ناتو: فنلاند تمام تضمین‌های امنیتی ائتلاف را دریافت می‌کند

دبیرکل ناتو با بیان اینکه درهای این ائتلاف نظامی به روی هر کشوری که بخواهد عضو آن شود باز است، گفت از هرگونه عملیات علیه کشورهای عضو جلوگیری می‌کنند.

به گزارش مشرق، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت فنلاند از امروز (سه‌شنبه) به این ائتلاف نظامی می‌پیوندد و در تمام وظایف آن شرکت می‌کند.

استولتنبرگ با بیان اینکه ناتو امنیت فنلاند را تضمین می‌کند، توضیح داد: «فنلاند از امروز تضمین‌های امنیتی کاملی را که عضویت در ناتو ارائه می‌دهد، دریافت خواهد کرد. عضویت فنلاند برای ائتلاف و برای منطقه بالتیک بسیار مهم است».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه درهای ناتو به روی هر کشوری که بخواهد عضو آن شود باز است، اظهار داشت: «من با رئیس جمهور ترکیه صحبت کردم و با او توافق کردم که پرونده الحاق سوئد به ائتلاف را مجدداً پیش ببرد».

این مقام اروپایی مدعی شد: «[ولادیمیر] پوتین [رئیس جمهور روسیه] فقط اوکراین را تهدید نکرد، بلکه هر کشور اروپایی را که می‌خواهد تصمیم مستقلی برای پیوستن به ناتو بگیرد، تهدید کرد. لفاظی‌های اتمی پوتین خطرناک و بی پروا است اما تاکنون هیچ تغییری در موقعیت تسلیحات اتمی روسیه مشاهده نکرده‌ایم».

استولتنبرگ با تاکید بر اینکه هیچ هیأت نظامی از ناتو بدون مشورت با فنلاند در این کشور مستقر نخواهد شد، افزود: « ما از هرگونه عملیات نظامی علیه هر کشوری که به ناتو بپیوندد جلوگیری خواهیم کرد. فنلاند هم پس از پیوستن به ناتو، خودش تصمیم خواهد گرفت که آیا نیروهای دیگر کشورهای این ائتلاف را در خاک خود مستقر کند یا خیر».

بامداد یکشنبه بود که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پروتکل الحاق فنلاند به ناتو را امضا کرد و امروز این سند به واشنگتن رفته تا هلسینکی رسماً به عضویت این ائتلاف نظامی دربیاید.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس