جزئیات اجرای برنامه پزشکی خانواده برای ۵۵ میلیون ایرانی

معاون بهداشت وزارت بهداشت، به تشریح برنامه های وزارت بهداشت برای اجرای طرح پزشکی خانواده در کشور پرداخت.

به گزارش مشرق، حسین فرشیدی، بعد از ظهر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ عنوان شد که یکی از برنامه‌های مهم ما در سال جاری اجرای برنامه پزشکی خانواده بخش شهری برای حدود ۵۵ میلیون جمعیت است و در این زمینه از اواخر سال قبل برنامه‌های خود را شروع کردیم و تکمیل برنامه برای حوزه شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر برای حدود ۳۰ میلیون نفر را شامل شد. از طرفی دو استان فارس و مازندران هم حدوداً ۱۰ سال است که درگیر این امر است. گسترش برنامه به شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر از اول اردیبهشت ۱۴۰۲ اجرایی شده است.

وی با اشاره به تاکید برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه بر اجرای برنامه پزشکی خانواده، افزود: دولت‌های قبلی هم به این امر ورود کردند اما از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ که به استان‌های مازندران و فارس برسد در حد پایلوت مانده بود و پس از آن هم با چالش‌هایی مواجه شد و همین سبب شده است اکنون که ما قصد آغاز جدی برنامه را داریم با سختی‌ها و عوارض این چند سال گذشته مواجه باشیم.

فرشیدی ادامه داد: موضوعات مرتبط با اجرا و تکمیل برنامه پزشکی خانواده آنقدر عظیم بود که سبب تشکیل قرارگاهی در این زمینه شد تا این کمیته‌ها و زیر کمیته‌ها هر کدام به مباحث پزشکی خانواده می‌پردازند. ما پزشکی خانواده را به عنوان یک بخش از یک کل می‌دانیم. آن کل، نظام شبکه است و پزشکی خانواده بخشی از نظام شبکه است که باید سبب ارتقای سلامت همه جامعه ما شود و لازم است زیرساخت‌های شبکه شامل نیروی انسانی، فضای فیزیکی و…، اصلاح و تکمیل شود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش سواد سلامت جامعه، تصریح کرد: دنبال این هستیم که ارتقای سواد سلامت جامعه از تکمیل برنامه پزشکی خانواده منتج شود و منجر به خود مراقبتی در جامعه شود. طی سالیان آتی آنقدر تغییرات وسیع است که باید ارتباط نزدیکی بین بهداشت و خانواده‌ها برقرار کنیم، چون خانواده اولین سطح ارتباطی در جامعه است. ما هم بر این اساس سعی کردیم در روستاها بهورز را برای ارائه خدمت انتخاب کنیم؛ چراکه بهورز از خود جامعه بومی است و به راحتی مردم با او ارتباط برقرار می‌کنند و این امری است که در شهرها رخ نمی‌دهد. شعار اصلی ما اکنون این است که باید به آنجایی برسیم که هر ایرانی مراقب سلامت خود را بشناسد. برای تحقق این شعار راهی جز تکمیل پرونده الکترونیک، نظام ارجاع و… نداریم. مراقب سلامت باید آنچنان آموزش ببیند تا ارتباط خوبی با مردم در سطح شهرها داشته باشد و بتوانیم بسیاری از مفاهیم سلامت را به خانواده‌ها آموزش دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    0 0
    بودجه بسیار زیادی لازم است و با این شرایط اقتصادی کشور قابل اجرا شدن نیست هنوز
  • مهدی IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    0 0
    این طرح بسیار عالی است حیف که سال ها اجرای این طرح فوق العاده عقب افتاد
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    0 1
    باز برای پول بیت المال چه خوابی دیدین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس