کد خبر 1486774
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
ابراز امیدواری تل آویو به بهبود روابط با عربستان سعودی

مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی ابراز امیدواری کرد که سفر همتای آمریکایی او به عربستان سعودی موجب گشایش مسیر عادی‌سازی روابط میان تل آویو و ریاض شود.

به گزارش مشرق، «تساحی هنگبی» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با اشاره به سفر امروز (شنبه) «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان سعودی گفت که امیدوار است این سفر گشایشی در بهبود روابط میان تل آویو و ریاض باشد.

او به خبرگزاری فرانس پرس گفت که روز چهارشنبه هفته گذشته با همتای آمریکایی خود در یک کنفرانس ویدئویی گفت‌وگو کرده است. گفت‌وگویی که بنیامین نتانیاهو نیز برای دقایقی به جمع آن‌ها پیوسته بود.

«تساحی هنگبی» همچنین گفت که به احتمال قوی جک سالیوان در سفر به عربستان سعودی، با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور دیدار خواهد کرد و تل آویو به شدت نسبت به موفقیت او در هموار کردن مسیر عادی‌سازی روابط میان تل آویو و ریاض خوش‌ بین است.

در این راستا «جک سالیوان» نیز روز پنج‌شنبه هفته گذشته گفته بود که دولت آمریکا برای عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی تلاش خواهد کرد.

مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی سپس در پاسخ به این سوال که آیا این پیشرفت می‌تواند در تماس تلفنی بین سران سعودی و نتانیاهو خود را نشان دهد، گفت: «البته برخی می‌گویند در حال حاضر هم اتفاقاتی فراتر از تماس‌های تلفنی بین رهبران سعودی و اسرائیل رخ داده است. مسئله این است که ایالات متحده آمریکا حرکتی را رهبری می‌کند که عربستان سعودی را برای عادی سازی روابط و صلح با اسرائیل به توافقنامه ابراهیم خواهد افزود. اگر این اتفاق بیفتد، یک نقطه عطف تاریخی خواهد بود».

امارات متحده عربی و بحرین دو کشوری هستند که با چراغ سبز عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ اقدام به عادی‌سازی روابط و سازش با رژیم صهیونیستی کردند، اما سعودی‌ها بارها گفته‌اند که هرگونه پیشرفتی در مسیر بهبود روابط با تل آویو به تغییر سیاست‌های این رژیم در قبال فلسطین و موافقت با تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی بستگی دارد.

البته این اولین باری نیست که مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص برقراری رابطه با عربستان سعودی ابراز خوش‌بینی می‌کنند، به طوری که از همان سال ۲۰۲۰ نیز چنین ادعاهایی همواره مطرح بوده است.

در این راستا «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم موقت صهیونیستی نیز در تاریخ ۳۰ فروردین گفت که سفر به عربستان سعودی به عنوان یک گزینه روی میز مطرح است. کوهن به «رادیو ارتش اسرائیل» گفت: «این گزینه روی میز است، اما هنوز تاریخ مشخصی تعیین نشده است».

پیش از آن نیز «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم مدعی شده بود که عادی سازی روابط با عربستان یک «جهش بزرگ» به سمت پایان دادن به درگیری اعراب و اسرائیل است.

ماه گذشته روزنامه «وال استریت ژورنال» در این باره نوشت، عربستان سعودی و (رژیم) اسرائیل با وساطت دولت «جو بایدن»، رئیس‌ جمهور آمریکا در تلاش برای رسیدن به توافقاتی هستند که می‌تواند به هواپیماهای تجاری اجازه استفاده از حریم هوایی فلسطین اشغالی را بدهد. منابع مطلع به روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند این توافقات همچنین امکان کنترل عربستان سعودی بر دو جزیره راهبردی دریای سرخ یعنی تیران و صنافیر را فراهم خواهد کرد. عربستان سعودی نیز مجوز سفر شماری از تجار اسرائیلی به این کشور را صادر خواهد کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس