کد خبر 1480158
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
واکنش سازمان ملل به جاسوسی آمریکا از گوترش: او تعجب نمی‌کند

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در واکنش به جاسوسی آمریکا از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت که او تعجب نمی کند.

به گزارش مشرق، استفان دوجاریک روز پنجشنبه به وقت محلی این مطلب را در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره جاسوسی دولت آمریکا از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بیان کرد که بر اساس اسناد محرمانه افشا شده وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، دولت آمریکا از نزدیک او را زیر نظر داشته و جاسوسی می‌کند.

دوجاریک در این باره گفت که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل مدت زیادی است که در عرصه سیاست حضور دارد. بنابراین او از این امر که تعدادی بخواهند جاسوسی کنند یا مکالمه های او را شنود کنند، تعجب نمی کند.

سخنگوی سازمان ملل در پاسخ به سوالات مختلف و پی در پی خبرنگاران درباره امن بودن تماس های دبیرکل و شرایط آنها گفت که ما سعی می کنیم از ارتباطات و مکالمات خود محافظت کنیم.

دوجاریک در پاسخ به این سوال که آمریکا بر اساس اسناد افشا شده جاسوسی از دبیرکل سازمان ملل معتقد است که او موضع نرمی در مقابل روسیه دارد، گفت: دبیرکل سازمان ملل در مقابل هیچ کشوری نرم نیست. او در خصوص جنگ در اوکراین به صراحت از نقض قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل انتقاد کرده است.

سخنگوی سازمان ملل گفت: حرف گوترش زمانی که در روسیه، کی یف یا نیویورک است، یکی است. تلاش های ما او بر کاهش تاثیر جنگ بر فقیرترین اقشار، قیمت غذا و غلات در جهان بوده است.

دوجاریک در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید، آیا جاسوسی خلاف قوانین بین المللی است، از پاسخ خودداری کرد و گفت: از شما می خواهم با یک وکیل صحبت کنید.

به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش ها، اسناد افشا شده پنتاگون در فضای مجازی نشان می دهد که آمریکا از نزدیک آنتونیو گوترش را زیر نظر داشته و معتقد است که دبیر کل سازمان ملل متحد بیش از حد مایل است منافع روسیه را برآورده کند.

شبکه تلویزیونی جهانی بی بی سی گزارش داد چندین سند محرمانه آمریکا ارتباطات خصوصی مربوط به گوترش و معاونش را توصیف می کنند. این اسناد حاوی مشاهدات صریح گوترش در مورد جنگ در اوکراین و تعدادی از رهبران آفریقایی است. یکی از اسناد فاش شده بر قرارداد غلات دریای سیاه متمرکز است که با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه در ماه ژوئیه بدست آمد.

اسناد سری آمریکا اعلام می کنند که گوترش برای حفظ این توافق حاضر به تامین منافع روسیه حتی اگر این منافع شامل افراد یا شرکت‌های تحت تحریم‌های غرب باشند، بوده است. بر اساس ارزیابی واشنگتن، اقدامات دبیرکل سازمان ملل تلاش‌های گسترده‌تر برای پاسخگو ساختن مسکو به خاطر اقداماتش در اوکراین را تضعیف می‌کند.

سند دیگری از اواسط فوریه گفتگوی صریح بین گوترش و آمنه محمد معاون او را شرح می دهد. در این اسناد گوترش از درخواست اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، مبنی بر تولید تسلیحات و مهمات بیشتر در نتیجه جنگ در اوکراین، ابراز ناراحتی می کند. این دو مقام سازمان ملل همچنین در مورد نشست اخیر رهبران آفریقا صحبت می کنند. طبق اسناد فاش شده آمنه محمد می گوید که ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا، بی رحم است و معاون دبیرکل سازمان ملل به او اعتماد ندارد.

به تازگی اسناد و جزئیات محرمانه طرح آمریکا و ناتو برای تجهیز ارتش اوکراین برای حمله به روسیه و نیز اسناد محرمانه دیگر دولت بایدن ، در شبکه های اجتماعی توئیتر و تلگرام منتشر شده که بازتاب های بسیاری داشته و افشا کننده وقایع بسیاری در حوزه های مختلف است.

مقامات آمریکایی در رده های مختلف برای کنترل پیامدهای داخلی و خارجی افشای این ۱۰۰ سند سری و فوق سری در فضای مجازی همچنان در تکاپو هستند.

اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا) روز پنجشنبه به وقت محلی ۱۳ آوریل / ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۲ در بیانیه ای اعلام کرد مظنون افشای اسناد اطلاعاتی بسیار محرمانه در فضای مجازی را دستگیر کرده او درحال تحقیقات در محل اقامت این فرد است.

در این بیانیه آمده است: اف بی آی یک نفر را دستگیر کرد و به انجام فعالیت های قانونی در اقامتگاه این فرد در نورث داتون واقع در ماساچوست ادامه می دهد. از آنجایی که این تحقیقات در جریان است، در حال حاضر نمی‌توانیم توضیح بیشتری ارائه کنیم.

پیش از این، مقامات آمریکایی اعلام کردند که مظنون مردی به نام جک تکسیرا عضو ۲۱ ساله از شاخه ۱۰۲ اطلاعاتی گارد ملی هوایی ماساچوست است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست از یک جامعه مجازی کوچک در دیسکورد (یک رسانه مخصوص بازیگران بازی های کامپیوتری)، این اسناد برای اولین بار توسط مدیر این گروه به اشتراک گذاشته شده بود و فردی که برای اولین بار اسناد را به اشتراک گذاشته بود به نام او جی "OG" شناخته می شد و در یک پایگاه نظامی کار می کرد. سایر اعضای گروه به پست گفتند که این فرد انگیزه سیاسی یا ایدئولوژیکی ندارد و انتظار نداشته اسناد خارج از این گروه به اشتراک گذاشته شود.

اما مریک گارلند دادستان کل آمریکا دستگیری این افشاگر اسناد محرمانه را در ارتباط با "تحقیقات پیرامون خارج کردن، نگهداری و انتقال غیرمجاز اطلاعات محرمانه دفاع ملی" اعلام کرد و ژنرال پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز گفت: افشای اسناد محرمانه آمریکا به صورت آنلاین یک اقدام عمدی مجرمانه است که دستورالعمل های سختگیرانه برای حفاظت از اطلاعات محرمانه و حساس را نقض کرده و فعالیت های اطلاعاتی وزارت دفاع عمدتاً در سطح بین المللی متمرکز است.

رسانه های آمریکایی می گویند توضیحات دادستان کل آمریکا نشان می دهد که تکسیرا بر اساس قانون ۱۸-یو اس سی-۷۹۳ که به عنوان قانون جاسوسی آمریکا شناخته می شود،متهم شناخته خواهد شد.

این قانون می گوید خارج کردن، نگهداری و انتقال غیرمجاز اسناد مرتبط با دفاع ملی که می تواند برای آسیب رساندن به آمریکا یا کمک به یک دشمن خارجی مورد استفاده قرار گیرد، جرم محسوب می شود و هر یک از این اسناد مجازات خود را دارد. محکومیت به ازای هر اتهام در خصوص این اسناد مجازات تا ۱۰ سال زندان دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    0 0
    چیه ترش ؟! :))
  • ناشناس IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    0 0
    جنگ روسیه و اوکراین که در ان آمریکا و غرب نقش فعالی دارند باعث شده که جاسوسی و خرابکاری و کشتن انسانهای بیگناه و جنگ افروزی آمریکا در در سوریه لبنان عراق افغانستان و ایران و....سایر کشورها آشکار شود و سر مشء همه بی خوانمانی ها فقر فساد امریکای جنایتکار باشد
  • ح IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    0 0
    به خودی هم رحم نمیکنن!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس