هشدار غول بانکی-مالی آمریکا: نشانه‌های دلارزدایی درحال ظهور است

استراتژیست های یکی از بزرگترین شرکت های خدمات مالی و بانکداری آمریکایی موسوم به جی پی مورگان روز دوشنبه هشدار دادند نشانه های از روند ظهور دلار زدایی و افول عصر دلار در اقتصاد جهانی در حال ظهور است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، تاثیرات اقتصادی ناشی از افزایش شدید نرخ بهره در آمریکا و استفاده از اهرم تحریم علیه روسیه که سبب خروج این کشور از سیستم بانکی جهانی شده، سبب شکل گیری کشورهای حوزه بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی شده است.

بر اساس این گزارش شکل گیری بریکس می تواند زمینه برای به چالش کشیدن هژمونی دلار را فراهم آورد.

به باور استراتژیست ها روند کاهشی دلار در ذخایر ارز کاملا آشکار است.

به عبارت دیگر، سهم دلار در ذخایر ارزی با رکود روبرو شده است و میزان استفاده از آن در صادرات نیز رو به افول گذاشته است.

پیش تر نیز، جوزف دابلیو سالیوان مشاور ارشد گروه مشاوره ای لیندزی مستقر در واشنگتن و مشاور ویژه و عضو پیشین شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید در دوران دونالد ترامپ در این خصوص معتقد است که ارز مورد حمایت بریکس می‌تواند دلار آمریکا را به عنوان ارز ذخیره‌ کنار بزند. وی در ادامه خاطرنشان کرد که چنین ارزی توانایی جایگزینی دلار و در کمترین حالت ایجاد تزلزل در جایگاه دلار را دارد.

این اقتصاددان آمریکایی با این وجود تاکید کرد: هرچند سلطه دلار به احتمال زیاد یک شبه به پایان نمی رسد، اما ارز احتمالی بریکس فرسایش آرام سلطه آن را کلید می زند.

به استناد گزارشهای خبری، تسلط دلار در تجارت جهانی به این معنی است که بار بدهی های دلاری برای سایر کشورها با نرخ ارز افزایش و کاهش می یابد. این امر باعث بی ثباتی اقتصاد کشورهایی می شود که سیاست پولی ایالات متحده اغلب نقش تعیین کننده ای نسبت به تصمیمات داخلی آن دارد.

در حال حاضر تسلط دلار آمریکا در تجارت جهانی با چالش های جدی روبرو است زیرا اقتصادهای نوظهور جهانی مانند هند و چین درحال انجام اقداماتی جدی و مهم برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری و استفاده از ارزهای ملی خود هستند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    1 2
    چرا ايران عضو بریکس نيست
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    7 0
    دلار نابود شود ، آمریکا هم نابود خواهد شد به امید خدا
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      3 0
      نزدیکه انشاالله
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    0 0
    هرچقدر مشکلات اقتصادی در امریکا بروز کند امکان فروپاشی و تجزیه امریکا بیشتر میشود . انشاالله . انوقت باید شاهد بروز جنگ های داخلی بین ایالت های امریکا باشیم . ضرب المثلی داریم که میگوید ( چاه نکن بهر کسی ....) امریکا و غرب چاه جدایی طلبی برای کشور ما کندن و انشاالله خودشان در همین چاه به دام خواهند افتاد . همانطور که چاه تحریم اقتصادی و تحریم دلار برای خودشان دهان باز کرده است
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    0 0
    البته فقط دلار نیست که رو به افول خواهد شد بلکه پولهای هفت کشور صنعتی تماما به چالش کشیده خواهد شد که در این میان یورو بیشترین تغییر را خواهد دید بخصوص اینکه انرژی ارزان نیز در پایان راه به این اتحادیه هست و بازارهای جدید نیز به روی این اتحادیه باز نخواهد شد. این اتحادیه حتی آفریقا را از دست خواهد داد. در آمریکای لاتین نیز مشکلات زیادی خواهد داشت کشورهای همراه این اتحادیه با مشکلات شدید اقتصادی مواجه خواهند شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس