کد خبر 1476883
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
تعظیم بزرگان کشتی جهان به غول‌کش ایرانی

قدرت‌نمایی «علی سوادکوهی» برابر بزرگان کشتی ایران و جهان از وی مدعی سرسخت در کشتی آزاد جهان ساخت.

به گزارش مشرق، علی سوادکوهی به نامی آشنا برای کشتی ایران و جهان تبدیل شده است. نامی که در کمتر از ۶ ماه موفق به شکست نامدارانی مانند جردن باروز قهرمان جهان و المپیک، زائوربک سیداکوف قهرمان المپیک، محمد نخودی نایب قهرمان جهان و کنتچادزه نایب قهرمان جهان در وزن ۷۹ کیلوگرم شد. شکست این حریفان موجب شد تا آوازه سوادکوهی به کشتی آزاد روسیه برسد و حتی اخمت عثمان‌اف بعد از کسب مدال طلای جام یاریگین از چالش خود با غول‌کش کشتی جهان صحبت کند.

یکی از بزرگترین پیروزی‌های سواد کوهی برتری وی برابر جردن باروز در خاک آمریکا بود. باروز تا پیش از آن دیدار ۱۴ بار برابر ایرانی‌ها به برتری رسیده بود. شکست جردن باروز در خاک آمریکا و پیش چشم کشتی‌دوستان این کشور کار راحتی نبود زیرا هیولای کشتی جهان در یک دهه گذشته سد آهنینی بوده که کمتر کسی موفق به عبور از آن شده بود. باروز که رکورد ۱۴ پیروزی را در برابر قهرمانان ایرانی در کارنامه دارد و شکستی را هم در خاک کشورش برابر حریفان نداشت، در نهایت در برابر یک جوان مازندرانی زانو زد تا باخت قهرمان جهان پایانی بر افسانه شکست‌ناپذیری یکی از غول‌های کشتی دنیا در برابر ایرانیان باشد.

سوادکوهی که برخی برتری وی را در مبارزه با محمد نخودی و زائوربک سیداکوف اتفاقی می‌دانستند در خاک آمریکا، خود را به جهان کشتی معرفی و در زاگرب نیز کنتچادزه گرجستانی و نایب قهرمان جهان را مغلوب کرد تا نشان دهد شرط رسیدن به موفقیت عبور از سدهای پولادین حریفان است که پیش روی یک قهرمان قرار خواهد گرفت. عبور از هفت خوان پولادین حریفان اکنون سوادکوهی را به عنوان یک نام بزرگ در دنیای کشتی معرفی کرده است، نامی که حتی لرزه بر اندام روس‌های صاحب کشتی انداخته است. روس‌هایی که نظاره‌گر شکست سیداکوف قهرمان المپیک ۲۰۲۰ توکیو در برابر این جوان در لیگ کشورمان بودند.

تعظیم بزرگان کشتی جهان به غول‌کش ایرانی

راز موفقیت سوادکوهی به طور قطع تلاش، پشتکار، زحمت، درست فکر کردن، درست تمرین کردن، تغذیه درست و برنامه دقیق خواب است. این موارد اگر به درستی اجرا شود می‌تواند زمینه موفقیت را برای هر ورزشکاری فراهم کند. در این مسیر داشتن مربیان توانمند برای ادامه یافتن مسیر پیشرفت و موفقیت ورزشکاران ضروری خواهد بود تا این خودباوری در قلب و ذهن ورزشکار نهادینه شود. در این مسیر نباید از حمایت رضا یزدانی غافل بود، چرا که او در چهار سال اخیر کمک زیادی برای موفقیت من داشت. رضا یزدانی در مسیر موفقیت با تمرینات خود راه و رسم برتری با بزرگان کشتی جهان را به من آموخت.

سوادکوهی رویای المپیک را در سر دارد اما یکی از مشکلات این نابغه کشتی برای حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس وزن ۷۹ کیلوگرم است که غیر المپیکی به شمار می‌رود. وی در این خصوص گفت: با توجه به غیر المپیکی بودن این وزن در حال حاضر تمام هدفم کسب مدال طلای جهانی خواهد بود. همچنین تا پیش از مسابقات جهانی، جام تختی را در پیش رو دارم و منتظر برگزاری چرخه نهایی تیم ملی کشتی هستم. در مسابقات جهانی رقبای گردن کلفتی حضور دارند و هنوز مشخص نیست تیم روسیه حضور دارد یا خیر. بی‌تردید حضور روس‌ها جذابیت کشتی‌های جهانی را بیشتر خواهد کرد. در آینده ممکن است برای حضور در المپیک به وزن ۷۴ و یا ۸۶ بروم.

سوادکوهی به مانند شمار زیادی از نخبگان جوان کشتی ایران از شرایط کنونی فدراسیون راضی است. غول‌کش کشتی ایران در این خصوص افزود: نفرات جوان خوبی در اردو تیم ملی حضور دارند اما نباید تمام سرمایه جوان کشتی به این چند نفر محدود شوند. نسل جوان فعلی همانند گذشته نیست و در بخش پایه ضعف‌های زیادی داریم. ولی در برخی نفرات می‌توان فعل خواستن را مشاهده کرد چرا که این جوانان توانستند عناوین خوب جهانی و آسیای بدست آورند. بخشی از ضعف در کشتی پایه به مربیان شهرستان‌ها بر می‌گردد که نتوانستند به خوبی استعدادیابی لازم را انجام دهند.

البته غول‌کشی سوادکوهی در ماه پایانی سال ۱۴۰۱ تکمیل نشد زیرا وی در فینال رقابت‌های کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان مغلوب آزادکار روسی شد. اخمت عثمان‌اف در آن دیدار با نتیجه ۹ بر پنج به برتری رسید. عثمان‌اف بعد از برتری برابر سوادکوهی گفت: نابغه ایرانی یک حریف قدرتمند است و چالش خوبی برای من بود در آینده بیشتر شاهد مسابقات من و ملی‌پوش ایرانی خواهید بود.

هر چند که بعد از آن شکست، سوادکوهی به دلیل مصدومیت و ضعف بدنی در بیمارستان بستری شد تا بعد از حضور در چند تورنمنت سخت، نیروی از دست رفته خودش را بازیابد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    فکر میکنم مثل هاجیزاده غول کشی سوادکوهی عمر زیادی نکنه. امیدوارم اشتباه کنم.
  • ایرانی با غیرت IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    چون قبلا هم جردن باروفس در المپیک خودش را 74 کیلو محک زد اگر اختلاف وزن علی سواد کوهی برای 74 کیلو در حوالی 3تا 4 کیلوست میتواند به 74 کیلو برود هر چند که در انجا رقیب قدری مثل یونس امامی وجود دارد. در 86 کیلو حسن یزدانی هست که عبور از او ساده نیست .
  • امیر IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    هنوز مونده تا امتحان پس بده.... مدال جهانی بدون روسها فاقد ارزشه
  • مربی کاراته IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    دو نکته بنویسم برای همه‌ی ورزشکاران اولاً تمرین بیش از حد به اندازه‌ی تمرین ناکافی و یا نادرست مانع موفقیت است ثانیاً یک ورزشکار در سال یکبار و یا حداکثر دوبار با فاصله زمانی حداقل ۴ تا ۶ ماه میتواند در اوج آمادگی باشد برنامه ریزی بسیار دقیقی لازم است تا زمان رسیدن به اوج که یک یا دوهفته ادامه دارد همزمان با مهمترین مسابقات آن سال باشد ضمن آنکه نحوه‌ی تمرینات بعد از مسابقه بسیار مهم است
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    3 5
    راز موفقیت ایمان است نه خوردن و خوابیدن
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      4 0
      بفرما وسط با ایمان!
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    2 0
    سلام من یک کارگرم ک چند وقته سرگذر کار بهم نمیخوره خیلی محتاجم اگه مسلمونی میتونه کمکم کنه انسانیت کنیین در هقم جون عزیزانتون اگه واقعا کسی میتونه کمکم کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس