مازندران بین النهرین ناشناخته در جهان است

سرپرست هیئت چینی و نماینده یونسکو در جاده ابریشم با اشاره به این که مازندران بین النهرین کوچک اما ناشناخته است، گفت: این استان با تاریخ و فرهنگ کهن در دنیا شناخته شده نیست.

به گزارش مشرق، پروفسور ونگ شامگاه سه شنبه در نشست میراث فرهنگی مازندران نیز در خصوص استان مازندران، خاطرنشان کرد: مازندران استانی سرسبز با آب و هوای خوب و ملایم در مقابل گرمای شدید تابستان کشور چین و همچنین دارای تاریخ و فرهنگ بسیار طولانی است که در دنیا شناخته شده نیست، گفت: در بازدیدهای به عمل آمده در این استان به اهمیت مازندران در ابعاد مختلف پی‌برده‌ایم.

وی علاقه خود را با همکاری دانشگاه تهران و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری همکاری در زمینه کاوش‌های باستان‌شناسی، حفاظت آثار تاریخی، جذب توریست و برنامه‌های دیگر دو کشور اعلام کرد.

پروفسور ونگ از مازندران به عنوان یک بین‌النهرین کوچک اما ناشناخته یاد کرد و گفت: مرکز بنیاد جاده ابریشم یک مرکز کاملاً ساماندهی شده و برنامه‌ریزی بسیار منسجم که در ارتباط تمدنی بین فرهنگ‌ها در حال فعالیت است.

سرپرست هیئت چینی نماینده یونسکو در جاده ابریشم ادامه داد: مازندران در تمامی ادوار نقش بسیار پویایی در رابطه تمدنی جاده ابریشم در دوران باستان تا زمان حاضر داشته است.

پرفسور ونگ در بحث کاوش‌های باستان‌شناسی، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عصر مفرغ دوره ارتباطات بین ایران و چین بود، ۱۰ سال مشغول فعالیت در آسیای مرکزی به انجام پروژه‌هایی از دوره مفرغ تا دوره اشکانی در مازندران هم هستیم.

وی با اشاره به تجارب بسیار خوب در حفاظت و محوطه‌ها و تپه‌ها، بیان کرد: این هیئت محوطه‌های مهم جاده ابریشم در آسیای مرکزی را در یونسکو به ثبت می‌رسانند.

پرفسور ونگ خاطرنشان کرد: مازندران حلقه گمشده است که می‌توان از آن استفاده بهینه کرد.

سرپرست هیئت چینی و نماینده یونسکو در جاده ابریشم با بیان اینکه ۱۰ سال در آسیای مرکزی مشغول فعالیت هستند، گفت: در حال حاضر در ایران به انجام امکان‌سنجی برای پژوهش‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، سمنان و کرمانشاه هستیم تا برنامه را به دولت چین برای انجام پژوهش ارائه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که از عصر مفرغ تا دوره اشکانی در آسیای مرکزی در حال فعالیت هستیم در ایران هم آمادگی انجام این اقدامات و فعالیت‌ها را داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    2 2
    متاسفانه ما تو ایران افراد برجسته باستان شناسی نداریم
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    1 1
    خدا به داد مازندران برسه...چینیا اومدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس