کد خبر 1505646
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

راهنمای پلتفرم های جامع اطلاعات دارویی

به مانند دیگر علم ها، در دنیای امروز، علم پزشکی نیز دچار تحولات بسیار شده است و متناسب با تغییرات هر دوره، نوع خدمات رسانی و دسترسی عموم مردم به اطلاعات و خدمات پزشکی نیز دچار تحول شده است.

سامانه های اطلاعات پزشکی در قالب وبگاه‌ های اینترنتی، امروزه علاوه بر عموم مردم، مورد استفاده پزشکان نیز هستند و در جهت توسعه و راه اندازی این گونه سایت ها اقدامات بسیار گسترده ای در فضای پزشکی کشور صورت گرفته است.

در انجام امور مختلفی اعم از نوبت دهی اینترنتی، دسترسی به مشاوره های پزشکی، آشنایی با داروهای مختلف و همچنین بررسی بیماری ها و مشکلات پزشکی، با یک جستجوی ساده در فضای اینترنت می توان فهرستی طولانی از سامانه های مختلفی که در این فضا ایجاد شده است را پیش رو داشت.

راه اندازی سامانه های جامع اطلاعات پزشکی با عناوین مختلف در فضای مجازی، ما را در انجام بسیاری از امور ذکر شده کمک می کند و همچنین در جهت بالا بردن اطلاعات عمومی پزشکی مردم نیز بسیار موثر بوده است. در ادامه این مطلب به بررسی ساختار کلی سایت ها و سامانه هایی که در زمینه اطلاعات پزشکی فعالیت می کنند و مزایا و معایب این گونه سامانه ها خواهیم پرداخت.

راهنمای پلتفرم های جامع اطلاعات دارویی

ساختار وب سایت های دارویی و درمانی

این گونه سایت ها حاوی اطلاعات بسیار زیادی از جمله منابع آموزشی، انواع بیماری ها، نقشه ها و آدرس هایی که در زمینه علوم پزشکی وجود دارد و در برخی مواقع امکان نوبت گیری از پزشکان متخصص می باشند. از جمله مهمترین مزایای استفاده از سایت ها و سامانه های پزشکی مراجعه کمتر بیمار به پزشک است؛ در دورانی که اکثریت مردم دسترسی به اینترنت دارند، می‌توان انجام بسیاری از امور پزشکی از قبیل بررسی نتایج آزمایش، مشاوره های پزشکی و کسب اطلاعات دارویی را از طریق فضای اینترنتی، جایگزین مراجعه حضوری نمود .

از جمله مهمترین امکانات موجود در اینگونه سامانه های پزشکی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ثبت پرونده آنلاین برای بیماران
  • مشاوره های پزشکی از طریق اینترنت
  • ارسال و دریافت اینترنتی پرونده های پزشکی بین بیمار و پزشک
  • فروش تجهیزات پزشکی به صورت آنلاین
  • نوبت دهی اینترنتی برای بیماران
  • امکان پرسش و پاسخ و تعامل بین بیمار و پزشک به صورت غیر حضوری
  • درج نمونه کار برای پزشکان ای مانند دندانپزشکان و پزشکان زیبایی
  • مشاوره های قبل از عمل به صورت اینترنتی
  • امکان ثبت نظرات بیماران در مورد خدمات پزشکی

پلتفرم داروبین یکی از بزرگترین و معتبر ترین مراجع علمی در حوزه اطلاعات سلامت و دارو می باشد است که با بررسی علمی موارد مصرف، عوارض جانبی، تداخلات دارویی و دیگر پارامتر های مهم هر دارو اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار مخاطب قرار می دهد. علاوه بر اطلاعات دارویی دسته بندی بزرگی از اطلاعات مربوط به انواع بیماری ها و سوالات مربوط به آنها در وبسایت تخصصی اطلاعات دارو و سلامتی داروبین وجود دارد.

اهمیت کسب دیتای دارویی

کسب اطلاعات پزشکی در دوره های مختلف زندگی انسان، در جهت انتخاب بهترین تصمیم برای حفظ سلامتی، از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال مسائل پزشکی مرتبط با حفظ زیبایی از اهمیت زیادی برای افراد در حوزه پزشکی برخوردار است. اطلاع از مسائل زیبایی شناسی روز و همچنین عوامل بیرونی و اثرات مختلفی که می تواند باعث حفظ سلامت زیبایی و پوست فرد گردد، از جمله مباحث بسیار جذاب بیماران می باشد. از جمله ساده ترین راه های دسترسی به اطلاعات در این زمینه مراجعه به سایت ها و سامانه های اطلاعات پزشکی است. مطالعه مقالات موجود در این گونه سایت ها و در برخی موارد انجام مشاوره با پزشکان متخصص در این گونه سایت ها می تواند به شما کمک کند تا بهترین انتخاب را در زمینه حفظ سلامت زیبایی خود داشته باشید.

لزوم شناخته بهترین سایت های سلامت و دارو

هرچند در مورد سامانه های پزشکی و مزایای آنها مطالب بسیاری گفته شد؛ اما انتخاب نادرست در زمینه مرجع قرار دادن اطلاعات این گونه سایت ها می توانند در برخی موارد موجب بروز برخی عوارض جانبی و همچنین انتخاب های غلط در زمینه راه های حفظ سلامتی انسان گردد.

اهمیت حوزه سلامت در دنیای مجازی و اینترنت تا حدی زیاد است که بر اساس آمارهای موجود در این زمینه در سال ‌های گذشته سرمایه گذاران زیادی جذب به این حوزه شده اند و به عنوان مثال در سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۷۶ استارت آپ در زمینه سلامت و پزشکی فعالیت خود را شروع کردند و به موفقیت رسیده اند.

مهمترین و شناخته شده ترین پلتفرم های دارویی در جهان شامل وبسایت های webmd به ادرس https://www.webmd.com

وبسایت Drugs به ادرس https://www.drugs.com و سرویس سلامت ملی انگلستان یا NHS به ادرس https://www.nhs.uk می باشند

در کشور ایران نیز مانند دیگر کشورهای جهان با توجه به نیاز مبرم جامعه برای ایجاد زیرساخت های سلامت الکترونیک و دسترسی‌ اطلاعات پزشکی گام های بسیار مهمی در این زمینه برداشته شده است. به طوری که الزام به استفاده از سیستم های اطلاعات بهداشت و درمان و ایجاد سامانه پرونده الکترونیک و گسترش شبکه ملی سلامت نیز که در سال های اخیر اجرایی و توسعه پیدا کرده است، هم راستا با ایجاد و توسعه انواع سامانه های پزشکی در فضای مجازی اینترنت بوده و در تسهیل دسترسی افراد به خدمات و اطلاعات پزشکی بسیار موثر بوده است.

در بخش خصوصی نیز توسعه وب سایت های پزشکی، اپلیکیشن ها و استارت آپ های مختلف در زمینه خدمات رسانی در حوزه های مرتبط با علم پزشکی روز به روز توسعه یافته و موجب ارتقاء سطح علمی عموم مردم کشور شده است.

استفاده از خدمات این گونه سامانه ها دارای مزایای بیشماری است که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در زمان
  • صرفه جویی در هزینه ها
  • دسترسی آسان به خدمات پزشکان متخصص
  • ارتقاء سطح عمومی اطلاعات پزشکی جامعه

علاوه بر سامانه های رسمی و دولتی که در زمینه پزشکی در کشور فعالیت می کنند، مطابق با برخی از تحقیقات میدانی انجام شده بیش از ۲۰۰ عنوان استارت آپ در حوزه سلامت دیجیتال و در ارتباط با خدمات پزشکی و سلامت در کشور در حال فعالیت هستند و در زمینه های مختلفی از جمله آموزش و آگاهی بخشی در حوزه بهداشت فردی، ایجاد پرونده های سلامت، ابزارهای تشخیصی، نوبت دهی اینترنتی، مشاوره پزشکی مجازی، خدمات دارویی ،بررسی آزمایش ها و تفسیر نتایج و فروش تجهیزات پزشکی در حال خدمت رسانی به مردم می باشند.

از جمله مواردی که در سال های اخیر موجب توسعه سامانه های اطلاعات پزشکی و همچنین رغبت بیشتر مردم به استفاده از فضای مجازی در این زمینه شد، بروز همه گیری کرونا در سطح جهان و کشور ایران بود که موجب استفاده از زیرساخت های موجود در این زمینه شد و با فروکش کردن این همه گیری نیز روند ایجاد شده در زمینه انجام بسیاری خدمات پزشکی در بستر اینترنت، ادامه دار شد.

از جمله وبسایت های پزشکی که همواره به عنوان یک مرجع معتبر برای دریافت اطلاعات پزشکی در ایران و جهان هستند می توان به دارویاب نخستین پلتفرم اطلاعات دارویی در ایران به ادرس https://www.darooyab.ir و داروبین جامع ترین پلتفرم سلامت و دارو در ایران به ادرس https://www.daroobin.com اشاره کرد . یکی دیگر وبسایت های فارسی زبان در این حوزه موسسه خدمات دارویی رضوی به ادرس https://www.rpsi.ir/fa/home/index می باشد .


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس