به گزارش مشرق، فداحسین مالکی؛ نماینده مردم زاهدان طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: جلسه استیضاح یکشنبه ۱۰اردیبهشتماه آقای رضا فاطمیامین وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در مجلس نخستین تجربه پس گرفتن رأی اعتماد نمایندگان مجلس یازدهم از یک عضو کابینه دولت سیزدهم بود. مجلس یازدهم در مدت ۲۰ماه روی کار آمدن دولت سیزدهم بیشترین همراهی با اعضای هیأت دولت آقای سیدابراهیم رئیسی را داشته است و تاکنون سعی داشت در قالب جلسات متعدد کمیسیونها با وزرای کابینه یا طرح سؤال از وزرا، نقصان در مسئولیتها را به دولتمردان گوشزد کند و گام در راستای اصلاح آن بردارد.
البته که دولتمردان و رئیسجمهور پیشاپیش بر وجود برخی از این نقصانها در کابینه آگاهی داشتند و در همین مدت دست به تغییراتی در ترکیب وزرا زدند. آقای فاطمیامین در حالی وزارتخانه صمت را با رأی مثبت نمایندگان به طرح استیضاحش ترک کرد که ۲وزیر دیگر کابینه اخیرا استعفای خودشان را تقدیم رئیسجمهور کردهاند و آن وزارتخانهها نیز با سرپرست اداره میشوند.
آقای رئیسی با کلیدواژه و شعار مهم «تحول و تغییر اساسی ریل اداره امور» و «مدیریت اجرایی کشور» پا به عرصه رقابتهای ریاستجمهوری و پذیرش این مسئولیت گذاشتند و در این مدت نیز تلاش زیادی برای تداوم حرکت در مسیر این شعار داشتند. برکناری مدیران ناکارآمد، راهاندازی کارخانههای راکد و نیمهراکد و تسریع در برخی پروژههای عمرانی کلان استانها گامهای مؤثر دولت سیزدهم در حل برخی معضلات بودند. بخش صنعت بهویژه خودروسازی کشور تاکنون استثنایی بر این موفقیتها بوده است و دولت در عمل نتوانسته است ۲مشکل اساسی این بخش یعنی کمبود و کیفیت پایین خودرو در کشور را حل کند.
دولتمردان اگرچه در جلسه استیضاح نرخ رشد بخش صنعت را برای منصرف کردن نمایندگان از طرح استیضاح دلیل میآوردند، اما در صحنه واقعیت، مردم یعنی موکلان ما رضایتی از وضعیت خودرو در کشور ندارند و گلایهها در این خصوص فراوان است.
دولت سیزدهم آزمونهای مختلفی در بحث نحوه تخصیص خودرو به مشتری، آزادکردن واردات، فروش در بورس، قرعهکشی در سامانههای مختلف با ثبتنام محدود کارتهای ملی و این اواخر قرعهکشی زمان تحویل خودرو به مردم را تجربه کرد، ولی این روشها تأثیری در اصل مسئله یعنی کمبود، کیفیت پایین و قیمت سرسامآور خودرو در کشور نداشته است. این یعنی اقدامات ناکافی و غیرمؤثر بودهاند.
در جلسه استیضاح ۱۰اردیبهشت، این بار مشکلات عدیده صنعت خودرو به مافیا در این بخش عودت داده شد. دولتمردان و مجلسیها بهصورت مشترک تصریح داشتند مافیا عامل مشکل امروز صنعت خودرو است.
آیا علت از غیب آمده است؟ کی بهوجود آمد و چرا جلویش گرفته نشده است؟ هیچکس منکر مافیای خودرو نیست. این مافیا طی ۳دهه اخیر بر بیکیفیتی و قیمتهای بالای خودروها اثرگذار بوده است و براساس منافع گروهی برخی جریانات خاص عمل شده است. هر دولتی هم که روی کار آمده است همین آش و همین کاسه بوده است. نمایندگان مجلس بهحق مسئله مافیا را مطرح میکنند. آقای رئیسجمهور و آقای فاطمیامین هم از این مسئله سخن گفتند؛ اما مردم سؤال دارند چرا به مبارزه علیه این مافیا عمل نشده است؟
در بررسیهای اجمالی جمهوری اسلامی ایران بالاترین نرخ فوت ناشی از تصادفات در کل دنیا را دارد. بخش عمدهای از این مسئله به وزارت صمت برمیگردد. جان مردم از سر راه نیامده است که پیوسته تصادف و کشته داشته باشیم. ما همیشه بر ۲مورد تأکید داشتهایم. نخست اینکه کیفیت خودرو خوب باشد، دوم اینکه قیمت مناسب باشد.
موقعی که یک ماشین خارجی در قطر ۴۰۰میلیون تومان است چرا باید پراید در داخل ایران نزدیک به همین قیمت داشته باشد؟ این مسئله تأثیر روانی زیادی بر اعتماد مردم به تصمیمگیریهای مسئولان میگذارد و مجلس وظیفه داشت جلوی تضعیف سرمایه اجتماعی را بگیرد؛ دولت نیز باید به فکر نیروهای کارآمدتر باشد.