کد خبر 1484666
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
وحشت نتانیاهو از توافق تهران و ریاض

دولت نتانیاهو در صد روزگی خود در بحرانی‌ترین شرایط ممکن قرار دارد و در آستانه سقوط قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه رای الیوم درباره وضعیت به هم ریخته دولت نتانیاهو نوشت: با گذشت ۱۰۰ روز از دولت نتانیاهو، محبوبیت وی در پایین‌ترین سطح قرار گرفته است. گروه‌های مقاومت احتمالا، «ارباب امنیت» را سرنگون می‌کنند. تجدید روابط عربستان و ایران هم ضربه‌ای راهبردی و خطرناک بر او و اسرائیل وارد کرده است. عملکرد دولت او ضعف و فقدان بازدارندگی را افشا کرده است.

محتمل به نظر می‌رسد که مقاومت در غزه، نتانیاهو و دولت او را سرنگون کند. نظرسنجی منتشر شده از سوی کانال ۱۳ تلویزیون عبری نشان داد که نتانیاهو بسیار ضعیف شده و وزیر امنیت سابق، بنی گانتز از او پیشی گرفته و حزب حاکم (لیکود) در حال سقوط است تا تنها به ۲۰ کرسی در پارلمان دست یابد. این امر در را به روی مخالفان باز می‌کند تا دولت را با اکثریت ۶۴ کرسی تشکیل دهند.

بر اساس این نظرسنجی، نتانیاهو دیگر گزینه نخست برای ریاست دولت نیست؛ زیرا محبوبیت گانتز پس از حوادث اخیر در اسرائیل، از جمله تحولات امنیتی و اعتراضات علیه طرح دولت برای تضعیف قوه قضائیه افزایش یافته است.

موران آزولای، گزارشگر حزبی، به نوبه خود در وب سایت خبری یدیعوت آحارونوت ‌اشاره کرد که «از نظر برخورد با مقاومت، دولت به علت سیاست خود علیه آن، به شدت مورد انتقاد وزرای برجسته خود قرار گرفته است. آنها در موارد مختلف به شدت از برخورد سست دولت انتقاد کرده‌اند؛ زیرا دستور شروع عملیات دیوار دفاعی ۲ در کرانه باختری را صادر نکرده و عملاً برای چنین حرکتی آماده به نظر نمی‌رسد و کابینه سیاسی و امنیتی به ندرت در چنین دوره حساسی تشکیل جلسه داده است.»

یتسحاق حاتسیرا، تحلیلگر کانال ۱۴ نیز تاکید کرد «سپری شدن ۱۰۰ روز از تشکیل دولت ناامیدی بزرگی بود؛ زیرا عملکرد دولت در مقایسه با وعده‌های بزرگی که قبل از انتخابات به رای دهندگان داده بود، ناچیز است. به ویژه که دشوار است ناکامی‌هایش در عرصه‌های مختلف مانند عرصه امنیتی، حقوقی و اقتصادی و نیز رسانه‌ای را نادیده گرفت».

او می‌افزاید: «عملکرد امنیتی دولت، خط مستقیمی را میان ضعف دولت و عدم بازدارندگی و عملیات فدایی‌ نشان داده است. احساس رایج در اسرائیل این است که دامنه و شدت پاسخ‌های دولت به مقاومت در غزه در مقایسه با پاسخ‌های دولت سابق بسیار کمتر است و بارها در پی پرتاب موشک صبح از خواب برخاستیم بدون این که به آنها پاسخی دهد. در رابطه با تهدید هسته‌ای ایران، به نظر می‌رسد که اسرائیل در حال عقب‌نشینی است، اگرچه ایران همیشه اولویت اصلی نتانیاهو بوده و حتی در دوره کنونی نیز از تهدید دست برنداشته است. این امر علی‌رغم شکست سخت اسرائیل در پی امضای توافقی میان عربستان سعودی و ایران است که به معنای شکست شدید طی سه ماه گذشته در تمام بخش‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس