کد خبر 1477493
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
دردسرهای ترامپ در شروع ماراتن انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

ترامپ، آبان ماه ۱۴۰۱ نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اعلام کرد و مدعی شد که کار ناتمامِ بازگرداندن عظمت و شکوه به آمریکا را تکمیل خواهد کرد. اما حالا به دردسر تازه‌ای افتاده است.

به گزارش مشرق، ترامپ که در فاصله ژانویه ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۲۱ رئیس‌جمهور آمریکا بود، قرار است امروز سه‌شنبه در دادگاه حاضر شده و تفهیم اتهام شود. او در پستی در فضای مجازی نوشت که محاکمه عادلانه‌ای در نیویورک انتظارش را نمی‌کشد.

هیات منصفه دادگاهی در منهتن، ترامپ را به جرم پرداخت حق‌السکوت ۱۳۰ هزار دلاری در انتخابات ۲۰۱۶ به استورمی دنیلز بازیگر فیلم‌های مستهجن متهم کرده است.

روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از منابع مطلع نوشت که احتمالا در روزهای آینده کیفرخواست علیه ترامپ اعلام می‌شود. او ارتکاب هرگونه تخلفی را رد کرده و اتهامات علیه خود را دارای انگیزه سیاسی دانسته است.

رئیس‌جمهوری ۷۶ ساله سابق آمریکا همچنین بیوگرافی اکانت شبکه اجتماعی‌ تاسیس شده توسط خودش موسوم به «تروث سوشال» را به «آنها دنبال من نیستند، دنبال شما هستند. من فقط مانعشان هستم.» تغییر داده است.

اواخر آبان ماه ۱۴۰۱ بود که ترامپ نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کرد. او پس از گذشت دو سال از ترک کاخ سفید، همچنان مشهورترین سیاستمدار حزب جمهوری‌خواه است.

ترامپ چندی پیش از قریب الوقوع بودن بازداشتش خبر داد و در شبکه اجتماعی‌ تاسیس شده توسط خودش موسوم به «تروث سوشال»، از حامیان دو آتشه خود درخواست کرد که با اعتراضات و تجمع، مانع از پیگرد قضایی و بازداشتش شوند.

هواداری رقبا از ترامپ جمهوری خواهان متحد می شوند

در پی اعلام جرم دادگاه بزرگ شهر نیویورک علیه ترامپ، او در بیانیه‌ای شدیدالحن این اتهام‌زنی را سیاسی و در راستای دخالت‌ها در نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ دانست. او ادعا کرد که این اتهام‌زنی نتیجه عکس خواهد داشت و این نیرنگ دموکرات‌هاست.

پس از آن بود که چهره‌هایی از سیاستمداران محتاط نسبت به ترامپ تا افراد سرسخت هوادار ترامپ طرح کیفرخواست علیه ترامپ توسط هیات منصفه منهتن را محکوم کردند.

از سوی دیگر، شبکه خبری چپگرای ان‌بی‌سی گزارش داد که رقبای جمهوری‌خواه ترامپ، روز پنجشنبه ۱۰ فروردین پس از متهم شدن ترامپ، به دفاع از او پرداختند که نشانه‌ای از تداوم قدرت رئیس جمهور سابق در درون حزب است. بسیاری از رقبای اعلام شده یا بالقوه او به سرعت ادعا کردند که اعلام جرم علیه ترامپ، اقدامی سیاسی است نه بر مبنای اینکه او مرتکب جرمی شده باشد.

قاضی از من متنفر است! درخواست تجدیدنظر می‌دهم

حالا دونالد ترامپ اعلام کرده که در مورد اعلام جرم علیه خود، درخواست تجدیدنظر خواهد کرد و با بیان اینکه مقامات دخیل در این پرونده بی‌طرف نیستند، گفته نمی‌گذارم نظام قضایی آمریکا مردم این کشور را تهدید کند.

از سوی دیگر، جو تاکوپینا وکیل ترامپ در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفته به ترامپ دستبند نخواهند زد. اما مطمئنم که تمام تلاششان را می‌کنند که حداکثر پوشش رسانه‌ای برای این مسئله لحاظ شود.

هرچند که ترامپ اکنون با مخمصه تازه‌ای روبرو شده و تنها نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا نیست، اما او پرنفوذترینشان است، در صورت حضور او در انتخابات کار برای سایرین سخت خواهد شد. علاوه بر اینکه رقبای جمهوری‌خواه به دفاع از او برخواسته‌اند، ترامپ همچنان طرفداران وفادار، دوآتشه و البته افراطیِ خود را دارد.

حتی آخرین نظرسنجی فاکس نیوز (۳۰ بهمن تا ۳ اسفند) نیز حاکی از آن است که ترامپ در میان نامزدهای جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ برتری و محبوبیت بیشتری دارد. براساس نتایج این نظرسنجی، پس از ترامپ، محبوبیت «ران دیسانتیس» فرماندار فلوریدا با ۲۸ درصد و نیکی هِیلی سفیر سابق سازمان ملل و مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق از دیگر رقبای جمهوری‌خواه بیشتر است.

اولین گردهمایی کارزار انتخاباتی ترامپ

پنجم فروردین ۱۴۰۲، ترامپ نخستین گردهمایی انتخاباتی خود را در تگزاس برگزار کرد. این گردهمایی و تمام فعالیت‌های رئیس‌جمهور سابق، اکنون متاثر از پرونده‌های کیفری و اعلام جرم علیه او است.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در نخستین گردهمایی انتخاباتی خود مدعی شد که «قربانی تحقیقات ساختگی» است، او در این سخنرانی بار دیگر، جو بایدن رییس جمهور کنونی آمریکا را متهم کرد تا با پرونده‌سازی سعی دارد مانع حضور مجدد او در کاخ سفید شود.

هشدار ترامپ به چین، روسیه، ایران و کره شمالی

ترامپ دو روز بعد از آغاز کارزار انتخاباتی خود، طی پیامی در شبکه اجتماعی «تروث سوشال»، چین، روسیه، ایران و کره شمالی را به تلاش برای «تقسیم جهان» متهم کرد.

او نوشت: «چین، روسیه، ایران، و همچنین کره شمالی و دیگر کشورها، آمریکا را در موقعیت بسیار بد و خطرناکی قرار داده‌اند. آنها در حال تقسیم جهان هستند و ما همچنان منفعل بوده و به آنها اجازه این کار را می‌دهیم. آنها دیگر به ایالات متحده احترام نمی‌گذارند، اما احترام خواهند گذاشت».

راشاتودی هم در گزارشی نوشت، ترامپ در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز بار دیگر ادعای خود را تکرار کرد و مدعی شد که اگر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، برنده می‌شد، ظرف ۲۴ ساعت جنگ اوکراین را پایان می‌داد. با این حال، او راهبرد خود را برای این کار توضیح نداد و مدعی شد که این کار «بسیار راحت» است اما اگر پیش از موعد مقرر راهبردش را افشا کند، مذاکرات صلح جواب نخواهد داد!

ترامپ مدعی شد که شاید انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا اتفاق نیفتد و در توضیح این ادعا، با اشاره به دولت کنونی آمریکا، گفت که «با این احمق‌هایی که کار خودشان را می‌کنند، شاید سال آینده درگیر جنگ جهانی سوم باشیم» و به گفته وی، چنین جنگی، باعث خواهد شد تا دو جنگ جهانی قبلی «بچگانه» به نظر برسد.

با وجود کمپین‌های انتخاباتی و سخنرانی‌های پرطمطراق ترامپ، در حال حاضر او با حاشیه‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و از چند طرف تحت فشار قرار دارد. صاحبنظران معتقدند پرونده ادعای استورمی دانیلز از یکسو و فساد مالی و جعل اسناد موسسه ترامپ از سوی دیگر او را به‌شدت در تنگنا قرار داده است.

انتخاب یک زن به عنوان معاون!

علاوه بر تمام این مسائل، ترامپ به دلیل رفتار نادرست با زنان نیز شناخته می‌شود و در دوران ریاست جمهوری رفتار نسبتا تحقیر آمیز او نسبت به همسرش مقابل دوربین رسانه‌ها گاهی تبدیل به سوژه می‌شد، حالا او می‌خواهد یک زن را به عنوان معاون خود انتخاب کند، البته مشخص نیست بتواند آرای زنان را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ از آن خود کند، زیرا به نظر می‌رسد او از محبوبیت کمی در بین زنان دارد.

اما در اردوی دموکرات ها، جو بایدن هنوز مانند ترامپ و هیلی «رسماً» وارد کارزار انتخاباتی نشده اما او کاندیدای بالقوه به شمار می‌رود. با این حال بایدن مشکل اساسی دارد، کهولت سن و گمانه‌زنی‌هایی که در مورد اختلال حواس او مطرح می‌شود. به طوری که نیکی هِیلی سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در دولت ترامپ، در آغاز کارزار انتخاباتی‌اش در بهمن ۱۴۰۱، خواستار آن شد که همه سیاستمداران بالای ۷۵ سال قبل از نامزد شدن برای سمت‌های دولتی با انجام آزمایش سلامت عقلی ثابت کنند که دچار زوال عقل نشده‌اند.

به گفته کارشناسان، در حال حاضر مهم‌ترین چهره دموکرات‌ها خود بایدن است و در صورتیکه او صلاحیت حضور در انتخابات را داشته باشد، بعید است که رقیب قدَر دیگری خودش را جلو بیندازد. با همه اینها برخی معتقدند که کامالا هریس در صورتیکه بایدن از صف خارج شود، نامزد خواهد شد.

یک سناریو

برخی منابع آگاه اعلام کرده‌اند که فرارهای مالیاتی ترامپ و زد و بندهای تجاری‌اش که به طور خاص با کنشگری‌های مایکل کوهن وکیل سابق وی به پیش برده می‌شوند، تنها بخشی از اتهامات اقامه شده علیه ترامپ هستند. البته برخی جرایم انتخاباتی نیز علیه ترامپ مطرح شده‌اند که همگی آن‌ها در کنار هم می‌توانند مخمصه‌ای جدی را برای ترامپ ایجاد کنند.

بر اساس نگاه شماری از کارشناسان، برخی سناریوها حکایت از آن دارد که حذف ترامپ از رقابت‌های انتخاباتی نیز یک سناریوی احتمالی است. زیرا که اکنون ترامپ تحت پیگرد قانونی بر اساس اتهام‌های سیاسی و اقتصادی در دادگاه‌های متعدد ایالاتی آمریکا است. این شرایط باعث شده است که احتمال حذف وی از نامزدی برای ریاست‌جمهوری دور از ذهن نباشد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس