انسان‌ها از همان ابتدا سعی داشته‌اند تا محل سکونت خود را از بارندگی و رطوبت حفظ کنند. امروزه نیز حفاظت ساختمان‌ها در برابر رطوبت از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند استحکام و عمر سازه را تضمین کند. از طرفی سیمان و بتن استفاده‌های زیادی در ساخت‌وساز سازه‌های مختلف دارد و به ‌همین دلیل محافظت از آنها باعث افزایش عمر ساختمان می‌شود.

سیمان و بتن معمولا با مشکلاتی مانند خرابی و ترک‌خوردگی مواجه می‌شوند که دلیل عمده آن نفوذ آب و رطوبت به سازه بتن یا سیمان است. به ‌همین دلیل عایق رطوبتی سیمان امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. 48 ساعت بعد از رسیدگی برای تشکیل مقاومت اولیه بتن و سیمان، نباید رطوبت یا آب به آن برسد. زیرا این امر باعث پوکی و ترک‌خوردگی می‌شود و مقاومت سازه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بهترین روش برای ساخت یک عایق رطوبتی مناسب برای سیمان؟

عایق رطوبتی چیست؟

آب و رطوبتی که به‌هنگام شستشو یا از طریق بارش برف و باران در سطوح مختلف خانه برجای می‌ماند، باعث ‌نم‌دادن و پوسته‌شدن رنگ دیوار می‌شود. این امر در طولانی‌مدت عمر مصالح را کاهش داده و باعث فرسودگی سریع‌تر سازه خواهد شد.

عایق رطوبتی پوششی در برابر نفوذ رطوبت و مایعات به داخل مصالح است که جایگزین انواع عایق‌های رطوبتی سنتی مانند قیرگونی، ایزوگام و کاهگل شدهاست. این نوع عایق دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر انبساط و انقباض مصالح بوده و به‌دلیل راحتی در اجرا امروزه آن را جایگزین روش‌های سنتی کردهاند.

آب‌بندی بتن چیست؟

عایق رطوبتی سیمان پوششی است که از ورود و نفوذ آب و رطوبت به موادی مانند بتن جلوگیری می‌کند. از آنجایی که رطوبت بههمراه آب و گرما، سیمان و بتن را دچار آسیب کرده و در نتیجه دوام سازه را به‌خطر می‌اندازند، آب‌بندی و عایق‌سازی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

بتن و سیمان به‌دلیل تخلخلی که دارند، به‌مرور زمان مقدار زیادی مواد شیمیایی و آب را به‌خود جذب خواهند کرد که اگر به‌ آنها رسیدگی نشود، تخریب خواهند شد. عایق رطوبتی سیمان با جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت از این آسیب‌دیدگی جلوگیری می‌کند.

مواد مورد استفاده برای عایق رطوبتی سیمان

برای آببندی سیمان باید از موادی استفاده شود که دارای چسبندگی بالایی هستند و در برابر آب و اشعه فرابنفش خورشید مقاومت مناسبی دارند. عایق رطوبتی مناسب از آسیب و نشتی بتن جلوگیری می‌کند و دارای آب‌گریزی بالایی است. انواع عایق بتن به‌صورت مایع، پودری و چسب بتن وجود دارد. در ادامه به بررسی هریک از آنها می‌پردازیم.

عایق رطوبتی سیمان پودری

این نوع از عایق‌ها در مایعات حل نمی‌شوند. به‌ همین علت می‌توانند به‌نحو موثری از نفوذ مایعات به‌داخل سازه جلوگیری کنند. برای استفاده از این پودر، آن را به بتن اضافه کرده و به‌مدت 2 دقیقه داخل میکسر مخلوط کنید.

عایق رطوبتی سیمان مایع

این نوع عایق که ترکیبی از روان‌کننده‌ها و اسیدهای چرب غیرآلی است، معمولا در مواردی استفاده می‌شود که به‌ روان‌شدن بتن نیاز باشد. با استفاده از این نوع عایق می‌توانید به‌خوبی جلوی نفوذ رطوبت به داخل بتن را بگیرید و عمر سیمان را افزایش دهید. از طرفی استفاده از این محصول باعث می‌شود تا میزان آب مصرفی داخل سیمان کاهش پیدا کند و به این ترتیب از ایجاد جلبک جلوگیری می‌شود.

عایق رطوبتی سیمان چسب

از این نوع عایق که به آن چسب بتن نیز گفته می‌شود، برای افزایش اتصالات و چسبندگی ملات‌های سیمانی استفاده میکنند. این نوع عایق معمولا زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که قصد اتصال بتن جدید با سطوح بتنی قدیمی را داشته باشیم.

از ترکیب سیمان با بتن نمی‌توان ماده‌ای با خاصیت چسبندگی مناسب به‌دست آورد؛ به ‌همین دلیل درصورتیکه بخواهیم ملات تازه را روی سطوح بتنی خشک‌شده بریزیم، باید اتصالی قوی میان آنها ایجاد کنیم که این اتصال باید از چسبندگی خوبی برخوردار باشد. در این هنگام چسب بتن بهترین انتخاب خواهد بود.

بهترین روش برای ساخت یک عایق رطوبتی مناسب برای سیمان؟

عایق رطوبتی سیمان را چگونه انتخاب کنیم؟

عایق ضدآب سیمان و بتن باید با دقت و مشاوره متخصص انجام شوند تا در طولانی‌مدت دوام خود را از دست ندهند. از آنجایی که مصالح سیمانی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی هستند و تاثیر مستقیمی روی عمر و کیفیت سازه دارند، باید به‌درستی آب‌بندی و ضدآب‌سازی شوند.

به‌عنوان مثال در استخرها و مخازن آبی، زیرساخت سیمانی باید کاملا آب‌بندی و ضدآب‌سازی شود تا کوچک‌ترین رطوبتی به آن نفوذ نکند. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای آب‌بندی، عایق رطوبتی نانو آبگریز است.

عایق رطوبتی نانو آبگریز چیست؟

عایق رطوبتی نانو ترکیبی از رزین اکریلیک پایه آب است که روی سطوح مختلفی مانند پشت‌بام، سرویس بهداشتی، بالکن و آشپزخانه می‌تواند استفاده شود. این نوع عایق دارای الاستیسیته بالایی است و همین امر باعث مقاومت آن در برابر تنش‌های ناشی از انبساط و انقباض مصالح می‌شود. ازاینرو استفاده از آن باعث می‌شود تا سازه کمتر دچار ترک، پوسیدگی و بلندشدن شود.

از این نوع عایق می‌توان روی سازه‌های جدید، ترمیم سازه‌های قدیمی و همچنین ترمیم عایق سنتی استفاده کرد. همانطور که اشاره شد، این عایق بر پایه آب بوده و به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌کند. اجرای عایق رطوبتی نانو آبگریز در 4 مرحله زیر انجام می‌شود:

  • زیرسازی
  • اجرای پرایمر نفوذگر عایق
  • اجرای عایق رطوبتی نانو آبگریز در 2 مرحله
  • تست نهایی عایق رطوبتی نانو آبگریز

انواع عایق رطوبت نانو آبگریز

عایق رطوبتی نانو آبگریز خود شامل 2 دسته عایق رطوبتی نانو پلیمری و نانو سیمانی می‌شود که عایق نانو پلیمری دارای استفاده ساده‌تری است و ویژگی‌هایی همچون عدم اشتعال‌پذیری، غیرسمی‌بودن و بدون بوبودن را دارد. استفاده از این نوع عایق باعث کاهش هدررفت انرژی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود. در ادامه به انواع عایق رطوبتی نانو آبگریز اشاره می‌کنیم:

  • عایق رطوبتی نانو پشت‌بام
  • عایق رطوبتی نانو بی‌رنگ
  • عایق رطوبتی نانو پارسیک
  • عایق رطوبتی نانو دیوار
  • عایق رطوبتی نانو استخر

جمع‌بندی

نم و رطوبت در قسمت‌های مختلف خانه باعث ایجاد مشکل از جمله ترک‌خوردگی، فرسودگی و بلندشدگی می‌شود که این موارد نیز در طولانی‌مدت عمر سازه را کاهش می‌دهند و هزینه‌های زیادی را برای افراد رقم خواهند زد. عایق رطوبتی سیمان یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای کاهش هزینه‌های اضافه است.

برای ایجاد عایق ضدآب مخصوص سیمان و بتن اگر به دنبال راه‌حلی هستید که بالای 10 سال ماندگاری داشته باشد، استفاده از عایق‌های 2 جزئی سیمان و بتن از بهترین راه‌حل‌ها هستند.

نانو پارس گرجی ارائه‌دهنده انواع محصولات مواد نانو و اجرای پوشش‌های نانو مخصوص انواع مصالح ساختمانی بوده که با دریافت تاییدیه‌های نانومتری از دانشگاه شریف توانسته است رضایت مشتریان را به‌دست آورد.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس