کد خبر 1480474
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵
غولی که دیگر ترسناک نیست

شاهکار «علی سوادکوهی» در شکست جردن باروز نوار پیروزی‌های این غول آمریکایی در برابر آزادکاران ایرانی را پاره کرد.

به گزارش مشرق، نام باروز با کشتی زیبا و تهاجمی وی برابر کشتی‌گیران ایرانی گره خورده است. دارنده مدال طلای المپیک، برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ استانبول نامش را در عرصه جهانی آشکار کرد و توانست نخستین طلای جهانی خود را در ترکیه بدست آورد. این افتخار باعث شد تا او در المپیک ۲۰۱۲ لندن توانست در دیدار فینال وزن ۷۴ کیلوگرم برابر صادق گودرزی از کشورمان تنها مدال طلای المپیکی خود را بدست آورد. باروز افسانه‌ای با هفت طلای جهانی و المپیک؛ پرافتخارترین کشتی‌گیر آمریکا لقب گرفت.

باروز در سال ۲۰۱۲ و در بازی‌های المپیک لندن مدال طلا گرفت و در سال ۲۰۱۳ این مدال را در پیکارهای جهانی بوداپست تکرار کرد. او که تا پیش از این هیچ شکستی را در میادین نداشت در سال ۲۰۱۴ و در ازبکستان و با پای مصدوم به رقابت‌های جهانی پای گذاشت و مقابل «دنیس سارگوش» روسی مغلوب و در نهایت به نشان مدال برنز بسنده کرد. دارنده مدال طلای ۷۴ کیلوگرم المپیک لندن در چند سال گذشته شکست‌هایی را برابر انور گدیف روسی، فرانک چامیزو ایتالیایی و زائوربیک سیداکوف روسی را تجربه کرده است.

غولی که دیگر ترسناک نیست

باروز ۳۴ ساله که محبوبیت زیادی در بین کشتی دوستان ایرانی دارد طی سال‌های متمادی برابر حریفانی از کشورمان قرار گرفت که تا پیش از بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ برنده مطلق جدال‌های خود با ایرانیان بود. او در مقابل صادق گودرزی (سه مرتبه)، عزت‌الله اکبری (سه مرتبه)، محمد نخودی (۲ مرتبه) و مرتضی رضایی‌قلعه، مصطفی حسین‌خانی، سیدعلی موسوی، علیرضا قاسمی و پیمان یاراحمدی (یکبار) به پیروزی رسیده است.

«جردن باروز» آزادکار نامدار تیم ملی کشتی آزاد آمریکا با انتشار پستی در اینستاگرام در آبان ماه۱۳۹۹ از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد ولی این خداحافظی دیری نپایید و در نهایت پس از آن او در رقابت قهرمانی جهان اسلو بلگراد ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ دو نشان طلا را بدست آورد.

غولی که دیگر ترسناک نیست

در جام جهانی کشتی آزاد کرمانشاه باروز بارها مورد تشویق مردم کشتی دوست قرار گرفت به طوری که حضور او در روی تشک، با تشویق گرم مردم همراه بود. حتی باروز بعد از پیکارها اعلام کرده بود که قصد دارد به همراه خانواده‌اش برای دیدن ایران و آثار تاریخی کرمانشاه و سایر شهرهای کشورمان به ایران سفر کند.

رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد آمریکا در حالی اواسط آذرماه۱۴۰۱در آمریکا برگزار شد که از نکات قابل توجه پیش از برگزاری این رقابت‌ها حضور عنوان‌دار آمریکایی در فرودگاه بود که از کشتی‌گیران استقبال کرد. «جردن باروز» برای استقبال از کشتی‌گیران ایران، اوکراین، قزاقستان، قرقیزستان، اسلواکی به آنها کفش‌ اهدا کرد.

غولی که دیگر ترسناک نیست

یکی از دیدارهای حساس و مهم در شب فینال مسابقات جام جهانی کشتی آزاد، مربوط به وزن ۷۹ کیلوگرم بود. جایی که علی سوادکوهی در این دیدار مقابل جردن باروز ۳۴ ساله قرار گرفت و با مبارزه منطقی و جذاب توانست نوار پیروزی‌های این عنوان‌دار المپیکی (۱۰ مدال جهان و المپیک) را قطع کند و برای نخستین مرتبه یک ایرانی باروز را به زانو در آورد. دارنده مدال طلا قهرمانی آسیا توانست با نتیجه ۶ بر ۶ برابر وی به برتری برسد.

حتی برخی از بزرگان کشتی پس از پیروزی برابر باروز نظرهایی را مطرح کرد که صادق گودرزی نایب قهرمان المپیک نیز افزود: باروز همیشه به دنبال برد است اما با باروز یک دهه گذشته بسیار متفاوت است او آن توانایی را ندارد. بردن باروز دیگر تابو نیست. البته سوادکوهی به خوبی این آزادکار نامدار جهان را مهار کرد و توانست او را شکست دهد. از کشتی سوادکوهی لذت بردم. او یکی از نخبگان و آینده‌های این رشته است.

همچنین اکبر فلاح قهرمان سابق جهان نیز بیان کرد: با توجه به سن (۳۵ ساله) این کشتی‌گیر آمریکایی کار خاصی را در قبال برد با آن نداشتیم بلکه بسیاری از هم دوره‌های باروز بازنشسته هستند. اگر در این دیدار نتیجه را واگذار می‌کردیم برای کشتی ما یک فاجعه به حساب می‌آمد. کشتی دنیا ذلیل و خراب شده که چنین فردی (با توجه به نابغه بودن) با این سن و سال هنوز می‌تواند به صورت حرفه‌ای کشتی بگیرد.

پیشکسوت و مربی سازنده کشتی آزاد تصریح کرد: در خصوص جام جهانی این را باید بگویم که اختلافمان مقابل آمریکا در مسابقات زیاد نیست بلکه می‌توانیم با برنامه‌ریزی بیشتر این تیم را در رقابت تیمی شکست دهیم. یکی از اشکالات اتحادیه جهانی کشتی حضور تیم‌های مغولستان و ژاپن در این تورنمنت بود که می‌شد برای بالا بردن سطح این رقابت‌ها از تیم‌هایی از جمله جمهوری آذربایجان و ترکیه دعوت می‌کردند تا دستاورد بهتری برای اتحادیه جهانی داشته باشد.

غولی که دیگر ترسناک نیست

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس