کنگره دست‌ رئیس جمهور آمریکا را برای فرمان حمله هسته‌ای می‌بندد

دموکرات‌های کنگره آمریکا طرحی را معرفی کرده‌اند که در صورت تصویب، کاخ سفید پیش از دستور حمله هسته‌ای مجبور به اخذ مجوز از کنگره خواهد شد.

به گزارش مشرق، دموکرات‌های مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با ارائه طرحی خواستار کاهش قدرت رئیس جمهور این کشور برای دستور یک‌جانبه جهت حمله هسته‌ای شدند؛ در صورت تصویب این طرح، رئیس جمهور آمریکا برای حمله هسته‌ای به تایید کنگره نیازمند خواهد شد.

این طرح که «محدودیت استفاده پیش‌دستانه از قانون سلاح هسته‌ای» نام داشته و سناتور اِد مارکی و تِد لیو نماینده کنگره آن را معرفی کرده‌اند، رئیس جمهور آمریکا را از صدور هرگونه «دستور حمله هسته‌ای بدون اخذ تاییدیه از کنگره ممنوع و بار دیگر بر اختیارات جنگی قانونگذاران تحت قانون اساسی آمریکا تاکید می‌کند.

سناتور مارکی و تد لیو در بیانیه‌ای اعلام کردند: هیچ رئیس جمهوری حق یا اختیار قانونی ندارد که به طور یک‌جانبه اعلام جنگ کند چه برسد به آنکه دستور حمله پیش‌دستانه هسته‌ای بدهد. هیچ شخصی نباید توانایی به‌راه‌انداختن جنگی را داشته باشد که به زندگی خاتمه دهد.

هر دو قانونگذار در ادامه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به «تهدید هسته‌ای» متهم کرده و در بحبوحه جنگ جاری در اوکراین، مدعی شدند که خطر وقوع «جنگ اتمی هرگز این اندازه روشن و آشکار» نبوده است. با این حال، مسکو این اتهامات را رد کرده و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز به‌تازگی اعلام کرد که آمریکا و متحدانش در مساله سلاح هسته‌ای «مستعد واکنش هیستریک و عصبی» هستند.

مارکی و لیو در بیانیه مشترک خود همچنین سالروز سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا به دست نیروهای کره شمالی بر فراز دریای ژاپن (۱۵ آوریل ۱۹۶۹) را گرامی داشته و مدعی شدند که «ریچارد نیکسونِ مست» در واکنش دستور حمله هسته‌ای داد. آنها یادآور شدند که این دستور «نادیده گرفته شد» اما بهرحال این حادثه «احتمال اینکه یک رئیس جمهور یاغی بدون اجازه کنگره، دستور خطرناک حمله هسته‌ای را صادر کند، نمایان کرد.»

گرچه کره شمالی در سال ۱۹۶۹ هواپیمای شناسایی آمریکا را سرنگون کرد و دولت نیکسون به عنوان واکنش تلافی‌جویانه به فکر حمله هسته‌ای افتاد اما برای اثبات این ادعا مه رئیس جمهور آمریکا در «حالت مستی و نامتعادل» دستور حمله داده، شواهد اندکی وجود دارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    0 1
    وقتی رئیس جمهورت بایدن باشه حتمأ باید اینکارو بکنی چون احتمالش هست که بجای سیفون توالت دکمهٔ لانچ موشک های با کلاهک هسته ای رو بزنه!! خخخخخخخخخخخخخ
    • عمیر IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      0 0
      طنازی نکن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس