روسیه، ناتو را به دامن زدن به تنش‌ها در کوزوو متهم کرد

وزارت خارجه روسیه به تنشهای اخیر در کوزوو واکنش نشان داد و ناتو را به تشدید تنش‌ها در سرکوب اقلیت صرب در این منطقه متهم کرد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه روسیه به تنشهای اخیر در جمهوری کوزوو واکنش نشان داد و نیروهای ناتو را به تشدید تنش در منطقه متهم کرد.

براساس گزارشها، افزایش تنشها میان کوزوو علیه اقلیت صرب ساکن این منطقه که به مداخله نیروهای ناتو منجر شد باعث درگیری میان اقلیت صرب و نظامیان ناتو شده که به مجروح شدن دهها تن کشیده شد.

دفتر مأموریت صلح‌بانان ناتو در کوزوو روز سه شنبه ضمن محکوم کردن خشونت‌ها بین اهالی صرب و نیروهای امنیتی کوزوو، اعلام کرد که در جریان این درگیری‌ها حداقل ۲۵ نیروی این ائتلاف مجروح شده که حال سه نفر از آنها وخیم است.

وزارت خارجه روسیه در واکنش به این تنشها گفته، نیروهای ناتو نه تنها فقدان حرفه‌ای بودن خود را نشان دادند بلکه به عاملی برای تشدید درگیریها تبدیل شده‌اند.

وزارت خارجه روسیه همچنین تاکید کرده، مسکو از غرب می‌خواهد که صربستان را تحریک نکند و بر مقامات کوزوو درباره وضعیت جاری تاثیر نگذارد.

تصاویر منتشر شده از درگیری‌ها نشان میدهد که پلیس کوزوو برای عقب راندن صربهای معترض از باتوم و گاز اشک آور استفاده می‌کند. معترضان نیز با سنگ و چماق به نیروهای پلیس و سپس نیروهای صلح بان ناتو که خود را وارد درگیری کرده حمله می‌کنند.

برخی منابع غربی می‌گویند که معترضان قصد داشتند یک ساختمان اداری را اشغال کنند که پلیس با کمک نیروهای ناتو مانع از آن شده است.

اقلیت صرب انتخابات ماه آوریل در کوزوو را در اعتراض به ساخت و پاخت میان دو قومیت دیگر این منطقه تحریم کرده‌اند.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ خود را یک جمهوری مستقل از صربستان خواند. برخی کشورهای غربی استقلال این منطقه را به رسمیت شناختند اما صربستان این منطقه را همواره بخشی از خاک می‌داند. روسیه و چین نیز از کشورهایی هستند که جمهوری کوزوو را به رسمیت نشاخته‌اند و به همین دلیل این کشور عضو سازمان ملل نیست.

به نوشته رویترز، «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان نیز خبر داد که در این درگیری‌ها ۵۲ تبعه صرب در درگیری‌ها با نیروهای امنیتی کوزوو و ناتو مجروح شده‌اند که حال سه نفر از آنها وخیم است. اما «ویوسا عثمانی» رئیس منطقه خودمختار کوزوو، رئیس جمهور صربستان را به دامن زدن به تنش‌ها و بی‌ثباتی در این منطقه متهم کرده است.

صربستان از کشورهای نزدیک به مواضع روسیه در شرق اروپاست و کشورهای غربی پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را منوط به حمایت از تحریمهای ضد روسی و به رسمیت شناختن استقلال جمهوری کوزوو کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس