کد خبر 1494522
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
دست رد چین به درخواست وزارت دفاع آمریکا

چین درخواست آمریکا برای ملاقات وزرای دفاع دو کشور در حاشیه یک اجلاس در سنگاپور را رد کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه وال استریت ژورنال روز دوشنبه گزارش داد که چین درخواست ایالات متحده برای دیدار بین وزرای دفاعی این کشور در حاشیه یک مجمع سالانه امنیتی در سنگاپور را رد کرده است.

پنتاگون در بیانیه‌ای به وال استریت ژورنال گفت: «جمهوری خلق چین به ایالات متحده اطلاع داد که دعوت اوایل ماه مه برای وزیر (لوید) آستین برای دیدار با لی شانگفو وزیر دفاع ملی جمهوری خلق چین در سنگاپور این هفته را رد کرده است. وزارت دفاع آمریکا به ارتباطات باز معتقد است، برای اطمینان از اینکه رقابت به سمت درگیری کشیده نمی‌شود.»

هفته گذشته، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفته بود: «وزارت دفاع برای برقراری گفت‌وگو بین لوید و همتای چینی‌اش مذاکراتی را دنبال کرده است.»

کربی همچنین گفت که احتمال دیدار کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده و همتای چینی او در جریان نشست همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (APEC) در دیترویت وجود دارد.

پس از رد درخواست آمریکا از سوی چین، پنتاگون در بیانیه خود که وال استریت ژورنال آن را منتشر کرده، آورده است: «رد درخواست آمریکا برای نشست دفاعی از سوی چین پیامی غیرعادی است.»

چین و آمریکا روابط پرتنشی را طی ماه‌های گذشته بویژه بر سر تایوان سپری کرده‌اند. حمایت آمریکا از جدایی طلبان تایوان مهمترین دلیل تنش در توسعه روابط واشنگتن و پکن ارزیابی می‌شود. هفته گذشته نیز «مائو نینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین به واشنگتن هشدار داد فروش تسلیحات نظامی به تایوان را متوقف کند، زیرا این اقدام نقض جدی توافق‌های پیشین آمریکا با چین است.

وی دراین‌باره گفت: «اخیراً مقامات ایالات متحده و تایوان تبانی نظامی را تشدید کرده‌اند. هیئتی متشکل از ۲۵ دلال اسلحه آمریکایی به جزیره آمدند و با مقامات (تایوان) نشست دفاعی برگزار کردند؛ این نشست سند و شاهد دیگری است که ایالات متحده در حال تبدیل تایوان به بشکه باروت است که این وضعیت فقط برای هموطنان تایوانی ما دردسر ایجاد می‌کند.»

هفته پیش نیز «وانگ ون‌بین»، یکی دیگر از سخنگویان وزارت خارجه چین با هشدار به آمریکا درباره فروش سلاح به جزیره تایوان و تضعیف امنیت این تنگه، گفته بود: نبرخی عناصر قدرت در آمریکا به‌دنبال استفاده از تایوان برای مهار چین هستند. این اقدامات بسیار خطرناک و به مثابه بازی با آتش است.»

وی افزود: چین از آمریکا می‌خواهد تا به اصل «چین واحد» و سه تفاهم‌نامه مشترک احترام گذاشته و روابط نظامی و تأمین سلاح برای این جزیره را متوقف کرده و از اقداماتی که می‌تواند به ایجاد منافشه در تنگه تایوان منجر شود، خودداری کند.

به‌دنبال سفر نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در آگوست ۲۰۲۲، تنش‌ها در این جزیره تشدید شد. پس از این سفر نیز چندین هیئت بلندپایه آمریکایی و اروپایی سفرهای مشابهی به تایوان داشتند. چین این اقدامات را تحریک‌آمیز، نقض اصل چین واحد و حمایت از جدایی‌طلبان تایوان می‌داند.

چند روز پیش نیز، هنری کیسینجر، استراتژیست برجسته و وزیر خارجه اسبق آمریکا در گفت‌وگو با نشریه وال‌استریت ژورنال هشدار داد که با روند کنونی افزایش تنش‌ها بین آمریکا و چین منجر به درگیری نظامی اجتناب‌ناپذیر خواهد شد.

وی دراین‌باره گفت: تصور می‌کنم با توجه به قدرت چین، این کشور دشمنی خطرناک برای ایالات متحده باشد و این امکان هم وجود دارد که تنش کنونی بین دو کشور در نهایت به درگیری نظامی ختم شود.

کیسینجر با بیان اینکه «ایالات متحده و چین دو جامعه با دیدگاه‌های تاریخی خاص خود هستند، اما از نظر فرهنگی با همدیگر رقابت می‌کنند.» افزود: احتمالاً مسئله و تنش در دریای جنوبی چین، علت و منشأ درگیری نظامی خواهد بود. سوال این است که آیا ما می‌توانیم بر اساس اصل آزادی دریانوردی این مسئله را حل کنیم یا این تنش‌ها به درگیری نظامی اجتناب‌ناپذیری منجر می‌شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس