کد خبر 1490528
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
آغاز نشست وزرای خارجه عرب در جده با حضور سوریه

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب لحظاتی قبل با حضور وزیر خارجه سوریه در جده آغاز شد.

به گزارش مشرق، «احمد عطاف» وزیر خارجه الجزایر در سخنانی در ابتدای این جلسه گفت: نشست ما امروز در شرایط ویژه منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی برگزار می‌شود که مستلزم ادامه تلاش برای بستن صفوف و متحد شدن برای غلبه بر موانع و چالش‌ها است.

عطاف بر ضرورت تشدید تلاش‌ها، تقویت اقدامات مشترک عربی و خنثی کردن تنش‌های حاشیه‌ای که اعراب را از هم جدا می‌کند، تاکید کرد.

وی ادامه داد: آنچه فلسطینی‌ها با آن مواجه هستند، روح ما را غمگین و ملزم به تلاش مضاعف برای احیای حقوق ملت فلسطین می‌کند.

قرار است که در این نشست پیش‌نویس دستور کار شورای اتحادیه عرب به تصویب برسد.

همچنین انتظار می‌رود ورود سران کشورهای عربی به عربستان جهت شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب از روز پنجشنبه آغاز و اجلاس سران کشورهای عربی روز جمعه در فضای مثبت ناشی از بازگشت سوریه به این اتحادیه پس از ۱۲ سال غیبت، برگزار شود.

وزرای خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ ( ۱۷ اردیبهشت امسال) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد.

اتحادیه عرب تحت تاثیر جریان غربی - عبری در خاورمیانه، در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.

از زمان تصمیم گیری برای حضور مجدد سوریه در نشست های اتحادیه عرب، توجه به شرکت این کشور مهم و تاثیر گذار در سی و دومین اجلاس سران کشورهای عربی که ۱۹ ماه جاری در جده عربستان سعودی برگزار می شود، جلب شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس