1

بسنده کردن به امکانات و واقع‌بینی در نگاه ظریف تا آنجا پیش رفته که او از عهدنامه ترکمانچای هم دفاع می‌کند. سرتاسر و خط به خط نوشته او در تقابل با امید و روشن‌بینی نسبت به آینده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

******

روزنامه‌های امروز سه شنبه ۱۶ خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ترویج ایمان و امید در مراسم سالگرد امام خمینی، احیای برجام؛ توافق موقت؛ یا توافق جدید؟ تاکید سیگنال مثبت هسته‌ای از وین و حرف‌های رازگونه قالیباف پس از یادداشت عجیب ظریف در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

رهبر معظم انقلاب در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (س) رهبر کبیر انقلاب اسلامی در حرم مطهر بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران بیانات قابل تاملی داشتند، این سخنرانی مورد توجه و ارزیابی تمامی روزنامه‌های امروز قرار گرفته است.

روزنامه همشهری در سرمقاله خود در باب ایمان و امید نوشته است:

یمان‌های چهارگانه که عبارت است از ایمان به خدا، مردم، مسیر و موفقیت پایان کار است، امام را دارای سرمایه‌هایی کرد که توانست این معجزه رسانه‌ای را رقم بزند. ایمان به خدا به انسان این قدرت را می‌دهد که بتواند ایمان‌های خفته در وجود انسان‌ها را اثاره و شکوفا کند. در طول تاریخ غیبت، هیچ عالم و مصلحی مثل ایشان نتوانسته بود که این چنین به ایمان‌های مردم اعتماد کند و ایمان‌هایی که به اندازه یک تاریخ به حجاب رفته بودند و امتداد اجتماعی پیدا نکرده بودند را به صحنه بیاورد.

او با قدرتی که از ایمان به خدا و مردم آورده بود به مسیر و پایان موفقیت‌آمیز خود هم ایمان داشت؛ چراکه قدرت مردم وقتی متکی به ایمان‌های بی‌نهایتشان شود، هیچ قدرتی یارای مقابله با آنها را ندارد و کسی که خود را متکی به این قدرت لایزال بداند، مطمئن و آرام است و از نهایت کار خود یقین دارد؛ یقین به فلاح و پیروزی. طبعا در این فضا و بستر، امید یک امید واقعی و مبتنی بر واقعیت‌های میدان است؛ واقعیتی که با حضور آحاد مردم مومن ساخته می‌شود.

سرنوشت محتوم مردی که می‌خواست امیرکبیر باشد!/ چرا براندازی نظام با خرافات و توهم امکان پذیر نیست؟

سازش کاری ظریف به چه معناست؟

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق کشورمان روز ۱۳خرداد پست اینستاگرامی منتشر کرد که جنجال بسیاری به‌پا کرد و مخالفان بسیار به آن تاختند و موافقان نیز در فضای مجازی درباره آن بسیار سخن گفتند.

روزنامه هم‌میهن در مقام دفاع از ظریف برآمدهع و نوشته است:

ظریف در نوشته خود پرسشی تاریخی را مطرح کرده است: «راستی نه‌تنها ما مردم بلکه نخبگان ما کدام‌یک را بیشتر نکوهش می‌کنند: آنها که با آرزوی بازپس‌گرفتن سرزمین ازدست‌رفته در قرارداد گلستان، بخش‌های بیشتری از سرزمین و حتی استقلال ایران را به باد دادند، یا آنها که با قرارداد ترکمانچای دست‌کم قسمتی از سرزمین تازه ازدست‌رفته را بازپس گرفتند؟»مجید تفرشی، پژوهشگر تاریخ نیز در ارزیابی محتوای یادداشت اینستاگرامی ظریف، وزیر خارجه سابق نوشت: «با سوءمحاسبه از توان و اهداف خودمان چالش و گفت‌وگو نکنیم. هنر مذاکره و فن دیپلماسی را بلد باشیم. نگاه‌مان به حل معضلات کنونی میان‌مدت و راهبردی باشد. توهم را با واقعیت اشتباه نگیریم، رؤیا را با تصورات غلط به کابوس تبدیل نکنیم.

در ادامه این گزارش آمده است:

اگر با حریف گفت‌وگو نکنیم، سوژه گفت‌وگوی حریفان خواهیم شد. در دور دوم جنگ‌های ایران و روس نیروهای روسیه تا آستانه تهران پیشروی کرده و در آستانه فتح کامل ایران بودند. بهتر این بود که جنگ نمی‌کردیم، بهتر این بود شکست نمی‌خوردیم، ولی گزینه بهتری از ترکمانچای منفور ملعون نبود. عدم پذیرش آن توافق ننگین و ظالمانه یعنی که ایران امروز وجود نداشت.»قرارداد ترکمانچای در پی دو دور جنگ بین ایران و روسیه تزاری بسته شد. دور اول جنگ‌ها از سال ۱۱۸۳ تا ۱۱۹۲ شمسی منجر به معاهده گلستان شد و در دور دوم جنگ بین سال‌های ۱۸۲۶ تا ۱۸۲۸ که ایران آغازکننده آن بود، قرارداد ترکمانچای بین طرفین بسته شد. این دو قرارداد چون یادآور جدایی هفده شهر ایرانی در قفقاز است در تاریخ‌نگاری عصر پهلوی و پس از آن با عنوان عهدنامه‌های ننگین خطاب شدند و در خاطره ایرانیان نقش بستند، اما در میان پژوهشگران تاریخ درباره ننگین بودن آنها تردید وجود دارد.

سرنوشت محتوم مردی که می‌خواست امیرکبیر باشد!/ چرا براندازی نظام با خرافات و توهم امکان پذیر نیست؟

روزنامه شرق نیز در سرمقاله خود با عنوان «سازش‌کاری» و «سازش‌ناپذیری» می‌نویسد:

بی‌شک، آرزوپروری و تبدیل آن به برنامه سیاسی بدون توجه به امکانات، عواقب وخیم و تالی فاسدهای خطرناک خود را همیشه در سیاست کشور داشته است؛ ازجمله آنکه همیشه مخالفان آرزوپروری تحت عنوان «سازش‌کار» هدف قرار می‌گیرند و عملا به جای اینکه عرصه سیاست محل تبادل نظر درباره مسائل اصولی و عینی جامعه باشد، به محل نزاع بین «سازش‌ناپذیران» و «سازش‌کاران» تبدیل می‌شود و کسانی که ساده‌اندیشانه در پی آرزوها هستند، مخالفان را به «سازش‌کاری» متهم می‌کنند. در مقاطعی در تاریخ ۲۰۰‌ساله کشورمان شاهد چنین نزاعی بوده‌ایم. دکتر ظریف به‌درستی روندی را که به انعقاد معاهده «ننگین» ترکمنچای انجامید، مثال می‌زند.

سرنوشت محتوم مردی که می‌خواست امیرکبیر باشد!/ چرا براندازی نظام با خرافات و توهم امکان پذیر نیست؟

توجیه سازش با عناوینی چون کمبود امکانات در کشور بیش از آنکه نشانه فهم درست او از سیاست خارجی باشد ناشی از توانایی‌های محدود جریان اعتدالی در کشور است. ضعف یک جریان سیاسی نشانه ضعف همه ارکان کشور نیست! آنچه ظریف در درک آن ناتوان است بخشی از همان «دیپلماسی التماسی» است که دولت تدبیر امید هشت سال دنبال آن در پاریس، لندن و برلین دنبال آن دوید. احتمالا اقای ظریف یادش مانده است که روزی برای برداشتن تحریم‌ها راهی آمریکا شده بود در حالی که حتی به او اجازه نمی‌دانند از محدوده ۸۰۰ متری سازمان ملل خارج شود.

روزنامه کیهان در گزارشی یا عنوان آقای ظریف از تقبیح ترکمنچای به تحسین آن رسید نوشته است:

حالا که تشت رسوایی برجام و امضا کنندگان آن از بام افتاده و خسارات ۸ سال معطل کردن ظرفیت‌های کشور به پای این توافق بیش از پیش عیان شده، جناب ظریف به جای عذرخواهی در پیشگاه ملت به زبان به تحسین قرار داد ننگین ترکمنچای گشوده است چرا که خود نیز با دست فرمان ترکمنچای پای برجام را امضا کرده است.
از سوی دیگر ظلم بزرگ جناب ظریف این است که تلویحا اقتدار امروز را با دوره انحطاط پهلوی و قاجاریه یکی وانمود می‌کند؛ در حالی‌که به استناد عباراتی هم چون «امضای کری تضمین است»، «برجام فتح الفتوح است»، «امکان ندارد آمریکا از برجام خارج شود»، «تحریم‌ها لغو شده و امکان ندارد برگردد» و... رویکرد شخص او و روحانی در برجام، برخلاف ادعای واقع‌گرایی، آرزواندیشی و خام‌اندیشی بود.

سرنوشت محتوم مردی که می‌خواست امیرکبیر باشد!/ چرا براندازی نظام با خرافات و توهم امکان پذیر نیست؟

روزنامه رسالت نیز با اشاره به یادداشت وزیر سابق خارجه می‌نویسد:

جواد ظریف در یک فایل صوتی که در اواخر دوران وزارتش و پس از شهادت سردار سلیمانی انتشار یافت، مرتب تکرار می‌کرد در جمهوری اسلامی همیشه دیپلماسی به کمک میدان آمده و فدای میدان شده است و در طرف مقابل، میدان هیچ‌گاه آورده‌ای برای دیپلماسی نداشته است. حال خود انصاف دهد که بازگشت متحد ایران به اتحادیه عرب که تشکلی سیاسی و بین‌المللی است، درنتیجه مذاکره است یا مقاومت مردان میدان؟ اگرچه هر دو بال میدان و دیپلماسی مؤثرند، اما اینجا کدام به کمک دیگری آمده است؟

در ادامه این یادداشت آمده است:

بسنده کردن به امکانات و واقع‌بینی در نگاه ظریف تا آنجا پیش رفته که او از عهدنامه ترکمانچای هم دفاع می‌کند. سرتاسر و خط به خط نوشته او در تقابل با امید و روشن‌بینی نسبت به آینده است.

سرنوشت محتوم مردی که می‌خواست امیرکبیر باشد!/ چرا براندازی نظام با خرافات و توهم امکان پذیر نیست؟

نظام با خرافات و توهم نمی‌رود!

از استوری‌های مضحکی که در روزهای تعطیل ۱۴ و ۱۵ خرداد در فضای مجازی دست به دست شد، این محتوا بود که از این تعطیلات استفاده کنید، شاید سال دیگه این موقع تعطیل نباشد! کنایه از اینکه تا سال دیگر، براندازان موفق شده‌اند و ایران را گرفته‌اند! سال گذشته هم می‌گفتند «امسال سال خونه» و از سرنگونی جمهوری اسلامی ایران شعار می‌ساختند، با این حال سال تمام شد و اتفاقی نیفتاد.

سرنوشت محتوم مردی که می‌خواست امیرکبیر باشد!/ چرا براندازی نظام با خرافات و توهم امکان پذیر نیست؟

روزنامه جوان درباره این ماجرا نوشته است:

سردمدار این قصه‌های مضحک و خیالی جان‌بولتون، مشاور سابق امنیت ملی امریکا بود که در سال ۲۰۱۸ و در جمع منافقین مدعی شد که قبل از سال ۲۰۱۹ کریسمس را در تهران جشن می‌گیریم؛ رهبر انقلاب هم بعداً به این ادعا پاسخ دادند و فرمودند: «اخیراً هم یک دلقک امریکایی گفت کریسمس را در تهران جشن خواهد گرفت. از این حرف‌ها هست، می‌زنند، منتها خب واقعیت با آنچه آن‌ها دلشان می‌خواهد و دنبال می‌کنند، فاصله زیادی دارد.»

جوان در ادامه این خبر ویژه آورده است:

زمانی در دهه هفتاد حتی عوامل ضدایرانی شمارش معکوس پایان نظام را خواندند و اعلام کردند که از این لحظه به بعد، رژیم سقوط کرده است و با یکدیگر روبوسی هم کردند!
سال گذشته، اما اوج این توهمات بود. عکس کلاغ سفید می‌گذاشتند و می‌گفتند نشانه سقوط حکومت است و از مشاهدات خود از کلاغ‌های سفید مطلب در مجازی می‌گذاشتند و رسانه‌های فارسی زبان غربی هم بعضاً پوشش می‌دادند. تیم آرژانتین قهرمان جام جهانی شد، گفتند سال ۵۷ که این تیم قهرمان شده، انقلاب اسلامی ایران رخ داده، پس حالا هم منتظر تغییر حکومت باشیم!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    29 21
    متن جناب ظریف رودیدم انصافاوبدون هیچ گونه تعصبی کوچک ترین حمایتی ازترکمان چای نکرد...
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      4 12
      کس که گمان داشت او را امیرکبیر ارزیابی کنند، اگرچه مانند امیرکبیر نشد اما امیراکبیر که شد!!!!!
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      4 6
      بارک الله به شما! حتما در متن و جناب ظریف و انصاف، تجدید نظر بفرمایید.
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      14 7
      حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
    • حجت IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      6 4
      امیرکبیری که امیر حقیر شد
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      5 12
      اصلاح طلب ها یا ابله اند یا مردم را گاگول فرض کرده اند : این بشر ۸ سال وزیر خارجه ایران بوده است،، روباه هم در مقابل این حجم از فریبکاری ظریف لُنگ انداخته ،، قراردادی بسته شده ،، دو طرف تعهداتی داده اند ،، طرف ایرانی به همه تعهدات خود عمل کرده ،، طرف خارجی هیچ ،، دولت جدید به دنبال گرفتن حق کشور در برجام است می‌گوید اگر بد بود چرا الان دنبالش هستید؟! دنبالش هستیم تا حقمان را بابت سالها عقب نشینی و بستن مراکز علمی بگیریم. واقعا این حجم نادانی فقط از حماقت است اقای جواد ظریف ...
  • NL ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    20 22
    ببینید جواد ظریف خودش هم میداند امیر کبیر نبوده ،نیست ونخواهد بود اما این ضعف وادادگی اقای ظریف به غرب را جریان اصلاح طلب با هوچیگری امیر کبیر بودن برای ایشان پوشاندند بالاخره جناب امیر کبیر از جان شیرین خود برای سربلندی ایران مایه گذاشت اما جواد ظریف از سکه های طلا برای خودش اندوخته ای ساخت .
  • NL ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    16 22
    اقای جواد ظریف دقیقا مثل اقای رزم ارا در رژیم طاغوت فکر میکند هر دو ایشان معتقدند که برای زندگی کردن با ید جلو نظام سلطه تسلیم بود اما ایشان نمیگویند که هزینه تسلیم ده ها برابر هزینه مقاومت است در تفکر ایشان هیج جایی برای مقاومت وجود ندارد انها میگویند تسلیم تسلیم و تسلیم همین و بس ...
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    17 19
    روزی نامه هم میهن داره خودشو جر میده که القا کنه دولت و مجلس و قوه قضاییه برای اقلیت جامعه کار میکنه در حالی که از اساس کذب و توهم ساختگی این افسادطلبان حلقه بگوش غرب هست تا ابهت و ارزش مصوبات و کارهای مجلس و دولت و قوه قضاییه از چشم مردم بیافته خوب بلدند تحقیر کنند خوب بلدند تهمت بزنند و فضا رو وارونه جلوه بدهند!
  • NL ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    9 17
    با تفکر وادادگی قاجاری ظریف الممالک در ۱۰۰ سال اینده جز نامی از ایران انهم در کتب تاریخی پیدا نخواهید کرد اگربزرگان کشوری با قدمت ده هزار سال تمدن در طول تاریخ اینجور فکر میکردند که هیچگاه نه تمدن ایران وجود میداشت نه کشوری بنام ایران ...
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      0 0
      کشور ایران 2500 ساله است 10 هزار را از کجا آوردی... قوم کوروش 250ج سال قبل از کابلستان به فلان ایران مهاجرت کردند
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    60 17
    من سخنان سید علی خمینی نوه بزرگوار امام خمینی ره رو در روز ارتحال امام شنیدم.ایشان عاشق رهبری است و خیلی عالمانه و شیوا و دلنشین صحبت می‌کند.ایشان در آینده نقش بزرگی در کشور خواهند داشت.خدایا حفظشون بفرما.چهره نورانی دارد.هر کی عاشق ولایت باشه معلومه که بصیرت داره و اهل خداست.خدایا مواظبشون باش.خدایا عمر رهبری رو طولانی بفرما
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    6 18
    واقعا انسان از حماقت آمریکایی ها و غربی ها در خصوص مردم ایران و بیشتر، از حماقت گروه مزدور اپوزیسون خارج نشین حیرت می‌کند.
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    11 19
    ظريف یا نادان است يا خائن به‌ اقتدارملی راه سومی وجود ندارد او برجام راهمان طوری که‌ آمریکایا بسته‌ بودند امضا کرد وصنعت هسته ای کشور را داد رفت بدون این‌که تحریمی‌ برداشته بشود وجدیدن هم به‌ تعیید عهد نامه ننگين ترکمن چای رسيده است
  • نقی IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    10 22
    بنظر من ظزیف با فرار به جلو، می خواهد ذهن همه را مخدوش کند و از احتمال دادگاهی شدن و محاکمه قضایی، مصون بماند.
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    17 13
    اف بر قرارداد گلستانیها و ترکمنچاییها و برجامیان هر سه!
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      0 0
      ترکمنچای نبود که ایران باقی نمانده بود روس ها تا دروازه های تهران رسیده بودند.... و اگه تهران سقوط میکرد ایران جزو روسیه بود..با هنر دیپلماسی روسیه تا ارس برگشت... برجام هم خیلی خوب بود که تا 96 در آرامش اقتصادی بودیم....... کاسبان تحریم با برجام دشمن هستند چوم نان آنها در آشفتگی اقتصادی است
  • Puyamotlaq IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    5 16
    سلام علیکم ایمان و امید برای تحقق شعار امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران می باشد .
  • فرخ IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    45 2
    اگر برجام بد بود چرا برای احیا ان تلاش میکنید؟؟؟
  • بسیجی IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 18
    ازآدم سرتق وبزدلی مثل ظریف وزیر در نمیاد یا به قدرت سپاه واقف نیست ومعنی وقدر بسیجی ها رانمیداند یامنافق نفوذی است .وآدمهای مثل ظریف نگذاشتند مرحوم حیدر علی اف ی که با پای خو دش آمده وجمهوری آزربایجان را میخواست به ایران الحاق کند نگذاشتند وقبول نکردن وحالا در دام یهودی افتاده و.....
  • حامد US ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 14
    دلیل اقای ظریف روشن است چون برجام با ترکمانچای مقایسه شده ایشان باید ترکمنچای را خوب نشان دهد. حداقل انکه خود اقای ظریف هم قبول دارد برجام مشابه ترکمنچای است. دقت شود که در ترکمنچای ایران شروع کننده جنگ دوم ایران و روس و بازنده قطعی جنگ بود. در برجام ایران بازنده چیزی نبود و دست اورد های خوبی داشت. ضمنا در ترکمنچای مسئولیت انگلیس فراموش نشود که ایران را تشویق به جنگ کرد و قرار بود سلاح جدید بدهد و نداد.
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    6 0
    همیشه در قراردادها و عهدنامه ها و غیرو بین ایران و کشورهای بیگانه نوشته شوده یک لغت خاص یک بند کوچک و نامرئی یک نکته ظریف گنجانده میشه که کل قطعنامه و قرارداد و یا هر سندی رو بعدا زیر سوال و به نفع طرف مقابل در آینده پیش ببره و از نقاط ضعف مذاکره کننده و روزنه های ریز سوء استفاده های فانونی و این زیرکانه است احساسی پیش رفتن خطرناکه همون طور که ملانقطی کردن و ضربه زدن!
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 0
    بدترش این که دیپلمات ها باید حداقل به یک یا چند زبان زنده دنیا مسلط و اطلاعات بسیار بالا و بسیار زیرک باشند این که کسی زبان رو به خوبی مسلط نباشه نشانه دهنده ضعف شدید در سواد دیپلماسی او کشوره و نهایتا کسی نمی پذیره حرفش رو به هر دلیل که شده!
  • ایرانی با غیرت IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    5 12
    جناب ظریف در جائی فرمودند که :" سریال گاندو را برای زدن من ساختند". از جناب کاپیتان ظریف میپرسم دقیقا کدام بخش های سریال گاندو خلاف واقع بود تا ما هم بدانیم و بیخود به شما شک نکنیم؟ در ضمن در سریال گاندو 2 در مورد جناب حسین فریدون و دستگیری او هم صحنه هائی را مشاهده کردیم .از شما سئوال میکنیم که در مذاکرات هسته ائی که شما مسئوولش بودید حسین فریدون چه کاره بود که در بعضی جلسات در کنار شما و جان کری دیده میشد؟ بهتر نبود از یک فرد باسابقه تر و اشنا به مذاکرات هسته ائی مثلا از دکتر علی باقری استفاده میکردید؟
    • نادر IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      0 0
      کلا چرت بود واز قدیم‌گفتند هر کی یکطرفه به قاضی رفت راضی برمیگرده....
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 9
    فقط 9 سال فاصله میان فتح تفلیس توسطآغا محمد خان قاجار و شکست نیروهای کاترین کبیر تا معاهده گلستان فاصله بود؟ در این 9 سال چه رخ داد که ایران از روسیه شکست خورد؟ جز فساد شاه قاجار ؟ اگر پادشاه ایران شخصی مانند فتحعلی شاه زنباره نبود، هم این حادثه رخ می داد؟ چرا آقایان اصلاح طلب به جای تحلیل دقیق تاریخ آن را طبق مطلوبات خود تحریف می کنند؟
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      0 0
      اگر فتحعلیشاه فساد داشت سی سال با روسیه مقاومت نمی مردیم و البته شکست کامل هم نخوردیم.. زمان هخامنشیان چرا ایران از اسکندر شکست خورد و کل کشور اشغال شد. ... زمان ساسانیان چرا کشور اشغال شد زمان رضا پالان چرا دو روزه کشور اشغال شد. باز هزار رحمت به فتحعلیشاه که سی سال با روس‌ها جنگیدند
  • سلام IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    28 3
    اگر جريان محاكمه اينها (روحاني و دولتش )انجام ميشد اين آقايون الان دست بگير نداشتن.
  • رضا IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 35
    دوسال دیگه انتخابات ریاست جمهوری است، ظریف سعی کرده با حمله به رئیسی که الان در موقعیت ضعف قرار گرفته،هم پاسخی به حملات علیه خودش بدهد،هم برای انتخابات، در صحنه حاضر شود.
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      36 0
      چی میگی تو.رئیسی در مقام قوته.تازه ظریف و جهانگیری و لاریجانی تایید صلاحیت نمیشن چون نمره قبولی نگرفتن
  • a IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    29 4
    ما دهه پنجاه و شصت هم امیدوار بودیم اما الان با این قیمت مسکن و خودرو امیدمان را ازدست دادیم حالا نوبت امید دادن به دهه هشتاد؟!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 37
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    1 0
    به هر حال برجام اگر برای مملکت نان نداشت برای امثال ظریف که آب داشت هر کدام هفتاد هشتاد تا صدتا سکه هپلی هپو کردند باید هم از آن دفاع کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس