موضع‌گیری میثم نیلی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. نیلی در واکنش به تولید و توزیع سریال امنیتی سقوط بدون مجوزهای قانونی می‌نویسد: بی‌اعتنایی فیلیمو و دهن کجی پلتفرم‌های ظاهرا خصوصی(!) و البته مع الاسف مستظهر به پشتوانه امنیتی(!) نسبت به قواعد ساترا و ساز وکارهای تعریف شده نظام، مرزهای بی قانونی را عملا جابجا کرده است و درس آنارشیسم به نوآموزان این وادی می‌دهد و شرایط پیچیده‌تر می‌کند.

میثم نیلی: فیلیمو با پشتوانه امنیتی مرزهای بی‌قانونی را جابجا کرد

اظهارنظر وزیر ارشاد حتی با موضع‌گیری محمد خزاعی در همان مقطع زمانی مطابقتی ندارد. رئیس سازمان سینمایی در ۲۵ آذرماه با حضور درآئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به ایراد سخنرانی پرداخت و مواضعی صریح درباره موضع‌گیری اخیر فرخ‌نژاد داشت و گفت: همین حوادث اخیر شگفت‌انگیز بود. بیانیه یکی از بازیگران دیروز خط قرمزها را درنوردید. نمی‌شود هرکسی مبانی اصلی را زیر سوال ببرد و ما چیزی نگوییم. شما حق ندارید به رهبر و مرشد ما توهین کنید. عرصه فرهنگ نباید اینقدر بی‌حساب و کتاب شود. اینجا هنوز جمهوری اسلامی است. برخی در توهم هستند. تا کی باید تحت‌تأثیر رسانه‌های شیشه‌ای باشیم؟ تا کی پیاده نظام اینترنشنال و منو تو باشیم؟ یک لحظه به خودمان بیایم. این کشور دو دستی تقدیم کسی نمی‌شود. این کشور روز به روز بالنده می‌شود.

این اتفاق در حالی می‌افتد که در تصمیمی منطقی برای فیلم تازه منوچهر هادی به دلیل حضور حمید فرخ‌نژاد همچنان پروانه نمایش صادر نشده است و سازمان سینمایی قاطعانه انتظار دارد در شرایطی پروانه نمایش فیلم را صادر کند که بازیگر مذکور برای مدتی به ماجراجویی‌های سیاسی خود در فضای مجازی پایان دهد.

با این حال انتظار می‌رود در قدم نخست سازمان سینمایی برای توقف فیلمبرداری کلیه آثار پلت‌فرم‌ها به عنوان یک مرجع قانونی با همکاری موسسه ناجی هنر اقدام و مانع تولید آثار نمایشی فاقد مجوز در شبکه نمایش خانگی شود تا تکلیف جایگاه قانونی امر نظارت و دریافت پروانه مشخص شود. در این میان انتظار می‌رود عطف به آیین‌نامه‌های سازمان سینمایی نمایش سریال‌های تولید شده فاقد مجوز در شبکه نمایش خانگی، در سینماها نیز متوقف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    0 0
    مشرق
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    17 4
    متأسفانه دولت رییسی داره به شدت از طرف مدیران نفوذی باقی مانده از دوران نکبت بار روحانی از جهات مختلف فرهنگی سیاسی و اقتصادی ضربه می خوره
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      5 2
      هیچ مدیری از دولت روحانی نیست بیخودی شلوغش نکنید در ضمن با تفکر مشرق و امثال جنابعالی فقط باید گاندو پخش بشه
  • مجید عابد IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    6 1
    پاسخ مسئله بسیار ساده است تمامی پردیس های نمایش دهنده که از آن نام بردید برای شخص علی سرتیپی هست که همچنین مدیرعامل و مالک اصلی پلتفرم فیلم نت هم می باشد
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    4 3
    امان ازدست بازیگران و کارگردانهای کارچرخان
  • IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    3 2
    رسانه ضد تفریح و سرگرمی.
  • پلور IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    3 4
    پخش شد که شد... مشکلی داشت؟ کسی صداش در اومد؟ قطعا وقتی از یه هفته قبل اعلام میکنن اگه مجوز نداشته باشه ارشاد خودش زحمتشو میکشه وقتی چیزی نگفتن مجوز داره یعنی...
  • IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    1 1
    فیلم نت، فسلیمو، نماوا همه پلتفورم ایرانی هسند روزی‌روبیکا و سروش هم بدتر از اینها می شوند فقط این وسط بیخودی اینستا مسدود شد و هزاران نفر بیکار و هزینه اجتماعی داشت.
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    2 2
    فیلم نت، فسلیمو، نماوا همه پلتفورم ایرانی هسند روزی‌روبیکا و سروش هم بدتر از اینها می شوند فقط این وسط بیخودی اینستاگرام مسدود شد و هزاران نفر بیکار و هزینه اجتماعی داشت.
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    1 6
    حاج قاسم! چشم تو را دور دیدند؛
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    2 2
    مبارزه با بدحجابی باید فرهنگی باشد
  • یزدان IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    12 7
    چرا انقدر میسوزی مشرق مشکلت چیه ؟
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      2 1
      فهمیدن درد داره، تو خودشو ناراحت نکن...!
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      1 0
      زدی توی خال. باید پرسید سوزش مشرق از کجاست؟ البته این بنده خداها هم مقصر نیستن سفارش نویس هستند
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    0 0
    الان مدتی است مشکل بدحجابی اتفاق افتاده در این مدت چند پروژه سینمایی برای حجاب کلیک خورده؟
  • پرشیا IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    0 0
    https://www.aparat.com/embed/DunvT?data چونکه حفاظت و پاسداری نکردیم از فرهنگهای زیبایمان. چنین زندگی سالم و زیبای مینوی در هم آهنگی با انسان و طبیعت و مهر و شعر و شعور و معنویت نخواهید یافت در همه‌ کهکشانها، حتی در آینده ها. این برترین خلاقیت تمامی هستیهاست، که از دست میرود بدون "زیست بوم حفاظت شده فرهنگی". کجا توانید یافت بعد این، اینچنین اداره زیبای خود در اوج فرهنگ و در خودکفایی و با رادمنشی، شرافت. نداریم و نیست و نخواهد آمد این هدیه تجارب هزاران ساله استقامت و پایداری بر راستی و نیکی و مهر معنویست که فرهنگهایمان را برساخته، همچون کوه استوار، راست قامت و پایدار، در گذار دورانها، پیروز و پرافتخار بیرون آمده است، تا قسمت کند با جهان درس زندگانی را و پویایی و بهروزی راستین را. بی بدیل و بی جایگزین! !
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    3 3
    الان که مردم را با چند سریال خانگی سرگرم کردند حالا مشرق هی بیا خودت را مثل قاشق نشسته وسط بنداز ... بزار به کارمان برسیم
    • سعید موسویان فرد IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      0 1
      ببند درد مشرق امسال تو هستید، ببند مشرق چرا باید بسوزه؟ عملهٔ مزدور ببند، ببند
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    0 0
    یا للعجب از این ضابط نمایش بی خرد،خودت را بگذار جای فرد یا افرادی از نیروی انتظامی،امنیتی و قضائی که در هنگام انجام وظیفه توسط باند تبهکاران تهدید میشوند. کار این جماعت سفله مثل بیمار هیستریک است که در اوج ترسهای موهوم، پول میدهد تا گرانترین فیلمهای ترسناک را ببیند!
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    0 0
    فیلیمو و فیلم نت باید درشان بسته شود و توبیخ شوند. به جایش شبکه ی 4 یا شبکه ی قرآن باید از این رسانه ها پخش شود.
  • اا IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    1 0
    واقعا مشکل چیه اینها باعث شدن مردم ماهواره کمتر نگاه کنن عجیبه ها خودمون میگیم برین ماهواره ببینین آغاجان صداوسیما با این کارها مخاطبش زیاد نمیشه که روز به روز ریزش میکنه
  • سعید موسویان فرد IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    هر وقت به مشرق سر میزنم به شدت احساس ناامیدی و ناامنی میکنم، چون واقعیت رو میگن آدم فکر میکنه همه چیز تحت کنترل هستش و امن و امان ، بماند که معلوم نیست چطور هر کور کچل و بی بته ایی به اسم سلبریتی و ورزشکار و غیره تو فضای مجازی هر کاری میخوان میکنه ، یکی دیگه تو زاهدان کم مونده خودمختاری اعلام کنه ، نمایش خانگی فیلمو ... دیجی کالا واقعا باید از حقیقت فرار کرد. مشتی بی بته اسم خودشونو گذاشتن هنر مند با اون جلیقه ها شون ، اون عینک های دو تا سه تا که با بند آویزونه و کلاه ها و شال های مسخرهٔ دور گردنشون ، پست فطرت ها همه جوره دارن مردم و میچاپن نظام و دولت هم یا نمیتونه یا نمیخواد جلوشونو بگیره. لعنت به این موبایل و این فضای لعنتیه مجازی ملت دلال مسلک شدن و روانی اصلا هم نمیتونن ارتباط بدبختی های این ده پانزده سال را با بی خدایی و دور شدن از معنویاته همزمان ببینن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس