کد خبر 1490189
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹
ایجاد پست جدید در آمریکا | معنای این اقدام دولت بایدن چیست؟

وزیر خارجه آمریکا تعیین سفیر پیشین ایالات متحده در اراضی اشغالی را به عنوان مسؤول امضای توافقنامه‌های عادی سازی روابط با اسرائیل بررسی می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فلسطینی(سما)، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا انتخاب دان شاپیرو، سفیر سابق ایالات متحده در تل‌آویو را به عنوان مسؤول امضای توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی موسوم به"توافقات ابراهیم" بررسی می‌کند. این پست تاکنون در وزارت خارجه آمریکا وجود نداشته است و طبق اظهارات مقامات آمریکایی ایجاد این پست به منزله بیان پایبندی مهم‌تری از سوی دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در رابطه با گسترش توافقنامه‌های عادی‌سازی میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی خواهد بود.

چنین اقدامی می‌تواند نشان دهد که دولت ایالات متحده تصمیم گرفته است در زمان باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴ تلاش بیشتری برای ترویج توافقات جدید میان رژیم صهیونیستی و سایر کشورهای عربی انجام دهد.

در ماه‌های اخیر و پس از تشکیل دولت جدید نتانیاهو، کشورهای عربی که روابط خود را با تل‌آویو در چارچوب توافقنامه‌های ابراهیم عادی سازی کرده بودند، سرد شده‌اند. یکی دیگر از دلایل ایجاد این منصب، فشار دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره بر دولت ایالات متحده برای برداشتن گام‌های بیشتری جهت تحکیم توافقنامه‌های عادی‌سازی است.

اخیرا کنگره بیانیه‌ای را در حمایت از توافقنامه‌های ابراهیم با ۴۰۰ رای موافق در مقابل ۱۹ رای مخالف منتشر کرد. در فوریه گذشته، اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره به رهبری ریچی تورس، نماینده دموکرات کنگره، لایحه‌ای را ارائه کردند که دولت آمریکا را به ایجاد یک پست ویژه درباره موضوع توافقات عادی‌سازی ملزم نمود.

مقامات آمریکایی اشاره کردند که بلینکن هنوز تصمیم نهایی را درباره پست جدید و نحوه تعریف دقیق آن در سلسله مراتب وزارت امور خارجه آمریکا نگرفته و در حال بررسی چندین گزینه است.

یکی از مقامات ارشد آمریکایی اظهار داشت که محتمل‌ترین امر این است که شاپیرو به عنوان "مشاور ارشد" بخش امور خاورمیانه در وزارت امور خارجه آمریکا منصوب شود که به توافقات عادی‌سازی و سایر مسائل مربوط به روابط میان اسرائیل و ایالات متحده می‌پردازد.

در ماه‌های نخست پس از روی کار آمدن بایدن، وی در اندیشه انتصاب شاپیرو به عنوان فرستاده ویژه در موضوع توافقنامه‌های ابراهیم بود. اما این موضوع در نهایت به دلیل درگیری قدرت میان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا بر سر اینکه چه کسی مسؤول این پرونده خواهد بود، لغو شد.

شاپیرو که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به مدت شش سال سفیر ایالات متحده در اراضی اشغالی بود، در اوت ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ به عنوان مشاور راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران فعالیت کرد. شاپیرو در این دوره بر تماس و ارتباطات با رژیم صهیونیستی در رابطه با موضوع ایران متمرکز بود.

دو مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفتند که رونین لوی، مدیر کل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی طی روزهای آتی برای گفت‌وگو درباره گسترش توافقنامه‌های عادی‌سازی به واشنگتن سفر می‌کند.

انتظار می‌رود لوی با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و برت مک‌گورک، مسؤول امور خاورمیانه در کاخ سفید و آموس هوکشتاین، مشاور ارشد بایدن دیدار کند. این دو مقام اخیر مسؤول تلاش‌های رئیس جمهور برای پیشبرد عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی هستند.

مقامات ارشد اسرائیلی گفتند، یکی از موضوعات اصلی که پیش‌بینی می‌شود لوی در مذاکرات خود مطرح کند، برگزاری نشست نقب در سطح وزیران است. قرار بود این نشست در ابتدای سال جاری میلادی در مراکش برگزار شود؛ اما ناصر بوریطه، وزیر امور خارجه مراکش به دلیل حساسیت سیاسی در قبال دولت جدید صهیونیستی، چندین بار آن را به تعویق انداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس